Elämää korvaushoidossa olevan kanssa

Heippa :slight_smile:

Olen jo jonkin aikaa lueskellut Vilpolan kirjoituksia ja vihdoinkin sain aikaan kirjoittaa tänne :slight_smile: Eli siis avomieheni on entinen huumeidenkäyttäjä, käyttöä on takana noin 10 vuotta. Hänen käyttönsä alkoi noin 14 vuoden iässä pilven poltolla ja hitaasti mutta varmasti hän siirtyi kovempiin aineisiin. Heroiinia hän ehti käyttää noin 7 vuotta ja aloitti korvaushoidon vuonna 2010. Tapasimme toisemme vuonna 2011 ja hän oli heti avoin menneisyydestään ja nykytilanteestaan. Hän käyttää siis subutexia 12mg (korvaushoidon kautta) ja muut aineet ovat jääneet pois (onneksi!). Huumeseuloissa käy “pistokoemaisesti”. Suhteemme alussa hänellä oli jonkin verran viihdekäyttöä (pillerit, amfetamiini ja pilvi), mutta ne ovat nyt jääneet pois sen jälkeen kun tyhmänä ajoi autoa viihdekäyttönsä jälkeen… Kun kyseinen tapahtui oli suhteemme vasta aluillaan, ja päätin jäädä suhteeseen siinä toivossa, että asiat muuttuvat parempaan suuntaan(ja niin myös kävi :slight_smile:). Mies on kiltti, avoin, rehellinen ja kaikin puolin täydellinen. Mies menetti isänä viime kesänä äkillisesti joka johti subub väärinkäyttöön, eli piikittely tuli mukaan kuvioihin. Pitkän prosessin jälkeen, noin 6kk onnistui hän lopulta lopettamaan piikittelyn. Ne 6kk oli rankkoja molemminlle, paljon epäilyjä, luottamuspulaa ja epävarmuutta.

Nyt hän on viimeaikoina alkanut puhumaan Subutexin lopettamisesta kokonaan, jota itse kannatan. Molemmat vierastavat ajatusta mahdollista perheen hankkimista ym. kun mies on vielä “subukoukussa”. Myös käytännön asiat, kuten lomareissut ym. pitää aina suunnitella huolella kiitos Subutexin. Miehellä on ¨myös hepatiitti c (yllätys yllätys), joka ei ole aktiivinen. Myös sen hoidattamistesta on ollut puhetta. Itse en ole uskaltanu testeissä käyda, joka on todella tyhmää, tiedän. Olemme hyvin varovaisia verikontaktin kanssa ja yhdynnässä emme ole jos minulla on kuukautiset alkamassa/loppumassa tai toisella on paikat muuten arat. Vanhempani eivät tiedä miehen taustasta mitään. Päätimme olla kertomatta välttääksemme ennakkoluulot ja tuomitsemisen. Siskoni, jonka kanssa olen hyvin läheinen tietää kyllä ja siitä syystä on hieman varautunut ja tuomitseva suhdetta kohtaan. Mihellä ei ole mitään hyväksikäyttöä taustalla tms. vaan ihan väärän kaveriporukan kautta/ansiosta ajautui väärälle polulle.

Haluaisin vain yleisesti kuulla muiden tarinoita ja kokemuksia kyseisistä “ongelmista” ja millaista teidän arkenne on ollut sekä purkaa mahdollisia turhautumisia kohtalotovereitten kanssa :slight_smile:

Tuli heti mieleen että olisiko teidän lähellä vertaistukiryhmää korvaushoidossa oleville tai heidän läheisilleen ? Tiedän kokemuksesta että ihmisillä on ennakkoluuloja joten ehkä kannattaa harkita tarkkaan kenelle kertoo taustastaan. Tärkeintä kuitenkin on nykyisyys ! Suosittelen että sinä menet c-hepatiitti testiin, ihan vain varmuuden vuoksi. Tiedän että vaikka miehellä on c-hepatiitti niin naisella ja heidän yhteisellä lapsellaan ei sitä ole. Pitää kuitenkin olla huolellinen mahdollisten haavojen ym. varalta mutta senhän te molemmat jo varmasti tiedätte :slight_smile: Päivä kerrallaan niin hyvä tulee !

Kirjoitin pitkän viestin joka koneen kaaduttua katosi :imp: mutta täällä eletään metadonikorvaushoitolaisen kanssa jolla ensin oheiskäytöllä pilaamansa subuhoito takana ja nyt paljon paremmin sujuvaa metkun kanssa 80/pv annoksella. Maailman rehellisin ja empaattisin ihminen :slight_smile: itsekkin vähän viihdekäyttö ja sauhupiirejä kiertäneenä tuntuu et ne pikku pirikauppiaat niitä kunnon ilkeitä paskiaisia on ja herra oli erittäin positiivinen poikkeus rankasta 15v vetotaustastaan huolimatta. Jotkut pysyy ihmisinä…erittäin paljon paikkakuntakohtaisia eroja muuten esim seulojen ja kotilääkkeiden osalta. Mene ihmeessä sinne C hepatiitti testiin, sen tarttuminen seksin kautta kuitenkin melko epätodennäköistä mut varovainen sen kanssa saa olla. Itse pysynyt puhtaana siitä :slight_smile: onko miehesi huomannut mitä haittavaikutuksia ? Muistin pätkimistä ja vaikutusta hampaisiin omani pitää pahimpina. Tosin nykyinen hyvä elämänlaatu, hyvä parisuhde ja kiva työpaikka sekä linnakierteen katkaisu ja ylipäätään hengissä säilyminen vetää toki kh kokemuksen erittäin hyväksi :slight_smile: