Elämä riippuvuuksien orjana vs raitis elämä

Alla tekemäni listaus tilanteesta, kun aloitin päihdekuntoutuksen. Uskoisin melko monen ongelmaisen löytävän itseään yllä olevasta. Minä sain tuolloin apua, kun sitä pakon edessä olin valmis vastaanottamaan. Toinen vaihtoehto olisi ollut kuolema

Työelämä/ura:- Koulun keskeyttäminen, poissaolot töistä, työtehon aleneminen, päihtyneenä/krapulassa töissä, huomautukset, potkut jne…jne.

Talous/raha-asiat:-Kaikki rahat menivät, läheisiltä/kaverilta koko ajan pyytämässä lainaa, sakkoja, auto romuksi kännissä, ulosottovelat, irtaimiston tuhoaminen, puolison vastuulla talouden hoito, luottotiedot menneet, reilu 10-vuotta sossun kanta-asiakas, jne…jne.

Lainrikkomukset:
Rattijuopumukset, ulosottoasiat, reseptiväärennökset, laittomat ääkkeet, väkivaltaisuus, toisen omaisuuden tuhoaminen, pankkikortti- / luottokorttiväärennökset, varkaudet, jne…jne.

Terveys:
Maksa-arvot todella koholla, hirvittävät vieroitusoireet, yleiskunto nollilla, vatsakivut, verioksentelu, jatkuva levottomuus ja vapina, lihaskrampit, puutumiset, jatkuva pahoinvointi, kouristukset, murtumat, viiltelyt, yliannostukset, hermovauriot, vatsahuuhtelut, jne…jne.

Psyykkinen terveys:
Keskittymisvaikeudet, masentuneisuus, päätöksenteko vaikeudet, raivokohtaukset, paniikkihäiriö, harhat, itsetuhoisuus, yksinäisyys, elämän ilo hukassa, sekavuus, psyk. os. hoidot, agressiivisuus, jne…jne.

Perhe-elämä/ihmissuhteet:
Avio-ero, nykyinen suhde päättymäisillään eroon, lasten laiminlyöminen, eristyneisyys, sieni sosiaalinen piiri, jatkuva lupausten pettäminen, huostaanotto-uhka päällä, henkinen väkivalta, jne…jne.

Elämän arvot/hengellisyys:
Jatkuva valuehtelu, manipulointi, lupausten pettäminen, vastuunpakoilu, itsekunnioitus muuttunut itseinhoksi, kaiken tarkituksettomuus, jne…jne.

Harrastukset/vapaa-aika:
90 prosenttia kaikesta ajasta päihteisiin, kaikki harrastukset jääneet, kaikki vapaa-ajan suunnitelmat kaatuvat, jne…jne.

Seuraavassa nykyinen tilanteeni. Tilanne, jossa olen oppinut elämään elämää, päivän kerrallaan. Hyväksymään itseni ja vallitsevat olosuhteet, sellaisena, kuin ne kukin päivä annetaan. Olen kirjaimellisesti saanut toisen mahdollisuuden, josta edelleen kirjoittelen osoitteessa toinen-mahdollisuus.blogspot.com

Työelämä/ura:- Opinnot kunnialla loppuun amk:ssa, kouluttautuminen kokemusasiantuntijaksi, oman yrityksen perustaminen, Ihminen tavattavissa mentor -opiskelija, yhdistystoiminnassa vahvasti mukana, ei myöhästelyjä, ei turhia poissaoloja, raittius takaa mahdollisuuden opiskella ja työskennellä, olla “kunnon kansalainen”, jne…jne.

Talous/raha-asiat:-Ulosotto velat kuitattuna, luottotiedot palautuivat, ei turhaa rahan menoa, ei turhia hoitokuluja, omat rahat omaan käyttöön, laskut maksetaan ajallaan, ei suunnattomia lääkekuluja, pienet tulot=pienet menot eli kokonaisvaltainen vastuullisuus, jne…jne.

Lainrikkomukset:-Ei lainrikkomuksia, ei reseptiväärennöksiä, ajokortti pysyy, kunniallinen/lainkuuliainen kansalainen, jne…jne.

Terveys:-Fyysinen terveys palautuu, ei krapuloita, itseaiheutetut tapaturmat jäävät pois, itsetuhoisuus jää pois, ei lääkkeitä, turhat päänsäryt/lääkesäryt katoavat, jne…jne.

Psyykkinen terveys:-Psyykkinen terveys palautuu, ei syyllisyyttä, pelkotiloja, harhoja, väkivaltaisuutta, itsetuhoisuutta, elämän ilo palautuu, omanarvontunto rakentuu, paniikki oireet helpottavat, kyky tehdä päätösiä, tasapainoinen ihminen, jne…jne.

Perhe-elämä/ihmissuhteet:-Luottamus parisuhteessa palautuu, ei turhaa huolta läheisille, rehellinen itsella ja sitä myöten muille, huostaanotto uhka poistunut, samat viranomaiset jotka olivat ottamassa lapset huostaan soittavat nyt pyytääkseen minut luennoimaan riippuvuuksista, rakastuu puolisoonsa uudestaan ensikertaa aidoilla tunteilla, läsnä lapsille, jne…jne.

Elämän arvot/hengellisyys:-Rehellinen, kunnioittaa itseä ja muita, hengellisyys arvomaailma kohdallaan (raittius/minä, perhe/hengellisyys, opiskelu/työ), jne…jne.

Harrastukset/vapaa-aika:-Aikaa lapsille ja perheelle, ajankäyttö todella tehokasta, perhe, AA, opiskelu, kaikki tasapainossa, harrastukset löytyvät uudestaan, itsestä huolehtiminen, jne…jne.

Raittiina tänään. Aurinkoista kevättä kaikille…

Hmm. Noin 0,15 sekuntia asiaa pohdittuani on tämänkin päivän valintani:

Päihteet [ ]
Raittius [x]

Jea :mrgreen:

Sinä olet kaaleppinen mahtava esimerkki meille muille.
Olet tehnyt uskomattoman tempun elämällesi.
Esimerkkiäsi seuraten voimme itse kukin toipua. Harva on kolunnut elämänsä noin tarkkaan pohjamutia myöten. Huippua että olet hengissä tuon kaiken jälkeen!
Onnittelut ja kiitos että täällä tsemppaat meitä!

Tuossa on selkeästi pähkinänkuoressa mitä saa päihteillä ja mitä raittiudella.
Jos tuon luettuaan vielä valitsee päihteet täytyy olla tosi tyhmä. ( tai addiktoitunut)
Kaunista ( ja raitista) kevättä!

Olitpa nähnyt ison vaivan sekä omaksi että meidän muiden tueksi! Tulostan selvityksesi itselleni ja teen myös vastaavan “kotitehtävänä” ja reflektionani! Kiitos hyvästä esityksestä!

Antiloopin tapaan olin juuri tulossa kiittämään sinua tästä listauksesta, hän nyt vain ehti ensin :smiley: Mutta siis lyhyesti ja ytimekkäästi: kiitos! Selvitys toimii varmasti inspiraationa monelle, ja itsekin aion laatia samanmoisen omasta tilanteestani - elämänlaatuni ja ennen kaikkea päänsisäinen olotilani ovat nimittäin jo parin viikon raittiuden jälkeen kohentuneet huimasti :slight_smile:

Huomenta “Kaaleppiselle” ja hieman myöhästyneet kiitokset listauksestasi. Samankaltaista käytän itsekin. Kuten muitakin systematisointityökaluja. Näiden käyttöönotto ja kehittäminen on tulos pitkästä prosessista.
Sitä ainakin itselleni todella raskasta ja kivistä tietä ei näy, joka on takanasi (takanamme), ei näy. Näemme pellkästään positiivisen tuloksen.Siksi hyvä,että viittaat blogiisi. Suositeltavaa luettavaa. :smiley:

Kyllä on Kaaleppinen käynyt melkoisen muuttumisleikki -mankelin läpi. Taisi tosin leikki olla kaukana useaan otteeseen, mutta onneksi nyt voi ottaa takaisin senkin, kirmata, ilkamoida ja leikkiä sydämensä kyllyydestä. Siihen ei nimittäin juova alkoholisti pysty, Juominen on loppupeleissä haudan vakavaa hommaa ja itsensä on otettava äärimmäisen vakavasti, että pystyy uskottavasti perustelemaan järjettömän toiminnan itselleen sekä muille. :stuck_out_tongue:

Turha kai sanoa mikä täällä vei voiton? Raitis elämä on niin mun juttu, kumma etten sitä aiemmin älynnyt. :open_mouth: Raittius tarkoittaa minun elämässäni onnellisuutta ja rakkautta, voisi sanoa täyttymystä elämästä.

Eihän juova alkoholisti pysty muutenkaan jäsentelemään asioitaan noin selkeästi. Minulla tahtoo olla vieläkin moni kuvio päässäni ihan hattaran tasolla, mutta pienetkin oivallukset ja löydöt vievät jo kummasti eteenpäin. Se, että valo kirkastuu vain omassa tahdissaan ja ajan kanssa, on lopulta suuri siunaus :slight_smile: