Apua! Todellisuus iski tajuntaan reilu kuukausi sitten. Palkka ei riitä enää pelivelkojen hoitamiseen. Saati että siitä jäisi jotain elämiseen, omaan tai lasten.
Vuodesta 2013 olen pelaillut. Tai olenhan jo aikaisemminkin, lottoa ja kauppojen automaatteja silloin tällöin. Mutta n. kolme vuotta sitten löysin pelit netin syövereistä. Aika pian lähti mopo käsistä ja tili hujahti saman tien peleihin ja elämistä aloin rahoittamaan pikavipeillä. Ja sitten kohta pelaamista. Olen jo tämän vuoden yrittänyt itse päästä tästä pelimaniasta eroon, mutta ei se ole onnistunut. Velkaa on kertynyt vain lisää. Olen täällä käynyt hakemassa tukea, ja joskus jopa saanut siirrettyä pelikertaa päivällä tai muutamalla eteenpäin. Ja sitten homma on taas lähtenyt lapasista.
Nyt on pakko saada sanottua ääneen tämä ahdinko jonnekin. Olen siis kahden varhaisteinin äiti ja kaksilahkeinenkin taloudesta löytyy. En ole vielä uskaltanut miehelle kertoa yhtään mitään. Olen surffaillut netissä etsien pakokeinoa. Jottei tarvitsisi hänelle mitään puhua. Mutta alkaa olemaan tilanne, että on pakko. Joku täällä on menettänyt puolison pelaamisen takia. Pahaa pelkään, että minulle käy tässä myös niin. Ja samalla menee koti minulta ja lapsilta. Oma, tai pankin sekin vielä osittain, koti siis on. Jos jonnekin velkajärjestelyyn hakeutuisi, tai ehkä se on pakko, niin silloinhan varmaan ensimmäisenä koti menee myyntiin.
Voi apua! Miten sitä voi saada elämän heitettyä menemään parissa kolmessa vuodessa? Ja siltikin, tänäänkin, kauhea ahdistus kun tekisi mieli pelata. Olen velkani laittanut oikeastaan yhdelle pelisivustolle, sieltä sain tilini suljettua reilu viikko sitten.
Tervetuloa, Thedog!
Olet tehnyt jo tärkeimmän- tajunnut että sinulla on iso ongelma. Se pelko mitä tunnet tulevaisuuden edessä on ihan aiheellista. Mutta sen pelon avulla voit taistella itsesi eroon tästä hulluudesta. Voit alkaa korjamaan tilannetta ja jatkossa toimia niin että ei tarvi pelätä riittääkö rahaat laskuihin, onko kotia minne mennä, jättääkö puoliso, hylkääkö lapset jne.
Taistelu ei välttämättä ole helppo. Ensimmäisenä sanoisin että hae apua. Yksin on paljon vaikeampi selvitä. Ja itseä on niin helppo huijata. Puolisolle kertominen voi auttaa jos toinen on sitä tyyppiä että pystyy tukemaan ja ymmärtämään. Aluksi toinen tietysti järkyttyy ja voi olla tosi vihainenkin, ja ihan syystä.
Jos puoliso tietää, voit siirtää perheen rahaasiat hänelle, koska peluriin ei voi luottaa. Ja oikeastaan on tosi helpottavaa tietää että näin voit pitää perheen turvassa.
Kiitos taistelu!
Tänään on ollut tosi paha päivä. En ole pelannut. Enkä puhunut miehelle mitään. Jotenkin tuntuu, että sieltä suunnasta ei kovasti tukea ole odotettavissa. Mutta päässä pyörii samat ajatukset vaan koko ajan. Miten tästä voi selvitä. Vatsassa on iso möykky, tuntuu että koko keho tärisee. Vähän helpotti oman kirjoituksen jälkeen, nyt se on ääneen sanottu.
Kuten Taistelu sanoi, on jo iso asia myöntää ongelman suuruus. Itse olen kertonut tilanteesta läheisistäno vain vanhemmilleni ja pelkäsin asian kertomista todella paljon. Muistan vieläkin sen puhelun ja miten murruin täysin puhuessani isän kanssa. Murruin niin holtittomaan itkuun, ettei isä saanut puheestani edes selvää, mutta vanhempieni reaktio oli juuri tuona hetkenä se mitä tarvitsin; miten me voimme auttaa? Vihat, pettymykset ja huudot kohtasin sitten myöhemmin. Tarinan pointtina nyt siis se, ettet voi tietää mikä reaktio on ja nyt tilanne tosiaan vaikuttaa siltä että on kerrottava asiasta puolisolle. Möykky helpottaa puhumalla tuntemuksista, minulla helpottaa myös kun käyn täällä kirjoittelemassa ja lukemassa muiden tarinoita. Me tuetaan sua tässä kyllä!
Onko sinulla oikeasti sellaista mahdollisuutta ettet kertoisi miehellesi? Että saisit järjestettyä asiat muutoin? Jos et kerro, päädytkö vielä kerran (ja sen toisen kerran) yrittämään voittoa, joka ratkaisisi rahaongelmat eikä sinun lopulta tarvitsisi kertoa?
Vatsassa tuntuva möykky, kehon tärinä ja unettomat yöt ovat tulleet tutuiksi, varsinkin siinä vaiheessa, kun alkoi itse tiedostaa ongelman ja tehdä edes ajatuksen tasolla peliongelmasta pääsemiseksi jotain. Vieroitusoireitakin ehkä. Pahimpien tärinöiden aikaan ajattelin, etten sitä enää halua kokea koskaan mutta eihän se pelaaminen siihen kuitenkaan täysin loppunut mutta samanlaiseen olotilaan en ole enää päätynyt. Itse en ole varsinaisesti kertonut kenellekään mutta ellen vakaasta tahdostani huolimatta pääse peleistä eroon, olen valinnut mielessäni ihmisen, jolle kerron eikä se tule olemaan helppoa. Tänne kirjoittaminen on ollut suuri apu ja hyvä, että se ääneen sanominen eli tänne kirjoittaminen sinuakin helpotti. Täällä on paljon hyviä pohdintoja eri ketjuissa ja erilaisia tapoja selvitä. Välillä uskonpuutetta ja epätoivoa mutta vahva tahto selvitä ja niin selviät sinäkin.
Onko sinulla oikeasti sellaista mahdollisuutta ettet kertoisi miehellesi? Että saisit järjestettyä asiat muutoin? Jos et kerro, päädytkö vielä kerran (ja sen toisen kerran) yrittämään voittoa, joka ratkaisisi rahaongelmat eikä sinun lopulta tarvitsisi kertoa?
Vatsassa tuntuva möykky, kehon tärinä ja unettomat yöt ovat tulleet tutuiksi, varsinkin siinä vaiheessa, kun alkoi itse tiedostaa ongelman ja tehdä edes ajatuksen tasolla peliongelmasta pääsemiseksi jotain. Vieroitusoireitakin ehkä. Pahimpien tärinöiden aikaan ajattelin, etten sitä enää halua kokea koskaan mutta eihän se pelaaminen siihen kuitenkaan täysin loppunut mutta samanlaiseen olotilaan en ole enää päätynyt. Itse en ole varsinaisesti kertonut kenellekään mutta ellen vakaasta tahdostani huolimatta pääse peleistä eroon, olen valinnut mielessäni ihmisen, jolle kerron eikä se tule olemaan helppoa. Tänne kirjoittaminen on ollut suuri apu ja hyvä, että se ääneen sanominen eli tänne kirjoittaminen sinuakin helpotti. Täällä on paljon hyviä pohdintoja eri ketjuissa ja erilaisia tapoja selvitä. Välillä uskonpuutetta ja epätoivoa mutta vahva tahto selvitä ja niin selviät sinäkin.
Kyllä sinä tästä selviät! Nyt heti lopettamisen jälkeen on shokkivaihe päällä mutta yritä kuitenkin pikku hiljaa miettiä miten pahassa jamassa oikeasti olet ja mieti vaihtoehtojasi.
Kirjoita ylös paljonko sinulla on oikeasti lainaa. Paljonko menee kk-maksuihin. Paljonko tarvit perheen menoihin ja elämiseen. Peluuri yleensä valehtelee itselleen oma rahatilannetta. Miten paljon on tuloja? Olisiko mahdollista saada lisätöitä? Neuvottele maksujärjestelyjä. Ota yhteyttä velkaneuvojaan.
Vaikka kerrot miehellesi tai jollekin muulle, älä anna kenenkään muun ottaa lainaa sun velkojesi maksamiseen. Jos otat jonkun takajaksi, sun täytyy kyllä 100% varmistaa että maksat ne takaisin. Liian moni on pelannut nekin lainarahat.
Tärkein tietysti on se että teet pelaamisen itsellesi mahdottomaksi. Pelitilin olitkin jo sulkenut. Nyt koneelle estot tai kone kokonaan pois. Nettitunnukset ja luottokortti johonkin turvalliseen paikkaan tai jollekin jemmaan. Ja usko, pelipiru yrittää keksiä eri syitä miksi et voi estoja laittaa tai tehdä muitakaan asioita - estoohjelmat haittaa muiten koneen käyttöä, tarvin pankkitunnuksia maksujen hoitamiseen, muille selviä mun ongelma jne. Olen kaiken kokennut itse. Mutta Älä kuuntele sitä! Jos oikeasti haluat lopettaa, pystyt vaikka mihin! Sinun täytyy vaan uskoa itseesi!
Tänne voit purkaa ahdistusta ja v…utusta ja muita tunteita. Täältä löydät kohtalotovereita ja meidän iloksemme täältä löytyy niitäkin jotka ovat onnistuneet ja luovat uskoa siihen että tämän voi voittaa.
Voimahalit sulle! Et ole yksin!
Kiitos kauheasti tuesta halaa. Peruspositiivisena ihmisenä toivon ja uskon, että kyllä kaikki jotenkin järjestyy. Hyvin tai vähemmän hyvin. Mutta ei se elämä tähän lopu, vaikka pilalla nyt tuntuukin olevan. Jossain vaiheessa kun oma märehtiminen on vähemmällä, niin tulen kyllä tsemppaamaan ja tukemaan teitä ja muitakin täällä. Nyt tuntuu että kaikki pyörii niin oman navan ympärillä että.
Su/ma yö meni miettiessä ja vatvoessa. Mulla on tällä hetkellä pelipiru tiputettu korvan juuresta alas. Kaikki ajatukset ja energia normielämän ulkopuolella pyörii nyt siinä, mitä vaihtoehtoja olisi saada talous sellaiseen jamaan että voisin välttää rankemmat toimet. Ja pelaaminen ei sillä vaihtoehtolistalla ole ainakaan juuri nyt, huoh.
Oon saanut sellaisen kasvatuksen, että jos lainaa ottaa niin se myös pitää maksaa pois. Velkajärjestelystä olen paljon nyt lukenut mutta tuo sotii niin omaa kasvatusta vastaan, että sitä yritän välttää kaikin keinoin. Ja eipähän sinne välttämättä edes pääse. Ulosotto on aivan viimeinen, siis en millään kehtaisi enää naamaani töissä näyttää.
Eilen aloitin yhteydenotot velkojiin. Tai kahteen suurimpaan niistä. Toisessa yritin saada järjesteltyä kuukausimaksua pienemmäksi. Ei onnistunut. Mutta itse ehdottivat näitä maksuvapaita kuukausia. Tälle kuulle ei tietty enää ehdi, mutta loka- ja joulukuuksi on sovittu vapaat kuukaudet. Toinen onkin sitten talolaina ja kyselin mahdollisuutta lyhennysvapaaseen jaksoon. Siihen vaan tarvitaan puoliso mukaan, kun laina on yhteinen. Voisi olla mahdollista. Tämähän ei auta yhtään muuhun kuin siihen, että saisi joitakin pienempiä vippejä pois ja elämiseen rahaa hetkeksi aikaa.
Lisätöitä muuten mietiskelin myös jo tuossa viikonloppuna. Pienten lasten perheessä se vaan on kurja, jos äiti on päivätyön lisäksi vielä illat tai yöt pois. Jotain kotona tehtävää? Noh, noita maksettuja kyselyitä tutkiskelin, voiko niillä oikeasti ansaista rahaa. Vähän olen kyllä skeptinen. Mutta ilmoittauduin nyt muutamaan. Eka kysely tuli viime yönä, vastasin, korvaus 0,50€ No, pienistä puroista voi kasvaa isokin joki.
Kiitos vielä ja tsemppiä teille. Koittakaa se pelipiru saada lytättyä olkapäältä jos se siellä yrittää virnistellä.
Täällä saa ja on pakkokin olla vähän itsekäs ongelmansa kanssa ja tsemppaa sitten taas muita kun itsellä se pahin shokki helpottaa. Niin se vain menee. Mites nyt on mennyt, onko löytynyt lisää ratkaisuja tai ajatuksia tilanteeseen?
Itse kävin juuri saunassa itkemässä eli tekemässä oikein kokonaisvaltaisen puhdistuksen. Kuulostaa ehkä vähän typerältä mutta ajattelin samalla että pesen pelaamisen jäljet pois, jolloin pelipirullakaan ei olisi enää mitään tarttumapintaa. Hyvästelin pelipirun siis juuri äsken ja toivon ettei palaa enää houkuttelemaan pahoille teille.
Hyvä ajatus tuo kokonaisvaltainen puhdistus Jos pelipiru hiipii vielä takaisin, niin uusintapuhdistus: sankollinen kyyneleitä, vastalla ruoskimista ja (juuri)harjalla kuuraamista niin, että iho loistaa punaisena. Lähtee se viimeinenkin tarttumapinta, jos sitä vielä jäi.
Hyvää pelitöntä viikonloppua, thedog! Toivottavasti asiat alkavat pikkuhiljaa järjestymään parempaan suuntaan.
Tervetuloa, thedog! Ja onneksi olkoon oikeasta ratkaisusta tulla tänne kertomaan tilanteestasi ja saamaan tukea meiltä muilta vapauteen haparoivilta.
Itsekin olen täytellyt niitä kyselyjä, mutta en oo saanut niin paljoa kasaan, että ois voinu palkkioita tilille siirtää. Paitsi Gallup Forumista. Täyttelin kyselyitä vuoden ja sain palkintopisteillä 10€ lahjakortin Hesburgeriin eli ei kovin tuottoisaa.
Mutta tuo pelaamisen poispeseminen itseasiassa on erittäin hyvä idea eikä ollenkaan typerää. Ihminen on sellainen kokonaisuus, että kaikenlaisilla harjoitteilla voi olla aivoihin paljonkin vaikutusta.
No toivotaan todella että nyt tämä pieni mielikuvaharjoitus veisi eteenpäin, pitää ehkä jatkaa sellaista tässä vielä jos tosiaan pelipiru tulee vielä lähettyville kuiskimaan niitä ideoitaan.