Elämä on :)

Urheilu on hyvä ja ehkä paras keino purkaa sitä virtaa ja raivoa. Itse vetelen joka toinen pvä rullaluistimilla ja sauvoilla tietenkin.

Alkuun aloittelin raitistumista ihan joka päiväisellä kävelylenkillä. Sama lenkki joka pvä kaikessa rauhassa, antaa ajatusten tulla ja mennä. Vieläkin teen saman lenkin päivästä toiseen.

Ei minullakaan kotona ole mitään eikä ketään, mutta kun keksii kaikkea pientä puuhailua niin aika ja päivät vain sujahtavat allakassa. Mikä parasta niin fiilis senku paranee viikko viikolta :slight_smile:

Kyllä se ajatuskuvio ja ne mieliteot menee aikanaan ohi, usko pois. Se vain vaatii aikaa, ei ole viikon eikä kuukauden prosessi. Pikkuhiljaa hyvä tulee :wink:

Tsemppiä!

Noita tiukkoja kohtia huomasin itsellä siinä, että tässä oli töissä karmea alkuviikko ja kun se oli ohi niin jotenkin kotiinajaessa mietti vaihtoehtoa rentuotua päihteiden kanssa kun ei flunssan takia pääse lenkille. Kello ei ole vielä yhdeksää ja mieliteko ei ole mennyt ohi, toisaalta laiskuus estää hakemasta mitään. Oikeastaan oli vaikein kotimatkalla ajaa kauppojen ohi.

Kiva lukea aika samanlaisessa tilanteessa olevan kirjoituksia, tosin olen joitankin vuosia vanhempi.

Ainakin mitä ite oppinu (reilu viikko juomatta), ni ei niitä ajatuksia voi estää ja niitä haluja. Ne pitää vaa hyväksyä, eli jos tekee mieli siideriä mitä tahansa, ni ei siitä voi itellee suuttua tai käydä kiistelee, tai käydä kieltää että en saa tuntea/haluta näin. Sillo menee ainaki itelleni perseelleen. Se vaa pitää huomata ohimennen et nytpä tekee mieli olutta jne jne jne.
Tsemiä!

Mulla taisi kestää 2-3 viikkoa ja sitten se juomishimo jotenkin häviää enemmän taka-alalle ettei tosiaankaan mielessä pyöri ja suu napsa ja nyt kun mennään jo yli kuukauden päivissä niin siedän ajatusta, että työkaverit voivat juoda/juovat vapaa-ajalla ja saattavat siitä jotain mainita eikä se ärsytä enää niin paljon kuin aiemmin…tai sitten mulla vaan on “hyvät päivät” ja kohta taas ärisen ja puhisen kuin perseeseen ammuttu karhu :smiley: . Joka tapauksessa tervetuloa ja tämä vertaistuki on todella tärkeää!

Onko sinulla jokin urheiluharrastus? Sry että jankkaan, mutta tuntuu että sivuutit minun “raittiuden avaimet” :slight_smile:

Nou problemos, en mä tykkää herneistä :slight_smile:
Hyvä että on jotain liikuntaa, mutta tosiaan se itsensä piippuun vetäminen kannattaa, ei ehkä ihan heti…sitten kun tuntuu siltä. Väkisin ei hyvä.
Rulliksia suosittelen lämpimästi, vielä kerkee oppimaan kun kesääkin vähän jäljellä.

Mä oon kans kelannut tota hiihtämistä, kun kaikki vanhat juoppotutut sitä ehdottelee, tuolla kun niitä luistellessa näkee, niin jään aina jututtaa.
En kyl oikee diggaa siitä hiihdosta, mutta toisaalta voihan sitä taas vuosien jälkeen siihenkin syttyä.
Skrinnarit aattelin hommaa talvex ja si skidien kans kaukalolätkää, lämäri-leffan tyyliin :laughing:

Voi hitsi, hengessä mukana. Tiedän tasan tarkkaan tuon nukahtamis/uniongelman. Ite kärsinyt vuosia siitä. Stressi ei sovi,ei niin ollenkaan. Nukahtamislääkkeillä olen akuutin tilanteen yleensä hoitanut.

Ei kuulosta hyvältä tuo vanhemmille salailu ja että joudut nyt jo “testaamaan” itseäsi juovassa seurassa.

Toivottavasti ymmärrät ja uskallat toimia toisin, kun se salaaminen on myös se ongelma, josta pitäisi päästä eroon. Kaikkea ei pysty edes kertomaan mitä se salaaminen (yksin juominen ja yksin yrittäminen) itseasiassa pitää sisällään, mutta laitan tähän pari asiaa ja jos joltakulta tuntuu löytyvän lisää, niin antaa palaa vaan, niin ja ei mikään estä olemaan eri mieltäkin.

Jos vain tiedät ihmisiä jotka on lopettaneet kokonaan, niin heille puhuminen ja heidän ratkaisuja kuunnellen avaa monta henkistä ja jopa fyysistä ovea, jotka se päihdeongelma haluaa sinulta sulkea. En saata uskoa, että sinä haluat olla neljän seinän sisällä, vaikka juomisen tarve sitä vaatiikin. En saata uskoa, että sinä et haluaisi puhua ongelmastasi jollekin, vaikka pelkosi sen estääkin. En saata uskoa, etteikö kunnolliset ihmiset ymmärrä päätöstäsi juomisen suhteen, kun kerrot avoimesti, ettet pärjää sen kanssa. En saata uskoa, ettetkö löytäisi ratkaisua yhtälöstä ole itsellesi rehellinen, avoin ja toimi juuri päinvastoin, kuin ongelmasi sinua estää.

Onhan se helpompaa tutustua ongelmaansa ensiksi yksinään, hiljaa, tutkiskellen tuntojaan ja elämäänsä mitä sitten periaatteella, mutta jotta siitä ei tulisi päätarkoitus, että koettaisi salaa olla juomatta, tervehtyä, toipua ja raitistua, niin juuri siksikin olisi hyvä puhua jollekulle, joka tosiaan tietää mistä kaikesta on kyse.

Aika moni jättää puhumatta läheisilleenkin asiasta erilaisiin syihin vedoten, mutta uskon näin omienkin kokemusten kautta, että mitä vähemmän on juomisesta johtuvia salaisuuksia, niin sen köykäisempää on maailmalla kuleksia.

Voimia ja rohkeutta sinullekin Ys.

Rahvas on oikeassa.

Joutunut seksuaalisesti hyväksikäytetyksi.

Itselläni sama kokemus tältä kesältä ja sen takia aloitinkin tämän raittiin elämäntavan vaikkei ole helppoa ollut eikä varmasi tule olemaan. Nytkin taas palasi asia mieleen kun luin omastasi, huh huh.
Kai sä kuitenkin olet jo asian läpikäynyt keskusteluissa? Ja muistat ettei syy ollut sinun!

Pelkosi on varmaan todellinen ja myös paljolti mahdollinen, koska uhoaminen on juuri sitä mitä raittius ei tarvitse.
En halua olla oikeassa kenenkään muun puolesta, kuin itseni, mutta päihderiippuvaiselle ulkoapäin tuleva tuki on lähestulkoon välttämätön, koska aina on synttäreitä, juhlia, pippaloita, kesiä, uusiavuosia, toisia paikkakuntia jossa se yksinyrittämisen tuska on jotain muuta kuin lievää.

Vain ehdotus: Uusi paikkakunta, joten mikään ei estä esim menemästä AA ryhmään, jossa ei tarvitse pelätä etteikö ymmärrettäisi.

Ps. Läheisten masennus saattaa jopa haihtua, kun huomaavat, että sinäkin hyppäät ulos kaapista (neljän seinän kirouksesta). Itse asiassa minulla on läheisiä, jotka on tulleet puhumaan ongelmastaan (omasta tai puolison ongelmasta) huomattuaan, että asioille voi tehdä jotain oikeasti. Kaikki ongelmat ei ole päihdeongelmia, vaan kaikkea muutakin uskalletaan puhua, kun ennen niitä ollaan salattu ja piilotettu.

Rohkeasti vain uusia kujeita etsimään. Ai niin, eihän tämä plinkkikään ole mikään huono noin aluksi, mutta f2f se ei korvaa.