elämä on helvettiä

Olen ollut naimisissa yli 40 vuotta.Mieheni juominen on karannut käsistä.
Juhannuksesta lähtien juonut melkein joka päivä ainakin olutta.Viimeiset kaksi viikkoa 3-4 pulloa viiniä joka päivä,
En tunne häntä enää.Kiltistä miehestä on tullut suoranainen piru.
En jaksa enää ja erokin tuntuu vaikealta.
Mitä pitäis tehdä.
Elämä jää elämättä.Olen ahdistunut ja masentunut ja voimaton.
Läheisriippuvuuden tunnistan myös.

ahdistunut nainen

[Poistettu asiatonta. -Päihdelinkin toimitus]

Minä kannattaisin paljon järeämpiä keinoja kuten esim. äijän patistaminen katkolle, eron uhalla. Samalle tasolle alentuminen ei hyödytä ketään eikä mitään… :unamused:

Tuntuis siltä, että ukkos täyttää jotain tyhjiötä ryypiskelyllä - 3 pulloa punkkua päivässä kuulostaa aika hurjalta.

Onko miehes itse tyytyväinen liittoonne?, mitkä hänen fiilikset ovat elämästä?, tuntuisi, että tuolla paikataan jotain. Elämän maistuessa puulta ja rutiineiden hallitessa arkea pitkän ajan, voi fiilikset kaikkea kohtaan kääntyä vähän päälaelleen, enkä tietyssä mielessä ihmettele - ihminen tarvitsee virikkeitä, ja jos niitä ei osaa löytää/saa on aika helppoa täyttyy tylsyyden täyttämä tyhjiö vaikkapa sitten viinillä/viinalla.

En tässä todellakaan halua osoitella sormea tai syytellä, kunhan mietiskelen ja spekuloin syitä - sillä jonkunmoinen vitutus ja “tylsistyminen kaikkeen”

Ei siinä, noi kysymykset varmaan itellä tulis ekana mieleen. vaikkapa, tuskinpa nää ajatukset sullekkaan on mitään uutta kuun alla.

Vähän samoilla linjoilla - tapahtuiko kesällä jotain? Eläke? Lapset muuttaneet pois? Tietysti sekin on mahdollista, että pitkää jatkunut ‘tissuttelu’ on roihahtanut.

Oletko keskustellut hänen kanssaan tästä muutoksesta vai tuntuuko se mahdottomalta?

Itsekin veikkaisin tuota “tyhjyyteen juomista” eli joku tuntuu turhalta / kaikki tuntuu turhalta jonkun kyseisen asian takia. Juurikin esim joku eläkkeelle joutuminen, se ainakin voisi laukaista suuren masennuksen kun tulee suuri muutos rutiineihin. Koita kysellä mikä mättää ja koittaa selvittää sitä mistä juominen johtuu. tod. näk. vastauksena tulee ei mikään mättää, mutta koita olla tukena ja kyllä tuo katkolle laittaminenkin voisi ihan hyvää tehdä… tuo on jo hurja aika jokapäiväiselle juomiselle, ja ilmeisesti ainakaan työelämää ei ole kun tuon määrän juo joka päivä?

Hei Misu,
Et voi tehdä miehesi juomiselle mitään, mutta pahalle olollesi voit. Käypä Al-Anonin kotisivulla www.al-anon.fi ja katso onko paikkakunnallasi Al-Anon-ryhmää. Sieltä saat apua.

Alkoholimi ei ole seurausta juomisesta, vaan juominen on seurausta alkoholismista. Toisilla vaan tuo sairaus on niin paljon lievempi, että vaatii enemmän harjkoittelua puhjetakseen, eli ei iske ihan ekasta annoksesta teininä, kuten joillakin. Aina vaaditaan se alttius sairauteen+altistuminen aineelle yhdessä.
Usein kun juomisen esteet poistuu, näyttää siltä, että joku ulkoinen syy sai ihmisen juomaan. Eli vaikka eläkkeelle jäänti, avioero tai paras kuulemani “rattijuopumus ja siitä johtuva alkoholismi” eli kun kortti meni, ei päässy liikkumaan, oli aikaa juoda.
Toisalta yhteiskunta myös tukee käsitystä, että alkoholi auttaa masennukseen, ahdistuksen, stressiin, unettomuuteen… (joita kaikia se itseasiassa aiheuttaa) joten itselääkintää kannattaa toki kokeilla. ja jos sattuikin omaamaan sen alttiuden alkoholismiin, ollaan tilanteessa, jossa näyttää että joku ulkoinen tekijä teki ihmisestä alkoholistin.
Esim täältä löytyy tietoa alkoholismista: juwanet.org/sosterv/alkoholi/

Miehesi juomiseen sinänsä et voi vaikuttaa. Alkoholisti juo, koska hänen täytyy. Voit vain miettiä omat rajasi ja pitää niistä kiinni ja toisaalta omalla käytökselläsi ehkä vaikuttaa hänen haluunsa hakea hoitoa tilaansa, mutta rakastamalla ei ole yksikään ihminen maailmassa viellä raitistunut!
Kun alat itse toipua, voi puolisollesikin syntyä halu lopettaa juominen, mutta niin kauan kun juominen mahdolistetaan; joku tulee ja huolehtii, että pysyy hengissä vaikka juo, ei sille juomiselle tarvitse tehdä mitään.

kiitos kaikille, jotka otitte kantaa tilanteeseeni.

HYVÄÄ KEVÄÄN ODOTUSTA. MISU

Itse olin 10 vuotta sitten dipsomaani. Silloinen vaimo sanoi, että “joko minä tai viina”. Valitsin vaimon. Tee asia kerrasta selväksi, toisaalta teillä on pitkä liitto takana, mutta…hmm… Kokeilkaa asumuseroa ensin jos mahdollista. Miehesi kannattaa selvittää, että MIKSI juo. Mikä se perimmäinen syy on. Se unohtuu usein.