elämä kutsuu

Olen niin väsynyt tähän riippuvuuteen ja kurjuuteen. Nyt loppui juominen, kerta kaikkiaan.
Elämä kutsuu, tiedän sen! Pelottaa, että horjun ja retkahdan mutta aion silti lopettaa. “Do it afraid” niinkuin hyvä ystäväni joskus minulle sanoi.

Auttaako antabus? Mitä kokemuksia teillä muilla lopettajilla on ollut?
En ole koskaan vielä hakenut apua alkoholismiini enkä tiedä mikä olisi ensimmäinen askel. Tuntuu niin isolta askeleelta soittaa esim. a-klinikalle.

En ole kuukausiin halunnut edes katsoa itseäni peiliin ja jos jollain kamera esillä, äkkiä pois. Olen aina ajatellut että tämä nyt vain on väliaikaista juomista, kunnes masennus väistyy… Arvaatte varmaan, että masennushan on vain pahentunut juomisen myötä. En halua nähdä ketään kun ällöttää oma itseni. Eristäytynyt olen omaan asuntooni ja poistun vaan töihin ja kauppaan… Eihän tämä nyt elämää enää ole!

Mietin, auttaisiko antabus, ja mistä sitä saisi?

Antabus auttaa siten ettet voi ottaa alkoholia koska se aiheuttaa sinulle erittäin pahoja reaktioita; punoitusta, pahoinvointia, sydämentykytyksiä, vapinaa ym. Pahimmillaan yhteisvaikutus voi olla hengenvaarallinen. Täten se vahvistaa päätöstäsi olla ottamatta alkoholia. Juomisen himoa se ei vie pois, sinun on itse taisteltava sitä vastaan.
Antabusta varten sinun on haettava lääkäriltä resepti.
A-klinikka on hyvä aloitus, sieltä saat lääkärin hoidon ja terveydenhoitajan/terapeutin avun. Sinulle tehdään hoitosuunnitelma ja autetaan sinua pitämään siitä kiinni. A-klinikalle soittokynnys on korkealla, mutta ajattele että se on konkreettinen päätös sinullekin, haluat apua, täältä sitä saat. (Voit toki mennä vaikka yksityislääkärille tai omalääkärille jos se tuntuu helpommalta. Mutta a-klinikalla sinulla on kaikki apu saman katon alla.)
Ole rohkea, soita.