Eläkkeellä tissuttelua

Vuosia kestäneen raittiuden jälkeen aloin eläkeläisenä pikku hiljaa tissuttelemaan uudestaan.
Kun töihin ei enää tarvitse mennä, elämä on yhtä lauantaita.

Kuten tiedetään, alkoholi on salakavala päihde. Se koukuttaa huomaamatta. Pikku hiljaa annokset ja määrät kasvavat ja käytön välit lyhenevät. Minullekin kävi uudestaan niin, vaikka kokeneena kuvittelin, etten enää sortuisi moiseen.

Otin kahden viikon siideriputkia, terästäen niitä viinillä tai pienillä pulloilla teräviä. Putkien jälkeen olin jopa parisen viikkoa kipeänä, kykenemättä tekemään juuri mitään.
Aloin turhautua ja inhota itseäni. Menetin itseluottamukseni. Ajattelin olevani typerys, joka ehdoin tahdoin tuhoaa terveytensä ja elämänsä.
Vaimokaan ei tietenkään katsonut juomistani hyvällä. Eläkkeeni on kohtalainen, mutta juominen on kallista. Se alkoi vaikuttaa jo myös rahatilanteeseeni.

Lopulta katsoin itseäni peiliin ja tunnustin, että mopo on karannut käsistä (taas). Tunnustin tarvitsevani apua ja olevani alkoholisti.

Tuo tilanteen tunnistaminen ja tunnustaminen on kaikkein vaikeinta. Kun sen on kyennyt tekemään, suunta on ylöspäin.

Asun maalla pienellä paikkakunnalla, jossa avun saanti on kymmenien kilometrien päässä. Tämän vuoksi nämä verkkopalvelut ovat minulle lähes ainoa pelastusrengas.
Tartuin siihen kiitollisena.

5 tykkäystä

Tervetuloa @api70.
Hienoa että olet myöntänyt tilanteesi ja huomannut että tarvitset apua.
Täällä on ihania ihmisiä joilta saat varmasti vertaistukea.
Tuo elääkkeelle jääminen on varmasti monella muullekkin riskin paikka kun ei tarvitse enää olla arkisin ”työkunnossa”. Voi surutta tissutella myös arkisin.
Mutta uskon että sinulla on tosi hyvät mahdollisuudet olla jälleen raitis, koska myönnät tilanteesi ja haluat siihen muutosta.

1 tykkäys

Juu tervetuloa. Minulle myös tämä plikki on ainut vahtoehto mistä voin saada tukea. Minulle on mahdotonta mennä esimerkiksi ryhmiin jos pystyisin niin varmasti kokeilisin myös niitä.

Tulikin mieleen tai joskus siis miettinyt, että onko niitä AA kerhoja tai jotain vastaavia myös esimerkiksi mitkä toimii chat pohjalta? Esimerkiksi joku whatsapp ryhmä?

Ehkä joku tietäisi?

1 tykkäys

Yksi aa ryhmä toimii sähköpostin välityksellä mutta en tiedä onko kuinka aktiivinen. Olen kahdesti laittanut liittymispyynnön mutta ei ole tullut vastausta. Ryhmiä perustetaan ja niitä kuolee pois.
Kannattaa googlata ”aa verkkoryhmät” niin sieltä löytyy netissä toimivat ryhmät. Sivu päivitetään ainakin kerran kuussa. Siellä on myös linkki kiihtelyksen aa ryhmään joka on tämä mystinen ryhmä johon ei saa yhteyttä. Uusia varmaan joskus tulee. Kuka tahansa voi perustaa aa idealla toimivan ryhmän ja whatsappi ryhmä kai myös toimisi oletuksella että osallistujan numero on salainen ettei nimeä ja osoitetta saa selville

1 tykkäys

Mä olen myös eläkkeellä ja retkahdin kunnolla lääkkeisiin.
Mun päiväannnos on liikaa -
Temesta 10x20mg päivä
3xketipinor ilta/yö (uniläälke)
Sirdalud 4mgx2-10
Katukaupan lääkkeet joihin olen koukussa -
Medikinet cr 40 Mg x4-6 ilta/yö että jaksan olla aktiiivinen
Subutex 8mg joko nin kymmenen viivaa nenään tai koko pilleri suuhun.

Suonensisäinen käyttöön en sentään sortunut kun vanhatkin ”ampiaisen pistot” näyttää pahoilta molemmissa nilkoissa vielä,in neulan jäljiltä arpia nilkkkojen suonet täynnä kun laitoin neulan nlkkojen suoneen jotta lääkäri ei huomaa neulan jälkiä kasivarsisssa.

Mulla on perifeerinen kipu yms sairauksia joihin en saanut lääkäriltä kuin panodol ja Burana reseptit , lääkäri vain nauroi kun pyysin vahvempaa kipulääkettä .
Ostan netin/katukaupan kautta 7x300mg lyricoita minimi per päivä, joskus menee 14x300mg päivä toleranssini on jo vuisen varrelle kohonnut huimaisi

Tervetuloa ryhmään olen itse uusi täällä mut olen ollut vertaistuki ryhmissä viinan takia noin 25v sitten kun kävin katkaisu- ja kuntoutushoidossa josta ei ollut apua vaimo veti asunnostamme subutexia päivittäin ja mulla iski sinun himo jo ensimmäisellä viikollalähdin hoidosta pois ja taas subutexia suoneen monta vuotta kunnes kaikki rahamme oli käytetty eikä ollut enää vara ostaa subua joten funtsin ett- vieroittaa itse itseni ja 2-3kk tutinaa ja deliriumin jälkeen aloin olla kuivilla .

Pysyin kuivilla kunnes mulle tuli nämä kivut ja kun ei olet kipulääkettä otin yhteyttä vanhaan kaveriin jolta sain pari linkki josta sain subua .

Ongelmani on siis paha lääkeriippuvuus johon toivon tukea ja neuvoja mitä tässä nyt tekisin ei tämä voi jatkua mulla on niin monta sairautta ettei kroppa enää kestää tätä douppaamista joka alkoi siis noin 10v-15v sitten , on vaikea muistaa milloin aloitin kun mun kaikki päivät on samanlaisia - joko makaan flegmaattisena sängyssä sbu-tokkurassa tai Medikinet voimin pelaan kaiket päivät ja yöt iPad pelejä .
Siinä mun tarina . Anteeksi jos tuli liian pitkä ja sekava mutta olen sekavassa olotilassa jättimäisen lääkemäärän takia jonka juuri otin.

Voitteko neuvoa mitä teen . Pelottaa kertoa lääkärille kuin paljon katulääkkeitä mulla menee .

Kiitos tukäteen neuvoista . Raittiit kaverit joita mulla muutama kymmenen osa läheisiä ystäväviä muut vanhoja ratistuneita douppaaajia enkä heidän kanssaan halua ”kuivanarkata” (termi on laitoksesta jossa oin hoidossa, ”kuivanarkkaus” = muistellaan ja jutellaan kuka hienoa oli kiskoa huumeita) nuorena kun kroppa ja psyyke kesti melkein mitä mitä ,tahansa laitonta tai pahinta laillista huumetta eli Alkon tuotteita ja lääkettä.

1 tykkäys

Hei! Ihan kuin minä olisin kirjoittanut tämän aloituksen, valitettavasti. Kaikki täsmää; vuosien raittius, kunnes eläkkeellä olen pikkuhiljaa alkanut taas hakeutumaan viinin äärelle iltaisin, asun myös maaseudulla pienellä paikkakunnalla jossa kaikki tuntevat toisensa, enkä kehtaa mennä etsimään AA-ryhmiä, tuskin niitä onkaan. Viikossa voi olla yhdestä kolmeen nollapäivää, mutta muina iltoina kuluu viiniä hieman vajaa pullollinen. Asia on alkanut vaivata varsinkin terveysnäkökulmasta. En ole vielä tehnyt omaa aloitusta tänne, tänään vasta kirjauduin. Olen kuulolla tässä ketjussa, toivottavasti saat taas raittiudesta kiinni ja pääset kunnolla nauttimaan eläkepäivistäsi.

2 tykkäystä

Tervetuloa mukaan @Maalaismaija.
Täällä monia ihmisiä joilla kaikilla sama tavoite eli raitistuminen.
Jokaisella hieman erilainen tarina mutta kuitenkin voi löytää sieltä myös asioita mitä on itselläänkin huomannut.
On hyvä tietää ettei ole yksin tämän asian kanssa. Täällä on myös hienoja tarinoita siitä miten on onnistuttu vastoinkäymisistä huolimatta. Täällä saa myös vertaistukea eikä kukaan ikinä tuomitse jos ei heti ensimmäisellä kerralla onnistu. Jos haluat voit käydä vilkaisemassa tarinani alun, siitä mikä oli lähtötilanne(surkea), mutta nyt jo kuukauden olen ollut juomatta ja elämä alkaa taas hymyillä☺️ nimerkkini on Nainen38

2 tykkäystä

Tervetuloa täältä päin myös.

Itsekkin kirjauduin muutama viikko sitten ja en ole katunut.

Fredi

2 tykkäystä

Kiitos kivasta kommentista! Kävin lukemassa tarinaasi ja onkin hienoa, että olet saanut raittiudesta nyt kiinni. Kiva tunne, kun saa yhteyttä tällä tavalla saman asian kanssa kamppaileviin. Kirjoittelen joku päivä tässä vähän enemmän itsestäni omaan aloitukseen, tänään on ollut aika alavireinen päivä. Nollapäivä kuitenkin, joten huomenna on olo ehkä jo pirteämpi :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

Kiitos Fredi! Hienosti on alkanut matka sinullakin, jos jo viikkoja olet ollut raittiina :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Jään mielenkiinnolla odottamaan sinun tarinaasi @Maalaismaija. Voit kertoa oman tarinasi silloin kun sinusta siltä tuntuu, ei mitään kiirettä ja myös se on täysin ok jos et halua kertoa itsestäsi enempää.
Kaikkea hyvää alkavaan vkloppuun. Ehkä huomenna jo iloisempi päivä.

1 tykkäys

Juu näin on ei varmasti tarvitse jos ei halua. Saa täällä muutenkin heilua ryhmässä rämässä kirjoittelemassa.

Fredi

1 tykkäys

On aa-ryhmiä verkossakin useita ja melkein joka päivälle verkko-kokous.
En ole vielä kokeillut itse.

Kiitos vastauksesta. En halua enää juoda yhtään. En pisaraakaan. Olen täysin kyllästynyt touhuun. Äsken ensimmäinen kuukausi raittiutta täyttyi. Olo on hyvä. Tsemppiä sinulle!

3 tykkäystä

Onneksi olkoon! @api70

1 tykkäys

Rankka tarina. Kiitos kun kerroit. Toivottavasti vertaistuki auttaa. Tsemppiä!