elää vai kuolla?

5000e pelivelkaa eikä töistä tietookaan…olisko helpompi hypätä junan alle vai voiko tästä selvitä vielä jollain???

No olisi se varmaan helpompaa joo, mutta elämä ei nyt aina vaan ole helppoa. Kyllä sä selviät ajan kanssa väkisinkin. Itellä oli yli 30000 velkaa kun olin työtön ja täysin tuloton. Kyllä se silloin ahdisti ja tuntui, että ei pääse enää koskaan elämän syrjään tosissaan kiinni, mutta kunhan jaksaa vaan uskoa ja sinnikkäästi sitkutella, niin kyllä se siitä hiljalleen paremmaksi muuttuu.

Jos sulla on oikeasti itsemurha ajatuksia, niin koitappa kysyä iteltäs, että onko sun elämä 5000 arvoinen? Luulen että se paljon arvokkaampi, niin arvokas ettei sitä voi rahalla edes mitata.

Saako kysyä miten ite selvisit?30000 kuulostaa ihan hullulta…kait se tästä lähtis jos sais töitä eka jostain. Kiitos viestistäs!Pelkästään toi tuo jotain toivoa.

No en mä täysin selvinny ole, mulla on ulosotossa vielä velkaa ja tappelen peliongelman kanssa päivittäin, mutta jotenkin sitä vaan sitkuttelee väkisin. Mulla on onneksi työpaikka ja saan maksettua velkoja pois. Tuo sunkin velka on äkkiä hoidettu pois kun toivottavasti jostain töitä löydät. Pitää vaan jotenkin jaksaa ottaa askeleita kohti parempaa elämää, se varmaan ahdistaa eniten että vaikka olisi halua hemmetisti muutokseen, niin mikään ei tapahdu hetkessä vaan kaikki vaatii vuosien työtä. Mäkin olin työttömänä välillä kaksi vuotta, velkaa yli 30000 ja muutenkin elämä aivan sekaisin, kyllä siinä oikeasti kävi itsemurhakin mielessä ja mulla oli kausia kun vaan olin täysin lamaantuneena tekemättä yhtään mitään.

Ihminen on siitä kumma elukka, että vaikka kuinka pohjalla käy, niin aina jostain kumpuaa se tahdo elää ja siitä sitten pikku hiljaa jopa huomaamatta hommat alkaa menemään parempaan suuntaan. Pitää vaan osata antaa itselle mahdollisuus onnistua ja aikaa.

En mäkään enää uskonut, että töitä löytäisin, mutta en antanut periksi ja sitten sainkin ihan ok työn jonka turvin tässä on jo toista vuotta velkoja lyhennelty ja muutenkin saatu elämää parempaan suuntaan.

Tsemppiä pirust, kyl se siitä ku jaksaa vaa vääntää menemään.

Ei ku tsemppiä sulle!kuulostaa yhtäkkiä pieneltä nää mun ongelmat vaikka ei sitä olekkaan. Oon luvannu itelleni ja emännälle lopettaa pelaamisen mutta silti tavallaan pelottaa. Sairasta mutta pelottaa sitten kun pääsee taas duuniin…Sitten kun tulee rahaa…voi vittu!oon luvannu ittelleni ettei enää ikinä…entäs sitten kun on rahaa?on tää vaan niin saatanan perseestä :frowning: noh toivotaan parasta. Luojan kiitos ei oo senttiäkään tilillä ni ei voi pelatakkaan.

Jaahas…nyt rupes jo tää saittikin vittuilemaan…eka oon pasi82 ja nyt molo82…kiitos ja haista vittu!

Hää… etkö saanut itse valita nickiäsi vai? Aika julmaa pilaa jos joku mode näitä vaihtelee! :angry:

Herranen aika, ei 5000 euron takia kannata henkeään heittää. Meikäläisellä on opintolainaakin saman verran ja varmasti aika monella muullakin eikä seuraavasta työpaikasta tietoakaan (nykyinen soppari päättyy kuun lopussa).

Pystyt veloistasi selviytymään yhdellä keinolla: älä pelaa enää. Eli pysäytä velkautuminen. Lue vähän näitä foorumeita, joka topicissa kerrotaan ihmisille samat jutut. Riippuen pelaamisen kohteista, huolehdi pelisaitit suljetuksi ja hankkiudu eroon luottokorteista ja tarvittaessa estot pankkikortille ja nettitunnuksille. Älä tee sitä virhettä että luotat omaan tahdon voimaan pelaamisen lopettamiseksi. Sitä on monet muutkin yrittäneet ja lipsuuvat ennemmin tai myöhemmin. Ja lipsumisille on taipumus tulla entistä kalliimmaksi.

Kun pelaaminen on estetty, on aika aloittaa toipuminen ja henkisesti kuiville pääseminen. Tähän auttaa vertaistuki (esim. GA-ryhmät, löytyy varmasti tietoa kun etsit vähän) ja ongelman syiten pohtiminen.

Selviytyminen on yllättävän helppoa jopa työttömänäkin, kunhan vaan huolehdit siitä että et pelaa. Tämä on se tärkein asia ja kerran pelivelat on sinua jo junan alle viemässä niin on selkeää, että on otettava kovat keinot käyttöön. Pelihimo on raastava ja katala vaiva, älä anna sille periksi mutta älä myös aliarvioi sitä. Älä edes kuuntele sitä sisäistä ääntä, että voisit kuitata pelivelkasi voittamalla peleistä. Peleistä ei voita, niistä vaan häviää. Se on se sisäinen pelipiru joka noita tyhmiä ajatuksia kuiskailee korviisi. Tämän tiedostaminen auttaa selviytymisessä.

Toistetaan vielä yhden kerran: jos et enää koskaan tule pelaamaan senttiäkään niin voit selvitä, tuntui se kuinka mahdottomalta tahansa. Pyri siis tähän.

// Muokkaus:

Jos sulla kerran emäntä löytyy (oletan, että asutte saman katon alla ja jaatte talouden) niin sulle on olemassa hyvä apukeino: usko taloutesi kokonaan emäntäsi käsiin. Anna hänelle pankkikorttisi ja nettipankkisi tunnusluvut sun muut ja anna hänen hoitaa kaikki ostokset ja laskujen maksu yms… Teillä molemmilla tulee olemaan näin helpompi olla, usko pois! Vaatii vähän nöyryyttä tunnustaa heikkoutensa, mutta se on sinun vain tehtävä.

Kiitos viestistä! :slight_smile: nyt on kaikki mahdolliset pelisaitit suljettu. Uusia pukkaa tietysti koko ajan lisää mut niille ei mahda mitään. Täytyy vaan pysyä erossa. Olotilakin on jo pikkasen parempi eikä todellakaan tee mieli pelata. Jospa tästä selvitään vielä aikanaan. Luojan kiitos en ole ikinä erehtyny ottamaan mitään pikavippejä tms. sitten vasta kusessa oliskin. Onneks on tää foorumi olemassa! Harmi vaan etten keksiny tätä aiemmin…

Moi Pasi,

Vastauksen jo saitkin: elää pitää ja ilo löytyy vielä!

Miten olet muuten jaksanut, toivottavasti olet pysynyt vahvana ja elänyt päivän kerrallaan. Sitä meistä jokainen yrittää! Tsemppiä!

Päivä kerrallaan tässä on menty. Peleistä onneks pysyny erossa :slight_smile: kyllä se tästä hiljalleen kunhan saa töitä jostain :unamused:

Minkä alan töitä olet etsinyt?

Toivottavasti löytyy, duunikaverit tuovat uutta juttua elämään itse duunin lisäksi. Itse nautin duunistani juuri sen takia että on hyvää porukkaa!

Voimia toivotan ja myös itselleni :slight_smile:

Auto-alan hommia oon tehny oikeestaan koko pienen ikäni et eiköhän sieltä jotain löydy. Tosin on käyny mielessä viimeaikoina jopa paluu koulun penkille :smiley: sekin on jännä juttu, koska 8 vuotta sitten olisin lyöny pääni vetoa, että kouluun en tuu enää ikinä menemään :bulb: Duunikaverit on kyl tosi tärkeitä!oli työ mitä tahansa niin tuskin kukaan jaksais ilman hyviä työkavereita. Olis kiva kuulla millanen kaveri sielläpäässä kirjottelee?siis tämä (pelipoikki2012) :smiley: täytyy vissiin ruveta selailemaan vanhoja kirjotuksia…

Moikka!
Usko pois, tuo pelivelkasummasi tuntuu mielettömältä just nyt mutta aivan varmasti saat asiasi kuntoon, kunhan vaan pysyt poissa peleistä…
Itselläni oli vain 10000 velkaa mutta mulle se oli aivan älytön summa.
Toiset on saanut pelattua omakotitalot, autot, puolisot, veneet ja mökit myös, joten ollaan onnellisia siitä,
että havahduttiin omiin ongelmiimme kuitenkin tarpeeksi ajoissa…!

Kovasti tsemppiä sulle ja muillekin vertaisilleni taisteluun pelihimoja vastaan!! :slight_smile:

Moi taas,

Joo, tuon 5000 euroa saat kyllä maksettua, tee suunnitelma joka kuulle. Laita kalenteri seinälle johon merkitset summat ja päivämäärän. Opettele ulkoa kuinka monta erää, tee siitä ‘joulukalenterin’ kaltainen lippulappusysteemi seinälle, motivoi aivan perkeleesti kun saat yhden lippulapun joko revittyä tai ruksattua yli!

Itse tiedän tarkasti omien velkojeni perijät, onneksi ihan luotettavia laillisia lainoja joten ei tartte pelätä henkeensä. Olen tehnyt kuhunkin tavoitteen, aloitan isoimpaa korkoa perivästä (luottokortit 15%), kuoletan nämä yksitellen ensin pois, pyrin siihen että n. 1 per kuukausi aina palkkapäivänä. Tammikuussa onnistuin ensimmäisessä, helmikuu on vaiheessa, onneksi kuukautta vielä jäljellä ja uskon maaliskuun onnistuvan. Näin 3kk:tta takana. Sitten siirryn seuraaviin velkoihin jne. Jos kaikki sujuu ok ilman isompia takapakkeja niin noin vuoden päästä tähän aikaa voin huokaista helpotuksesta ja huutaa ääneen myös tällä palstalla että mission complished :wink:

Mutta raha on vain osa tätä, haluan mielenrauhaa ja tervettä elämää lopuksi ikää, enkä halua yhtään ihmissuhdeongelmaa enää pelaamisen takia, siis en yhtä ainottakaan. Se satuttaa aina kahta osapuolta aivan helvetisti. Ja rahallakaan ei ole paskan väliä jos mielenterveys on mennyt totaalisesti. Fyysisestä kunnosta puhumattakaan, vaikka se on itselläni ollut aina vahva. Mutta sanotaan myös että pitkällä aikavälillä mielen ongelmat alkavat heijastua fyysiseen terveyteen ja se on fakta se. Joten toimia pitää ja äkkiä!

Mutta toivotan voimia ja kirjoitellaan!

Joo repsahdus tapahtu kännipäissään :cry: Velkaa ei sentään tullu lisää mut nekin vähät mitä saanu hommattua meni jollekki toiselle…nyt täytyy saatana lopettaa juominenki vissiin kokonaan. Masentaa aivan perkeleesti koko elämä :frowning:

Moi Pasi,

Hyvä päätös, lopeta juominen. Itse tehnyt saman - siitä ei ole ollut muuta kuin harmia. Koetan saada sen sivistyneelle tasolle siten että voisin ottaa joskus lasin viiniä ruuan kanssa ja that’s it.

Pelaamisesta, teitkö sen suunnitelman niille veloille, se voisi motivoida niiden maksamiseen. Pilko maksuerät realistisen kokoisiksi niin homma etenee vaikka joka kuukausi. Kuukaudet menevät nopeasti. Ollaan jo maaliskuussa taas menossa, eli 1/4 tästäkin vuodesta on kohta takana. En aina tiedä onko se hyvä vai huono, molempia kait?

Itsellä velanmaksun suunnitelma etenee kohtuu hyvin, rankkaahan se on ja joka kerta kun makselen niitä kiroan mielessäni ja jos olen yksin niin kiroan ihan ääneen ja toivotan kyseisen velan alimpaan helvettiin (samalla tietenkin puran omaa pahaa oloani että on tullut otettua velkaa).

Mutta sitten kun tuota maksettujen velkojen nippua katsoo hetken päästä myöhemmin, tulee helvetin hyvä olo. Sellainen että on voimaa ja halua selviytyä myös tästä taloudellisesta puolesta.

Toki henkinen puoli on vieläkin isompi asia ja se että pystyy pysymään poissa peleistä, äärettömän vaikeata.

Voimaa toivon sitä myös itse tarvitsen.

Jos en nyt ihan absolutistiksi ala niin ainakin pidän nyt pitkän tauon juomisesta. Kyllä toi velka hoituu aikanaan. Helppoahan se olis jos pystyis kerralla hoitaa koko paskan ja alottaa “alusta” ilman pelaamista mut vielä sekin päivä joskus koittaa kun on kaikki maksettu. Yöunet menee jos rupee kelailemaan miten muuten noiki rahat olis voinu käyttää :confused: Voimia myös sinne ja kirjotellaan taas :sunglasses:

Jep, turha niitä menetettyjä euroja on murehtia. Se on aika varma, että jokainen velkaantunut peliongelmainen odottaa “sitä suurta voittoa”, jolla sais kaikki velkansa kuitattua ja jäisi vielä vaikka vähän ylimääräistä mukavaan elämään, mutta surullinen tosiasia on se, että sillä ajattelumallilla ainoat voittajat on niiden pelipaikkojen omistajat…

Nyt vaan kurssi kohti pelitöntä elämää.

Hurjasti tsemppiä sulle ja tietenkin muillekin kanssatallaajilleni :slight_smile:

Juu kyllä tuo alkoholi on aika petollinen litku peliongelmaiselle. Itse ainakin tiedän, etten pysty olemaan koko loppu elämääni juomatta, mutta pelaamatta haluan olla, joten pakko sen juomisen kanssa on jotenkin päästävä kai sinuiksi. Näin alus tietty kannattaa olla ilman viinaksia, mutta pitää varautua siihen, että sitten kun on ollut jonkun aikaa pelaamatta ja juomatta, niin sekin päivä koittaa kun pitää ottaa vähän ja sitten paljon, ja mitä sitten tapahtuikaan on taas toinen tarina, mutta toivottavasti siihen ei liity mitään rahapelejä.