Eka viikonloppu antabuksen oton jälkeen...

Tuntuu niin vaikealta ajatukselta tämä eka perjantai-ilta ilman alkoholia. Kun radiossakin puhutaan viihteelle lähtemisestä ja kaverit tekstailevat viinipullon korkkaamisesta… Mutta huomenna aamulla on varmasti ihana fiilis, kun voi kerrankin viettää vapaapäiviä aktiivisesti ilman krapulaa. Onneksi antabus on otettu, niin on selvää, etten juo. Yksi koetinkivi on kaverin tuparit piakkoin, mutta päivä kerrallaan :slight_smile: Raitista viikonloppua!

Jos raitistua ajattelet, niin on parempi jättää tuparit yms. kissanristiäiset väliin ainakin puoleksi vuodeksi. Ja kännykässä on varmaan nappi, josta saa virrat pois.
Se vain sattuu olemaan sillai, että ajatusmaailma ja elämäntavat vaativat remontin, jos juopottelusta on päättänyt eroon päästä. Jos taas tarkoitus on kokeilla raitistumista menetelmällä “antsu poskeen ja baanalle,” saattaa pian huomata olevansa humalassa. Minua ainakaan antabus ei estänyt juomasta…ja voihan sen pillerin…“unohtaa ottaa.”

Antabus on estänyt monta ihmistä juomasta niin kauan kun sitä ottaa ja siihen se onkin hyvä. Jatka vain sen ottoa, niin ei tarvi murehtia niistä tupareistakaan. Sehän on sitten itsensä pettämistä ja juomisen täydellinen petaus jos jättää antabukset pois sopivasti ennen tupareita. Se myös kertoo ettei asian kanssa olla silloin tosissaan ja voi siirtyä vaikka vähentäjien puolelle.

Ärsyttää myös kun jotku jatkuvasti tuovat esiin ettei antabus estänyt juomista ja juoda voi vaikka sitä ottaakin. Aivan kuin yllytettäis juomaan antabuksen vaikutukset kropassa vai halutaanko vain tuoda esiin oma “kovuus”. Pitää muistaa että ihmiset reagoivat yksilöllisesti näihin asioihin ja muutenkin kannattaa mielummin muistuttaa antabuksen ja alkoholin yhteisvaikutuksen vaaroista kuin että vähättelee ja rohkaisee muita olla välittämättä niistä. Kun itse käytin antabusta niin ei käynyt pienessä mielessäkään ottaa huikkaa samalla.

Sen ymmärrän ettei pelkästään antabuksen avulla raitisuta loppuelämäksi, mutta on se erittäin hyvä apu päästä alkuun.

Tärveisin. Prontto

En suosittele juomista ja antabuksen käyttöä samaan aikaan. Karmeat tykytykset ja kuuppa punoittaa ihan kivasti. Vaikka lopettaakin antabuksen oton niin oireita tulee vielä jopa viikonkin jälkeen viimesestä napista, ainakin itselleni. Tosikiva lähteä juhlista kotiin naamapunaisena…Luulen, että jos ottas viinaa samana päivänä kun on ottanut antabusta niin sairaalareisssu vois olla edessä, koska oireet voimakkaat tosiaan vielä useiden päivien tauon jälkeen. Jotkut puhuu, että oireita ei muka tulisi mutta itse en ottas riskiä! Voisi hävettää ensiavussa myös selittää lääkärille, mitä tuli tehtyä.
Antabuksessa on se ongelma, että siinä tulee väkisin se asetelma, että nyt ei voi ottaa, ja se oma halu jää jotenkin taka-alalle. Ihmisellä on sellanen kummallinen ominaisuus, että kun jokin asia ehdottomasti kielletään, tässä tapauksessa juominen, niin just silloin tekisi mieli ottaa ja kaikki vakaat ajatukset juomattomuudesta katoaa taivaan tuuliin! Nimim. eräitä kertoja antabukset vessasta vetänyt…

No mutta, eihän kukaan kiellä aikuista ihmistä juomasta! Ihmisen on saatava elämässään toteuttaa itseään, ja alkoholistihan on omimmillaan kun voi juoda minkään häiritsemättä. Juominen loppuu sitten, kun ihminen haluaa ruveta elämään selvänä oman itsensä vuoksi.

–kh

Minullakin Antabus aikoinaan aiheutti sen, että ajattelin juomista entistä enemmän. Kuitenkin se oli hyvä tuki esim. jos oli tulossa juhlapyhä tai oli vaikea olo perjantaisin. Kokeilin myös juomista Antabuksen jälkeisenä päivänä muutaman kerran kun himo oli niin kova. Karsea olohan siitä tuli, ja todella on yksilöllistä kuinka karsea. Osoitti vain oman idioottimaisuuteni. Myöskään en nuorempana pelännyt ottaa kolmiolääkkeitä ja viinaa yhtäaikaa. Mielestäni en ollut kova tyyppi vaan itsetuhoinen.
Radion kuuntelu on hieman rasittavaa näin perjantaisin kun siellä todella hehkutetaan vähän väliä bailaamista ja irtiottoa arjesta. Onneksi arjesta voi irroittautua muutenkin kuin juomalla. Eli lähdenpä tästä iltakävelylle ja pelaamaan shakkia lapsen kanssa (olen todella surkea siinä, mutta se on vain huvittavaa :slight_smile:

Selvää viikonloppua kaikille!

No enpä kovaa tyyppiä minäkään yrittänyt pelata kun vedin antabusta ja viinaa. Syy oli hyvin yksinkertainen kaltaiselleni alkoholistille; viinaa teki mieli aivan sikana, siis viinanhimo selätti kaiken muun ja järjen sanomakaan alkon ja antsun yhdistelmän vaarallisuudesta ei estänyt juomista.
Seuraus oli se, että mentiin aamulla anivarhain aika vauhdikkaasti sairaalan ensiapuun erään sukulaisen kyydillä. Tohtori sanoi ennen pois pääsyä, että “onneksi sinulla on vahva sydän.”
Että se siitä “kovan kundin pelaamisesta.”
Mitä tuosta opin? Sen ainakin, että sitten kun tuli aito halu raitistua, kieltäydyin mömmeröistä, joita tarjottiin masennukseen. Ymmärsin masennukseni johtuneen viinan juonnista, eikä viinan juonnin masennuksesta, kuten minä(kin) vielä juoma-aikana pokkana valehtelin lääkärille. Uskoin itsekin valheisiini.

Varmasti - ja vaikka viettäisi vapaapäiviä vähän passiivisemminkin, hyvältä se tuntuu ilman krapulaa yhtä kaikki. Saa sitä krapulattakin röhnöttää, laiskotella, oleilla, makoilla ja olla tekemättä mitään.

ite olin tos kolme päivää katkolla ja alotin antabuksen viime perjantaina eli samana päivänä ku lähin katkolta. Pakko sanoo et oli kyl elämäni vaikein viikonloppu ku ei voinu ottaa kuppii. Lauantaina olin kyl iha hilkulla etten menny ostaa kaljaa ja kokeillu dokaamist mut onneks en sitä tehny. Historiastani sen verran että oon parikymppine kundi ja alkoholin ongelma käyttöö on ollu semmoset pari vuotta mut täs viimesen vuoden ollu lähes tulkoon koko ajan kännissä tai krapulassa, en ees muista millon viimeks olisin ollu iha vesiselvä. Iha jatkuvasti ollu tollasii viikon tai parin ryyppyputkii ja sit muutama päivä rapulas ja sama uudestaa. Duunist oon saanu kenkää juomisen takii, kämppä menee alta jne… Mut onneks menin tonne katkolle ja sain sielt antabukset ja kannustusta lopettamisee. AA-kerhoissa käymine olis tarkotus alottaa tiistaina ja tavotteena on iha täys raittius koska ei täst elämäst muuten tuu mitää. Vittu ku ainoo mielenkiinto on toi vitun juomine. Mutta nyt oon ollu kaheksan päivää selvinpäin ja olo on HELVETIN hyvä. Todella vaikeetahan tää on ku alkoholi on täyttäny mun elämän nii pitkää mut onneks on motivivaatio korkeel lopettamisee :slight_smile:
Tsemppii kaikille lopettajille!

“No mutta, eihän kukaan kiellä aikuista ihmistä juomasta! Ihmisen on saatava elämässään toteuttaa itseään, ja alkoholistihan on omimmillaan kun voi juoda minkään häiritsemättä. Juominen loppuu sitten, kun ihminen haluaa ruveta elämään selvänä oman itsensä vuoksi.”

Juuri niin, Kuivahikka. Et ehkä ymmärtänyt pointtiani liittyen antabukseen. Kun syntyy halu lopettaa juominen oman itsensä vuoksi, niin siihen ei antabusta silloin tarvita! Itselläni oli halu vielä kaukana kun antabusta otin. Tiesin että juominen pitää lopettaa ja tiesin senkin, että kohtuukäyttäjäksi minusta ei ole, mutta halu puuttui. Ja viinanhimo oli kamala! Huono yhdistelmä antabus ja viinanhimo! Varmaan hyvä apu joillekin, jos samalla on muukin hoito menossa, kuten A-klinikka tai AA ryhmät. Mutta se just oli pointti että kun tietää että ei voi juoda niin väkisin tekee mieli! Nyt tiedän että voin juoda niin paljon kun haluan, vaikka nyt lähtisin kauppaan ostamaan juomista, mutta kun en halua. Jos jokin asia estäisi juomiseni, esim.antabus, todennäköisesti alkaisin haluta juuri sillä hetkellä! Niin minun sairaat aivoni toimii :slight_smile:

Ymmärsinpä hyvinkin, ja siksi pitikin pikkuisen ironisoida. Antabuksella alkoholisti voi kyllä kieltää juomisen itseltään, mutta hän lopettaa niiden ottamisen siinä vaiheessa, kun ei enää näe syitä olla selvinpäin. Alkoholismin vääristämä elämänasenne on ollut voimissaan kaiken aikaa; se omaehtoinen oivallus ja tunne juomisen lopettamisen välttämättömyydestä puuttuu edelleen.

–kh

Ei asiaa paremmin voi sanoa. Itse hain 93 päivää sitten Antabukset “turvaksi”, en ole tarvinnut ja tuskin tarvitsenkaan, koska haluan olla raitis oman itseni vuoksi (ja tietty vähän muidenkin iloksi:D ). Tahtoasia pätee myös siihen “toisten raittiiksi rakastamiseen”, ei onnistu! Kun toinen kieltää, toinen varmemmin juo. Tahdon siis sanoa, hakekaa kaikki apu, mutta erotkaa ajoissa.

Jotenkin kun tuon motivaation saisi sitten vielä kuin purkkiin ja ottaa sieltä henkinen antabus tekemään päätöksille siunauksen vaikeina aikoina.
En sano, että olet niin nuori, ettet voi olla alkoholisti, kun itse aloin juomaan 13v ja ensihumalasta alkoholistisesti. Join kolmekymmentä vuotta. Toivottavasti sinä saat otteen raitistumisesta jo nyt ja oman “purkkisi” täpötäyteen motivaatiota.
Itselleni se motivaatio löytyi lopulta vasta kun ei ollut oikeastaan mitään muuta menetettävää, paitsi henki.

Tänään raittius maistuu hyvälle, vaikken koskaan sitä juovana aikana olisi uskonut, kun pidin raittiita ihmisiä hihhuleina.

Voimia sinulle päätöksessäsi t. Hihhuli.