Eka askel otettu

No niin, tästä päivästä eteenpäin tarvitsen kaiken mahdollisen vertaistuen - tänä aamuna nimittäin kävin eka kerran a-klinikalla. Kokemus oli myönteinen. Alan toteuttaa ns. avokatkaisua eli käyn päivittäin klinikalla vastaanotolla. Aion myös aloittaa korva-akupunktion.

Kertokaa kokemuksianne kyseisestä avokatkaisusta, jos teillä sellaisia on. Entä akupunktiosta? Oletteko lopettaneet tukilääkityksellä vai ilman? Nyt vastaamaan jokainen, joka vain ehtii tai viitsii tai tahtoo! Kaikki viestit ovat tervetulleita ja kiitollisuudella otan ne vastaan.

^ Kävin avokatkolla kahteen eri otteeseen loppuvuonna 2006, Espoon A-klinikalla. Kyllä siitä on apua, jos tosiaan on tahto ja motivaatio katkaista dokaaminen. Siihen aikaan klinikalta sai vielä avokatkollakin lääkityksen mukaan: kaksi tai kolme nappia iltaa ja yötä varten.

Nykysin niitä ei enää vissiin saa, ainakaan Helsingissä, mikä on helpottanut ja selkiyttänyt paljon klinikoiden työskentelyä kun porukka ei enää ramppaa siellä nappeja kinuamassa.
Mä olin tuolloin 2006 vielä niin vihreä ja “viaton”, ettei mulle tullut mieleenkään mikään bentsojen syöminen päihtymistarkotuksessa, vaan kyll ihan siihen meni mihin oli tarkotettukin: nukkumiseen ilman alkoholia. :slight_smile:

Elämän etsijä, sun avokatkoon sisältyy varmaan siis keskustelua, ja ehkä sitä akupunktiota ja sen suunnittelemista miten jatkat tästä eteenpäin ja millaista tukea/apua tarvitset.
Myönteisellä asenteella ja tsempillä vaan suhtaudut, ja hyvä jos hoidolle kirkastuu jo pian selkeä tavoite, eli vaikkapa täysraittius.

Luultavasti sulle saatetaan suositella myös Antabusta, koska sen suosittelu tuntuu kuuluvan nykysin monien A-klinikoiden valikoimaan.

Akupunktio on ihan okei, mutta siltä ei kannata odottaa ihmeitä. Rauhoittumaan se auttaa monia, ja rentoutumaan ainakin hetkeksi.

Tzemii!

Kiitos Ketostix. Nyt haluaisin kuulla kokemuksianne AA:sta ja siitä millaista oli mennä sinne ensi kertaa. Kannattaako kokeilla myös sitä, a-klinikalla käyntien lisäksi? Mielipiteitä? Neuvoja?

AA:n kokeilemisessa et takuuvarmasti ainakaan menetä mitään. Sittenhän itse siellä näet, että miltä rupeaa maistumaan. Varmasti kaikki konstit ovat kannattavia kokeilla, kun tästä sairaudesta on kyse. Ensimmäinen kerta pelotti itseäni ihan pirusti, niin kuin on pelottanut varmasti jok’ikistä ensikertalaista. Siellä on saanut sitten kipuilla, niin paljon kuin on ollut tarpeen. Kukaan ei katso vinoon siitä, vaan siellä saa olla ihan oma itsensä.