Eikös viinanmaku jo tullut tutuksi.

Terve. Pitipäs tuolta vähentäjistä siirtyä tänne lopettajiin kun ei oikeen toi vähentäminen ole pysyvää :wink:
Taas on joitain kuukausia takana kännäämistä. Viimeiset kolmeviikkoa menikin aamusta iltaan (viinan kanssa) kunnes viime torstaina heräilin armottomaan “kyökkimiseen” sappinestettä tai jotain muuta limaa pönttö täyteen.

Tein hullumaisen päätöksen olla koskematta viinaksiin :blush:
Torstaina muutama olut pahimpaan oloon. perjantaina ei enää mitään, eikä sen jälkeenkään.

olo on jo hiukan pirteämpi mutta aivan PIRUNMOINEN vitutus ja saamattomuus iski…Kuinkahan kauan nää kestää???

viinaksia ei tee laisinkaan mieli kun olen keksinyt monenmoista puuhaa ja rästien pois hoitamista ja tietty täällä oleminen on auttanut todella paljon.

Laittelin uuden siksi että toimii itelle hiukan päiväkirjana ja itkupaikkana :laughing: luulen että tämäkin auttaa ja motivoi tähän unohtuneeseen elämään.

Hei ja lämpimästi tervetuloa,

Vähentäminen ei voikaan olla pysyvää, vaan päivastoin; vuosien mittaan toleranssi vain kasvaa ja määrät lisääntyvät. Niin tämä tauti etenee. Itselläni oli aikoinaan tuon vähentämisen kanssa monta vuotta sellaista sahaamista; sitä tavallaan jätti takaportin auki että voisi hyvällä omatunnolla jatkaa juomista edes vähän ja joskus. Ei onnistunut minulta.

Se voi itse asiassa olla elämäsi paras päätös…

Kunhan muistat pitää tämän mielessä siinäkin vaiheessa, kun muisto tuosta sapen ja “jonkin” kyökkimisestä on hälvennyt :wink: Ilmeisesti kun tämä pysäytyskokemus ei ollut mikään erityisen radikaalikaan, vaan pitkälti tällainen “nyt riitti, ei jaksa enää”-juttu.

Alussa tuntuukin kivalta useimmilla ja tulee se fiilis, että kyllähän tämä tässä… Mutta ns. mitättömämmän syyn vuoksi on lopettanut (siis sehän on jokaisen omissa korvien välissä, miten sen kukin ajattelee ja suhteuttaa. Liki kuolemaan johtanut sisäelintulehdus, kaiken menettäminen ja sillanalla asuminen on toiselle viimeinen pisara ja toiselle joku yksi paha kännimoka kun lähipiiri sanoo, että nyt otat tai jätät, tai mitä vain siltä väliltä…). Mutta tosiaan nyt varoituksen sana, että koska olet “vain lopettaja”, niin muista pitää tuo motivaatiokin yllä. Sanovat, että 3-4kk raittiutta on monelle se ensimmäinen paha kynnys, kun juuri sellainen sopiva hälventymä tullut, “Eihän se krapulakaan nyt niin paha ollut lopettaessa ja enhän mä oikeastaan paljoa juonut…” jne jne alkaa nostaa päätään. Ja oikeastaan sen voi tiivistää, että tarpeeksi kauan kun on ottamatta niin huomaa ettei normaalitilanne ja elämä raittiina olekaan niin hienoa kuin miltä se alussa tuntui kun paikat tärisivät ja kaikki mahdolliset ongelmat juomisesta painoivat päälle.

Joten kuulu sinä siihen ryhmään, jolla ei tule se “no eihän se ollutkaan niin paha kun mä muistin…”

Toi krapulan ohi meno ja hyvä olo on jo päällä…yleensä tässä kohtaa korkki on ollut auki jo tiistaista viimeistään.en usko että tuon takia enää ratkean. mutta sitten kun tulee hyvä olo siitä että ryyppäsin myös työpaikkani ja sössisin raha-asiani mahdanko sitten ratketa :confused: nuo asiat saattaa hiukan jarruttaa nyt…

Noita en aikasempaa viestiini kehdannut edes laittaa :blush:

noh joka tapauksessa hyvin on alkanut ja motivaatio on ainakin riittävä. Tänään ei ole oikeestaan edes väsyttänyt.piha ja ulkorakennukset rupee olee hyvällä mallilla.Ylimääräiset rojut hävitetty jne jne.
nurkissa saa vielä viikon menemään sitten tarvii tosissaan keksii jotain muuta ettei rupea tuntumaan liian “hyvältä” :stuck_out_tongue: Töitäkin tarttis etsii tai sitten olen hetken rauhassa ja ihmettelen tätä puolta maailmasta…

ok!
täällähän pohditaan alkoholismia ,entäs netti/facebook rippuvuus?tuntuupa tuotakin olevan liikkeellä :question:
että mielestäni emme ole ainoita"sairaita"?

Niimpä, riippuvuuksia on monenlaisia. Kemiallisia aineriippuvuuksiakin monenlaisia ja monen asteisia.

Sitten kun lisätään vielä kaiken maailman toiminnalliset riippuvuudet yms. niin onhan sitä addikteja moneen junaan ja asemalle. Riippuvuudet tuppaa vielä kasautumaan samoille ihmisille, eli monet päihdeongelmaiset on myös tupakoijia etc etc.
Toiset puolestaan yrittää hallita päihderiippuvuutta ankaralla liikunta- ja urheiluharrastuksella ja koukuttuu siihenkin.

Minulle ei tullut ikinä raa’an vinkun maku kauhean tutuksi, mutta kaljan, siiderin ja lonkeron maku sitäkin tutummaksi. Yöks.
Punaviinia en juonut kovin tiuhaan, mutta viimeisellä käyttökerralla sekin tuli niin tutuksi että pelkkä hajukin oksuttaa yhä. Tupla yööööksss.

Alkoholismi taitaa olla silti sellainen sairaus jossa kaikki läheisetkin kärsii, kuten varmaan monessa muussakin sairaudessa, mutta siitä “onnellinen” sairaus, että siitä tosiaan voi toipua.

jumankauta kun janottaa tai himottaa…ei oo nyt helppoa…

Näinhän asianlaita usein on alkoholisteilla jotka ovat olleet vasta lyhyen aikaa alkottomana.

Joko sitä antaa “viinapirulle” periksi ja sortuu juomiseen tai sitten yrittää taiteilla niin, ettei se pääsisi vaikuttamaan sinuun. Ilman viinaahan sinä varmastikkin pohjimmiltasi haluat olla, olettaisin? Se addiktio sinua yrittää laittaa juomaan, loppujenlopuksi aika yksinkertaista, mutta tuntuu silti varmastikkin monimutkaiselta.

Eli tsemppiä tämän addiktion kanssa. Jotkut onnistuvat pyristelemään irti alkoholismista toipumisen tielle. Ei se ainakaan mahdotonta ole. Niin monta kunnon juoppoa on toipunut tavalla tai toisella. Mutta toipumiseen vaaditaan ehdottomasti VAHVA OMA HALU.

Mutta tsemppiä ehdottomasti, että pääset vaikeiden aikojen yli!

Ruoka tuntuu olevan ihan hyvä keino häätää viinanperkelettä :smiley: Tuli eilen tehtyä hyvää ruokaa ja tulikin niin syötyä ettei olis muuta mahtunutkaan :wink:

saas nähdä tämän illan :smiling_imp:

Tee lisää ruokaa? :smiley:

Tiedäthän sen HALT-säännön? Toipuva alkoholisti ei saisi koskaan olla Hungry (nälkäinen), Angry (vihainen), Lonely (yksinäinen), Tired (väsynyt). Ne tilat altistavat juomishimolle. Itse lisäisin vielä Thirstyn eli janoisen. Viinanhimo saattaa olla ihan oikeasti JANO, jota ei tunnista. Kannattaa siis varata kotiin mittavia määriä alkoholitonta juotavaa ja myös juoda niitä.

Mahdotontahan noita on tietysti kokonaan välttää… Mutta tietääpähän ainakin suunnilleen syyn himolleen. Itse olin erään metsässä eksymisen jälkeen tosi nälkäinen, äkäinen ja väsynyt. Yksinäinen en sillä kertaa ollut, kun olimme äitini kanssa liikenteessä… Mut kyllähän ne tilat paranivat syömällä ja lepäämällä, äkäkin muuttui nauruksi kun ei enää väsyttänyt. Yksin olen joka päivä, viikonloppuja lukuunottamatta… Mutta kiitos puhelimen ja sosiaalisen median, yksinäinen en ole!

Tänne kirjoittaminen saattaa myös auttaa juomishimoon ja ahdistukseen, kuten varmaan olet huomannutkin… Tervetuloa minunkin puolestani tänne Lopettajien joukkoon! Et tule katumaan tälle tielle lähtemistä, tsemppiä kovasti jatkoon! :slight_smile:

Tuo HALT sääntö on hyvä, myös minä lisäisin sanan Thirstyn eli janoisen. Siinä on paljon tiloja joihin “viinapiru” yrittää päästä käsiksi ja täten retkahtamisriski kasvaa.

Minä tosin olen sellainen alkoholisti, että väsyneenä minun ei tehnyt pahemmin mieliviinaa. Tottakai sitä teki mieli siis kokoajan väsyneenä ja pirteänä. Mutta itsellä väsyneisyys ei mitä ilmeisemmin vaikuttanut ryyppäämis tahtiin, ehkä hieman vähemmän tuli juotua väsyneenä itseasiassa. Ja yksinäisyyskään ei koskaan ole ollut minulla juomisen syy. Olen koko ikäni ollut varsin “ei-yksinäinen”, mutta tästä yksinäisyydestä en osaa pahemmin kommentoida vaikuttaisiko se minulla juomiseeni.

Mutta nämä ovatkin oivia sääntöjä siihen, kun ollaan oltu jo jokin aika juomatta. Kannattaa varoa!

:bulb: Minullakin taisi usein se aloitus (noin klo 16) olla sitä nälkää. Olen vuosikausia asunut ulkomailla mutta vatsa ei vaan meinaa uskoa että ruokailurytmiä pitäisi muuttaa vastaamaan maan tapoja. Nyt koitankin syödä kunnon välipalan kun tulee alkoholi mieleen ja lähteä vaikka kävelylle jos mahdollista.

Toi HALT kuullostaa hyvältä neuvolta!

terve-- kuulumisia välillä…viimeviikoloppuna ratkesin ja join oluesta saunassa puolet ja ei oikeen tuntunut mun jutulta… se puolikaskin vituttaa…

no nyt mennään edelleen selvää linjaa…

Juu, noi ei ollut paha retkahdus toi. Hyvä, ettei “viinapiru” saanut sinusta pahenpaa otetta.
Mutta itse en uskaltaisi, edes puolikasta saunaolutta (edes ykköstä) ottaa. Vaikka juuri tuossa tilanteessa nautin itsekkin paljon oluesta, varsinkin maun suhteen. Alkottomat aluet ovat kamalaa tiskivettä, hyi. Mutta ei menisi kauaa ja Kannel olisi “päätäyteen, aamusta iltaan” moodissa. Ja se on aika tuskanen moodi se :smiling_imp:

Pyri pitämään vaan alkoton linja!