Mun mielestä sun kannattais ehdottomast lopetella vähentämällä, niin mä tein… Siinä pudotetaan n. 1/6 osa annoksesta ja tulee lievät viekkarit (palelua, voi olla hiukan maha sekasin yms.), mut ei oksentelua tai mitään niin pahaa ku mitä jos seinään lopetat. Mikäli uskallat/tahdot/kehtaat tukea hakea ni paikallinen a-klinikka tukee noita pudotuksia. Se tehdään omaan tahtiin ja jos tuntuu ettei pysty pudottamaan jatkuvasti, niin taukoja saa pitää. Tosin paikkakunnasta riippuen a-klinikat ovat toisaalla parempia (meillä aivan huippu), toisaalla huonompia…
Mut tuossa pudotuksessa pointtina on, et annos pysyy aina pienempänä. Tuossa pudotetussa annoksessa pysytään sellaset 2-4vkoa, ne lievät viekkarit menee vajaassa viikossa ohi, mut on tärkeää et pysyy henkisesti siinä kunnossa et pystyy vähentämään. Mä vähensin ensin 1 tabletin/pv vaikka puolittamalla aamulla ja illalla otettavasta tabusta ja sit ku alko annos olla 3tbl:ttia/pv ni sit vähennettiin puolikas, myöhemmin ihan murunen…
Ei tuo nopea toimenpide ole, mut siinä elimistö sopeutuu aina pienempään annokseen ja ei tarvi kärsiä niin paljon kuin seinään lopettamalla. Muutenkin tuo seinään lopetus vaatii niin kovaa henkistä kanttia et monet sortuvat jossain vaiheessa. Tuo pudotus on siitä hyvä tosiaan et ku viekkarit on tosi lieviä etenkin aluksi ja sit pidetään se 1-3vkon tauko et elimistö on tottunu annoksee ja viekkareita ei ole, ni sit taas pystyy varautumaan seuraavaan pudotukseen.
Mä oon kaikille suositellu heti alkuun et ottaa sellaisen annoksen jolla pysyy terveenä eli jos käyttää vaikka 5-7 tabua/pv ni ottaa sen 6 tabua, jolloin annos ei vaihtele elimistössä. Siitä on sit helpompi lähteä annosta myös putottamaan ku on “virallinen” annos. Tuossa pudotuksessa tärkein asia on vain se, että pudotettavan annoksen määrän on oltava niin pieni, että annosta ei tule nostettua sen takia että kärsii kohtuuttomia viekkareita.
Tsemppiä, kyllä sä tulet onnistumaan tuossa lopetuksessa; hitaasti mutta varmasti! Et ole todellakaan ainoa joka on jäänyt koukkuun ihan lääkärin määräämiin lääkkeisiin, se on valitettavan yleistä! Sit jos asiasta jää lääkärille kiinni, niin sit laitetaan klinikalle lopetukseen. Yhdessä ohjelmassa katsoin kun haastateltiin klinikan lääkäriä, ni hän kutsui itseään “viemäri-lääkäriksi”, koska kun lääkäri tekee virheen ja määrää liian helposti, liian pitkään, liikaa tms. riippuvuutta aiheuttavia lääkkeitä, niin klinikan lääkäri on se, joka asian joutuu ratkaisemaan. Mut siks jos sul tuntuu liian raskaalta lopettaa yksin ni suosittelisin vaikka soittamaan klinikalle nimettömänä; siellä todellakin tuetaan eikä syyllistetä! Voimia pudotukseen ja vaikka täl hetkel varmast tuntuu että et pysty lopettamaan, ni kun alat vähentämään lääkettä ja huomaat että pärjäät, ni huomaat et sä tuut onnistumaan kyllä! Kirjottele kuulumisia ja oo armollinen itelles!