Ei paista päivä tänne risukasaan

Ajattelin ensimmäistä kertaa kirjoitella tänne kun ei enää ole oikein ystäviä eikä ketään muitakaan kelle jutella. Mieheni juo, 2-4 päivää viikosta. Meillä on 3 lasta, alle kouluikäisestä teini-ikäiseen. Mieheni on juonut aina, mutta nyt käytös on muuttunut tietysti vuosien saatossa aina häijymmäksi ja taitaa pää pehmetä pikku hiljaa. Olen kertakaikkisen loppu ja väsynyt, ainoa ongelma ei suinkaan ole mieheni juominen vaan sen lisäksi kotimme on asumiskelvoton, home on vallannut kotimme. Maksamme siis kahta asuntoa ja tänään, perjantai kun on ja ikävä kyllä tilipäivä, mies pisti tilinsä taas kerran sileäksi ja lähti juomaan. Huoh!
Yleensä kaikki sanovat tässä kohtaa, että jätä se, lähde menemään, heitä se pihalle yms… Olen lukuisia kertoja yrittänyt “heittää” häntä ulos, jopa kantanut vaatteet pihalle, mutta täällä vaan vieläkin on. Millä muuttohaluttomasta alkoholistista pääsee eroon? Nyt jo sairaalloisen mustasukkaisena minua syyttelee, eron jälkeen saisin pelätä henkeni edestä. Viime viikolla oli polttamassa meidän homeista taloa, appiukko ehti väliin puhumaan järkeä. Meno siis aivan järjetöntä. Hakee huomiota aivan kuin pieni lapsi, keinolla millä hyvänsä. Ja viha minua kohtaan humalassa on aivan järkyttävää, lastenkin kuulleen puhuu todella hävyttömiä. Itse olen niihin jotenkin jo niin turtunut ettei juuri liikuta, mutta lapset käy sääliksi. Miksi minunkin pitää olla näin onneton nyhverö joka ei kykene lähtemään… Äitini oli myös alkoholisti ja paha suustaan, myös hieman väkivaltainen, liekö sillä jotain osuutta asiaan.
Löytyisikö täältä hyviä neuvoja, vinkkejä, vertaistukea?

Hei KSM! Onpa teilläkin tilanne. Oma ja lasten turvallisuus kaiken edelle. Pysyisitkö laittamaan vararahaa sivuun ja joitakin vaatteita sulle ja lapsille jos tilanne äkkiä kärjistyy?
Jos asut suuremmassa kaupungissa on tietysti enemmän apua tarjolla: turvakoteja, Al-Anon-ryhmiä, neuvontaa. Vaikuttaa siltä että miehesi juomiskierre on nopeasti pahenemassa. Auttavaan puhelimeen voisit ainakin soittaa ja jutella jonkun kanssa.
Vaikka minun tarnani on erilainen, tunnistan tuon, että kun lapsuudenkodissa on alkoholismia niin sitä tulee helposti elämään muutenkin. Eristäytyminen on myös oire josta läheiset kärsivät. Mukana on häpeää ja myös tahallista suhteiden katkaisemista alkoholistilta kun viina sanelee ajanvieton. Voisitkohan varovasti elvyttää vanhoja ystävyyssuhteita? Olet turvaverkon tarpeessa. Tai onko suvussa ketään joka ei juo?
Toivon sinulle paljon voimia ja toivottavasti löydät sen avun jota tarvitset. Tänne kirjoittaminen on hyvä alku.

Neuvoa en osaa, koska itsekin kamppailen samankaltaisessa tilanteessa. Paitsi että lapsuuden kodissani ei ollut alkoholismia, eli ainakaan minun tilanteeni ei sillä selity. Vaikeaa silti on päästä eroon aggressiivisesta alkoholista, joka uhkailee jatkuvasti tappavansa minut. Jos keksit keinon, kerro se minullekin!
Ainoa neuvo on se, että hae aktiivisesti apua ja ota kaikki apu vastaan, jonka suinkin saat. Myöntääkö miehesi selvinpäin ollessaan alkoholiongelman? Suostuisiko hän hakeutumaan hoitoon? Vaikka ei suostuisikaan, sinulla on oikeus saada apua. Esimerkiksi jo se, että lapset joutuvat todistamaan isänsä kännejä ja kuulemaan hänen hävyttömiä puheitaan, tekee tilanteestanne lastensuojeluasian. Eli lastensuojeluviranomaisten velvollisuus on puuttua asiaan, jos he siitä saavat tietää. Voit ottaa sinne itsekin yhteyttä. Mutta älä pelästy.
Näin minullekin sanottiin jo vuosi sitten, kun tänne kirjoitin ekaa kertaa ja kerroin tilanteestamme, mutta silloin torjuin ajatuksen täysin. Ajattelin että kunniallisia kulisseja on pidettävä pystyssä, enkä halua sosiaalitapauksen leimaa lapseeni ja perheesemme. Nyt kun vuosi on kulunut ja tilanne pahentunut, otan vastaan myös lastensuojelun avun. Ei heidän tarkoituksensa ole rangaista huonoja vanhempia ja ottaa lapsia huostaan, mikä minulla oli ensimmäinen ajatus. Kyllä heidän tarkoituksensa on auttaa. Ainakin meilä pistivät heti vauhtia miehen pitempiaikaiseen hoitoon pääsyyn, ja mieskin on nyt sitoutunut sinne menemään. Runsas kaksi viikkoa pitää vielä odottaa! Vaikka en ihmeitä siltä odotakaan, ainakin saamme lapsen kanssa olla muutaman viikon rauhassa. Itselleni olen lisäksi saanut apua A-klinikalta, sinne saa hakeutua myös alkoholistin läheisenä. Ja tietenkin tänne kirjoittaminen auttaa aina ahdistavimpina hetkinä.

Sinulla on tuossa muutama suuri ongelma, joihin oikeat vastaukset riippuvat hieman siitä, että oletteko naimisissa, onko avioehtoa, kuka omistaa mitä ja mitkä ovat taloudelliset mahdollisuutesi.

Ongelma 1 on miehesi. Et voi pakottaa häntä muuttamaan kotoaan. Jos olette naimisissa, niin voit hakea avioeroa ja yhteiselämän päättämistä, mutta siinä pitää odottaa käräjäoikeuden päätöstä.
Jos ette ole naimisissa, niin hiljattain astui voimaan laki avopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta.

Edit: Sanoit, että eron jälkeen saisit pelätä henkesi edestä. Miten ero kohdallasi muuttaa tilannetta, koska selvästi pelkäät jo nyt?

Ongelma 2 on nykyinen vuokra?- asunto. Edelleen, jos olette naimisissa, niin et saa miestäsi ulos ilman avioeroa, koska aviopuolisot ovat keskenään elatusvelvollisia.
Jos ette ole naimisissa, mutta vuokrasopimus on molempien nimissä, niin et voi heittää häntä ulos, ellet saa semmoista päätöstä yhteistalouden purkamisesta. Mutta jos vuokrasopimus on yksin nimissäsi tai olet päävuokralainen, niin mies lentää kuin leppäkeihäs muistaakseni ulosottoviranomaisen toimesta.

Joka tapauksessa nopein ja helpoin (mutta ei halvin) tapa on se, että sinä ja lapset lähdette. Irtisanot nykyisen vuokrasopimuksen omalta osaltasi ja etsit vuokra- asunnon ihan omiin nimiisi. Tosin, lasten koulujen kannalta taitaa olla parempi, että muutto ajoittuu kesäloman alkuun, eikä huomispäivälle, mikäli koulut vaihtuvat.
3. ongelma on homeinen talonne, jonka ilmeisesti omistat yhdessä miehesi kanssa? Se sitten saattaapi olla suunnaton taloudellinen huoli.
Mutta talot eivät homehdu itsestään, eivätkä ilman syytä. Joko talo on alunperin rakennettu päin persettä, siellä on ollut katto- tai muita vuotoja tai siellä on tehty vasenkätistä remonttia.
Kovasti riippuu milloin ja missä kunnossa olette ostaneet talon, kauanko olette siinä ehtineet asua, kuka niitä remontteja on tehnyt jne. On mahdollista, että korvausvelvolisuus on myyjällä, remontintekijällä tai vaikka vakuutusyhtiöllä. Noita asioita pitäisi selvittää, mutta miehestäsi ei siihen hommaan ole apua, jos hän näkee ratkaisuksi viinapullon ja bensakanisterin.

Jos jostain niin täältä… anon-ryhmät tietysti myös, jos sinne vaan pääsee.

Just nyt olen niin veto pois itse, että en osaa edes toivottaa tervetulleeksi. Pysy kanavalla, kirjoittele.

Voimia kummallekin tulin toivottamaan näin pilvisenä päivänä. Kyllä se aurinkokin vielä paistaa, jopa risukasaankin. :wink: