Ei mikään uuden vuoden lupaus

Olen tässä muutaman viikon lueskellut taustalla teidän juttuja ja ne on niin tutun kuuloisia. Olen reilu nelikymppinen nainen ja oma alkoholinkulutus on alkanut huolestuttaa. Alkoholinkäyttöni on tullut siihen pisteeseen, että olen alkanut ottamaan muutaman oluen viikon jokaisena iltana. Ja viikonloppuiltoina tietenkin enemmän kuin muutama olut. Olen kolmen lapsen äiti, eronnut jo aikapäivää sitten. Lapset on jo onneksi isoja, vanhin asuu jo omillaan mutta kaksi nuorinta asuu vielä kotona.

Olen alkanut häpeilemään omaa juomistani. Hävettää, kun lapset näkevät minulla oluttölkin kädessä illalla, hävettää käydä lähikaupasta ostamassa olutta ja hävettää palauttaa muovikassikaupalla tyhjiä tölkkejä. Nyt olenkin päättänyt olla vähentäjä. Ei enää arki-iltaisin tissuttelua ja viikonloppuisinkaan ei olisi pakko juoda niin paljon. Mitään en lupaa, enkä vanno mutta ajattelin yritää. Ja ajattelin myös laittaa rahaa säästöön sitä mukaa, kuin sitä jää juomattomista juomista, kuten jossain ketjussa keksittiin.

Tervetuloa Mariella,
Olet oikeassa paikassa.
Täällä voi vuodattaa ja manata, saada tukea ja kannustusta, iloita onnistumisista!

Tervetuloa mukaan, täällähän meitä riittää :smiley: .

Miksipä et lähtisi kokeilemaan kanssamme tipatonta tammikuuta? Tai jos se tuntuu liian rajulta aloitukselta niin sitten vaikka tuo “tipaton tammikuun arki” on tosi hyvä jo. Siihen tottuu yllättävänkin nopeasti. Itse juuri ajattelin tänään töihin ajaessa, että menee nykyään varmaan 95% arkipäivistä niin, että ei tule edes mielitekoa tissuttaa. Ja silloin kun se joskus iskee niin pystyn sen lähes aina tyrmäämään ihan vaan jatkamalla päivän ohjelmaa normaalisti.
Uskon, että kun tammikuun sinnittelet menee helmikuu jo paljon helpommin.

Kiitos teille tsemppaajat :slight_smile:
Tänään on kolmas ilta, kun en juo saunaolutta (ja sen kavereita). Olen käynyt kaupassa, mutta en ostanut juotavaa. Yksi pieni “hätävara” siideri on jääkaapissa, mutta en aio sitä juoda. Ihan kokonaan tipattomaan tammikuuhun en uskalla alkaa, yritän ensin tipattomat arkipäivät. Sekin olisi tässä tilanteessa mielestäni hienoa. Pelkäsin etten osaa nukahtaa/nukkua, kun en ole ottanut olutta unilääkkeeksi, mutta ei tilanne ole onneksi ollut kovin paha. Nyt vielä kun olen joululomalla niin ei haittaa vaikka hiukan huonosti olen unta saanut.

Aloin kirjoittamaan tänne siitä syystä, että nyt tämä vähentäminen on jotenkin virallisempaa. Vaikka anonyymina tänne kirjoitetaan niin silti tuntuu, että nyt asian on sanonut ääneen ja se on otettava tosissaan.