Ei euforiaa mistään!

Ajattelin laittaa hieman harhaanjohtavan, vaikkakin aika paikkaansa pitävän otsikon siksi, josko asia saisi huomiota ja sitä kautta joku voisi vastata. En siis hae euforiaa alkuunkaan.

Olen joissain toisissa viesteissä täällä jo ihmetellytkin esim. joidenkin Oxycontin himoja, ne kun ei aiheuttaneet sanottavasti mitään vaikutusta ja viikkojen rankan kuurin jälkeen ne oli helppo ajaa alas.

Varsinainen asiani on, että onko ihmisiä joiden elimistö ei toimi näiden tiettyjen lääkkeiden kanssa? Esim. Oxycontin, Tramadol ei aiheuta minkäänlaista euforiaa minulle. Enkä niinkään olekaan euforian perässä, vaan koitan ymmärtää miksi olen saanut niin huonoa vastetta kipuihin esim. em. lääkkeistä. Olen vasta jälkeenpäin ymmärtänyt että olen saanut sairaalassa esim. Oxycontinia/Oxynormia/Oxanestiä hevosen annoksia ilman mainittavaa vaikutusta. Samaan aikaan minulla oli myös Durogesic laastari. Ja jotkut ovat oikein himoissaan näiden lääkkeiden perään.

Tuntuu jotenkin kyseenalaiselta kysyä näitä epäilyjä (siis ettei nämä opiaattipohjaiset lääkkeet toimi) lääkäriltä, käsittää vielä väärin että olisin euforian perässä. Mutta voisiko todella olla niin ettei nämä lääkkeet auta kaikkia? Jos, niin mitä tilalle? Miten ottaa asiaa esiin lääkärin kanssa? Jos tällaista “vikaa” on olemassa, niin olisihan se hyvä tietää.

Ja vielä, onko kohtalontovereita?

Ps. Joskus kauan sitten Panacodista tuli mukava olo. Sairaalassa saadusta morfiinista taas oli apua kipuihin kunnolla, mutta en muista kokeneeni euforiaa tms. Tosin oli niin kauheat tuskat silloin että en olisi varmaan tajunnut vaikka olisi tuntunut hyvältä. Nukahdin muistaakseni välittömästi molemmilla kerroilla kun morfiinia sain.

Kuulun vähän samaan kastiin mutta jo 15mg Opamoksi tipauttaa niin kuin nuija nukutos mutta hyvälle i tunno vaam nukun pikku pami 5mg niin silmäst lupsahtelee ja voisin mukkua tuntrja, aamulla se vain rentouttaa mutta iltapävällä ja illalla nukun kuin lap ja on vaikeuksia herä piip hädälle.Kaikki muu kovempi ei tunnu missään. Saoraalassa me ruskeat piikit oli kait morfiinia ja kaverit leijui jossan ja mä makasin kivuiddsni. Sama se tulääkitys, niinkuin aperiiniä, viimeksi nielurisa leikauksessna ne aontoi komepisrosta että en enään kyökänny, anesrialääkäri ihmetteli kun pystyin laskemaan kymmenestä alespäin ja sanoit että lisää taju ei mennyt htkeksikään. Sam sydän tähustykseeä ei heräämööm jasuoraa osastolle ja olin itse vessassa 4t mikä oli pakko maata. Myt on pönttö pajoa enemmä sekaisin kun sillo, join pönton vakkaria ja jääneet kaljat.

On ihmisiä, tunnen/olen tuntenut joitakin, joilla eivät opiaatit aiheuta lainkaan euforiaa, vaan pelkästään dysforiaa ( pahaa oloa). Nämä henkilöt eivät sitten (viihdekäyttäjät), kun osa heistä oli juuri sen euforian perässä kääntyneetkään opiaattilinjalle, vaan nopeisiin päin. Ne jotka sairaalassa esim leikkausten jälkeen (mm. äitini), saivat oxanestiä, nykyisin kieltäytyvät opiaateista/opioideista, kun ne eivät auta, vaan tuovat lähinnä pahaa oloa. Äitini joutui leikkauksen jälkeen aikoinaan olemaan viikon ylimääräistä sairaalassa, kun oksensi kaiken nesteen ulos oxanestin takia ja joutui olemaan IV nesteytyksessä ja ruokinnassa. Syy oksenteluun tajuttiin vasta kun oxanest lopetittiin ja ei mennyt kuin pari päivää niin mutsi oli all right.

Yksi kaveri (melkoinen 24/7 juoppo), Mikaeli, tippui kännissä 6. kerroksen parvekkeelta, jumalaton määrä luita paskana, pidettiin aluksi propofolilla kipsikaukalossa tajuttomana ja sitten morfiinia muutama kuukausi. Kun kaveri pääsi sairaalasta, kertoi, että mitään euforiaa hän ei ollut morfiinista kokenut, eikä myöskään vieroitusoireita ollut tullut. Olenkin huomannut, että monet, joilla on vakavia kipuja, eivät koukahda itse opiaatteihin ollenkaan, eivät psyykkisesti, eivätkä fyysisesti, kivunlievitykseen kyllä.

Eipä sitä euforiaa tule silloinkaan kun on toleranssi niin korkealla, ettei se enää siitä voi nousta, silloin ainoa vaikutus isostakin määrästä diamorfiinia IV on hengityslama, koska hengityslamaan ei näytä olevan toleranssikattoa. (eli opiaateilla/opioideilla saavuttaa enää normaalin olon, ei edes kivunlievitystä)

Minullehan ei tule sitten pahaa oloakaan. Minulle ei vain tule mitään oloa. Ja se minkä perässä minä olen, on kivun lievitys.

Jos oletetaan että minulla tehoavaa vain morfiini, niin mitä vaihtoehtoja olisi saada lääkkeeksi? Ei mitään? :frowning:

Joo, monille ei tullut oikein mitään vaikutuksia morfiinista, joten kiinnostuskaan ei aikanaan herännyt. Jos koet, että vain morfiini tehoaa, ei tässä maassa oikein ole sun paikkas. Suomessa kivunlievitys on aika persuuksista. Onneksi itsellä on tulossa syksyllä temgesicit takasin, jahka tohtorit tulevat lomalta.

Just tulin lääkäristä joka sanoi et hyvä etten kuollut Mobig 15mg kipulääkkeeseen jota ei saa antaa diabeetikoll, sydänvikaiselle, verenpaine potilaille, mahahaava potilaille, verisuoni potilaille, kolestrooli potilaille, yms. Mulla oli kahdeksan syytä joiden takia sitä ei olisi mulle saanut määrätä, lekuri katso vain että Cymbaltan kanssa voi ottaa ja se oli se mun omalääkäri joka tietää mun taydit mm. edellämainityt viat on kaikki ja sitten rupesin turpoamaan ja kusi ei tule millään. Aamulla kussu puoli kahvikupillista ja juonut 1.5l wissyä ja nyt kolme isoa kaljaa eikä mitään tule ulos, ennen tuntui että liianki usein ja vielä nopiaa pitää päästä vessaan. Nyt kolmesti päivässä Panadol Forte 1g ja kolme buranaa sekaan että tehoaisi, pitää motometistä ostaa semmonen ruuvilaatikkko josta voisi tehdä dosetin kun vitamiinien kanssa menee 25 tabua päivässä ja insuliinipistokset päivittäin, rupeaa käymään työstä. Että teemutkaan ei enään tunnu miltää pameista puhumattakaan vaikka alla on Gapapentin 3*300mg jota voi verrata lyrikaan ja niitä tehostetaan Cumbaltalla. Nyt piti vielä ottaa Opamoksi kun niin jumissa ja ajattelin rennon kusevan mutta turha luulo.

Kait se kivun tappo vie sen muun fiiliksen pois mutta toisaalta mikä onni jos kivut saa kokonaan pois ja tuskin onnistuu koekaan, jos en olis ehdottomasti päättänyt tupakkin polton lopettsmista kokeilisin varmasti nyt kun tiedän mistä sitä saa.

Hermostosta johtuvaan kipuun opiaatit ovat surkeaa tavaraa. Kun issiashermo tulehtui huolella 2 g heroiinia + 500 g puhdasta alkoholia/vrk auttoivat huomattavasti vähemmän, kuin gabapentiini ja natriumvalproaattikombo.

Siis Oxycontineja sain vain sairaalassa, jossa niistä ei sanottavasti ollut apua. Ja kyse ei voinut olla mistään pään muistijäljestä, koskapa se huippukipu leikkautui hieman ja pikku hiljaa lähti kun antibiootit alkoivat tehoamaan.

Nyth kotona ilmeisesti vahvinta mitä olen saanut, oli se Norspan laastari, joka ei tuonut riittävästi apua sekään. Toki se olisi varmaan ihan toista olla täysin ilman, asian kyllä huomasi siinä kun vaihdoin Norspaniin ja lopetin Panacodin niin seuraavana aamuna oli mielettömät tuskat.

Mutta siis tämä oli osa arveluani, että olisiko siitä voinut tehdä jonkun päätelmän tehosta, ettei koe euforisoivaa vaikutusta, ja on vain lohdullista ettei siitä voi ilmeisesti niin sanoa

Voihan toki olla noinkin, mutta en oikein usko, sillä oireet ovat pahentuneet ja niille on sitten löytynyt esim. magneettikuvassa ihan todisteitakin (kuten viimeisenä että tulehdusreaktiota on edelleen ja uutena asiana luukuolio).

Ja tosiaan, pääosa ihmettelyni tosiaan koskee oikeastaan eniten sitä sairaala-aikaa, jolloin sain näitä Oxyjä ties missä muodossa, mutta en kunnolla vastetta (laihduin 10 kiloa sairaalassa, valvoin tuskissani lähes 24/7 melkein 3 viikkoa). Pyysin mm. nukutusta/puuduttamista ja tietenkin sitä morfiinia, kun se oli Töölössä annettuna auttanutkin.

Onko muuten siis niin, että Oxyjen jälkeen voimakkuudessa jäljellä on vain morfiini?

Opiaatit osa on ainakin toisille tehokkaampi kivunlievitys kuin morfiini, joten ei suoraan voi sanoa, että morfiini on se tehokkain kivun lievitys, riippuu myös paljon kivun laadusta ja aiheuttajasta. Joo itsellä on myös tuo norspan laastari, 5mg kylläkin ja pyydän vaihtoa kymppiseen kuhan pakkaus on kulunut, syön samalla 400mg/pvä tramalia, mikä taas on nyt alkanut laskemaan eli sitä en tarvitse niinkuin ennen, myös panacodeja löytyy, päivittäin menee myös 4mg rivatrilia (Jännä kun tuossa norspanissa lukee, että diatsepamit yhdessä käytettynä saattaa aiheuttaa kuoleman, tarkoitetaan ilmeisesti hengityslaman kautta tapahtuvaa? tramalissa taasen vain, että saattaa aiheuttaa hengityslamaa. joten tässä nyt syödään kaikkia kolmea ja alkoa käytän normaalisti viikonloppuisin.). Itse kysymykseesi niin en myöskään ole saanut mistään lääkkeestä euforian tunnetta, vahvin taitaa olla targiniq 20 ja sen ohella läpilyönteihin oxanest tai oxynorm. Tosin tuo targiniq 20 + oxy oli ensimmäinen kerta pitkään aikaan kun en tuntenut kipua selässä ja se oli ERITTÄIN vapauttavan tuntuista, muttei toki euforisoivaa, lääkkeitä sain tosin leikkauksesta johtuen mikä ei liittynyt selkäni kipuihin. Alussa (pari ensimmäistä tuntia) oli noilla vahvoilla opioidi annoksilla hieman oksettava vaikutus mikä häipyi suht nopeasti. Koita saada tuota targiniq:ia, se on käsittääkseni HUOM käsittääkseni yksi vahvimmista mitä on. hinnatkin on pakkauksella +400e…
"Sinulle on määrätty Targiniqia vaikean kivun hoitoon, koska muiden kuin opioidikipulääkkeiden teho ei riitä kipusi hoitoon.

Targiniqin vaikuttavat aineet ovat oksikodonihydrokloridi ja naloksonihydrokloridi. Oksikodoni aikaansaa Targiniqin kipua lievittävän vaikutuksen. Se on opioidien lääkeryhmään kuuluva vahva kipulääke. Targiniqin toista vaikuttavaa ainetta, naloksonia, käytetään ummetuksen ehkäisyyn. Suolen toiminnan häiriöt (mm. ummetus) ovat opioidikipulääkkeiden tyypillisiä haittavaikutuksia.

Sinulle on määrätty Targiniqia vaikean kivun hoitoon, koska muiden kuin opioidikipulääkkeiden teho ei riitä kipusi hoitoon. Naloksoni on lisätty valmisteeseen estämään ummetusta.

Targiniq on depottabletti eli valmiste, jonka vaikuttavat aineet vapautuvat vähitellen pitkän ajan kuluessa. Vaikutus kestää 12 tuntia."

Vähän jatkoa

http://fi.wikipedia.org/wiki/Fentanyyli Siinähän sitä olisi, 100kertaa vahvempaa kuin morfiini, ja myös lainaten kolmisen vuotta vanhaa keskustelua plinkistä henkilöltä nimeltään Whatever

"(3R,4S,beta-S)-13-fluoro ohmefentanyl = 18.000 kertaa morfiinia vahvempaa

14-MethoxyMetopon = oraalisesti 2000 kertaa vahvempaa kuin morfiini, selkäytimeen iskettynä 1,000,000 (miljoona) kertaa mopoa stydimpää =P "

Targiniq siis ei ole laastari, sain leikkauksen jälkeen sitä 20mg + oxya välilyönteihin joka on ollut tähän mennessä toimivin kombo myös selkävaivoihini. vaan itsellä on tällä hetkellä tuo sama norspan laastari, mikä taasen on bubrenorfiini johdannainen, mikä ei ikävä kyllä tuolla pienimmällä laastarilla korvaa tramalia joten pyydän seuraavaksi seuraavaa kaliiberia joskos sillä saisi tramalin syönnin kokonaan loppumaan ja ehkä vähentämään myös muita särkylääkkeitä… Hmmm joo kuulostaa melko mielenkiintoiselta toi operaatio selkärangan sisään kortisonia :smiley: Ei ole itelle lyöty kuin yläselkään täsmähoidolla 2 kertaa kahta eri pitkävaikutteista kipulääkettä 4 fasettiin ja toisella kerralla lyötiin myös kortisonit kehiin kun tuli varmistus, että saa täsmäpiikityksellä laittaa kortisonia vaikka on avohaava, kun tuppaa tuolla kortisonilla olemaan vaikutus että haavojen paraneminen heikkenee melkoisesti, eipä sillä enään väliä, uusiksi tässä leikkaukseen mennään kun ei ole parantunut 8kk:n jälkeenkään, mutta se taas on asia nyt erikseen…

Eipä mittään, sattuu sitä paremmillekin :slight_smile: Nobody is perfect, im nobody :laughing:

Hinta ei liene ongelma, sillä lääkkeiden omavastuukertymä on 50 e vaille täynnä. Eli sen jälkeen lääkket kaiketi ovat edullisia, jos olen käsittänyt oikein.

Nihkeä lääkäri tässä on ongelma. Pitäisi varmaan pytää kaikki mahd. tieto HUSista ja marssia yksityiselle? Että saisi edes kokeilla.

Sitäpä juuri.

Jännä (?) juttu on, että jostain syystä Panacod tuo edes vähän helpostusta. Sehän ei ole mitenkään voimakas lääke. Ei toki yhdessä riitä, mutta kuitenkin…

Fentanyylien osalta se että ovat kymmeniä tuhansia kertoja vahvempia tarkoittaa valitettavasti vain annoksen kokoa, ei opiaattivaikutuksen määrää ja monilla fentanyyleillä tuppaa olemaan enemmän hengityslamaa kuin perus morfiinilla, joten samaa luokaa ovat, annos vain erilainen.

EMT mutta en ole ainakaan sellaista rauhoittavaa löytänyt joka vaikuttais muhun edes millään lailla. En tiedä edes oliko tässä topicissa siitä puhe mut kuitenkin.

Hieman yksinkertaistettuna kivunlievitys, euforia ja hengityslama tapahtuvat kaikki myy-opioidireseptorien kautta. Kuvio on siis annostuksesta riippuen tämä kivunlievitys->euforia->hengityslama ja kuolema. Joillain ihmisillä on luonnostaan korkeampi toleranssi opioideihin, joten he vaativat muita suuremman annoksen halutun vaikutuksen aikaansaamiseksi. Liian suuri annos taas aiheuttaa pahoinvointia jolloin euforiaan keskittyminen voi olla vaikeaa. Jokaisen opioidin vaikutukset myös hieman eroavat toisistaan (esim. oksikodoni on morfiinia paljon “pirteämpi” vaikutuksiltaan).

Mutta jos lääkkeet auttaa kipuun edes osittain nii eikö se ole hyvä asia? Monet ihmiset olisivat kiitollisia edes 10% kivunlievitykseen vaikka käytössä on oxy. Siihen tulevaisuudessa ollaan menossa suomi etunenässä (kerpele) että kehitetään täsmälääkkeitä jotka auttavat vain tiettyyn vaivaan esim kipuun, koviin kipuihin. Kaikki muu kuten mielihyvä jäävät saamatta kun lääke ei vaikuta mielihyväkeskukseen eikä lisää tai vähennä välittäjäaineiden saantia.
Eikä siihenkään kovin kauaa mene kun tulee markkinoille nanorobotteja jotka vapautuvat kapselista tai ruiskutetaan verenkiertoon ja suuntaavat kehossa sinne joka tarvitsee korjausta.

Luin niistä nanojutuista tieteen kuvalehdestä. On kuulemma jo kehitteillä. Kyllä siinä menee vielä vuosia ennen kun on mahdollista kaiken kansan ulottuville. Ja mitkä olisivat hinnat, niitä voi vain arvailla. Mitä maksaisit ruiskusta jonka sisältö korjaisi esim. Vuosia puristuksissa olleen iskiashermon tai veisi kivun kokonaan pois?

Topicin kirjoittajalle:
Oletko koskaan saanut mielihyvää lääkkeistä? Entä elämässä, onnistuneen suorituksen tai vaikkapa seksin jälkeen?