Ei enää alkoholia

Rapatessa roiskuu. Itse olen kusettanut osaavani juoda normaalisti kokonaisen kesäkauden ajan. En nyt yhtenä putkena juonut, mutta muka “hallistusti” kuitenkin. Heräsin tuosta harhasta ja nyt on sitten aika ryhtyä töihin, että homma saadaan taas oikeille raiteille. Iso haaste päästä raittiudessa kunnolla alkuun, mutta ei auta. Kaikki keinot käyttöön, niin hyvä tästä tulee. Koitahan pysyä mukana :slight_smile:

Hyvä postaus. Toivottavasti sulla on mennyt nyt paremmin ja olet pysynyt raittiina. :slight_smile:
Tuosta rapatesta roiskuu tuli mieleen räpätessä roiskuu, loppuviikko biisi. Soi tänään kun olin syömässä. Siinäkin vaan kannustetaan juomaan ja se kuulostaa paremmalta kännissä.
Sitten tämä kun nykyään on taas joka bussipysäkillä KARHU mainokset. Ja se on ollut mun lempi olut siitä asti kun huomasin erään idolini juovan kyseistä kaljaa. Niissä mainoksissa lukee siellä ihan alhalla pienellä kohtuullisesti.fi ettei vaan erottais sitä siitä. :slight_smile:
Sitten vielä tämäkin kun kiinnostavan näköiset tytöt juttelee baariin menosta tiistainakin.
Vaikeaa se vaan on kun ei osaa juoda sitä alkoholia kohtuullisesti, niin pakko olla juomatta.
Tänäänkin kaupassa oli 3 tölkkiä juurikin sitä karhua korissa, sitten kuulin lapsen itkevän ja mulla jotenkin tuli surullinen tunne ja kippasin ne oluet veke siitä. Tyhmää kun lähes joka päivä tulee himo juoda. Kohta taas viikko selvinpäin.

Lähti lapasesta. Voi prkl!!!
Vihaan itteeni.
Aloitin tänään Jeppe juomapäiväkirjan, jospa se auttais mua pysymään raittiina.
Olin vähän yli viikon kai taas selvinpäin, mutta sit vaan napsahti päässä.

Hei Kirjanpitäjä!
Voin kertoa, että lopetin alkoholin juonnin monta kertaa. Viimeksi lopetin sen erään juomareissun jälkeen, ja sitten ekana raittiina päivänä menin AA-palaveriin. Sen jälkeen minun ei ole tarvinnut juoda.

Suomen AA - Etusivu
www.aa.fi/
Jos juominen aiheuttaa ongelmia,

Voi ei…
Olin ulkomailla viikonloppuna ja ajattelin ottaa pari lasillista alkoholia, koska kyllähän mä nyt pystyn juomaan kohtuudella, kun oon jo kuukauden ollut ilman tippaakaan, ajattelin.
Perjantaina se jäikin siihen pariin lasilliseen. Ajattelin että hyvinhän tää näin hallussa pysyy.
Mutta… Lauantaina menikin jo sitten pari likööripulloa, shampanjaa ja muutama hassu lasillinen jotain mietoja… Erehdyin vahingosssa juhlimaan erään seurueen kanssa ja siinä kohtaa lähti lapasesta, kun kaikki muutkin joi, niin pitihän sitä itekin… Sunnuntaina paluupäivänäkin oli viel joku pakollinen tarve juoda koko paluumatka, tällä kertaa vaan mietoja.
Olotila on ollut aika sekava viimeseisen parin päivän aikana. Tunnen että olen tehnyt vain vääriä valintoja. Viime yönä heräsin kolmen aikoihin kamalaan kuumotukseen. Olotila ollut ihan karsea koko päivän.
No ei tee kyllä yhtään mieli alkoholia enää… Tämä saa luvan toimia varoittavana muistona kun seuraavan kerran mietin juomista. Miettinyt tässä nyt paljon sitä mikä muuten saa edes juomaan niin humalahakuisesti, kun ne pari lasillista riitti ekana päivänä. Ei niissä övereissä ole mitään hienoa.

Mietin jos en olisi mennyt siihen seurueeseen mukaan, elämä varmaan hymyilyttäis paljon enemmän nyt.
Tai jos en olisi eilen ostanut niitä paluumatka juomia. Varmaan olis jo parempi olo. Mut joku ihmeellinen asia ajoi noihin. Kaduttaa ihan helvetisti noi tapahtumat ja yks muu juttu, vaikka mitään korvaamatonta ei tapahtunut ja rahaakaan ei mennyt varmaan edes satasta.

Lyhyesti kursivoituun: Alkoholismisi.
Toiseen kappaleeseen sen verran, että näyttää itsellenikin tutulta seuraavan retkahduksen petaamiselta.
“Jos, jos, jos…”. Ja onneksi ei menettänytkään paljoa! :confused:

Enpä kovin matalalla kertoimella löisi vetoa onnistumisesi puolesta ! Ja en sano tätä ilkeyttäni enkä veemäisyyttäni vaan syvää myötätuntoa sinua kohtaan tuntien.

Kokemus on vain osoittanut että hyvin harva onnistuu pelkästään noihin omiin muistikuviin tukeutuen olemaan raittiina pitkiä aikoja. Toki voithan olla poikkeustapaus.

Muistikuvat haalistuvat ajan funktiona ja yht’äkkiä sitä ollaan lähtöruudussa.

Mutta toki toivotan menestystä eläinkokeellesi ! :smiley:

höh.

Kirjanpitäjä, minulle vanhempi alkoholisti sanoi aikoinaan, että ulkomaisissa hienoissakin alkoholijuomissa on sama vaikuttava aine kuin suomalaisissa.
Uusi alku vain rohkeasti!

Joo. :blush:
Kyllähän tää nyt paljon helpompi on taas jatka raitista linjaa, kun ei ole sitä samanlaista oluen himoa, kun viimeks kun aloin pitään päiväkirjaa raittiudesta.
Enhän mä reissussa juonut oluen olutta koska tiesin että se himo voisi puhjeta uudestaan.
Mutta en kyllä tajua sitäkään, miksi piti juoda teräviä juomia niin paljon. Nytkun muistelen niitä makuja niin tulee lähinnä oksennuksen maku suuhun. En oo koskaan ollut väkevien juomien juovaa sorttia.

Nyt tänään oikeastaan vasta alkaa pää olemaan kasassa normaalisti. On se jännä miten lauantaina ja sunnuntaina paljon juominen kuukauden raittiiden jälkeen lamauttaa ihmisen.

Päivää Kirjanpitäjä. :smiley:

Se on aivan sama, että mikä se sinun mieltymyksesi on ollut; olut, viini, kirkas viina…
Mikään ei ole varmempaa, kuin tuosta mieltymyksestä lipsuminen, jos nimittäin juominen on ongelmaista. Oikeastaan sitä voi pitää pienenä testinäkin, että jos alkoholijuomia juo, vaikka ne kuuluisivat maultaan inhokkeihin. Eli miksi niitä silti juo? :smiley:

Minä olin suuri viinin ystävä, mutta kummasti kännin toivossa imuroin alas ihan mitä vaan. Ruoan valmistukseen tarkoitetut halvat viinin litkut, kaljat ja väkevät. Nikotiiniriippuvuuskaan ei väisty siirtymällä tupakasta sikariin tai piippuun. Sama pätee alkoholiriippuvuuteen, kaljasta väkeviin siirtymällä homma ei hoidu. Voipi mennä vielä pahemmaksikin, ainakin kertakännien vahvuuden suhteen.

Komppaan basia ja lisään vielä sen verran, että itsellänikin oli 2,5 vuotta sitten viime retkahduksen yhteydessä sellainen kokemus, että makuaistini oli muuttunut. Vanha lemppariviini maistui kamalalta. Mutta koska olen todellinen nero, päätin jalostaa ryyppäämistäni siirtymällä kalliimpiin ja parempiin aineisiin. Taka-ajatuksena vaihtaa määrä laatuun ja sitä kautta vähempään kulutukseen. Pieleen meni. Jalommatkaan aineet eivät toimineet esteenä ajautuessani vanhaan huonoon moodiin. Eli aivan sama juotko partavettä tai hienointa konjakkia - lopputulos on jossain vaiheessa sama. Olet vanhassa kierteessä nopeammin kuin uskotkaan. Sillä erolla, että vuosikausia raittiina olleelle (tuolloin 3 v.) retkahdus voi päättyä kohtalokkaasti. Itselläni palautuminen kesti huomattavasti kauemmin kuin ennen. Ja mikä hämmästyttävintä, en edes kokenut humaltuvani niin helposti kuin aikaisemmin. Puhumattakaan siitä, ettei ryyppääminen tuonut yhtään mitään positiivista mukanaan. Ainoastaan paksun pään seuraavaksi aamuksi. Ei kannata.

Joo ei…
Perjantai oli tosi kostee. Viinaa meni alas vaikka millä mitalla. Ja tänään mulla on ollut pahemmat kivut kuin koskaan aiemmin.
Pää siis on jomottanut koko päivän. Kävin terveyskeskuksessakin, mutta jätin käymättä lääkärillä.
Tämä on ollut pahin krapula ikinä. Vaikka en ole oksentanutkaan kertaakaan, niin päähän on sattunut niin paljo, etten ole pystynyt edes nukkumaan sen jälkeen kun heräsin. Ajattelin että jos nukahtaa niin herääkö edes enää.
En jostain syystä saa edes unta, vaikka oon ollut suurimmanosan ajasta sängyssä tänään.
Terkkarin pihassakin ajattelin että jos tästä selviän, niin en juo enää.
Nyt yritän saada unen päästä kiinni. Oli pakko vaihtaa sänkyäkin.

Muistelen tähän tunnetun, huomenna tasavuosia täyttävän miehen paria tutuksi tullutta sanontaa
Kyllä se siitä…
Tarttis tehdä jotain…

Tähän aikaan sunnuntaiaamuna on mukava ajella kaupungilla, kun on hiljainen liikenne, eikä tarvitse pelätä polliisia.

Nyt on joku paha kun ei oikein untakaan saa enää.
Tai siis olen maannut sängyssä keskiyöstä tähän asti. Ainoa kohta jolloin muistan olleeni unessa oli 07-10 välillä. Pyörin siis noin 7h sängyssä ilman unta, aina kun meinas tulla uni nii jotenki heräsin kattoon ympärilleni oonko vielä hengissä.
Päätä nyt ei pahemmin enää särje, jonkun verran kuitenkin.
Toivon että tämä unettomuuskin on jonkinlainen krapulan sivuoire, joka kestää maksimissaan muutaman päivän. Ei normaalia rytmiä pysty pitämään yllä ilman unta. Nytkin väsyttää ihan sikana.
Taidan olla petipotilas vielä jonkin aikaa. Toivotttavasti pian sais taas unen päästä kiinni.

Jo on olot. Toista päivää jo. En yleensä ikinä popsi lääkkeitäkään ja otin tuossa tänää burana nelisatasen. No eihän se mitään auttanut.
Toivottavasti saisin edes unta tänä yönä. En halua elää tällaisissa tuskissa. Huomenna taas arki alkaa…

Jossain ketjussa mainitsit kiinnostuksesta AA:ta kohtaan. Täältä löytyy ihan tietoa asiasta.
sites.google.com/site/bollesuomi/
Itse en ole yhdessäkään kokouksessa käynyt, mutta Ison kirjan olen lukenut ja palaveri äänitteitä kuunnellut. Tuolta sivulta löytyy molemmat. Johonkin ketjuun laitoin myös retkahdukseen liittyvää materiaalia. Se ei tähän hätään löytynyt.
En siis ole näitä sulle tyrkyttämässä, ainoastaan osoitan suunnan, josta tietoa löytyy.
PS. vanhasta kokemuksesta keskiviikkona on jo hyvä olo ja kaljahammasta kolottaa rankan viikonlopun jälkeen.
Kaikesta huolimatta raitista viikkoa toivotan!

Kyllähän se noin viikon helposti mielessä pysyy. Loppuviikkoa kohti olon kohetessa alkaa suunnitelmat juomisen varalle. Voi helkuta rallaa Kirjuri, mitenkähän sen pystyisi jakamaan, että eihän sinun tarvitse, EI TARVITSE, juoda. Kukaan ei käske sinua lopettamaan juomista, ei pakota sinua, mutta sinun ei tarvitse juoda…!? :open_mouth: :smiley: Niin se on, mietipä sitä.

Kiitoksia infoista, täytyy varmaan kokeilla pelkästään mielenkiinnostakin noita juttuja, jahka tokenen.
Olotila on edelleen ihan hirveä, vaikka lopetin juomisen pe-la välisenä yönä neljän aikoihin aamuyöstä, siihen aikaan kun baarissa tuli pilkku.
Haluisin vaan saada unta tänä yönä ja olla huomenna normaalissa oloissa.

Viime keväänä kun olin vähän pidemmän pätkän raittiina eli n. 2,5 kk niin sitten kun ensimmäisen kerran join ns. kunnolla eli about 12 annosta illan aikana, oli mullakin aivan kammottava olo, pahin krapula fyysisesti ja henkisesti vuosikausiin. Fyysiset oireet kesti pari päivää, henkinen morkkis sitten pidempään. Mutta lähti kuitenkin ajan kanssa. Jos ei unta tule vielä seuraavana yönäkään niin kannattanee testata melatoniinia, sitä saa apteekista ilman reseptiä ja on mun mielestä varsin turvallinen apu nukahtamiseen, vaikkei se itselleni oikein sovikaan. Unenpuute kun helposti ajaa sitten hakemaan turrutusta sieltä pullon pohjalta, eikä ainakaan itsellä mistään tule yhtään mitään jos unettomuutta pidempään jatkuu, oli se sitten itse aiheutettua tai ei… Tsemppiä!