Näkeekö julkisen puolen lekurit mitä yksityinen on määrännyt, eli olen korvaushoidossa ja olen hakenut rilluja, lyricoita ja muutenkin olen siirtynyt periaatteessa yksityisen puolen piiriin eli haen kaikki lääkkeeni yksityiseltä, koska se lekuri on asiallinen ja tajuaa minua paitsi en tietty korvaushoitolääkettäni kuin klinikalta niin näkeekö klinikka jos olen yksityisellä käynyt? Muutenkin nyt on keskustelu-aika tulossa kun olen vittuuntunut suoraansanottuna tohon korvaushoitoon kun ei missään asiassa saa mitään tukea ja muutenkin olen ajatellut nyt tosissaan lopettaa pikkuhiljaa sen asteittain tietty vähentämällä että sekin sitten olisi nähty ja ei tarvistisi sielä ravata ja antamassa turhanpäiväisiä seuloja kun aina ne positiivista näyttää, ganjakin näkynyt melkein parivuotta putkeen ja sitä en aijo lopettaa, mutta korvaushoidon lopetan niin mietin nyt näkeekö ne kun olen käynyt yksityisellä?? En halua leijua tai leuhkia tai mitään mutta se on sairasta toimintaa mitä ne potilailleen tekevät kun syöttävät jotain neurolepteja vaan ja ssr.itä niin joskus meni ketipinoria 300mg ilta ja seroxat 40mg ja ainiin levozin 25mg tarvittaessa niin oli sairasta touhua ja kun nyt olen päässyt noista eroon ja nykyään menee mirtastapin 7,5mg ilta, melatoniini 6mg ilta ja nukun ihan täydellisesti, päivällä on max3mg rivatril ja se pitää mun ahdistuksen aisoissa ja lyricat 150mgx2pv joita syön silloin tällöin mutta en säännöllisesti ja nykyään elämänlaatu on huomattavasti parempi kuin silloin kun popsin noita a-klinikan neuroja ja ssri.tä ym.ta masennuslääkkeitä kokeiltu niin ei kiitos minulle, mutta nyt olen tosissani miettinyt korvaushoidon lopettamista ja sen lopetan nyt seuraavaksi niin näkevätkö ne respat mitä olen yksityiseltä hakenut? Mietisekelen vaan ettei tulisi sitten mitään ongelmia…
Apteekkireseptit näkyy mun mielestä ristiin kaikille jotka pystyy reseptejä kirjoittamaan. Mitään tarkempia diagnooseja tai selityksiä että miksi troppia on määrätty, ei pitäisi näkyä.
Olen pistänyt kiellon omakannassa ja luin jostain että lääkärit voivat vain katsoa omia määräämiään reseptejä ja yksiyisen ja julkisen puolen reseptit eivät näy toisilleen jos on kielto, en tiedä onko sontaa mutta jostain niin luin ja nyt kun olen lopettamasa sitä hoitoa niin eihän niillä enään pitäisi olla nokankoputtamista koska haluan eroon koko korvaushoidosta ja nyt tässä asiassa tarvitsisin asiallisia vastauksia… Olen ollut korvaushoidossa n.3-4 vuotta ja nyt sen lopetus on lähellä niin tuki ja neuvot olisivat todellakin tarpeen tälläviikolla on aika lopetukseen liittyen, toivon vaan ettei kukaan sielä näe että olen käynyt yksityisellä ettei tule jotain ongelmia koska tahdon todellakin eroon koko pubresta pikkuhiljaa vähentämällä…
Omasta kannasta tosiaan kiellot päälle ja yksityisellä asioidessasi täytät sen kupongin missä voi kieltää kaiken.
Kannel kannattaa myös vahvasti yksityisiä erikoislääkäreitä jotka osaavat asiansa eivätkä ole käypä-hoito kusetuksien talutushihnassa puhumattakaan nyt että puoltaisivat tätä älytöntä ssri/neurolepti vedätystä :mrgreen: Sitäpaitsi sitä kusetusta ilmenee myös kipulääkepotilaiden hoidossa ja siksi mielestäni on tärkeää, että on tohtori joka ei pelkää niitä myrkkyjä vaan asiat katsotaan tilanteen mukaan jos sattuu johonkin koskemaan.
Tuskinpa näkevät, jos sulla ovat kiellot päällä, mutta jos olet kerran jo puolittain ovesta ulkona lähdössä sieltä korvauksesta, niin mitäpä väliä sillä enää on, vaikka saisivatkin selville, että olet käynyt yksityisellä hakemassa PKV-lääkkeitä. Korvaushoidon säännöt toki voivat moisen kieltää ja useimmiten kieltävätkin, mutta laki ei kiellä käymästä yksityisellä, joten ei tuosta tuossa vaiheessa mitään elämääsi hankaloittavia seurauksia pitäisi tulla. Julkisella puolella sulla saattaakin olla jatkossa ongelmia PKV-lääkkeiden saannin kanssa, jos korvaushoitohistoriasi on kirjoissa ja kansissa.
Täh, mistä muka respojen näkymisen voi kieltää? Kyllä, kun mä noita reseptien katseluja tsekkailen, niin vaikka kaupungin kunnallislääkäri on määrännyt, niin yliopistosairaalalla niitä on katseltu, jos olen ensiapuun sinne joutunut. Vai onko tuolloin kyseessä hätätilanne, niin ne saavat katsoa kaiken sieltä?
Niinpä. Toistaiseksi en laittaisi päätäni pantiksi että reseptit olisivat kieltojen piirissä. Meikäläisen yksityinen työterkkari ainakin luetteli mulle kaikki mitä siellä näkyy, kunnallisella ja HUS:issa määrätyt antabukset ja psykoosinapit, vaikka kaikkien kieltojen pitäisi olla päällä. Anyways, 2,5 vuoden päästä kaikki respatiedot päätyvät johonkin reseptiarkistoon, jonne onkin vähän hankalampi päästä.
Joo siis voi sinne kiellon laittaa, mutta käytännössä jos lääkäriä pyytää uusimaan jonkun pkv-lääkkeen, niin lääkärillä on silti oikeus tutustua potilaan kannassa olevaan reseptiarkistoon, vaikka kiellot olisi päällä. Tavallaanhan sitä sanotaan, että lääkärin pitäisi kysyä potilaalta lupa, mutta jos kyse on esim. pkv-lääkkeiden määräämisestä niin kyllä lääkäri vaan sinne voi kuikuilemaan mennä, jos esim. soittaa ja pyytää uusimaan lääkkeitään ja miksei vastaanotollakin. Sieltä löytyy kaikki määrätyt reseptit (siis tietyltä ajanjaksolta) lisäksi niillä on kyllä muitakin ohjelmia, joiden avulla niitä voi selvittää jos oikein sattuvat kiinnostumaan. Yksityislääkäreitä ne varmaan harvemmin kiinnostavat, mutta kunnallisilla terveysasemilla on hyvin tarkkaa nykyään ainakin osassa Suomea. Tai, no sekin riippuu varmasti kuinka paljon kyseistä lääkäriä kiinnostaa ja joitainhan kyllä kiinnostaa, toisia vaan sen verran kun on normaalia hoitaakseen työnsä.
Niin joo ja ohjelma on kehittynyt niin, että terveysaseman tiedot näkyvät yksityisillä lääkäriasemillakin. Näin turvataan potilasta väärinkäytön ongelmilta . Faktahan on, että huumeita saa nykyään paljon helpommin, kun lääkäriltä rauhottaviin lääkkeisiin reseptin. Onko se sitten hyvä asia? Ilmeisesti.
Onneksi sentään ei ole vielä kehitetty Alkon ja markettien kassoille semmoista systeemiä että se automaattisesti tarkistaisi onko muista myyntipisteistä havaittu asiakkaalla viime päivinä liiallista alkoholituotteiden menekkiä. Tai että onko apteekista hankittu viimeaikoina alkon kanssa haitallisia lääkevalmisteita. Kyllä se kuluttajan suojelu on ihan ykkösasia täällä turvallisessa Kekkosslovakiassa!
Sanoppa muuta, mutta nyt joku insinöörin alku voisi alkaa kehittelemään tollaista uutta ohjelmistoa. Tupakkatuotteet pitäisi ottaa tohon toki mukaan, sillä joku raja niissäkin on miten paljon niitä saa täällä kärytellä, ja jos vielä on salaa ostanut jostain jotain muita nikotiinituotteita.
Näin myös lähikaupan kassa tai Alkon myyjä estäisi sunkin aikeesi ryypätä hyvää hyvyyttään, kun näkisi että olet ostanut apteekista Antabusta: “Hyvä herra, tiesittekö että näillä kahdella tuotteella on yhteisvaikutuksia?”. Te olette alkoholisti, ja te seuraava rouva jonossa olette nisti, kenties aioitte väärinkäytättää nämä alkoholit huumausaineiden kanssa, olkaa hyvä ja poistukaa myymälästä. Sitä odotellessa.
Parempaa asiakaspalvelua tosin olisi semmoinen että myyjä osaisi suositella sekakäyttöön soveltuvia komboja tiettyjen tarkoitusperien täyttämiseksi. Hyvänä lähtökohtana voidaan pitää Ketosen & Myllyrinteen Alko-sketsi:
Mietiskelijälle vastaan vielä alkuperäiseen kysymykseen, eli voi ne siellä omakannassa kieltää. Valitset vasemmalta suostumus ja kiellot. Muistaakseni jotain piti ruksia. Sit sinne tulee parikin kohtaa ekassa on: Käynnit ja hoitojaksot, joiden tietojen luovutuksen aikoo kieltää (naurettavinta on että sinne pitää jokaisen päivämäärän kohdalle käydä ruksimassa, että haluaa kieltää sen). Sitten on vielä toinen kohta: Terveydenhuollon palvelujen antajat ja näiden rekisterit, joiden tietojen luovuttamisen aikoo kieltää. Siellä on kaikki terveysasemat ja sairaalat ja 3 kohtaa jotka pitää omalla alueella ruksia: Julkinen terveydenhuolto, työterveyshuolto ja kaikki rekisterit.
Kaiken järjen mukaan Narkkis sunkaan työterveyshuollossa ei pitäisi tuon jälkeen näkyä enää terkkarikäynnit. Eikä terkkarissa työterveyskäynnit. Tämä siis kaiken järjen mukaan. Tosiasiassa luulen että tuon jälkeen, ei ainakaan yksityisille näy terkkarikäynnit jne. siis ne mitä on rajoittanut ja julkisella ei todennäköisesti näy yksityiskäynnit.
Silti lääkäri voi sieltä reseptikannasta halutessaan nähdä kaikki lääkkeet mitä on määrätty sulle,( tämä oli se mitä lääkäreiden ei pitäisi tehdä kysymättä ensin potilaalta lupaa). Tosin kun sun yksityislääkäri ei niitä ole tuohon mennessä katsellut, niin tuskin katsookaan. Käsittääkseni ei myöskään pitäisi sitten siellä klinellä nuo käyntisi näkyä.
Niin joo ja sä pystyt sieltä kannasta tarkistamaan, missä sun tietoja on katsottu joka reseptin kohdalta valitset tietojen luovutukset. Siellä näkyy tietty se apteekki josta ne on haettu, mutta muita kuikuiluja jos sieltä et löydä, niin ei ne ole sitten siellä klinellä niitä käyneet kyylimässä. Eli sieltä näet onko sun reseptien tietoja katsottu ja missä, jos on.
Toi Alko-sketsi on huikea.
Mitäs noi korvaushoidon säännöt sanovat jos on hakenut muualta lääkkeet eli yksityiseltä koska nyt näyttää vahvasti siltä että viimein ne klinikan työntekiät ovat huomanneet sen. Kävin hoitajan juttusilla ja asiat johti toiseen kunnes se huomasi etten ole kahteen vuoteen hakenut klinikalta muuta kuin korvaushoitolääkkeeni ja vaati että mentäisiin lääkärille päivittämään lääkkeeni koska sanoin sille molopäälle että olen lopettanut mielialalääkkeen ja ketipinor on vähentynyt melkein kokonaan eli ei mene kun Mirtatsapiini 7,5mg Ketipinor 25-50mg ja melatoniini 3-6mg mutta nyt on sitten parin viikon päästä lääkäri ja melkein pariinvuoteen en ole pyytänyt klinikalta mitään lääkkeitä sen jälkeen kun puuttusivat minun bentsojen syöntiin ja siirtysin suosiolla yksityiselle koska en jaksanut enään niin mitä ne säännöt sanovat nyt kun viimein siitä kiinni jään että olen muualta hakenut muut lääkkeet paitsi xonen hain vaan klinikalta, eli yskityiseltä noiden lisäksi menee rivatril 2-4mg ja lyrica 450mg ja kun se lääkäri avaa sen omakannan niin kiinni olen jäänyt, tietäähän sen jo kun reseptit aukeaa sen nokan eteen vaikka kiellot ovatkin päällä, niin jos jollakin on samanlaisia kokemuksia tai muuten vaan tietää mitä tästä seuraa niin olisi ihan kiva tietää? Eli n. 2v olen “kusettanut” niitä koska veivät lääkkeet pois mitä tarviin eli rivatrilit ja sen jälkeen vajosin pohjalle, tuli masennusta, jännitystä ja kaikkea ja en saanut klinikalta mitään apua niin menin yksityiselle ja hain rivat sieltä ja vaikka minulla on määrätty 4mg pv. niin en ole syönyt kuin 2mg pv. koska se ei näy seulassa eli olen aika huolella kusettanut niitä n2v. Mitäköhän tästä seuraa? Niin ja seula on kokoajan ollu plussalla kannabiksesta… Eli tavoitteettomassa hoidossa olen. Onko se samantien korvaushoidosta pihalle koska minä en tuota rivatrilia todellakaan enään pois jätä vai mitäköhän vaihtoehtoja ne nyt mulle antaa?
No paha kai täällä on muiden kertoa, millaiset säännöt juuri sinun korvaushoidossasi on, kun kerran vaihtelevat paikkakunnittain. Ei tuon nyt pitäisi mihinkään k-hoidon seinään lopettamiseen ainakaan johtaa. Mutta vastaus varmaan löytyy sinulle annetuista säännöistä. Jollei ole annettu, niin voit tietty koittaa googlella löytää, mutta aika harvan paikan sääntöjä olen ainakaan itse sieltä onnistunut löytämään.
Joo niin minäkin vähän päättelin että paha sanoa kun säännöt vaihtelevat kunnittain. Tääläpäin säännöissä näköjään lukee että lääkevilppi tai oheiskäyttö voi johtaa kirjalliseen varoitukseen sekä kotilääkeoikeuden tai hoitomuodon tarkistamiseen ja alussa lukee että asiakas allekirjoittaa apteekkisopimuksen ja aikaisempien hoitopaikkojen epikriisit tilataan päihdeklinikalle hoidon alkaessa ja muistan kun joskus allekirjoitin monta vuotta sitten sen mutta ei ollut näköjään voimassa enään se apteekkisoppari.
Sitä vaan mietin että toivottavasti ne ei taas ala jauhaa sitä että se rivatril pitäisi lopettaa ja lyrica koska onhan ne nyt huomanneet että minä olen ihan normi ollut koko tämän ajan eli en ole ollut sekaisin ja viimeksi hoitajani sanoi että voit jo niin hyvin että voisit johonkin työtoimintaan mennä, mutta hyvin epätodennäköiseltä näyttää.
En yksinkertaisesti enään jaksa saatana joka vitun vuosi tapella samoista asioista ja olin jo viimevuonna lähtemässä pois sieltä, eli vierottautuisin koko bupresta ja jos se on mahdollista niin nyt kyllä lähtisin koska kaikki nämä vuodet mitä olen siinä ollut niin on mennyt ihan sumussa ja tapellut olotilojen kanssa.
Meilläpäin menee ainaki niin, et käytännössä kaikki mitkä on Buranaa vahvempaa, määrää mun oma päihdelekuri.
Tottakai jos on vaik kuumetta/selkä kipeä/vatsatauti tms. niin voin käydä kunnallisen puolen terkkarilla (sieltä en saa buranasta vahvempaa vaikka olis pää kainalossa), mut kaikki muu mikä vähääkään vaikuttaa/liittyy korv.hoitoon tai yleensä pkv-lääkkeisiin niin vain oma päihdelekuri ne määrää.
Ja jos selviäis et yksityiseltä olisin käyny hakee jotain vähänkin buranaa vahvempaa, niin sanktioita tulis ihan varmasti.
Noihin respojen näkymisiin en osaa ottaa kantaa, mä annoin luvan aikoinaan katella mun tietoja ihan vapaasti. Siinäpähän vaikka laittavat paikallislehteen mun tiedot, niin ei hirveästi vahinkoa tule…
Pieni kaupunki niin täällä muutenkin jo kaikki tietää kaikista kaiken, et ihan sama mitä lekurit mun tiedoista katselee… :mrgreen:
Joo niinhän se tääläkin menee että kaikki tapahtuu klinikan kautta eli kaikki lääkkeet pkv. lääkkeistä määrää oma päihdeklinikan lääkäri ja juuri sitä sääntöä olen rikkonut mutta mitä tästä sitten seuraa kun parin viikon päästä lekuri niin on aika mysteeri vaikka kuinka noi säännöt lukis.
Rivatrilejä en suostu enään lopettamaan kun parikertaa olen sen jo tehnyt ja siitä ei ole ollut kuin haittaa ja tuskin ne ainakaan voi kenenkään muiden lääkärien määräämiä reseptejä mitätöidä kun on vielä melkein puolenvuoden satsi resepteillä hakematta
Viimeksi olen käynyt klinikan lekurilla tammikuussa 2015 juuri siitä syystä että saisin itseni kuntoon, mutta ei mitään apua tullut vaikka sanoin että en jaksa enään ja soitin jopa sille lekurille ketä aloitti minun korvaushoidon mutta tuloksetta, sanottiin muistaakseni että lopeta se kannabiksen polttelu.
Noh jos jotain positiivista tässä on niin en hakenut kahdesta paikasta samaan aikaan lääkkeitä reseptille vaan klinikalta hain xonet ja kaikki muut lääkkeet hain yksityiseltä :mrgreen:
Noihin respojen näkymiseen taisi jo Lucrezia vastata. Mutta siis sanotaan nyt vielä kerran, kun porukka ilmeisesti miettii asiaa, niin kyllä lääkärillä on oikeus nähdä huumausaine- ja PKV-määräykset Kannasta huolimatta siitä, että oletko kieltänyt ne vai et. Ihan sama, onko yksityiseltä puolelta vai ei, jos Kannassa on, niin ne näkyy.
Joo sen jo tiesinkin että pkv. lääkkeet näkyvät kaikille ristiin ja koska olen klinikan asiakas, niin siellä näkyvät kaikki reseptit mitä olen yksityiseltä hakenut kielloista huolimatta ja juuri sen takia en ole uskaltanut n. 2vuoteen klinikalta mitään pyytääkkään, paitsi käydä sulattamassa xonet ja nyt sitten ollaan kusessa koska klinikka on huomannut sen, etten ole uusinut reseptejä enään sieltä pariinvuoteen.
Lähinnä sitä nyt kysyin, että mitä tästä nyt seuraa jos hakenut muualta lääkkeitä, mutta joka kunnilla on erit korvaushoitosäännöt niin tiedä sitten, sen näkee parin viikon päästä kun menen lekurille.
^Perustelet sen sille päihdelekurille juuri noin kuin kirjoitit, eli pyysit sieltä aikoinaan apua ja muuta et saanut ku vittuilua pajauttelun lopettamiseen liittyen.
Ja siitä syystä päätit mennä yksityiselle lääkärille apua hakemaan. Ja plussaa vielä se ettet kadulta mitään ole hommannu, siis nappeja, vaan ihan lääkäri on ne sulle määrännyt.
Se et tuleeko jotain sanktioita siihen xonen saantiin, niin riippuu varmaan vaan siitä päihdelääkäristä et miten se asian ottaa. Ei ne noin vain voi katkaista sitä korv.hoitoa koska myös päihdehuolto sitoutuu noudattamaan sopimusta ja hoitamaan potilasta, eikä yks kaks voi katkaista opiaatti hoitoa.!
Meet vaan chillisti paikalle ja käyttäydyt viileän asiallisesti, niin hyvin se menee…