Duloksetiini + bupropioni

Olen jo melko pitkään kärsinyt jokseenkin lamauttavasta ahdituksesta ja jatkuvasta unettomuudesta. Duloksetiinin piti auttaa ahdistukseen, ja vähän se sitä tekeekin mutta hoitovaste on selvästi vajaavainen.
Nyt ikävien sattumuksien sekä synkän ja yksinäisen joulun siivittämänä mukaan tulivat huolesttuttavat masennusoireet.
Kuitenkin pitää pystyä tekemään ja elämään, eikä jäädä sinne syvään yksinäisyyteen kuolemaan pimeässä.
Joten asiaa tutkittua aikani, tuo bupropioni lisäksi. “Pitäisi” tehota masennukseen, piristää ja tuoda energiaa että jaksaa jatkaa elämää, tehdä niitä normaaleja juttuja kuten vaikka imuroida tai käydä kävelyllä.

Kirjoituksissa monilla on tuntunut tulevan selkeitä vaikutuksia.
Itselläni ei, oikeastaan juuri mitään. Tosin kuuri on vasta alkanut joten odottelua lienee edessä.
Kahvi ja tupakka ei enää maistu kuten ennen, onhan se ihan hyvä juttu mutta ei se pääasiallinen efekti mitä hain.

SSRI:t on kokeiltu, niistä ei ole mitään apua. Duloksetiini snri:nä ensimmäinen mikä auttoi edes vähän, maalikon päättelyketju siis johti että ndri valmiste saattaisi tehdostaa terapeuttista vaikutusta. Mutta mitäpä minä tiedän.
Vai onko aivokemiani vaan niin pahasti sotkussa, ettei siihen mikään auta?

Unettomuuden ja ahdistuksen suhteen olen jo luovuttanut, pitkäaikaista apua ei varmasti voi mistään saada, vaikka toki kokeilen mitä tohtorit nyt keksivät siihen antaa. Bentsot toimii, valitettavasti ainoat mitkä toimii. Mutta niitä saa pieniä annoksia ja vain satunnaisesti, ymmärrän kyllä varsin hyvin miksi, ja lopun aikaa sitten hammastapurren toljotetaan kuin peura ajovaloissa, mustat silmäpussit roikkuen.

Oli miten oli, jos nyt edes tämän epätoivon ja apatian saisi pois, että pääsisi edes vähän takaisin elämään kiinni.
Ja sitä energiaa tehdä asioita, aivot tuntuu yhä olevan aika sumussa ja näkökenttä sumenee uupumuksesta ellei keskity.

Minkälaisia kokemuksia bupropionista? Onko se auttanut tai toiminut kenelläkään?
Jokin muu lääke toiminut hyvin?

Ei mullakaan mikään lääke täysin ole poistanut oireita. Vaikka ja minkälaisia komboja on kokeiltu, mutta Voxra on tullut jäädäkseen, koska koen siitä eniten hyötyväni. Tokikaan sekään ei mikään ihmelääke ole, vaan silti olen työkyvyttömyyseläkkeellä, koska oireilen lääkkeestä huolimatta sen verran pahoin. Kyseenalaistin itsekin lääkkeiden hyödyn, kun ei olo tuntunut muuttuvan miksikään, mut ilman lääkkeitä mm. väsyttää enemmän ja masentaa enemmän, ahdistaa uskomattomissa sfääreissä ja itsemurha-ajatukset on päivittäistä kauraa.

Niin ja Voxrahan ei sitten ainakaan paranna uniongelmia piristävän ominaisuutensa takia. Itse syön tasaria siinä rinnalla (Lamictal), joten en piristy liikaa. Tosin tasaajan syöminen, ellei biposta itse kärsi, ei ole tarkoituksenmukaista. Tavallisella masennuspotilaalla tuo Voxran aiheuttama yliaktiivisuus käsittääkseni kuitenkin hälvenee ja sit uniongelmatkin helppaavat jossain kohtaa, mutta toisaalta olen kuullut “vain” masennuksesta kärsiviltäkin, että Voxra aiheuttaa pahaa unettomuutta.

^^ Kuinka pitkään olet nyt bupropionia käyttänyt? Voihan olla, että se ei vielä ole saavuttanut täyttä tehoaan, vaikka sen käsittääkseni pitäisi alkaa toimia verraten nopeasti. Mä olen hieman huono auttamaan tässä asiassa, koska mulla ei ole kokemusta bupropionista, mutta itsellänikään eivät perusmasarit(SSRI:t ja SNRI:t) auta, vaan lähinnä pahentavat oloani ja benzot ovat tosiaan mulle oikeastaan ainoita toimivia lääkkeitä. Tosin opiaatit ja opioiditkin toimivat mulla hyvin ns. mielipidelääkkeinä ja mulla on reseptillä sekä Tramal, että Panacod, mutta nuo ovat kipuihin määrättyjä ja jollei sulla kipuja ole(tai et sellaisia onnistu lääkärille feikkaamaan :mrgreen: ), niin eipä noita roippeita ihan vain masennuksen hoitoon tässä maassa määrätä, vaikka ne siihen parhaiten auttaisivatkin.

Bupropioni saattaa myös pahentaa oloa, jos kyseessä ei ole pelkkä masennus, vaan ahdistuneisuuskin liittyy siihen selkeästi. Myös jos kärsit univaikeuksista, bupropionin piristävä vaikutus saattaa pahentaa niitä, vaikket siitä varsinaisesti tuntisikaan saavasi sitä energiabuustia, mitä toivot. Näin ollen tarve benzoille siis saattaa jopa lisääntyä.

No, tästä mun jorinastani nyt tuskin oli sulle paljoakaan hyötyä, mutta tsemppiä kuitenkin :slight_smile: .

Edit: Nnaana ehtikin siihen väliin vastaamaan lähes samoin.

Kiitokset kommenteista :slight_smile:

bupropioni kuuri on vasta alussa, n. viikon syönyt. odotellaan että se pääsee kunnolla vaikuttamaan.
oli tiedostettu riski, että tuo saattaa pahentaa uniongelmia, mutta ei se satavarma vaikutus ole joten päätin ottaa sen riskin ja katsoa miten käy.
mun unettomuus on vähän ristiriitainen, en muista milloin olisin nukkunut yötä hyvin, ja siihen olen tottunutkin, mutta nyt sitä pahentaa traumaperäinen ahdistus sekä yleistynyt ahdistuneisuushäiriö(jonka uudelleen laukaisijana sama trauma).
eli kun huone hiljenee, pääni nostaa meteliä eikä ajatukset anna rauhaa tai unta. muistuttaa vaan kaikesta mikä sattuu.

kuukausiin en kokenut olevani millään tavoin masentunut, voimakkaasti ahdistunut kyllä, mutta tosiaan en masentunut.
hieman säikähdin tätä muutosta huonompaan, että masennus iski kaikkine oireineen. ja ihan yhtä ikävästi tämä kevät tulee olemaan todella vaativa ja rankka, on niin paljon mitä on pakko tehdä ja suorittaa. pelottaa vaan kykenenkö siihen kun mieli alkaa lahota kohti huonompaa.

venlaakin on väläytelty, mutta maalikon farmakoligialla en näe sen auttavan minua. ahdistus on se ykkönen, masennus tapetaan nyt uutena oireena jotenkin, toivon mukaan bupropionilla.

bentsot on todennäköisesti edessä taas, täysin epävarmaa kuinka monta viikkoa kestän tätä unettomuutta ja ahdistuskohtauksia.
mutta aika kertoo ja näyttää.