Diapami-paniikki

Hei! Olen pitkään kärsinyt vakavasta unettomuudesta ja syönyt silloin tällöin joitain mietoja reseptiunilääkkeitä, jotka eivät ole juurikaan auttaneet. Nyt olin taas valvonut monta yötä putkeen, unilääkeresepti on olemassa, mutta rahaa ei, ja siksi eräs ystäväni, vanhempi, luotettava ihminen päätti auttaa minua antamalla kolme 10mg diapamia, jotta saisin kolmena iltana unta ja pääsisin aamulla ylös normaaliin elämään. Jouduin kuitenkin ottamaan kaikki saman yön aikana. Otin ensin yhden kymmeneltä illalla, vaikutti rauhoittavasti, en nukahtanut, otin toisen, en nukahtanut, otin kolmannen, ja joskus aamuyöstä aloin torkahtelemaan ja vasta seitsemän jälkeen aamulla sain unta ja nukuin yhteentoista.

Kysymykseni kuuluu että kuinka kauan nuo yhteensä 30 mg diapamia näkyvät veressä/virtsassa??? Mieleeni tuli vasta tänään, että työpaikallani on luultavasti pian huumetestit, enkä toki halua että siellä näkyy mitään mihin minulla ei ole reseptiä! Enole päihteidenkäyttäjä, en käytä mitään buranaa vahvempia lääkkeitä (paitsi niitä mietoja reseptiunilääkkeitä joskus 3kk sitten, joiden nimeä en edes muista) enkä mitään huumeita, joten mitään muuta siellä ei pitäisi näkyä “pohjalla”. En kyllä tunne tehneeni mitään rikollista, mutta silti tämä asia nyt huolestuttaa. Toivon vastausta viisaammilta, kiitos.

tuo kerta annos näkyy päivästä vajaa viikkoon…

Tod. näk. testataan bentsodiatsepiinit, maksaa n20€ per aine testata. Tällöin jos sulla on ollut esmes Tenoxia, Insominia, Dormicumeja… niin sen respalla saat tarvittaessa näytettyä.

Ei kaikilla pamit auta nukkumiseen, mutta uskon että otit liikaa. Aluksi 5mg ja sen jälkeen 5mg… Mikäli ottaa 20mg niin itseäni piristää ainoastaan. Itse otan ahdistukseen sen +20mg, nukkumiseen alle 10mg alkuun… Valeriaana on auttanut. Kyllä vituttaa kun jotkut vain laittavat pään tyynyyn ja simahtavat; tipahdan noin jos olen valvonut sen pari vrk:tta tai istun dösässä jossa pitäisi olla hereillä… Yleensä kestää vähintää 1-2h että saan unen päästä kiinni, paitsi aamulla; en pysy hereillä kun ei voi seistä kokoaikaa. Ehkä niin pysyisin hereillä, toisaalta jos sen pari yötä valvonut niin monesti olen meinannut kaatua suorilta jaloilta selvänä; vartin mahdollisuus nukahtaa… Aamukokeet ovat helvettiä ja palaveriin en koskaan tahdo edes mennä, tai koulutukseen… On varmaan se, että aivot lepäävät kun monotoninen ääni puhuu ja puhuu… Sama kuin moottorin käyminen, tosin näytän varmaan opparinistiltä kun kukaan ei tule viereen vaikka olisi aivan täynnä koko dösä… Tietty osaan olla aika relasti ilman putoamatta; taitolaji jota olen harjoitellut turhan pitkään…

2h päiväunilla. Tajua itsekään mitään…

Kuinka laillista muuten tuollainen kollektiivinen huumetestaus työpaikoilla edes on? Tai onko siitä mitään seurauksia, jos testistä kieltäytyy, olettaen, että kyseessä on vakituinen työpaikka…? Eri asia tietenkin, jos hakee työpaikkaa tai on koeajalla, niin saattaa mennä työpaikka sivu suun. Ymmärrän sen, että joku yksittäinen henkilö voi testiin joutua, jos on syytä epäillä huumeiden käyttöä, mutta aloittajan tapauksessa siitä kai ei ole kyse, jos ei kerran muuta kuin Buranaa ole ottanut.

Jos aloittajalla nyt sattuisikin benzot näkymään siellä testissä, niin todellakin voi kaivaa sen unilääkerespansa sitten esiin ja sanoa ottaneensa niitä myöhään edellisen iltana, mikäli ko. unilääkkeet nyt sitten ovat benzoja tai edes benzojohdannaisia, eivät mitään melatoniinia tai vaikka Ataraxia. Eivät ne tuollaisissa testeissä nyt rupea sitä kaivelemaan mikä benzo tarkalleen ottaen on kyseessä, vaikka tietysti on mahdollista selvittää sekin ja monta muutakin asiaa, viimeistään ruumiinavauksessa. Turhan hintavaa vain sellainen jossain ihan perusseuloissa.

Ja edittiä: Juu, riippuu siis työnkuvasta, kuinka noita huumetestejä työntekijöiltä voi vaatia, mutta siltikin kiinnostaisi, onko testistä kieltäytymisellä vakituisella työntekijälle suurempia seurauksia, jos mikään ei anna olettaa, että ko. työntekijä olisi huumeita käyttänyt.

Ja lisää edittiä: Jos lentää työkseen jotain jumbojettiä tmv., niin silloin kai on mentävä seuloihin kun käsky käy ja ne kollektiiviset seulonnatkin ovat ihan perusteltuja, mutta saako siellä sitten näkyä lainkaan mitään keskushermostoon vaikuttavaa, vaikka siihen kuinka reseptit olisi. Ne lääkkeet kun vaikuttavat havainnointikykyyn, reaktioaikaan jne. Yksilöllistä toki kuinka paljon, mutta tuollaisessa työssä ei varmaan voi ottaa sitä pientäkään riskiä. Toisaalta, jos tällaista työtä tekevä henkilö kärsii esim. niin pahasta paniikkihäiriöstä tai unettomuudesta, ettei tule ilman lääkitystä toimeen, niin onko sellaista ylipäätään turvallista päästää puikkoihin. Vähän offiksi meni, mutta alkoipa mietityttää moinen :smiley: .