Oletteko törmänneet ilmiöön, joissa oman kokemukseni mukaan etenkin nuoret, syyttävät kaikista vastoinkäymisistä mt-ongelmia jolloin samalla torjutaan mahdollisuus oppia elämään sairauden kanssa? On erittäin vaikea ilmaista tätä asiaa, koska alussa sairaus tuntuu selittävän useita asioita menneisyydestä… Kuitenkin jonkun ajan kuluttua useimmat yrittävät harjoitella tuntemaan itsensä ja sairautensa…
Itselleni vain hoitajat sekä useampi lääkäri aikonaan sanoivat, että “älä anna sairauksiesi määritellä itseäsi”. Järvenpäässä todettiin, että “persoonallisuushäiriö-testit” tulisi tehdä 4 vuoden välein, 40 ikävuoteen asti. Persoonallisuutta voi kehittää 30-40 ikävuoteen asti, jonka jälkeen se on suhteellisen pysyvä, mutta häiriötä pystyy silti heikentää."
Vielä muutama vuosi aiemmin, oli vaikea ymmärtää mitä tuolla asialla tarkoitettiin. Pidemmän aikaa olen kuitenkin käsittänyt, että en pääse eteenpäin ellen yritä haastaa sairauksiani… Mikäli joka kerta olisin käyttäytynyt itsetuhoisesti ongelmien aikana, olisin edelleen antanut epävakaan persoonallisuushäiriön “vallassa” täysin…
Tietenkin jotkut asiat liittyvät sairauksiini, vaikeus ajan- tai organisoinnin kanssa liittyy adhd:een, mielialanvaihtelut ja tyhjyys epävakaaseen… Jopa vaativasta pers häiriöstä on edelleen oireita, vaikka se muutettiin “määrittelemättömäksi pers häiriöksi”.
Omituista kyllä, olen käyttänyt kirjaa myöten samoja menetelmiä kuin Natürlich (nicki varmasti väärin, sorry). Saunan puolella kirjoittelevat ihmiset, ketkä myös täällä kirjoittavat; mielestäni ovat melko hyvin tietoisia sairauksistaan ja niiden vaikutuksesta elämään/persoonaan.
Itseäni vain hiukan jopa pelottaa ajatus, että nuoret uskovat mt-lääkärin jokaisen sanan ja elävät käyttäen tautia “tekosyynä”, ettei tarvitse edes “kasvaa” ihmisenä… Kuitenkin itse lähdin julkisesta mtk:sta, koska terapeutti oli sitä mieltä, että minulla olisi harvinaisin 2-suuntainen (mieli vaihtelee lyhyissä perioideissa jopa 5 minuutin välein), adhd sekä epävakaa pers häiriö! Tähän totesin, että nuo sairaudet usein sotketaan keskenään… Hänen mielestään tuo olisi “täysin mahdollista”…
Oletteko itse huomanneet tällaista ilmiötä? Nykyään kuitenkin diagnooseja (&varhaiseläkkeitä) annetaan paljon aiempaa helpommin, mt:n sairaanhoitajat sanoivat että jokaiselle saa nykyään vähintään yhden pers. häiriön! Persoonallisuushäiriöt ovat kuulemma niin lähellä persoonallisuutta, että vaikka se ei häiritse elämää; pisteet riittäisivät diagnoosiin…
Tietenkin on paljon sairaita, ketkä ymmärtävät sairautensa mutta niiden vakavuuden tähden esim. työelämä olisi mahdotonta… Itsekin tunnen heitä… Olen itse kuitenkin kuullut lapsuuteen & diagnooseihin vetoamista, johon olen kertonut omaa taustaani sekä irtipääsemisestä; jolloin hetkeksi saa ihmisen uskomaan omiin mahdollisuuksiinsa… Harvemmin kuitenkaan yksin kykenee muuttumaan, jolloin lääkärin tulee jatkaa sairaseläkettä “tai viillän ranteet auki”. Jopa väkivalta voi johtua diagnosista… Väliäkö sen, että itse esim olen opetellut lähtemään ennenkuin riita menee niin pitkälle… Osa ei tee niin, koska dg selittää asian…
Tiedän itse, että menneisyydestä tai opituista tavoista ole todellakaan hellpoa päästä yli, mutta en ymmärrä miksi usein mt-puoli vielä korostaa sairauden vakavuutta! Tuolloin samalla ikäänkuin alistaa asiakkaan hyväksymään, että “loppuelämäsi on tätä samaa p***aa”. Onko kyse resursseista vai lääkkeidenmenekin ylläpidosta? Tottakai asiakkaan tulee tietää, että sairaudet uusiutuvat, piirteet pysyvät samoina, joissakin sairauksissa lääkkeet kuuluvat loppuelämään etc.
Eikö kuitenkin jopa lääkärilehdessä ole ollut juttua, että usein ihmiset alkavat elämään diagnoosin mukaan? Itselläni diagnoosit ovat antaneet näkökantaa itsestäni ja menneisyydestäni, sekä myöhemmin voimia vastustaa sairautta; tietoa elää sairauden kanssa… Osa entisistä tutuista käytti mielisairaalapaikan katkon sijaan tai saadakseen haluamansa… Asioita ei tarvitse käsitellä ja sairauksien tähden myös ystävien kaltoinkohtelu on ok. Tästä voi laskea pois psykoosit yms.
Mielipiteitä asiasta?
Ps. Tarkoitus ei ole kohdentaa viestiä kenellekään, tuli vain tuosta topicista “mt-asiakkaaseen suhtautuminen” tms mieleeni tällainen eri katsontakulma… Jos mt-potilasta kohdellaan “voi tuota ressukkaa, kun ei pysty…” tai “yhteiskunnan loisia nämä turhat potilaspaikkojen viejät”, uskon asiakkaiden “vastaavan” kohteluun… Ilmeisesti ensin menee aikaa, että hyväksyy sairaudet, joten toivon todella, että nuorillekin opetetaan vastuunkantoa hyvinvoinnistaan sairauksista huolimatta… Iän myötä on helpompaa myös tuntea itsensä, joten keskustelua asiasta toivoisin…