Tänään oli taas paha janopäivä. Niin paha, että vaimokin säikähti mua. Joudun tietyissä tilanteissa ottamaan pienen annoksen rauhoittavia (Alprox). Nämä synnyttävät aivan hillittömän viinanhimon, koska maksimaalinen mielihyvä syntyy viinan ja Alppareiden yhdistelmästä. Tämän aivot muistavat ja raivostuvat jos viinaa ei tule Alproxin päälle.
Yritin kaikenlaista päästä himosta eroon: vedin salilla väsyneenä sairaan treenin, söin, join vettä ym. En silti voi olla ajattelematta, miten hyvältä tuntuisi kaataa kurkkuun soppaa, edes hiukan, vaikkapa 0,35 litran pullon Jalokahvia …
Mutta joo, on vain uskottava että huomenna on Day 18 ja viinahammas mätänee jonain päivänä.
Tänne vaan tekstiä aina kun tekee tiukkaa. Soita jollekin tai käy vaikka kävelyllä (ei kaljakaupan kautta!).
Kun tarpeeksi monta himoa selätät, niin huomaat pääseväsi aina vain lähemmäs ja lähemmäs sitä hetkeä, jolloin tunnet olevasi vahvoilla alkoholiin nähden.
Opeta aivoillesi, että viinaa ei enää tipu. Sinä määräät.
jaahans, täällä jaellaan drinkkivinkkejä? Taitaapa tuossa pienessä jalokahvissa olla just sopivasti 7 annosta myrkkyä, jotta saa päivän pölyt puisteltua päältään, mutta silti pääsee aamulla hyvin levänneenä takaisin sorvin ääreen. Sitäpä siis tänään!
Narkkis, toivottavasti tuo oli satasella sarkasmia. Ajattelin, että tämän palstan lukijat kyllä jallunsa tuntevat, ei niitä tarvitse mainostaa.
Vili, kestin kyllä eilisen. Ongelma on, että tämä päivä on ollut yhtä paha. Ensimmäistä kertaa kävi jo luovuttaminenkin mielessä. Ratkaisin viinanhimon syömällä sairaasti suklaata, niin että tuli paha olo ja maha on kuralla. Se auttoi jonkin verran. Silti ajattelen viinaa “koko ajan”.
Mutta joo, huomenna on jo DAY 19. Milloinkohan tämä helpottaa?
Nyt varmasti tuntuu siltä, ettei tuo ahdistus ja viinanhimo koskaan helpota, mutta usko pois: se helpottaa kun vain annat elimistösi korjaantua viinan aiheuttamista ruhjeista. Ensin pitää selättää fyysinen riippuvuus, jotta pääsee käsittelemään riippuvuuden henkistä ja sosiaalista puolta.
Muista myös syödä ja juoda usein ja paljon, ettet sekota janoa tai nälkää (sokerinhimoa) viinanhimoon.
Jos et ole kovin AA-vastainen, niin suosittelen piipahtamaan siellä. Minulle riitti yksi kerta AA:n lauteilla, koska huomasin, mihin alkoholismi oli minua viemässä. Siellä saa myös puhua viinanhimosta ja ahdistuksesta. Muistan itse juoneeni siellä kahvia ja kuunnelleeni ihmisten juttuja 1 ½ tuntia. Sain myös AA:lta vihkon, johon palaverissa läsnäolleet kirjoittivat puhelinnumeroitaan “tiukan paikan” varalta. En koskaan tarvinnut numeroita, mutta koen, että niistä oli silti apua riippuvuuden selättämiseen.
Muista, että sinä et ansaitse sellaista elämää, jollaista alkoholismi sinulle tarjoaa.
Himon tai pakkomielteen helpottumista tai jopa loppumista ei etukäteen tiedä. Minulla se hellitti aikoinaan jo heti ensimmäisen AA-palaverin jälkeen. Tunnen muitakin alkoholisteja, joilta viinanhimo on loppunut vertaistuen avulla.
DAY 19: Edelleen karmea viinanhimo, joka tunkenut duunipäivinkiin. Olen huomannut, että mun tekisi kovasti mieli pistellä neuloilla jalkoihin himon vähentämiseksi. Siitä tuli mieleen, että kannattaisiko yrittää akupunktiota himon lieventämiseksi? Onko kellään kokemuksia?
Joissain A-kerhoissa on tarjolla korva-akupunktiota. Mulla ei noi viime syksynä pari kertaa otettuna tuntuneet missään. Saattoi tosin johtua että oli diapamia veressä joten oli muutenkin rento olo. Hirveän yksilöllistä varmaan miten vaikuttaa, joten kannattaa kokeilla. Ainakin sen neulan jännittämisen ajan ajattelee ihan jotain muuta kuin juomista!
Niin, riippuvuus on tosiasia mikä pienenee ainoastaan ajan myöltä. Kuitenkin ongelman ydin ei ole alkoholi, vaan se jokin siellä mielen syvyydessä mikä saa käyttämään alkoholia lääkkeenä tähän probleemaan…