Charles Bukowski

En tiedä, kuuluuko tämä tänne, mutta laitan silti.

Eli onko kukaan lukenut kyseisen miehen kirjoja?
Mitä mieltä?

Itse ihastuin hänen novelliin 15 cm (nimestä en ole varma).
Sitä kautta sitten joka viikko/muutaman päivän välein lisää hänen tuotantoaan paikallisesta kirjastosta hakenut.

Novelli oli jotenkin niin absurdiuden huipussa, etten voinut muuta kuin ihastua. Harmi, kun hänen muu tuotanto ei ole samanlaista. Enemmänkin “Renttukirjailija”, miksi sitä voisi nimittää :stuck_out_tongue:

Vaikka ei mieheltä mitenkään erityisiä kaunokirjallisuuden lahjoja löydy, ei mitenkään järjettömän hyvää mielikuvitusta (aikalailla omasta elämästä pohjautuvia kokemuksia, luulisin), jokin hänessä silti vetää puoleensa.

Voin kyllä kertoa jotakin siitä novellista, jos joku tarvitsee varmistuksen tietääkseen puhutaanko nyt samasta tekstistä.

Siinä pohjat

fi.wikipedia.org/wiki/Charles_Bukowski

Loistava kirjailija, melkein kaikki jutut iskee. Kirjoitustyyli, juonet, huumori. Vaikutti joskus 16-18-vuotiaana kovasti siihen, että sain päätäni ja ajatuksia kokoon.

Omassa hyllyssä Siinä Sivussa ja Postitoimisto sekä runokokoelma Eläkeläinen Kaliforniasta.

Bukowskihan taitaa tarkan määrittelyn suhteen olla eräänlainen semibeat-kirjailija ku ei varsinaisesti tuohon BG:iin kuulunut. Joka tapauksessa Kerouacia ja Burroughsia suosittelisin ensimmäisenä Bukowskiin ihastuneilla.

Vähä eri tyylistä, mutta samallailla napakkaa otetta ja ytimekästä sisältöä hakeville tulisi mieleen ehdottaa vielä Raymond Carveria, jonka koko suomennetun tuotannon luin putkeen toissa kesänä.

ihanaa että täällä nappaa. olen lukenut kaikki kirjastoista saatavat Bukowskin kirjat ; postitoimisto, naiset, kaiken aikaa pystyssä runokokoelmia jne. Vaikeina aikoina ja muutenkin minua on auttanut tämän herran huumori ja tapa lopulta selviytyä asioista. Meidän jokaisen pitäisi löytää itsestämme tämä harmiton mutta analysoiva ihminen itsestämme.

factotum oli aika hyvä. mutta ei se kyllä mitään ajatuksia herättänyt suuntaan jos toiseen, enemmänkin sellainen viihdyttävä pläjäys.

Kaikki Bukowskin suomennetut on tullut tavattua. Bukoswkista tulee mulle aina kova jano.

Mulla ihan sama vika :smiley: Joskus Hänen takiaan vedin hirveät viski +savu överit. Vaikkei mies mitenkään kannabiksen puolella ollut (Onko edes kirjoitanut kyseestä aiheesta pahemmin mitään?), alkoholin vain, rupesi silti viskikännissä tekemään mieli savuja :smiley:

Loppuilta meni miten meni = Katastrofi :unamused:

Bukowskin runot eivät kyllä sen sijaan napanneet…
Jokin runo - en muista nimeä - oli aivan mahtava.
Siinä hän muistaakseni jotenkin vertasi ihmisiä moottoritiehen tai jotakin vastaavaa. “Toiset haluavat olla aina toisten edellä, toiset hidastelevat tarkoituksenaan jättää muutkin taakse” tjsp.

Hyvin hämärästi muistan. Taisi olla jokin “Kuuman veden” alkuinen kirjanen/vihkonen. En muista enää… Yh :frowning:

Voiko kirjoja ladata netistä kun ei oo kirjastokorttia eikä varaa maksaa niitä sakkoja :smiley: Tuskinpa kukaan niitä on jaksanu skannailla sinne? Ei tartte suomennettuja olla.

← Äärimmäinen tylsyys

Kyllä mielestäni voi… Mutta kannattaisi varmaan mielummin tulostaa teksti kuin lukea se suoraan näytöltä… Siinä kärsivät silmät ihan mielettömästi o_o

vanha kunnon bukowski :slight_smile: mun suosikki ja ensirakkaus on novellikokoelma kaupungin kaunein tyttö. aivan ihana. bukowski on mun ehdottomia suosikkeja irvine welshin ohella. mahtavaa tekstiä.

Kyllähän se satunnaisesti pössytteli, nappaili ryynejä…uhkapelit kuuluivat myös hänen intohimoihinsa.

Hyvä topic. Torgetporget minä nappailin ja Pasi kirjotti ja Henry veti hynkyt, Kiva lukea että pentuja kiinnostaa muukin kun kingkong ja pingpong.

Olen jättänyt lukematta kun on ollut sellanen kuva, että miehen suosio perustuu pelkästään kultti maineeseen.

Bukowski on mahtavaa tekstiä! Olen lukenut koko suomennetun tuotannon mitä kirjastosta löytyy. Se teksti auttaa ahdistukseen kun on krapula tai muuten ahistaa elämä ja kuolema. Ja joskus alkaa panettaa ja tulee jano. Aivan loistavaa kerrontaa TOSIelämästä. :smiley:

On joo tullu itekki kyseisen miehen novelleja luettua mulle jäänyt parhaiten mieleen just se 15cm ja sisumankeli (en muista mikä oli sisumankeli novellin oikee nimi) ja joo rupes lukiessa melkeimpä aina tekemään mieli viskiä :smiley:
mahtavaa iltaluettavaa koska ne novellit ei ollu niin pitkii et niihin ois jääny niin pahasti koukkuun ku joihinki pitempii kirjoihin joita sit luki viel 4 aikaa yölläkin ja oli se olo et jos nyt viel yks kappale ja sen jälkeen taas no tää viel sit kyl meen nukkuu, hetken påääst tajuukin et kello on 6 aamul ja tunnin pääst pitäs jo herää ;DD

mutta joo ylistykset renttukirjailialle :sunglasses:

Toi “Ei häneltä kaunokirjallisia lahjoja löydy” on niin väärin etten edes sano. Sä et tajua että Bukowski on yksi historian suurista underground kirjailijoista, ja hänen tyylinsä on “laskelmoitua”. Ei se niin oo että joku roskiksesta herännyt spurgu olis alkanu kirjoittaan rofl. Kannattaa ajatella vähän laaja-alaisemmin.

Minusta Bukowskin kirja Postitoimisto on paras kirja minkä olen lukenut. Siinä saa nauraa joka helvetin käänteessä, se on niin mahtava kuvaus alkoholistin elämästä jossa tietenkin asiat menee päin vittua :laughing: Ja silti hän osaa kertoa ne arkipäiväiseen ja itseironiseen tyyliin hymy suupielessä.

Kannattaa katsoa myöskin Mickey Rourken tähdittämä leffa Barfly, se on kuulemma tehty Bukowskin kirjasta, en kyllä tiedä mistä mutta leffa on omaa luokkaansa.

Nosto, mutta.
Bukowski kirjoitteli omasta elämästään, ELÄMÄN makuista tekstiä ja suhtautumisesta elämäntyyliinsä.
Myös paljon syviä mietteitä, kuten- on paljon pahempia asioita kun olla yksin.
En ulkomuistista kykene siteeraamaan mutta Postitoimisto oli eka jonka itse luin ja se sai mut ajattelemaan että ihminen voi/ ihmisellä ei ole välttämättä vaihtoehtoja kuin elää omalla tyyylillään- eikä siinä tarvitse olla mitään vikaa.
Ilman ulkoa, yhteiskunnan suunnalta tulevia paineita olla “normaali”. Mutta helppo elämä ei missään nimessä ollut oman tien kulkijalla C Bukowskilla.
Asennoituminen, oman polkunsa löytyminen ja uskominen itseensä hyvässä ja pahassa lienee asioita mitä B herätti itsessä.
Ei tarvitse olla HUONO ihminen vaikka eläisi elämänsä yhteiskuntanormien vastaisesti.

Bukowskin Kirjallinen ilmaisu on Hyvin paljon velkaa Hemingwaylle ja onkin sanonut häntä yhdeksi Innoitajakseen. Hemingway taas oli tunnettu Iskevästä,pelkistetystä tyylistään jonka oli hionut huippuunsa.
Bukowskin Tyyli on kanssa tarkkaan mietitty ja tarkoituksella raflaava. mielestäni runot ja teksti on puolet Kirjallisuutta ja puolet korkeampaa taidejotainvituntematiikkaa. anydays Suosittelen.

Hmm pitäiskin lukaista ukon tuotantoo taas vuosien jälkeen. Nuorena tuli luettua kun ihannoi renttukulttuuria :smiley: Toinen hyvä on Howard S Thompson. Välillä keskittyminen heikkoa niin ei tule luettua mitään.

^ Meinannet Hunter S. Thompsonia. Nimet on tärkeitä, niissä pitää olla tarkka. Emmäkään haluis olla joku Uffe esim.