C- hepatiitti. Järkyttynyt :(

Eli kokemuksia C hepatiitin kantamisesta ja mahdollisesti hoidosta? Itse aika ulapalla tästä viruksesta edelleen.

Sain siis 3 viikkoa sitten kuulla kantavani tätä. Olen 24 vuotias 2 lapsen äiti ja elämääni ei tällähetkellä kuulu päihteet millääntavalla. Kuitenkin teini-iässä ( 15-17 vuotiaana ), on tullut sekoiltua sitten senkinedestä. Siihenaikaan elämääni kuului “ensi ihastukseni”, reilusti minua vanhempi mies joka oli narkomaani. Varmaan aika klassista, mutta umipäätä rakastuneena häneen sitä tuli tehtyä järjettömän typeriä asioita ja oman elämän hallinta rupesi horjumaan. Lopulta niinkin pahasti että tuli iv käyttöäkin kokeiltua jonkinverran ja sieltä näköjään napannut tän C:n.

Oon ollut tosi järkyttynyt tästä, koska oon aatellu että vanhat jutut on nyt luojankiitos vanhoja juttuja ( enkä oo halunnu niitä enää nykyisin ees muistella), mut näköjään kyllä niistä omista toilailuista jossaivaiheessa joutuu vastuunsa kantamaan, enemmin tai myöhemmin.

JOKATAPAUKSESSA: Kohonneita maksa-arvojani alettiin tutkimaan,- testien perusteella mulla on aktiivinen c hepatiitti ja sain lähetteen infektiopolille ( kiireellisyysluokkaa 1-7vrk). En tiedä miksi niin kiireellisesti, onko mulla joku hätä vai? sieltä oon nyt ootellu puhelua kolme päivää ja ahdistaa aivan sairaasti. Pelkään oonko tartuttanu tän mun pieniin ihaniin lapsiinikin, sekä mieheeni ja miten mä itse tästä selviin. Haluaisin olla tulevaisuudessakin lapsieni elämässä mukana. Hoito pelottaa, sivuvaikutukset, tukanlähtö? En aio kertoa tartunnastani hirveen monelle, esim. naapureille, mut eiköhän ne ala ihmettelee jos mulla kohta tippuu tukka päästä… ARGH!! Mä olen niin vihainen itselleni!! Hävettää…

Onko täällä kohtalotovereita, ootteko käyny hoidossa, miten se meni?

Itse olen saanut c-hepatiittitartunnan, todettiin joskus 2005. Pari vuotta myöhemmin interferonihoitoon hakiessani kuitenkin todettiin, että virus on hävinnyt! Mikäs se termi nyt olikaan…? “Spontaani paraneminen” tjsp. Niin käy jopa noin neljännelle tartunnan saaneelle!

Normaalielämässä c-hepatiitti tarttuu hyvin pienellä todennäköisyydellä, eli ihan tavalliseen arkielämään se ei vaikuta millään lailla. Mulle silloin sanottiin, että myös sukupuoliyhteydessä tartuntariski on niin pieni, että vakituisessa suhteessa he eivät he näe suojan käyttämistä välttämättömänä. Ainoastaan verikontaktit siis ovat vaarallisia. Jos saat haavan, pidä huoli, että tyrehdytät verenvuodon ja suojaat haavakohdan välittömästi. Joku muukin voi laastarin sulle laittaa, ei ole vaarallista, kunhan tällä ei vaan ole haavoja käsissään.

Iso järkytys tuo varmasti on, niin oli mullekin. Nyt sun vaan täytyy pitää huoli ettet rasita maksaasi esim. alkoholilla tai turhilla lääkkeillä, ja keskustella hoitotahon kanssa, että miten nyt tästä eteenpäin. Kyllä sä siitä selviit! Ei se kuitenkaan ole mikään sellanen sairaus joka kanssa ei voisi elää. Tsemii!

Kannattaa tosiaan hieman miettiä, kenelle tartunnastaan puhuu. Monilla ihmisillä on, valitettavasti vielä nykyäänkin, täysin päättömiä ennakkoluuloja ja käsityksiä juuri esim. C-hepatiitista :frowning: :unamused: . Suosittelen silti kertomaan kaikille sellaisille läheisillesi, joilta liikenee ymmärrystä asiaan, koska siten sulla on mahdollisimman suuri tukiverkosto ympärilläsi. Mitä noihin naapureihin tulee, niin mitä se niille kuuluu, onko sulla tukkaa päässä vai ei. Mun naapureilleni ei ainakaan kuulu paskan vertaa, miltä mä näytän tai mitä mä teen, kunhan en aiheuta häiriötä. Ymmärrän kyllä, että kaikkien ei ole helppo ajatella noin, mutta yritä silti kulkea ylväästi pää pystyssä :slight_smile: . Ehkä naapurisi alkavat juoruta, jos näytät kovin sairaalta interferonihoidon seurauksena, mutta anna niiden juoruta ja vaikka kyselläkin. Et sä heille kuitenkaan ole mitenkään tilivelvollinen. Tokihan he arvaavat, että olet sairastunut, mutta ihmiset nyt sairastelevat, eivätkä naapurisi mistään voi tietää, että sairastat juuri I.V.-huumeiden käytöstä saadun C-hepatiitin vuoksi. Ei se otsassasi lue.

Mitä tulee tuohon tartuttamispelkoosi, niin se on sinänsä aivan turha, ellet sitten ryhdy puuhaamaan verivaloja tms. jonkun kanssa. No, heh heh, mutta tarkoitin vain, että tartunta todellakin vaatii suoran ja selkeän verikontaktin, jonka kyllä huomaa ja joka on vältettävissä. Sen verran kuitenkin huolestuin tuosta asiasta, että käsittääkseni sulla oli hepatiitti jo silloin, kun olit raskaana, synnytit ja mahdollisesti imetit. Noissa tilanteissa kun tauti voi, käsittääkseni, tarttua lapsiin. Oletteko puhuneet tästä lääkärisi kanssa?

Käytä voimasi mieluummin siihen, että nyt ryhdyt hoitamaan itseäsi toiveikkaana ja tulevaisuutta ajatellen :slight_smile: . Ehkä helpommin sanottu, kuin tehty, mutta et sä ole mikään ruttotautinen, etkä todellakaan lopullisesti piloilla. Tsemppiä :slight_smile: .

Joo siis noista naapureista vaan, mulla on tosi yhteisöllinen naapurusto ja me ollaan naapureiden kanssa aivan jokapäivä tekemisissä. Siis n. 10 perhettä jotka tässä asuu ja kaikkien lapset ovat toistensa kavereita. Ollaan siis käytännössä aamusta lähes iltaan tekemisissä, kun lapset leikkii yhdessä ulkona ja me äidit seurustellaan toistemme kanssa, käydään välillä yhessä ravintoloissa jne. Mutta silti nää naapurit on senverran mammoja,etten viitti alkaa niitä säikäyttää tällä- Siitähän se juoru vasta lähtiskin tässä kuppikunnassa, voi luojah!

Odotan yhteydenottoa infektiopolilta, sain kiireellisen lähetteen ( 1-7 vrk) ja viellä ei oo mitn kuulunu. Varmasti lapset täytyy testauttaa ja mies myös. Stressaa…

Onko kokemusta siitä hiustenlähdöstä? Oheneeko ne vaan, vai tippuuko kaikki? Otan kyllä tosi raskaasti itekki sen jos hiuksistani joudun täysin luopumaan, mullaku tuppaa toi tukka kasvaa kauheen hitaasti ja vihdoinkin ku ne on pitkät nii sit lähtis kaikki… voi apua…

Psyykkisesti olen PÄÄTTÄNYT kestää hoidon jne, rintarottingilla sotaan vaan. mut ne HIUKSET! ku oikeesti en mä tästä voi kertoa esim. veljelleni, se on aivan skitso tälläsis kaikissa ja saisin sille aikaseks varmasti jonkun syvän ahdistuksen. Ja ollaan muuten tosi läheisissä väleissä kyllä. Hirveen vähän löytyy juttua C:n hoidosta täältä mistään. Muutama hassu keskustelu löytyy ettimällä mut kauheen vähän loppupeleis. Kai se on kyseltävä lääkäriltä sitte vaan.

Erääl tutul meni kahdel vuoden kestäneel interferonihoidol poies virus. Ei lähteny tukka päästä. Testit mahdollisesti tartunnan saaneil perheenjäsenil kaiketi olis oikein :confused: ? Jos on alkoholisti, viinanjuonti pitää lopettaa, ennen kuin saa hoitoa, ainakin erääl tutul näin. Et liene?