C hepatiitin kanssa eläminen.

Sain tietää että mulla on se ja nyt vituttaa ja ei mitään hajua mistä olen sen saanut, nyt tuntuu siltä että tekisi mieli vetää vaan kaikkea roinaa ränniin vaikka olen ollut ilman jo pari viikkoa.

Miten muut jos haluatte sanoa elätte sen kanssa? Tiedän että siihen on se hoito mutta tiedättekö montaa ihmistä joka on saanut c hepatiitin pois sillä. lääkäri sanoi että vie kaikki voimat pois ja muita sivuvaikutuksia.

Yks kaveri sai jo alaikäsenä sen… taitaa täyttää 22 tai 23 tänä vuonna, sillä ei ainakaa ole ollu mitää näkyvii oireita koskaan eikä oo ikinä valittanu siittä. Lääkärit on vaan sille sanonu et alkon kanssa sais olla varovainen, mut kyl se juo väh. kerran viikossa.

Eli voi olla oireeton, uskoisin. Hoitokeinoista ei hajuakaan. Jaksamisia.

Luojan kiitos että olen pysytellyt erossa piikeistä eikä ole mitään hepatiittia,kerrankin olen ollut jossain asiassa viisas

Itsekin onneksi osittain tuurilla, suuremmalta osin varovaisuudella vältin tuon. Samat klikit, samat pumput, filsat, samoihin kuppeihin väsätyt; eri vermeillä otettavat (mikäli toisella hepa, sama kuppi eri ruiskulla riittää) “yhteisvedot” jne.

Täällä on topic tai pari interferoni-hoidosta. Kaniini aikoinaan taisi hoidon läpi käydä, tulee olla vähintään ½v (paikkakuntakohtaista) raittiina, hoito oli aiemmin ilm. rankempi. Silti osalle melko rankka. Osittain taitaa kannalla olla merkitystä myös. Prosentit ceen lähtemiseen olivat kyllä hyvät. Joillakin tauti voi myös koteloitua, vain tietyt kannat ovat todella ärhäköitä. Nyt ei ainakaan kannata vetää muiden cee-potilaiden kanssa samoilla vermeillä, kantoja on useampia ja on olemassa myös D ja F (oliko jopa H)-hepatiitti. Nämä pystyi saamaan mikäli oli ennestään tietyt hepatiitit tietyillä kannoilla. Hakukone tietää enemmän… Samoin haku täällä…

Seksin aikana tartuntariski on kuitenkin lähes olematon, 0,1% muistaakseni (sekin löytyy tältä sivustolta). Lähinnä molempien verikontakti (iho auki + vuotava veri) on riski. Itse vaikka olen säästynyt sairaudelta, olen vierestä nähnyt monen sairauden. Ei kenelläkään ole mennyt todella pahaksi. Olen säästynyt tuolta keittämällä 20min, pari kertaa saattanut sekaantua vanha spigu tms. mutta onneksi olen malttanut keittää/kloorilla puhdistaa. Samoin kun ihminen, joka veti ekana, kun muilla cee sai sen; en suostunut käyttämään samaa klikkikippoa (tietty lusikka, en edes tiskauksen jälkeen; tosin aiemmin shottilaseja kyllä käyttänyt; paras on että aina omat mukana astioista alkaen).

Kannattaa selvittää kanta, lisäksi ole itse varovainen mikäli sinulla on haava ja autat ihmistä joka vuotaa… Olen elämäni aikana sen 10v hengannut ihmisten kanssa, kenellä suurimmalla osalla cee (2/3 tai 3/4). Aina kysyimme tai kerrottiin onko tauteja sekä ceen saaneet tarkistivat että varmasti haluaa ottaa riskin keittämällä tms. Lisäksi usein kysyimme koska testi oli tehty ja oliko vermejä jaettu monen ihmisen kanssa sen jälkeen… :unamused: Aika arpapeliä, joka onneksi päättyi hyvin; ainakin jäädessäni itse pois porukasta (3-4 ihmistä). Yleisesti lainatut vermet (en suosittele edes keittämisen jälkeen, mutta täällä ei 20 jälkeen saa lainkaan!) Cee taitaa olla yleisin tauti käyttäjien piirissä. Harva kuitenkin ajattelee että samasta klikistä on joku muu vetänyt parin vrk:den sisään… Sen tähden esim. pullonkorkit tms. kertakäyttöiset astiat, ovat käteviä. Pullontölkki väärinpäin ellei muuta. Ei asiasta tarvitse kertoa, ellei ole tekemisissä ihmisen kanssa, jonka se kuuluu tietää. Itse kertoisin varmaan seksikumppanille mikäli tuon olisin saanut. Tsemppiä, ei tuo elämänloppu ole. Aikoinaan oli jo yli 10 hlöä, ketkä sen hoidon olivat käyneet. Tiedot saattavat olla vanhentuneita, suosittelen päivittämistä. Kuitenkin lopetin säännöllisen iv-käytön reilu 3v aiemmin… Älä masennu, se ei auta lainkaan… Olen katsonut vierestä kuinka ihminen säälii tilaansa ainakin vuoden ja ei tiedä taudista oikeastaan mitään. Ajatteli tilata jättipakkauksen kumeja lopuksi ikää. Silti ilman kotia, punkkasi tutuilla; ei puhunut… Yllättäen aloitti uudestaan käyttämään… Asia on helpompi hoitaa tänä päivänä. Kuitenkin samantyylinen kuin syöpähoito, tulee sitoutua 100% mutta hoito voi kestää vähemmän aikaa jos talttuu… Voimia… :slight_smile:

Semisti OT, mutta onko oikeasti ihmisiä, ketkä elävät tuon kanssa lopun elämäänsä ennemmin kuin käyvät läpi 3-6 kk kestävän hoidon vaikka rankka onkin?

Hepatiitistä en tiedä juuri itään muuta kuin rokotukseni mutta tuo interferoni hoito meinas tappaa kaverin vaimon joka sai sitä MS-tautiin ja oli vuosia taaksepäin helvetin kallista kun Kelä ei lotkauttanu korvaansakkaan ja lopetti ja elää nyt hoitokodissa 44v nainen joka oli terävä kuin partaveitsi ei enään tunne tai ei tahdo tuntea kun kääntyy poispäin joten ei viitti käydä katsomassa. Kovat ajat tulossa ja saattaa jäädä itämään, ervetuloa parantumattomien joukkoon. Elämää on mutta rajoituksia.

Se, että interferoni tappaa jonkun on about 1 miljoonasta, ellei ole allrginen ja tämä on ensimmäinen kerta, kun kuulen sen aiheuttaneen ms-tautia tai mitään muutakaan autoimmuunisairautta.
C-hepa on tartuntatauti, joten hoidosta ei joudu maksamaan senttiäkään, käy sitten töissä tai ei.

Jos se hepatiitti on täysin oireeton aina tai koteloitunut(Ovatkohan nuo sama asia?), niin en ymmärrä, miksi menisi ehdoin tahdoin hoitoon, joka on paljon rankempi, kuin se hepatiitti, joka ei millään tavalla vaivaa. Eri ihmiset nyt kokevat tuon interferonihoidon eri tavoin, mutta eikös se suunnilleen syöpähoitoja vastaa, jotka nyt käsittääkseni ainakin ovat pirun rankkoja. Itse en meni C-hepatiitti-positiivisena interferonihoitoon, ellei siitä hepatiitista jotain todellista haittaa olisi. Mitä sillä sitten on väliä, jos omaa Ceen, joka on täysin oireeton? Eihän se edes voi tarttua mitenkään vahingossa muihin ihmisiin. Ei nyt aivan sama asia, mutta jos itselläsi olisi hyvänlaatuinen kasvain, joka ei mitenkään häiritsisi, niin olisitko valmis menemään rankkoihin sytostaattihoitoihin vain sen takia, että saisit sen pois, kun “se on kasvain”. Tuskin noin tehtäisiinkään kenellekään, mutta ihan hypoteesina.

Itsekkin tunnen ja tiedän ihmisiä kellä on c hepatiitti,mutta he eivät kyllä ole asiasta paljoa puhuneet tai valittaneet.Olen kyllä ite miettinyt kans että millaista sen kanssa eläminen olisi.

Kiitos vastauksista!

Tiedän että alkoa pitäis välttää ainakin, mut ei se varmaan haittaa jos vetää 24 olutta kuukauden sisään.

Täytyy tosissaan tota hoitoa harkita ens keväänä mä siihen pääsisin. Täytyy kyllä miettiä vielä. maksa arvot oli 3x korkeammat kuin normaalisti mun kokoisella on. :unamused:

Vaikka hepatiitt olisi täysin oireeton, niin yhtä vaarallinen se on silti. Sen tietty huomaa vasta tulevaisuudessa. En edelleenkään ymmärrä.

Entäs sukupuolikumppanit, sanokko ettei tartu. Kyllä mulla jäis naimatta, kaksikertaa kumi hajonnu ja niitä ei edes paljon käytetty. Eikä ny mitään vituilua vaan laatu merkkejja kerran per kumi.

^Kyllä itsekin pitää kysyä. Eipä kukaan ole myöntämättä jättänyt, toisaalta jos hiv tarttuu n.10% normi-seksissä, 30% anaaliseksissä ja tämä sen alle 1% seksin välityksellä, niin… Tv:stä tuli hivistä joku v aiemmin Ruotsissa tehdyt, uudet tutkimukset. Se nainen jolla oli hiv ja nussi yli 10 miehen kanssa tarkoituksella; ei tartuttanut KETÄÄN!

Mutta mikäpä siinä. Eri asia USKOOKO toista! Moni asia esim. sun kirjoitukset vs. mun kirjoitukset kuvastavat täysin eri arvomaailmoja, mutta silti sinä tuot omasi esille todella jyrkästi. Lähiaikoina on näkynyt että aineita on mennyt muualta kuin lääkäriltä kun tekstistä ei ole saanut selvää… :frowning:

Itselleni cee tai bee ei ole ollut este hässimiselle, mutta kumia olen käyttänyt. Kuten kaikissa “ei virallisesti yhdessä” parisuhteissa joiden määrä on niin huikea, että en edes asiaa viitsi mainita. Jokainen narkkarihan antaa pillua kamaa vastaan vai miten se oli?!? :wink: :laughing: Tosin olen myös keittänyt vermejä jotka hlön kenellä saattaa olla/on hepa.

B-hepatiitti tartuu muistaakseni 30 % mahdollisuudella seksin välityksellä. C-hepa vaatii suoran verikontaktin eli saa olla vähän hiton paska tuuri jos sen hässiessä saa.

Ei todellakaan kannata ajatella että elät c-hepan kanssa. Suhtaudu siihein kuten vaikkapa sokeritautiin. Ei C-heppa ole mikään kuolemantuomio. Itsellä ollut vuodesta 2006 ja ei ole ollut mitään vaikeusia sen kanssa, eihän se ole kuin yksi sairaus muiden joukossa. Tunnen ihmisiä joilla on HIV ja hekin elävät niin normmaalia elämää kuin mahdollista. He pelaavat koripalloa, käyvät pelaamassa biljardia ja ovat aivan normaaleja kavereita. Hänellä on vain HIV. Älä oikeasti nyt liioittele c-hepan vaikutuksia. Elämä jatkuu, niin se tekee sullekin.

Ja myöhemmin voit hakea interferonihoitoon, se on parantanut monia c-hepan kantajia. Hoito vain saattaa olla joillekin aika rankka, mutta ei puoli vuotta sun elämästa.

Aika moni siihen kuitenkin kuolee. Tosin moni myös elää pitkälle sen kanssa.

C-hepatiittia kantavista julkkiksista näkee jännää statistiikkaa sen kannalta että ketkä ovat kuolleet maksakomplikaatioihin ja missä iässä, ketkä ovat hengissä vielä ja minkä ikäisiä ovat. Tietysti löytyy parempiakin tilastoja mistä hakea informaatiota koskien c-hepatiittiin liittyvää kuolevaisuutta, mutta mutta.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_people_with_hepatitis_C

Ei kai siinä muuta kuin että ottaa tuon sairauden nyt kuitenkin sen verran tosissaan, että tekee sen kaiken mitä pystyy jarruttaakseen c-hepan tekemiä vahinkoja, eikä vaan nojaudu turhan optimistiseen ajatteluun ja jätä sitä hepatiittia värkkäilemään omaan rauhaansa.

Minäkin uskon ettei sen tarvitse olla kuolemantuomio, mutta sanon vaan ettei tuon argumentin varaan voi jäädä nojaamaan ja jättämään sillä verukkeella asioita tekemättä.