buprenorfiinin virhetulos...

…ja lastensuojelu tiukkana!!!

Auttakaapa nyt meitä hädässä olevia.

Olemme nuori perhe avoliitossa, tyttäremme syntyi marraskuussa.
Jouduimme päihdepoliklinikan syyniin rehellisyyden takia; avovaimoni oli mennyt raskausaikana myöntämään kokeilleensa vuosia sitten pilveä ja amfetamiina. Minulla löytyy historiastani myös kokeilumielisistä huumausainetouhuista tietoa rikosrekisteriin saakka, vuosia sitten!
Nyttemmin jo muutaman vuoden olemme eläneet elämäämme olematta missään tekemisissä huumaisaineiden kanssa.

Lähdin(isä) avovankilaan suorittamaan pahoinpitelytuomiota(ei perheväkivaltaa) ja seulat pyörivät siellä minun osaltani, avovaimoni siviilissä antoi positiivisen buprenorfiini tuloksen joka palasi myös positiivisena varmistuksesta(? tuskin massaspektrometri) ja tuloksen jälkeen lastensuojeluviranomaisten kanssa pikatestissä positiivinen jonka vuoksi lapsi äkillisesti huostaanotettiin sekä äidin että minun vastustuksesta huolimatta…tämä pikatesti palasi negatiivisena takaisin, ja 2 viikkoa sen jälkeen tyttäremme pääsi takaisin avovaimoni huoviin.

Tämän jälkeen avovaimoni on antanut pikaseulan jo kolme kertaa positiivisena mutta palannut varmistuksesta negatiivisena.
Sitten taasen tuli positiivinen joka palasi VARMISTUKSESTA(?) positiivisena ja sai taasen lastensuojeluviranomaiset takajaloilleen ja hyökkäsivät kotiimme tutkimaan onko kaikki hyvin…onni onnettomuudessa kaksi päivää tästä vapauduin vankilasta ja viranomaiset tutkittuaan tilanteen kotonamme totesivat että voivat jättää tyttäremme kotiin kun isäkin saapuu puhtaat seulat antaneena sekä sosiaalipuolen perhetyöntekijöiden avulla/tuella(ovat kertoneet kuinka hienosti olemme hoitaneet lastamme ja asiat kotona tuntuvat sujuvan mallikkaasti).
Nyt taas n. 2 viikkoa sitten avovaimoni antama positiivinen pikaseula palasi sieltä VARMISTUKSESTA positiivisena, joka kuulemma yksinkertaisesti vain on positiivinen mutta a-klinikan ko. työntekijä ei osaa kertoa miten se on siellä todettu, ei tietoa pitoisuuksista ei mitään mustaa valkoisella, vain sanoja…ja syytetään avovaimoani satunnaiskäyttäjäksi sekä valehtelijaksi…

Toiminta ko. päihdepoliklinikalla on vähintäänkin retuperäistä testejä otettaessa:
Odotushuone,aula, on suljetun osaston oven vieressä.
Kun tähän aulaan kuljetaan kuljetaan myös korvaushoitopotilaiden seassa ja korvaushoito lääkkeet jaetaan aivan vieressä, samojen hoitajien toimesta jotka ottavat seulat, ja useinmiten heillä ei ole hanskoja kädessä kun hakevat kertakäyttökupin ja kaksi putkiloa jotka asettavat tähän kuppiin johon sitten virtsataan, he siis käsittelevät näitä avoimesti ilman hanskoja tällaisessa ympäristössä ja tällaisia toimia suorittaessaan…kuka tätä toimintaa valvoo???

Avovaimoni on aivan rikki kyseisestä turhasta syyllistämisestä ja kärsii henkisesti mittaamattomasti pelätessään että lastensuojeluviranomaiset vievät tyttäremme…minä yritän olla vahvana tukipilarina puhtaine seuloineni mutta hiipiivä pelko että minunkin tulokseni alkavat ilman syytä näyttää positiivista aiheuttaa
tutinaa…
…mitäs sitten tehdään?

Moikka.

Jos olet ihan varma siitä, että puolisosi ei ole satunnaiskäyttäjä, voit mielestäni keskustella asiasta hoitavan tahon kanssa. Eli voisit esimerkiksi ehdottaa, että teidän seulanne otettaisiin jossain muualla.

Itse olen päihdehoidossa törmännyt sellaiseen ilmiöön, että pikatesti näytti myös juuri bubrelle positiivista. Jatkotutkimusten jälkeenkään ei selkeää tulosta saatu. Eli se meni jotenkin niin, että neljä näytettä otettiin, joista yksi oli pos., yksi neg. ja kaksi suht. epäselvää, mutta luettavissa neg. Siitä on aikaa jo jonkin verran ja olettaisin, että testit ovat siinä suhteessa kehittyneet. Silloin bubre oli melko uusi tuttavuus. Tulos luettiin negatiiviseksi, positiivisesesta tuloksesta asiakas olisi uloskirjoitettu hoidosta. Mutta eipä koskaan voi tietää, mikä oli oikea totuus.

Toinen vaihtoehto mikä minulle tuli mieleen on, että otat yhteyttä potilasasiamieheen ja pyydät häntä selvittämään asiaa. Esimerkiksi sitä kuinka paljon positiivisia tuloksia juuri bubresta lähetetään kyseiseltä klinikalta jatkotutkimuksiin. Koska käsitin sinulla olevan epäilyn, että sitä tulee hoitajien käsistä. Silloin muidenkin asiakkaiden pitäisi olla samassa piinaavassa tilanteessa.

Ja lopuksi vetäkää puolisonne kanssa henkeä syvään ennen kun lähdette selvittelemään asiaa. Koska rauhallisuudella ja asiallisuudella saatte paljon enemmän aikaiseksi.

Toivottavasti elämä lähtee sujumaan toisella tavalla.

Hei

Hyvähän toki on varmistaa, että missä ne varmistukset tehdään. Virallisissa laboratorioissa (Yhtyneet tai KTL) vai jossain epävarmemmassa laitoksessa. Koska sitten on kyllä niin, että jos OIKEASTA varmistuksesta tulee positiivinen näyte, niin kyllä se positiivinen sitten kanssa on. Ja niistä näkyy myös se, onko kyse jostain lääkeaineiden yhteisvaikutuksesta jne.

Mutta toki suosittelen, että pyydätte mahdollisuutta muualla alkaa ne seulat antaa, jos tuo paikka vaikuttaa teistä epämääräiseltä. Monissa kaupungeissa seulat hoidetaan ihan terveyskeskuksessa. Siellä luulisi olevan vähän steriilimmät olosuhteet.

Kyllä mua hiukan ihmetyttää, että vuosia sitten tapahtuneiden huumekokeiluiden seurauksena joutuu moiseen seurantaan… Tosin voihan se olla ihan yleinenkin käytäntö, sittenhän tuon itse näen jos retkun kanssa alan perhettä perustaa.

Siis voi herra isä, onko jollekin muullekin oikeasti tapahtunut tuollaista?
Itselläni samantapainen tilanne, tyhmyyksissäni myönsin raskausaikana että olen joskus vuosia sitten kokeillut kannabista, jonka jälkeen jouduin päihdeseurantaan. Kaikki seulat olivat aina puhtaita, paitsi yhden kerran buprenorfiini näytti positiivista ja palasi vielä varmistuksesta positiivisena, vaikka en OIKEASTI OLE KOSKAAN ko. ainetta käyttänyt, en edes kokeillut. No, onneksi mitään huostaanottoa ei tuon virhetuloksen seurauksena tehty, mutta lastensuojelu tietysti reagoi aika voimakkaasti asiaan. Onneksi tuosta kaikesta on nyt monta vuotta aikaa, eikä ole enää tarvinnut olla missään tekemisissä lastensuojelun kanssa, mutta tottakai tuollainen jää painamaan mieltä varmaan loppuelämäksi. Sen verran vakavasta asiasta on kyse (huostaanoton mahdollisuus yms.).
Luulin pitkään olevani ainoa, jolle on tuollaista tapahtunut, mutta valitettavasti tällaista tapahtuu siis muillekin. Kauhea kokemus, ei voi muuta sanoa.

täällä myös saman kokenut ja hädissäni :frowning: