Älä koske buprenorfiiniin kertaakaan. Olen tavallinen kaksikymppinen korkeakoulua käyvä nuori nainen, jolla menee elämässä hyvin. On hieno koti, hyvät ystävät, opiskelut sujuvat, avomies on ihana jne. Sitten mukaan astuu buprenorfiini. Sen jälkeen se määrää elämäsi. Jos lähdet lenkille tarvitset ensin vedot, jos lähdet luennolle tarvitset ensin vedot, jos lähdet kirjastoon tai kauppaan tarvitset ensin vedot. Mitä tahansa teetkin tarvitset ensin vedot
Vaikka olisit kuinka piikkikammoinen, ennemmin tai myöhemmin opettelet heittämään hihaan. Piikkikammo kyllä lähtee ajallaan.
Buprenorfiinista voit saada euforiaa ensimmäisellä ja toisella, ehkä myös kolmannellakin kerralla. Mutta aina kun nouset seisomaan, sinua alkaa oksettamaan ja ehkäpä oksennatkin. Sen jälkeen totut aineeseen, eikä se tuo sinulle sen kummempia olotiloja. Jäät vaan etsimään sitä ensimmäistä kertaa. Entäpä, jos se vielä sieltä tulisi? Edes, jos otan vähän enemmän? Entäs, jos otan vähän myös xanoria?
Mitä on olla buprenorfiiniriippuvainen?
Aamulla sä ajattelet kauheassa päänsäryssä heti ensimmäiseksi vetoja. Jos et saa niitä, et pysty tekemään mitään. Suunnittelet, otatko ensin ja sitten aamukahvin ja -tupakan. Teit kummin päin vain, tulos on aina sama: saat olon huojentuneeksi, koska vieroitusoireet katoavat. Saatat saada aivan pientä euforiaakin tästä, mutta vain siksi, että olo normalisoituu.
Aamupäivällä mietit, onko sinulla tarpeeksi kamaa, jotta selviät muutaman päivän. Sinua vituttaa, koska haluaisit lopettaa. Ehkäpä alat etsimään diileriä/lääkäriä/muuta henkilöä, jolta kamaa saisi. Tähän kuluu yleensä koko päivä. Et mene sen takia luennolle. Jos jostain syystä kamanetsintäoperaatiosi epäonnistuu, tulet kiukkuiseksi, masentuneeksi, ahdistuneeksi jne. Et halua tehdä mitään. Sinua ei kiinnosta mikään. Jos operaatiosi onnistuu saat pientä euforiaa siitä, että taas muutama päivä on turvattu. Mietit kuitenkin koko ajan, kuinka pitkäksi aikaa kamaa riittää. Toleranssi nousee koko ajan, ja kuitenkin haet niitä alkuaikojen oloja.
Kun pääset kotiin kaman kanssa, haluat ottaa heti annoksesi. Nyt kun kamaa on saatu haluat juhlistaa asiaa ottamalla hitusen enemmän. Avaat vessassa salaa kumppaniltasi hienosti organisoidun laatikkosi, jossa on klikkikuppeja, sterilointilappuja, kiristysside, piikkejä, steriiliä vettä 100ml:n pullossa ja buprenorfiini muodossa tai toisessa. Kasoittain minigrip-pusseja. Järjestelet tapasi mukaan kaikki tavarat pesukoneen kannen päälle, desinfioit kaiken, teet annoksesi ruuttaan ja heität sen hihaan. Euforiaa saat taas vaan siitä, että onnistuit saamaan annoksesi. Muuten juttu ei sen kummemmalta tunnu. Rituaalisi on suoritettu ja keräät kamat pois. Tarkistat vielä, ettei jälkiä jäänyt. Otat vielä illan aikana pieniä annoksia, koska piikki tuntuu ihanalta. Nahkasi on rikki, ja käsiäsi sattuu epäonnistuneista piikitysyrityksistä. Käyt rasvaamassa kätesi trombosolilla puolen tunnin välein. Joudut pitämään pitkiä paitoja, etteivät kyynärtaipeesi näkyisi.
Nukut hyvin ilman unilääkkeitä, koska olet hakenut alkuaikojen huumaa ottamalla yhä isompia annoksia ja buustannut niitä bentsoilla, mutta päivisin olet kuitenkin aina väsynyt. Olet sekaisin kun heräät monta kertaa yössä pää jomottaen. Näet jo unta piikityksestä.
Olen käyttänyt nyt buprenorfiinia tasan ja vain 23 päivää päivittäin. Ensin nenään, sitten nenään sekä I.V. Nykyään aina I.V. Kukaan muu ei tiedä tästä. Pelkään päivää, jolloin en enää saakaan ainetta. Minulla on erittäin huonot yhteydet, ja se päivä kyllä koittaa. Minulla kesti tulla riippuvaiseksi 1-2 päivää. Henkinen riippuvuus on niin syvää, että elän vieläkin rakkaussuhteessa buprenorfiinin kanssa. Se menee kaiken muun edelle.
Viestini oli kaikille niille, jotka kuvittelevat pitävänsä homman hanskassa. En sano, etteikö sellaisia ihmisiä olisi, mutta minulle kävi näin. Tällä hetkellä en edes halua lopettaa. Mutta päivä päivältä vihaan enemmän ja enemmän tuota ainetta. Silti se on minulle rakkain.