Buprenorfiini ja vahvemmat opiaatit

Jokerin tietoisku:
Tätä asiaa EI tiedä edes 50 % anestesialääkäreistä. Opiodireseptoreihin vaikuttamalla on mahdollista saada 100 % vaste aivoissa (kivunlievitys tai euforia :sunglasses: ). Buprenorfiini (C29H41NO4) on kuitenkin osittainen opiodiantagonisti ja sillä on tuon takia mahdollista saada vain noin 20 % vaste opiodireseptoreissa. Buprenorfiini kuten naloksonikin sitoutuvat opiodireseptoreihin voimakkaammin kuin mikään muu esim. täysiagonisti (morfiini, oksikodoni, metadoni, fentanyyli ja heroiini).

Jos buprenorfiinia on ottanut reseptorit saturaation saavan annoksen (8-16mg), niin opiodireseptorilla saavutettu olo on 20 % maksimistaan, eikä juuri mikään aine kykene syrjäyttämään buprenorfiinia (ei edes fentanyyli) opiodireseptoreista. Suomeksi sen jälkeen kun olet ottanut buprenorfiinia, niin nämä edes täysiagonistit (OC, Morf, Hero) eivät kykene aiheuttamaan yli tuon 20 % olevaa opiodireseptori vaikutusta.

Normaalisti mainituilla täysi agonisteilla (morfiini, oksikodoni, metadoni, fentanyyli ja heroiini) saa 100 % vasteen opiodireseptoreissa. Jos vaste opiodireseptoreissa on 101 % olet kuollut.

Jos olet ottanut kivunlievitykseen buprenorfiinia kattoannoksen, niin sen jälkeen mikään yllä mainituista TÄYSI opiodiantagonisteista ei kykene aiheuttamaan yli 20 % kivunlievitystä (tai euforiaa) :frowning: , koska ne eivät kykene syrjäyttämään buprenorfiinia opiodireseptoreista.

Sen jälkeen kun olet ottanut buprenorfiinia niin paljon, että sinun opiodireseptorit ovat saturaatiossa, niin voit huoleti ottaa esim. 1g=1000mg oksikodonia tai puhdasta heroiinia :neutral_face: . Sinun opiodireseptorilla saavutettu vaste EI millään nouse yli 20 % eikä yliannostuksen riskiä ole. Täysiopiodiagonistien ottaminen on täysin turhaa, sillä ne eivät vaikuta yli tuon buprenorfiinin 20 % rajan (ei kivunlievitystä eikä euforiaa).

Jos olet ottanut opiodi täysagonisteja, niin kuin Jokeri tekee aina perjantaisin. On mahdollista saada hyvä vaste opiodireseptoreissa. Jokerilla vaste lienee 80 % luokkaa. Kun Jokeri on ottanut voimakkaita opiaatteja, ja vaste reseptoreissa on se tavoiteltu 80 %, niin Jokerin on odotettava rauhassa ennen kuin Jokeri voi ottaa seuraavaksi buprenorfiinia. Buprenorfiini syrjäyttää muut opiodi ja pudottaa välittömästi opiodireseptorien vasteen tuohon 20 % ja siitä seuraa uskomattoman paha olo (vieroitusoireet x 1000).

Jos Jokeri on ottanut aamulla buprenorfiinia, niin silloin on turha sen päivän aikana ottaa mitään voimakkaampia opiaatteja, koska ne eivät vaikuta YHTÄÄN mitenkään. Tämän Jokeri tietää ja siksi kun perjantai lähestyy, niin Jokeri ottaa buprenorfiinia torstaina aamulla ja sillä annoksella mennään perjantai-iltaan jolloin on Jokerin Juhlalounas (opiodi täysagonistit: OC, Meta, Morf tai Hero).

Perjantai-illan lounaan jälkeen on Jokerin odotettava 24–48 tuntia, että opiodireseptorien vaste laskee 80 % korkeasta tasosta tuolle 20 % buprenorfiinin tasolle. Vasta silloin Jokeri uskaltaa ottaa buprenorfiinia ilman äkillisiä ja karmeita vieroitusoireita.

Korvaushoidon ideana on antaa päivittäin niin paljon buprenorfiinia, että muut kovemmat opiodi agonistit eivät toimi ollenkaan ja viihteily ei onnistu. Onneksi Jokerilla on ns. lomapäiviä, että Jokeri voi olla perjantain ilman buprea ja viihteillä sitten illalla. Jokeri on olut hoidossa niin kiltti, että lomia on…

Jokeri

PS. Tietoiskun sisältö on kärjistetty ja yksinkertaistettu.

Mutta eikös jos käyttää sellaisia maltillisia annoksia vaikka Temgesiciä ja oxyconttiinia niin silloinhan sitä tilaa siellä reseptoreissa on molemmille eikä tule ongelmia kun ei käytä niitä katto annoksia? mutta nälkä kasvaa syödessä ja varmasti paatuneelle tietämättömälle väärinkäyttäjälle jossain välissä käy että pari päivää ollaan käytetty OC:tä suuriakin annoksia ja sitten saadaan satsi vaikka subua niin tadaaaaaa ja perse laulaa ja paniot soi kun pieru perseessä vaikeroi!!

Kiitokset tästä valaisevasta tietoiskusta! Mututuntumalla voisin kuitenkin kuvitella, että anestesialääkäreiden tietämys eri opiaattien/opioidien vaikutusmekanismeista on vähintäänkin samalla tasolla kuin Jokerin. Asiasta kukkaruukkuun, tämä lyhärihelmi on varmaankin sulle tuttu? http://www.youtube.com/watch?v=A14MEvfS7Cc

Aika vaarallisen ja epätoden kuuloinen ehdotus, että jos olet ottanut buprea, niin voit huoletta vetää 1000 mg oxyä!

Satutko muistamaan, mistä tuon 20% luit.

Selittäköön joku vielä, miten metadoni tarkalleen ottaen blokkaa muita opioideja, se olisi hyvää infoa. Olisko, että se ikään kuin valtaa reseptoreja enemmän ku joku mopo vaikkapa, vie ikään kuin tilaa? Kai se ny helvetti vieköön tekee sitä, vai olenko ollut koko ikäni niin pihalla?? Eli esimerkiksi, kun minä 80 mg metisannoksellani otin 80 mg oxyä iv (en tiedä nyt sitten, kuinka taitavasti väsäsin vetoni, mutta HYVIN se toimi kuitenkin), niin kuinka paljon mahdoin oikeasti saada tehoa siitä 80 mg oxystä? Verrattuna mitä olisin saanut ilman metkua pohjalla? Tai kuinka paljon tehoa sain irti, kun join tuoreista unikoista väsättyä teetä. Parhaimmillaan vedin semmoista 40 unikkoa, eli joko olivat paskoja tai tolea oli.

Nolottaa ihan, muuten, etten tiedä asiasta tän tarkemmin, kun ennen olin jonkinlainen kävelevä farmakologinen tietosanakirja. Toki voisin alkaa googlettaa, ja kyllä, osaan englantia, mutta tuo kyseinen reseptorinvaltaaja kutsuu.

Räiski vain haulikolla. Kyllä se ennemmin tai myöhemmin osuu. Nyt meni niin kauas, että ei tarvitse edes päätä pensaaseen laittaa.

Jokeri

Kiitoksia tietoiskusta, jonka kyllä kaikki tiesi jo aiemmin.
Väitän kuitenkin vähän vastaan. Tiedän jotain nimittäin opiaateista ja korvaushoidollisista annoksista.

Jos otat torstaina subutexia, väitän että vielä perjantaina sinun täsagonistisi menee hukkaan.
Väitän, että edes lauantaina et saa niistä täyttä tehoa irti. Olen kokeillut!

Mutta väitän myös, että silloin kun burrenorfiinia on verissä, vahvemmat opiaatit tuo nousut. Mutta siihen tarvitaan jo fentaa, ja annos joutuu olemaan niin suuri, että en näe moisessa mitään hyötyä. Olen kokeillut!

buprenorfiinin puoliintumisaika on luokkaa 30h. Eli jos otat To vaikkapa yhden niitin vedot.
Niin 60h päästä on veressä vielä parisen milliä. Eihän nitkutkaan ole voimissaan kuin vasta muutaman päivän päästä edellisestä subuvedosta, toki se alkaa joseuraavana päivänä, mutta sehän voimistuu koko ensimmäisen viikon. Sitten se on aika vahvana seuraavat 4vkoa, jonka jälkeen fyysiset on oikeastaan ohi, mutta henkisethän on koko elämän, juuri tämän takia korvaushoito on hoitomuodoista ehdottomasti toimivin.

Mutta sinne otetaan joskus liian heppoisin perustein ihmisiä, jotka on vielä aika nuoria, eivätkä ymmärrä, että a) korvaushoidossa ollessa 24mg annokset ei mene päähän, eikä kuulukaan. b) Siinä ollaan sitten aika pirun pitkään naimisissa lääkkeen kanssa, joka on oikeastaan aika hankalakäyttöistä verrattuna ns. normaaleihin lääkkeisiin.

Sitäpaitsi väittäisin bupren tekevän kuitenkin n. 50% vasteen.
sitten näitä täysagoja, joista mullakin on liian paljon kokemusta ei suomessa ole kuin: oxy, herska, fentis ja harvemmin sitten morfiini. Mutta kaikki ajaa kyllä saman asian, paitsi että pollesta lähtee parhaat nousut, ja valitettavasti siinä on paras “bang for the buck”. Yleiskättöisinhän on noista ehdottomasti oxy, joka sekoitettuna pieneen fentisdoseen tuo mainiot nousut.

Ja varman opioidiriippuvuuden, joka on vittumainen sairaus! Olen kokeillut!

^

1. Miten niin “kaikki tiesi jo aiemmin”?

2. “Olen kokeillut” ei tarkoita “asia on näin kaikkien kohdalla”, ei edes “asia on näin suurimman osan kohdalla”. Olen todennut.

3. Väitit, että jos veressä on buprea, nousujen saamiseksi tarvitaan jotain tosi vahvaa, ja implisiittisesti väitit, että fentanyyli on sitä vahvinta tavaraa. Mutta väittäisin, että moposta saa kyllä paremmat nousut kuin fentanyylistä. Fentanyyli on vahvaa lähinnä siinä mielessä, että sitä tarvitaan määrällisesti vain mikrogrammoja, ja SE on yksi niistä syistä, miksi sitä yliannostellaan niin helposti.

4. “Bang for the buck” tarkoittaa hinta-laatu -suhdetta, joten taisit käyttää vähän väärää fraasia? Ei meinaan ole konissa täällä meidän maassa hyvä tuo bang for the buck…

5. Täysagonistilistaltasi puuttuu metadoni.

6. Mistäköhän repäisit tuon bupren 50%?? Muutenkin kiinnostaisi, mistä se alunperin mainittu 20% on lähtöisin. Veikkaisin, että asia ei ole lainkaan noin simppeli. Muuttujia varmasti löytyy…

Minusta monessa mielipiteessä on vikana se, että ihmiset tekevät päätelmiä liian pienien otosten perusteella. Muutenkin tilastotiede on tyhmien päätöksentekovälien ja auttamatta myöhässä. Syy-seuraus suhteet pystytään muutenkin osoittamaan.

Jokeri

Jos päätelmiä tehdään oman kokemuksen perusteella, niin olen minäkin kokeillut joopasjota…

Tässä hieman fotoja H-maailmasta:

• Zenzured -

Jokeri

Nippelitiedon nappulavisa

^ Nippelitieto? Gotta love it.

mielenkiintoista juttua teillä pojilla.

Sitten kun kasvatte isoiksi varmaan tajuatte, jotain.

Tiedän kyllä noista morfiinista ja diamorfiinista jotain.

Jos saa 1g:n konia, niin siitä ottaa kyllä kymmenet kunnon nousut. Meinaan siis kunnon nousuja, vaikka onkin tolet ihan kauheat.

Jos ei ole toleja, niin nopaykkösestä saa viidet vedot!!!

Ja jos 1g maksaa vaikka 60€, niin samalla rahakla saa neljä-viisi 20mg oxyä, niin vaitän että hepo on halvinta.

Tietystikin, jos ei ole kunnon diamorfiinia saanut, niin asia on eri. Suomestakin saa nimittäin PUHDASTA Konia, jossa on paras “bang for the buck”.

Mutta onneksi olen Korvaushoidossa, niin ei ole psyykkisiä mielihaluja, onneksi!

Tulkaapa kirjoittamaan pollesta sitten, kun olette useamman vuoden vetänyt 24/7 näitä täysakonisteja.

Mulle on ihan sama korjoitanko pupre tai bubre tai morhviini tai oksyä. Kirjoitusvirheillä ei ole mitään väliä. Sillä on väliä onko oikeasti ollut kunnolla koukussa, silloin nimittäin tietää mistä puhuu. :cry:

Mutta en suosittele kenellekkään kunnon opiaattikoukkua! Silloin on ihan sama mitä vetää, kunhan nitkut häviää, ja puprenorfiini on vieroitukseen parasta tavaraa, YLIVOIMAISESTI!

Joku tuossa mainitsi, että Metadoni on täysagonisti. Olen myös itse tällaisessa käsityksessä; eli esim. koni tai oksy ei toimi, jos on ottanut metadonia.
Mutta mistä johtuu se, että jos on ottanut metistä, ja sen päälle ottaa buprea, iskee reflat päälle? Tiedän kyllä, että Bupre on osittainen agonisti. En ole itse kokeillut, mutta olen kuullut tällaista. Kuullut myös, että jos ottaa toisinpäin, ei ongelmaa.

^ Kyllä koni ja oksyt toimivat, vaikka on metistä alla. Eivät vaan ihan niin hyvin. En oikein tiedä miksi, kai se metis jotenkin “vie tilaa” sieltä reseptoreista niin paljon, että muut opioidit eivät oikein enää mahdu sinne, ja siksi niistä lähtee osa tehosta. Mutta kyllä 80 mg oxyä toimi minulla oikein mainiosti, vaikka metkua oli alla.

Buprenorfiini taas on ns. osittainen agonisti (ei toimi ihan yhtä tehokkaasti reseptorissa kuin täysagonisti), ja lisäksi toimii antagonistin (naloksonin) tavoin, kun muita opioideja on läsnä, eli se potkii ne vittuun ja aiheuttaa siksi välittömät viekkarit. Kerran olen kokenut tämän, kun buprea otin metiksen päälle. Olo oli horkkainen ja todella paska, ja se kesti tuntikausia.

^^ Ja jopasjota, sinähän olet KOVA JÄTKÄ kertakaikkiaan, kun olet sitä herskaa vetänyt niin paljon, että eihän meillä ole mitään sanomista mihinkään, kun SINÄ TIEDÄT kaiken niin paljon paremmin. Teen tässä juuri kumarruksia kokemuksesi ja viisautesi edessä. Miksi edes alennut vierailemaan täällä meidän amatöörinistien seassa, mikset mene vetelemään sitä konia ja jätä meidät tänne nauttimaan typeryydestämme.

Juu, tuota samaa olen Facsimile kuullut joiltakuilta muiltakin, jotka ovat jostainsyystä buprea metiksen päälle menneet ottamaan. Oliskohan siinä jotain sellaista, että metiksen (suur)käyttäjillä on niin kova opiaattitole, että bupren “syrjäytettyä” sen reseptoreista, se bupre ei enää riitäkään pitämään oloa terveenä… Entie.

Jopasjota tuossa aiemmin sanoi, että kasvakaa isoiksi yms. No, mä luulen, että en varmaan yhtään isommaksi kyllä olisi kasvanut koskaan, jos konia olisin alkanut vetämään jossainvälissä. Niin… Ehkä siitä on konistakin vielä ne viimeiset ja ainaiset pätemisfiksit vielä haettava. Eli on sentään sitäkin tullut vedettyä, vaikka toki ei enää voi, eikä haluakaan, koska on korvaushoidossa (ilmeisesti). Se tuntuu useitakin jäbiä koventavan tosiaan, jos on koniakin tullut vedettyä, ja vielä se tullut lopetettua. Siis ainakin omissa kuvitelmissaan.
Antaa kuitenkin ‘nauttia typeryydestämme’, koska nauttiminen on aina cool, jos siitä ei ole kellekään sikäli haittaa :slight_smile:

Hiukan offiksi vetää, mutta kun tuosta konista nyt on jonkin verran jauhettu, niin pari senttiä:
Miltei pari vuotta sitä tuli kiskottua enemmän tai vähemmän päivittäin . yleensä enemmän. vuosituhannen alussa ainakin kaupungissa jossa edelleenkin asun, oli tarjolla erittäin hyvänlaatuista konia, jota tosin epäortodoksisesti poltin miltei poikkeuksetta pelliltä paria iv-kokeilua lukuunottamatta… olenko siis kunnon nisti :stuck_out_tongue: ?

koko silloinen kaveripiirini siihen luonnollisesti koukahti(ja tätä nykyä joko korvaushoidossa paria poikkeusta lukuunottamatta, minä mukaanlukien) , mutta tässä ketjussa esiin tullut keskustelu täys-agonistien koukuttavuudesta oli ainakin meikälle aika vieraan tuntuista: koni-reflat kestivät viikon/pari, ja olivat lähinnä fyysistä kidutusta. IMO buprekoukusta oli helvetisti vaikeampi pyristellä irti. Toki heroiini oli ja on edelleen paras hidas mitä olen koittanut, mutta refloissa ei pääse edes top-3:een.

Toki jos vastaan sitä valkoista tulisi, niin melko varmasti koittaisin, mutta jos haluaisin “noviiseille” päteä tai antaa isällisen narkkarisaarnan, niin enemmän siitä bupresta varoittelisin, sitä kun tuntuu saavan jokaisesta kylästä tänä päivänä.

edittiä vielä:

siis pointtini ei varmastikaan tullut kännihöpinöiltäni selväksi kenellekään, mutta tuollainen “vedä nyt ensin elämäsi vituiksi aineilla ja puhu sitten vasta”-asenne harmittaa, kuten myöskin heroiinin glorifiointi. joissain piireissä varmasti suomestakin saa, muttei se mikään ylpeyden aihe ole että löytää vendorin/diilerin jolta sitä saa. Lähinnä niitä aikoja on muistellut (niiden vähäisten kaverien kanssa joita siltä ajalta jäi) turhimmalta ajalta elämässä.

Mä en sillain glorifioi noita agonisteja, mutta totuus on, että kun tolea tulee, niin muut eivät toimi, jos haluaa päihtyä!, minä ainakin käytin opiaatteja päihtyäkseni, silloin kun käytin vielä.

Itse en enää halua sillätavalla päihtyä, korvaushoidossa olen.

Mutta siinä olet kyllä oikeassa, että bupren viekkarit kestää vittumaisen pitkään, mutta noissa kovemmissa mulle on ollut kompastuskivenä enemmän se psyykkinen “mieliteko”, ymmärrät varmaan.

Samanlaista himoa ja epätoivoa ei mulle ole subusta tullut. Siis toki himoja sun muita, mutta ei lähellekkään niin voimakkaina.

Mutta tosiaan subu on ehkäpä salakavalin opiaatti sinällään, koska ne viekkarit ei tule heti, vaan ne on voimakkaimmillaan vasta joskus viikon päästä lopettamisesta. Siispä joku voi vetää 3-4 vetoa subua viikossa ja luulla, että käyttö on hallinnassa. Kunnes sitten meinaa kokonaan lopettaa, niin eipä olekaan niin helppoa.

Ja kyllä, miten sitä onkin saatavilla joka hemmetin pikkupitäjässä. Ja aluksihan käyttö on halpaa, kun millistä menee notkuille, kohta kuitenkin huomaa vetävänsä satasen päivässä hihaan ja olo on vain “normaali”…

Siis perseestä! :imp:

Ei joopasjota ole onneksi kovin syvällä H-maailmassa. Sen huomasi tuosta hänen sanomista pisteistä (vaikka kiellettyjä här). Kyllä ne ovat todellisuudessa 1/2 huonompia suorituksia… Jos 80m matkan suorittaa, niin sopivat pisteet ovat max puolet mainitusta. Alla oleva suoritus olisi ollut Jokerillekin liikaa joopasjotan pisteillä (kuvassa n. 1/4 potistani).