Bodaus ja fitness sekä Kehonrakennus

Treenaatko?

Itse harrastan kehonrakennusta ja joogaa ja kaikkea kehonhuoltoon ja mielenhoitamiseen liittyviä asioita kuten meditointia.

Parantaa elämänlaatua huomattavasti.

Hyvin vähäiseksi jäänyt nykyään ja aiemminkin, kun vielä ahkerammin treenasin. Duunasin oikeastaan vain kuntopiirejä ja yleiskuntoa/kestävyyttä parantamalla ja ylläpitämällä tyylillä. Nykyisin pari krt viikossa,heilun himassa käsipainojen kanssa ja teen vatsa,selkä ja punnerrus jumppia krt 150-300 ja kävelen reilu 20-50 km viikossa hyötyliikuntana,eli todella vähiin on treenaus jäänyt. Venyttelen myös pari krt vko.ssa tunnin kerrallaan,noiden heilumisten yhteydessä.Huomannut,että yleiskunto ei enää läheskään samalla tasolla, kuin kymmenen vuotta aiemmin. Hapenottokyky huonontunut kovasti,jonka huomaisin pitkässäjuoksussa parhaiten tai tmv.syke pitkään ylhäällä olevassa toiminnassa. No taas kun en enää aktiivisesti pelaa mitään lajia ,niin ei tarvi sen suhteen niin tip-top kuosissa ollakaan. Painoa ei ole tullut kiloakaan lisää,pyörii suht samoissa n.75-78kg ja olen tasan 180cm pitkä. Viimeks ,kun mitannut rasvaprossat ym.niin nekin oli jotain 18-19 luokkaa. Ja tämä tehtiin jonkun heebon toimesta ihan jollain vempaimillakin ,ei pelkästään netistä löytyvillä laskukaavoilla. Olen sen verran nuori kundi vielä, että ei paranisi päästää kyllä peruskuntoa näinkään alas vajoamaan(36v). Totuin toistakymmentä vuotta treenaamaan ahkerasti fudista 4krt/vko+pelit ja lätkää 5krt/vko+ pelit samanaikaisesti pahimmillaan tai parhaimmillaan,joten olen ollut pikkupojasta liikkuvaa sorttia ja omannut suht.kovan peruskunnon. Viimeks kun cooperin juossut pystyi juoksee 3000m ja pysähtyyn( aikaa jäi maybe15-25 sek.,mut tästä yli 10v) ja jotain leukoja pystyy kyllä nykyäänkin sen 15 tekemään lähes kylmiltään. Penkissä ja vastaavissa olen tehnyt vain omalla painolla parhaillaan 5 krt sarjoja ja oikeastaan ,en ole ikinä tuloksia tai enkkoja treenannut,vaan mieluummin painoja pois ja toistoja lisää.

Mutta kun pitää kroppaa,edes jonkunlaisessa kuosissa,myös polla toimii paremmin. Tämänhän totesivat jo muinaiset kreikkalaiset…

Nope. Tai siis treenaan, mutta en noita. Lähinnä kiipeilen ja teen kehonpainolla erinäisiä juttuja, jälkimmäisiä tosin hyvin fiiliksen mukaan (ts. laiskasti), venyttelen ja fillaroin. Miten kehonrakennus ja jooga toimii yhdessä? Kuulostaa aika jännältä kombolta.

Hyvin varustetulle punttikselle löytyy kuukausikortti. Tarkoitus olisi vääntää rautaa joka päivä, tai ainakin käydä venyttelemässä jos ei löydy toimintakuntoisia lihaksia. Nyt jäänyt vähemmälle, koska kuukauden dokausputki. Nyt viides päivä tipatonta menossa, joten ei pitäisi olla enää tekosyitä miksipä sitä ei menisi! :wink:

Djoo, ja toi rasvaprosentti 25 pitäisi saada johonkin 5 tuntumaan. Vaatinee 15 kiloa läskiä pois niin se on siinä! :slight_smile:

Arkkis hyvä, harvat kehonrakentajatkaan saavuttavat kisakunnossaan 5% rasvoja. Silloinkin tuo kunto kestää ainoastaan joitakin päiviä, ja vetää mennessään kropan ja hormonitoiminnan täysin sekaisin. Mistään terveellisestä tai tavalliselle tallaajalle toivottavasta tilasta ei ole kyse. Itseltäni on painoluokkaurheilijana mitattu pihdeillä alimmillaan 8%, ja tuolloin olo oli suorastaan huono, ja jonkinlainen syömishäiriö tosiasia. Etkö nyt vaan voisi opetella syömään ja treenaamaan kunnolla, ja unohtaa tuollaiset “treenaan joka päivä ja syön jos muistan” järjettömyydet? Miksi kaikki on aina tehtävä mahdollisimman typerästi ja huonosti?

Itse kysymykseen. Harrastan kamppailu-urheilua, ja myös voimaharjoittelen peruskuntokaudella. Painoluokkaurheilijan voimailu tosin eroaa metodeiltaan kehonrakentajien vastaavista täysin, sillä onhan tavoite täysin vastakkainen.

Kyllä kyllä, mulle varmasti riittää jos edes kerran elämässään saa alle 10%… :wink:

Kyllä kympin rasvoihin pääsee lähes kuka vaan, niissä pysyminen on ihan toinen juttu. Vaatii aikuiselta töissä käyvältä ihmiseltä kovaa panostusta, ja sinunkin ikäiseltä ukolta usein kropan ulkopuolista testosteronia. Ihan toinen asia onkin sitten se, että mitä merkitystä huvikseen kuntoilevan rasvaprosentilla on, jos mistään ylipainosta ei puhuta.

^ Joo, mut kiva että Näätäkin on taas maisemissa taasen. Ootko pysynyt kaidalla tiellä? :wink:

Joo, maisemissa ollaan. Tukevasti selvinpäin oltu taas reilu kuukausi, sitä ennen pari ratkeamista. Eiköhän tämä taas tästä, ja tsemppiä tipattomalle.

Joo, huomenna salille, mut nyt katotaan leffaa ja nautitaan tipattomasta… :slight_smile:

Harrastan joogaa, kamppailulajia ja kehonrakennusta. Kaikki tämä lisää kehon tuntemusta ja sitä kautta mieli saa rauhaa. Myös meditoin päivittäin, mutta kunnon treenikin mielestäni vie varsin meditatiiviseen tilaan koska silloin keskittyy vain siihen eikä ajattele mitään. Tosin vähän eri asioista noissa sinänsä on kyse, mutta olen etsinyt kaikkia mahdollisia keinoja mielen ja kehon tasapainoinoon ja hallintaan.

Joogaa vahvistaa lihaksia aika paljon, siis syviä lihaksia ainakin hatha. Kehonrakennuksessa vetää itsensä helposti aika jumiin paikat ja jooga taas avaa niitä lukkoja kehossa.

Vähän offtopic, mutta mulla jooga puolestaan on aika esoteerista, vaaka-asennossa tapahtuvaa meditaatiota, jossa keskitetään tietoisuus kruunuchakraan, jonka jälkeen keho itsestään alkaa suoristaa ja puhdistaa itse omaa energiajärjestelmäänsä. Silleen käärmeen tavalla, paineentunteita ja tikkuilua seuraten, “tulimato” suoristaa, harjaa ja kampaa itseään. Lihaksien vahvistamisesta en tiedä, mutta hermosto ja ranka saa treeniä ihan hyvin.

Kyllä. Chakroja kannatta korjailla aika ajoin. Kehon energia on niin syvällä tietoisuuden kanssa itseen yhteydessä. Jooga jotenkin korjaa kehon energia taajuutta. Se on mielenkiintoista miten keho ja mieli tanssivat yhdessä niin orgastisesti. Tietyt jooga asennot ovat todella kutkuttavia.

Mulle jooga on vastapainoa kehonrakennukselle oikeastaan. Ne tasaavat kehon ja mielen tasapainoa.

Joskus tulee tilapäisesti innostuttua kuntoilusta. Kun olin toissa kesänä Järvenpään sosiaalisairaalassa kuntoutuksessa, kävin joka ilta salilla nostelemassa painoja ja kuntopyöräilemässä. Kukaan toinen potilas ei treenannut yhtä ahkerasti. Nyt en ole voinut vähään aikaan treenata, kun kesällä murtui oikea solisluu eikä olkapää ole vieläkään täysin parantunut (toivottavasti sitä ei jouduta korjaamaan leikkauksella). Meditaatiota olen kyllä harrastanut.

Muutamia kertoja on salilla tullut käytyä frendien kanssa mutta kehonrakennus ja ‘bodaaminen’ ei oikeen kohdallani natsaa. Muuten kyllä nautin liikunnasta todella paljon.

Reipasta lenkkeilyä tai hölkkäämistä harrastan melkein päivittäin (iltaisin).
Huomaa, että kyllä pieni liikuntasuoritus iltaisin turvaa mulla ainakin unenlaatua ja vaikuttaa myös positiivisella tavalla mielialaani. :slight_smile: Tiedähäntä menikö nyt Off-Topiciksi… mutta kait tuo hölkkääminen jonkun sortin 'fitness’juttu on :question: :smiley: