Gavriil Trojepolskin allegorinen klassikko “Bim Mustakorva” kertoo traagisen tarinan neuvostosyteemin pyörteissä isäntäänsä etsivästä rakkikoirasta. Tämän Bimin lokikirja voisi - enkös olekin hurmaavan melodramaattinen! - kertoa prosessista, jossa pyrin selvittämään olenko itse oma isäntäni vai olenko antanut alkoholille peruuttamattomasti johtotähden roolin elämässäni. Tai no, silloinkaan ei tarvitse alistua kohtaloonsa vaan raitistua pysyvästi. Tällä hetkellä en kuitenkaan edes haaveile voivani suhtautua kysymykseen objektiivisesti - menossa on vasta kolmas raitis päivä. Jokainen vähänkin rankempaa tinaamista harrastanut tietää, että henkiset kyvyt saati tunnepuoli elpyvät varsin verkkaisesti korkin mentyä kiinni.
Siispä tarkoituksena olisi viettää raitista elämää vuoteen 2016 asti ja pohtia tuona aikana aktiivisesti omaa suhdetta alkoholiin ja sen rooliin erilaisissa arjen ja tunnepuolen pulmissa. Ei siis pelkästään pitää hampaat irvessä korkkia kiinni, vaan uhrata tavallisesti ryypiskelyyn kuluva aika ja energia itsetutkiskeluun ja vaihtoehtoisten tunteidenhallintakeinojen löytämiseen. Kirjoitettuna tavoite kuulostaa mahtipontiselta ja selvistelyaika lyhyeltä, mutta jostain pitää aloittaa. Tiedän myös kokemuksesta, että ehdoton EI KOSKAAN ENÄÄ OLEN SAIRASTUNUT ALKOHOLISMIIN-päätös menisi aika sukkelasti kurkusta alas. Alkoholistin identiteetti vain ruokkii alkoholismitaipumuksiani.
Hieman reilu vuosi on hahmotettavissa oleva aika toisin kuin loppuelämä, mutta ehkä vuosi antaa jo jonkinlaista käsitystä siitä, kummassa päässä talutushihnaa köpöttelen. Kun kerran tipattomat kuukaudet ovat onnistuneet niin miksipä ei vuosikin. Toivon, että mikäli paine ratketa alkaa kasvaa, löydän tänne lukemaan omia ja muidenkin turinoita ja onnistun pyyhkäisemään juopottelunkaipuun sivuun kuin ärsyttävän, mutta harmittoman ötökän.
Yritän käydä täällä aika aktiivisesti ja naputella fiiliksiäni. Olen kuitenkin nyt väsynyt siihen, miten latteaksi elämä on käynyt sitä mukaa, kun alkoholi on vallannut yhä isomman osan arjesta - siitä huolimatta, että tällä hetkellä elämäni on periaatteessa paremmassa kunnossa kuin koko aikuisikänä: on opiskelut, talous on siedettävällä tolalla, ihana ihmissuhde, kavereitakin, ja olen hoitokontaktissa nuppivaivojeni takia. Mutta kyllä täällä hyvin tunnetaan, miten noiden asioiden laita tuppaa muuttumaan siinä vaiheessa, kun/jos alkoholista on tullut se elämän varsinainen keskiö.
Olenko alkoholisti? Ongelmakäyttäjä? Riehakasta opiskelijaelämää viettävä? Jotain ihan muuta? En tiedä. Olen myös pohtinut, mitä käy jos jotenkin “paljastun” täällä. Se lienee kuitenkin epätodennäköistä, ja kyllähän viinanjuonti ongelmaksi asti kehittyessään ennen pitkää paljastaa itse itsensä, joten kumpi on nolompaa, yrittää tehdä asialle jotain vai antaa homman mennä omalla painollaan?
Arvostan jokaista kommenttia, kokemusta ja näkemystä jonka olette valmiita jakamaan. Ehkä tuleva vuosi, jona saavutan rokkitähden parhaan kuoliniän, riittää kertomaan onko vuoden asemasota viinaa vastaan riittävä.
Päättäväisenä: Bim Koskenkorva