Bentsojen vankina loppuelämä....

Olen nyt jo kymmeniä kertoja yrittänyt yleensä ihan tosissaan päästä ryyneistä eroon. Nyt vain kaikkien näiden yritysten jälkeen (niitä on yli 10, ehkä jopa 20) olen huomannut että taitaa tämä loppuelämä mennä bentsoja käyttäessä, haluan tai en. Säälittäväähän tämä jo on, mutta en voi sille mitään. Nyt vain yritän käyttää niitä kohtuudella.

Älkää hyvät ihmiset aloittako IKINÄ bentsojen käyttöä. siitä voi alkaa vuosia kestävä helvetti! Ja olen myös kuullut termin “krooniset vieroitusoireet”. Ei kuulosta kauhean hyvältä… Onhan ne hyvä lääke LYHYTAIKAISEEN käyttöön, mutta jos mennään viikon tai kahden yli, ongelmat alkavat… Kokemusta on!

VOIMIA KAIKILLE!!!

paskan marjat jos ei mee kuin 10mg pami tai 20mg tenox päivässä nii mitä sit näitä käyttäjiä suomessa kymmeniä tuhansia ilman mitään ongelmaa, paasaa ennemmin siit että älkää alkako rouskii kaksin käsin ja väärinkäyttää ehkä se on vähä hankalaa lopettaa ku rouskii yli ohjeiden mut sama juttu jokan lääkkeessä.

Lopetus vaatii selkärankaa erittäin paljon. Yhdellä hupikäytöllä tulee 2-3 viikkoa takapakkia vierroituksessa.
Vierroitukseen kannattaa varata semmoinen puolvuotta aikaa ja tiputtaa 0.25mg/viikko. Tällöinkin joutuu joskus vetää sen kaks viikkoa samalla dousssilla. Vierroituksen aikana Alko pois ja liikkeelle vaikka pää sanoo muuta.
Helppoa se ei todellakaan ole. SSRI voi rinnalla jeesata tai vaihto miedompiin bentsoihin.

Ootsä Maago koskaan ollu missään terapiassa?

Niinku ite sanoit, katkoista tuskin on sulle enää apua koska niiden jälkeen palaat aina samoihin kuvioihin mistä lähdit. Sulla on nyt tarkoituksena käyttää bentsoja “kohtuudella”, mutta mitä luulet, miten pitkään se onnistuu? Sulla on edellisestä bentsovietoituksesta muutama päivä, nyt pistät telaria huuleen jo ennen ku oot päässy ees sängystä ylös. Ei toi kovin lupaavalta näytä.

Jos tosissaan haluat lopettaa käytön, tai pitää se siinä kohtuudessa, sun on kokeiltava jotain muuta keinoa koska noi katkot ei sulle selvästikään toimi. Itse tiedät sen varmasti parhaiten. Sulla on se riippuvuus niin paha, että niin kauan ku käytät mitään bentsoja, pidät sitä riippuvuutta yllä ja ennen pitkää tilanne taas karkaa käsistä. Sä et yksinkertaisesti kykene kontrolloimaan niiden käyttöä, niinpä sun ei pitäis käyttää niit ollenkaan. Ainoa mahdollisuus ehkä olis se et sulla ois sellanen apteekkisopimus et hakisit joka päivä jonkun pienen annoksen aposta, ja oisit katkaissut kontaktis saada niit lisää, mut mut… Tuskinpa sekään pidemmän päälle toimis.

Jos oikeesti haluut tehdä asialle jotain, hakeudu terapiaan ja ala selvitelee syitä miks sun pitää paeta todellisuutta bentsojen avulla. Mikä täällä on sellasta ettet kykene sitä kohtaa? Uskon et se on sulle ainoa keino päästä eroon beneistä. Ainaki tällä hetkellä.

Itse en ymmärrä näistä Maagon lopetuksista sitä, että vaikka kyseessä olisi ollut ½v:n hoitojakso ilman bentsoja; heti kun pois pääsee, haetaan niitä benejä ja “ollaan koukussa”. Olen retkahtanut aikoinani ties kuinka monta kertaa bentsoihin ja bubreen annoksen lopetuksen/pudotuksen jälkeen jopa useammaksi vkoksi ja silti tiennyt että sitä koukkua en halua takaisin. Täten olen kärsinyt viekkarit suosiolla…

Jos olit 2vkoa ilman ja olet nyt pari pv ottanut bentsoja, eikö se lopettaminen ole kuitenkin helpompaa kuin todella suurista määristä? Puhumattakaan jos olet ½v ilman, eikö ole järkevämpää olla koskematta kyseisiin aineisiin jos tietää kuinka helposti koukahtaa niihin? Itselleni ei tulisi mieleenikään ottaa oppareita kh:n lopetuksen jälkeen tai jäädä “leikkimään” tramboilla tai kodeilla… Olen nähnyt mihin se johtaa…

Tuskin tuo 2vkoa riittää edes viekkareiden lopetukseen, mutta ainakin se olisi hyvä alku kohtuukäyttöön… Lisäksi kun olet saanut melko paljon pitkiä laitosjaksoja, niin kyllä motivaation tulisi olla huippuluokkaa jotta pääsisit lopettamaan lääkkeet kunnolla. Tosin ei siitä hyötyä ole jos ne lääkkeet ostaa kadulta… :unamused:

Tämäkin topic taitaa olla neljäs tai viides laatuaan samalta aloittajalta… :unamused:

Mielestäni 2:n viikon katko on lähinnä huono vitsi, jos puhutaan pitkäaikaisesta ja runsaasta benzojen käytöstä. Tuollainen katko johtaisi mullakin todennäköisesti vain siihen, että sen jälkeen kiskoisin benejä kaksin käsin.

Avopuolella intensiivinen terapia hyvän(siis itselle sopivan) terapeutin kanssa, sekä apteekkisoppari saattaisivat auttaa, mutta vain siinä tapauksessa, että motivaatio olisi todellinen, ei hetkellinen säikähdys siitä, että benzojen käyttö on jälleen kerran karannut lapasesta. Pidempi laitoskuntoutus voisi myös toimia, mutta siinä on se laitostumisen riski. Mitäs sitten, kun pääseekin taas siviiliin ja yhtäkkiä pitäisikin pärjätä edes joten kuten omillaan, kun on ehtinyt mukavasti tottua siihen, että “kaikki” hoidetaankin ikään kuin puolestasi. Kyllä se pidempi aikaisesta hoidosta pääsy aina pieni shokki on, vaikka vastassa olisi vähän parempikin tukiverkosto.

Mä en haluaisi kuulostaa saarnaajalta, koska mulla ei siihen mitään varaa ole itsekin benzoriippuvaisena väärinkäyttäjänä, mutta ehkä ensimmäinen juttu, johon sun, Maago, kannattaisi panostaa, on se itsensä kusettamisen lopettaminen. Ravaat katkolta katkolle, aina uudestaan ja uudestaan, ja joka kerta olet niin täynnä toivoa siitä, että nyt benzojen käyttö loppuu ikuisiksi ajoiksi. Ehkä olisi parempi, että vain luovuttaisit ja myöntäisit itsellesi, että niin ei todennäköisesti tule koskaan käymään. Mäkin kyllä vasta opettelen tuota, mutta silti se on jollakin kierolla tavalla, en osaa selittää, auttanut mua pysymään paremmin siinä kohtuukäytössä. Nyt, joulua enteilevän stressin ja ahdistuksen myötä, mulla kyllä karkasi “hieman” homma taas käsistä noiden lääkkeiden kanssa, mutta kun tämä jouluahdistus helpotti, niin olen pystynyt taas, toistaiseksi ainakin, palailemaan ihan kohtuuannoksiin ilman suurempia ongelmia. Jotkut käyttävät lääkitystä lopun ikäänsä, vaikka sitten vain vieroitusoireiden poissa pitämiseen. Ei se mikään häpeä ole, vaan tärkeintä olisi se kohtuudessa pysyminen.

Mäkin täällä yritän pärjäillä päivä kerrallaan :slight_smile: .

Ne keskipitkä vaikutteiset bentsot pahimpia koukuttajia, niitä on esim Xanor.

Aluksi ne pitää vaihtaa pitkävaikutteisiin, Rivatril tai Diapam vaikkapa.

Jos sulla menee nyt iso annos bentsoja, eli yli 3mg Xanor päivässä. Vastaa jotain 60mg Diapam.
Niin alkuksi sen voi puolittaa, eli 30mg Diapam pitäis riittää… sikaa se tekee, mutta noin periaatteessa vierotus alkaa. Tuolla puolitetulla annoksella pari viikkoa ja siten pikkuhiljaa annosta tiputtaen jatketaan. Mutta monesti jossain vaiheessa tulee esiin se syy miksi alunperin aloit syömään bentsoja… ja silloin tarvitaan terapiaa tai sitten hyväksyt asian ja syöt sen määrän jonka sulle on lääkärin määräämä lopun ikääsi. Jos sitten jonoain päivinä lipsut ja menee enemmän, niin se pitäis heti ottaa takas alas.

Sama se oletko laitos bentsovierotuksessa tai avopuolella tai teet homman jonkun lääkärin/psykiatrin kanssa kaksin… loppupelissä vain sinä voit kontrata miten vedät niitä ryynejä naamaan. Nimittäin laitos vierotuksen jälkeen on aina kotiinpaluu edessä ja sitten valinta on sinun.
Apteekkisopparit ovat vain hidaste, bentsoja on niin helppoa saada jos tahtoo, ettei sekään loppupelissä auta.

Minä vedin vuosia Xanoria, Stellaa, Tenoxia ja lopuksi Lyrikaa buusteriksi… Suostuin että kaikki em. kerralla poikki ja Rivatril puolella Xanor annoksella tilalle… viikko helvettiä, kuukausi lähes helvettiä, kahden kuukauden päästä ihmettelin miksi en ollut tehnyt moista valintaa aiemmin. Elämä oli siis helvettiä ennen tuota muutosta, nytkin välillä helvettiä, mutta eri syystä.
Vaati viikon suljetulla ja muutaman avoosastolla toi homma, mutta kuten sanoin, onnistuu varmaan kotonakin.

Nyt ei Rivojen kanssa ole vielä ollut ongelmia, ei tee mieli syödä enenpää kuin lääkäri on määräännyt… toistaiseksi mennään näin. Mulle sama syönkö vähän bentsoja lopun ikääni, kunhan ne eivät ala hallitsemaan elämää ja käänny itseään vastaan kuten mulla aiemmin kävi.

Jos jotain apuja tuosta, niin hyvä.
Voimia jokatapauksessa!

Butterbee

Pari kertaa olen tosissani yrittänyt lopettaa benet. Kolmas totinen yritys olisi tarkoitus aloittaa nyt alkuvuodesta. 20v tullut rouhittua niin kysyy kyllä sitkeyttä jos meinaa edes vähentää. Sekin olisi jo hyvä.

Ja se on sitten ihan tosi että isosta bentso annoksesta voi vähentää puolet pois ja ei vielä kovia vierotusoireita… pitää kyllä uskoa tähän, muuten 4mg Xanor annoksessa 0.25mg vähennyskin voi tuntua.

Liuta lääkäreitä ja ex.käyttäjiä ja nyt minäkin allekirjoitan tuon. Sitten pientä bentso annosta pitää vähellä pikkuhiljaa… tuntuu oudolta, mutta näin se menee.

20V on jo sellainen putki, että vähentäminen ja/tai bentsojen vaihtaminen Rivaan tai Pamiin vois olla sulle oikea tie. Saattaa olla jo sellainen pyykkinen riippuvuus, että sen kanssa saa tehdä töitä vuosia.

Butterbee

Mä tiedän että loppuun asti noita syön ja nyt vähän nostettiin vaikka iso osa lääkäreistä vastustaa, sanoin et ottakaa kipu kipu pois niin kärsin valittamatta pari viikkoa viekkareita. Mulla on tunne etten edes kaipaa niitä kun heti hyvän hetken iskiessä en ota, jostain syystä ei ole mun juttu mutta Lyrikan seinään lopetuksen jälkeen tiedän mitä se voi olla.

Ei tarvi olla loppuikää vankina mutta se oma päätös tarvitaan ja nopea pudotus kun seinä tulee vastaan kumminki, vaikuttaa paljon missä kunnossa muu elämä on mutta lääkkeissä sitä ei voi parantaa.

Chatis oli yks muija kerran joka väiti että sen Xanor annos on 6mg/pvä… mitenhän tuosta tiputetaan? Jos yleensä tiputetaan? vai kannattaako tuossa tilassa vaan nostaa 10mgaan…?;o)

Tiedän mitä bentsohelvetti on.
Oon syönyt erinäisiä rauhoittavia vuosia ja pamit, tenoxit ja xanorit jäi kuvioista vuosia sitten.
Rivatril on vaan se perkele jota ei noin vain ajellal nolliin. En söisi ellei tulisi epileptisiä kohtauksia kuten
vapina ja “sähärit” päästä varpaisiin & levottomuus ym.

Lopettaisin ja antaisin vaikka 2 sormea, että tuosta lääkkeestä pääsisi eroon kun omat voimat siihen eivät
riitä, koitettu on useampi kerta.

Tsemppiä kaikille jotka joutuvat näitä penteleitä popsimaan enkä tarkoita nyt päihdekäyttäjiä.

Rekisteröidyin juuri äsken tänne, eka kerta kun mihinkään keskusteluun otan osaa… joten vähän jänskättää miten “konkareiden” keskellä pärjään :smiley:

Mutta mutta… oon syöny nyt 3kk ajan tenox20mg ja olen miltei päivittäin ottanut yhen tai kaks… kysymys kuuluukin, että kuinka nopeasti suunnilleen jää koukkuun vai olenko mahdollisesti jo koukuttanut itseni? en ole testannut olla ilman, sillähän se selviäis mut pelkään jos tuleekin oireita… jospa joku osaisi vastata? :confused:

Tervetuloa ainakin minun puolestani :smiley: .

Oireita ei välttämättä tule noin lyhyellä käytöllä ja pienillä määrillä, mutta todennäköisempää on, että ainakin jonkinlaisia vieroitusoireita tulee jo tuollakin käytöllä. Kuten sanoit, kokeilemalla se selviää. Mitään hengenvaarallisia tai todella helvetillisiä oireita tuskin kolmen kuukauden Tenox-kuurista on tiedossa, joten voit aivan hyvin kokeilla olla ilman ja jos olo muuttuu kovin tuskaiseksi, niin sitten otat pienimmän mahdollisen määrän, joka pitää oireet poissa. Ahdistuneisuutta, tuskaisuutta ja levottomuutta luulisin lähinnä esiintyvän, mutta tämä on jälleen kerran niin pirun yksilöllistä. Myös nukkuminen saattaa olla jonkin aikaa todella hankalaa, mutta ainakin mä ajattelisin, omakohtaisen kokemuksen perusteella siis, että Tenoxin unettava vaikutus olisi jo hävinnyt ajat sitten noin säännöllisellä syömisellä. Itselläni ainakin se katosi hyvin nopeasti, eikä ole pitkistäkään tauoista huolimatta palannut takaisin. Ahdistukseen ne mulla kyllä vieläkin jonkin verran auttavat, vähän annoksesta riippuen.

Ei todellakaan kannata koukuttaa itseään noihin lääkkeisiin, jos ei niitä välttämättä tarvitse, joten lopeta vähentelemällä, jos seinään lopetus on liian vaikeaa. Mä olen syönyt benzoja säännöllisesti pian 15 vuotta ja voin kertoa, ettei ole mitään herkkua olla koukussa näihin. Toleranssi pääsee kasvamaan salakavalasti, jollei pidä tarkoin varaansa ja lopulta benzoilla lääkitäänkin lähinnä vain niiden vieroitusoireita, jotka ovat suoraan helvetistä.

Satunnaisesti unettomuuteen tai vaikkapa paniikkikohtaukseen otetusta benzosta ei ole haittaa, mutta ei pidä ottaa tavaksi, jos suinkin pärjää ilman.

Mitä jos Maago et yksinkertaisesti ostais niitä bentsoja tutuiltasi? Silloinhan ei olis mitä käyttää, jos ei lääkärit sulle niitä määrää!

Itse käytin monta vuotta bentsoja ja määrät nousi isoiksi, mut järkevän pudotussuunnitelman ansiosta tiputin eka toisen pois ja toisenkin bentson annos on enää murto-osa aiemmasta. Eli ei se mahdotonta oo! Pitää vaan päättää, et kun tulee katkolta, niin ei hanki enää! Itse tiputin/tiputan avohoidossa ja haluisin jatkaa tiputusta, mut on ollut toistaiseksi jäähyllä hoitotahojen päätöksellä…

Ei Maago sun tarvi loppuelämääsi bentsoja käyttää, mut ei se muutos itsestään tapahdu!

:smiley:

Itsellä mennyt noin 5 vuotta, päivittäin noin 3vuotta ja ihan lääkärinmääräämillä annoksilla. nyt mennyt pari ja puoli vuotta 4mg /vrk rivatrilia, uskon, että tuosta pääsen irti kun sen aika koittaa, en ole edes yrittänyt vieroittautua, eikä itse asiassa edes ole käynyt mielessä kun tarve kumminkin on koko ajan suuri, jos kuitenkin lääkäri ne minulta syystä tai toisesti alas alkaa ajamaan niin sitten menen niillä mitä apteekista saa, katukaupasta en koskaan ole ostanut, enkä bentsoja viihtymiseen käyttänyt, vain ja ainoastaan pään + selän ongelmiin. Voi olla, että olen vankina loppuelämäni bentsojen kanssa, mutta mieluummin se kuin haudassa ja lapset ilman isää. Uskon että mistä tahansa lääkkeestä pääsee irti jos vain on oikea hoito ja riittävä halu päästä niistä (varmaan bentsojenkin käyttöön saattaa liittyä myös muiden aineiden ja lääkkeiden satunnainen/jatkuva käyttö, eli olisi hyvä päästä myös niistä irti). Helppoa se ei varmasti ole päästä irti monien vuosien päivittäisen käytön jälkeen. En keneltäkään ole kuulluut / lukenut, että olipa helppo päästä irti X bentsosta vaikka 20 vuotta söin…

Olenkin viimeaikoina jo miettinyt että alkaisin käyttämään bentsoja kontrolloidusti. Eräs ystäväni ehdotti että hän toimisi lääkejakelijanani. Saisin häneltä vaikkapa kahden päivän bentsot aina kerrallaan. Ja vaikka miten kerjäisin lisää, niin ei tippuisi. Kyseessä on sellainen ihminen, johon todella luotan, ehkä enemmän kuin itseeni.

En sitten tiedä miten tällainen järjestely toimisi käytännössä…

^ Tuo lääkkeiden antaminen jonkun luotettavan ihmisen taakse säännösteltäväksi toimii siinä, missä apteekkisopimuskin, eli edellyttää sitä todellista motivaatiota itseltä. Sen enempää luotettava ystävä kuin apteekkisopparikaan ei pysty valvomaan sitä, jos ihminen hankkii lisää lääkkeitä jostain kadulta, joten tuon on lähdettävä aivan sieltä itsestä, eikä vastuuta voi sälyttää kenenkään muun harteille.

Tässä kun nimenomaan taitaa olla kyse siitä, että sitä kontrollia ei löydy omasta takaa, eli se äärimmäisen vahva psyykkinen riippuvuus ajaa ostamaan niitä benzoja kavereilta. Onhan Maago käsittääkseni onnistuneesti lopettanutkin benzot, eli selvinnyt niistä fyysisistä vieroitusoireista. Vaikka benzojen fyysiset vieroitusoireet saattavat olla jopa hengenvaaralliset, niin toki jokainen niistä pystyy selviytymään hengissä hyvin laaditulla pudotusohjelmalla, mutta kun se ei ole vain siitä kiinni, vaan syvemmällä on niitä asioita, jotka ajavat ihmiset käyttämään väärin benzoja tai mitä nyt kukakin väärin käyttää. Näihin ongelmiin sitä apua tarvittaisiin. Eihän kenelläkään mitään päihdeongelmaa olisikaan, jos pelkästään fyysiset oireet asianmukaisesti poishoitamalla kaikki ratkeaisi. Mäkin haluaisin tietää, mistä niin loistavan itsekurin ja pärjäämisen oman päänsä kanssa löytää, että voi vain tehdä tuollaisen päätöksen, että ei enää koskaan, kun on kerran fyysistä refloista selvinnyt ja se päätös myös pitäisi lopun ikää. Olisin syvästi kiitollinen, jos voisit minullekin tämän viisasten kiven paljastaa :wink: .

Nytkin (50mg Diapamia alla) voin sanoa että kyse ON asioista jotka ovat syvemmällä kuin eilisiltainen bilistappio. Takana on väkivaltaa, huostaanotto, hyväksikäyttöä, puolison kuolema ja muuta mitä en kenellekään soisi. En silti haluaisi käyttää näitä syinä käyttää päihteitä ilman kontrollia. Ehkä pitäisi ottaa näistä se syy niin ainakin tietäisi mitä pitäisi työstää.

Enempää en nyt pysty kirjoittamaan… Kiitos tuesta.