Bentsojen käytön lopettaja!

Hei.

Olen 31v “nuori mies” ja käyttänyt 30mg oxamiinia/vrk jo 5 vuotta.
Vuosi sitten löysin lääkärin joka rahaa vastaan kirjoittaa mitä potilas haluaa.

Lääkäri kirjoitti minulle: Xanor 1mg 2x/vrk ja Xanor 2mg depot 2x/vrk.

Kaikkia edellä mainittuja olen ruoskutellut päivittäin.

Vime viikolla hakeuduin A-klinikalle päästäkseni eroon näistä mömmöistä.

Lääkäri ehdotti minulle olevansa valmis kirjoittamaan lähetteen Järvenpään sosiaalisairaalaan.

Olen itse kokeillut lopettaa “seinään” ko. lääkkeet mutta se ei onnistu koska saan niin kovat viekut, viimeksi lanssilla sairaalaan, sydän ei jaksanut.

Vähentää en itse kykene koska aina kun jokin menee vituiksi niin tulee poimittua kaapista “raksu”. Enkä uskalla olla syömättä koska sydämeni oli viimeksi pysähtyä.

Käytössä tällä hetkellä PÄIVITTÄIN: 6mg XANOR ja 30mg OXAMIN…

Taitaa olla täysi helvetti päästä noista eroon…

Halua löytyy mutta PELOTTAA VITUSTI!!!

Ko. lääkärin yhteystietoja on sitten turha minulta kysellä! EN ANNA NIITÄ koska en halua kenellekkään samanlaista helvettiä kuin minulla nyt!

No meet sinne vierotukseen Järvenpäähän tai johonkin muualle (huume)katkolle, jossa ne laatii sulle vähittäisen pudotusohjelman. Ei varmaan kannata yrittää yksin seinään lopettaa, koska bentsoreflat voi olla henkenvaarallisia tai ainakin sietämättömiä.

Kandee muuten lukea täältä sellasta ketjua kuin “Viinapirun teloitus”.

Tsemppiä vaan. Kyllä sä tästä hengissä selviät.

Tietääkseni-luullakseni-hyvä tahti pienentää lääkitystä on suunnilleen puoli tablettia VIIKOSSA ja yksi lääke kerrallaan. Jos olet jo vuosia käyttänyt, kestää vieroituskin vähintäänkin kuukausia.
Paholaisen keksintöjä xanor, dormicum ja lyrica.
Älä luovuta, tätä ei voi tehdä yhtäkkiä, se vie aikaa.

6 millii “santtuja” ja 30millii oksatsepaamia…

Pitkä laitosvieroitus on edessä.

Ei ole itselle tullut vielä vastaan sellaista sissiä joka tuon lääkityksen omatoimisesti pystyy purkamaan. Eli apua on haettava ja otettava vastaan…

Tiputusaikatauluna itse suosisin noiden bentsojen kohdalla:
15mg oksatsepaamia viikon välein ja alpratsolaami (depot) 0.25mg viikon välein. (Eli ne nopeet Xanorit kannattaa vaihtaa niihin depotteihin)

Todella hidasta tiputusta, varsinkin Xanorin kanssa, saattaapi tulla mielisairaala keikka muuten…

Fyysiset vieroitusoireet kestänevät muutaman kuukauden, henkiset 0.5-1.5 vuotta.

No nyt lääkäri kirjoitti mulle Oxamiineja 30kpl annostus 2+2 tabl./vrk. Iter ter 7:n päivän välein.

Enhän mä tolla pärjää mitenkään! Mutta onnex on noita Xanoreita…

EI YMMÄRRÄ?

Minä olen käyttänyt Xanoria n. 10 vuotta paniikkihäiriön hoitoon.
Määrä on pysynyt koko ajan samana eli noin 2 mg vuorokaudessa. Toleranssi ei ole noussut.

Käytän nopeita 1 mg tabletteja seuraavasti. Aamulla työpaikalla otan klo 8.30 1mg tabletin, jotta
en panikoi klo 9.00 kahvitauvolla. Sitten otan puolikkaan tabletin 10.30, jotta selviän
ruokatunnista. Viimeisen puolikkaan otan klo 13.00 , jotta selviän klo 14.00 kahvitauosta.

Tietysti nämä auttaa muihinkin sosiaaliaiin tilanteisiin kuin ruoka ja kahvi taukoihin.

Otan siis nämä 2 mg 4.5 tunnin aikana ja 19.5 tunnin aikana vuorokaudesta en ota tabletteja
ollenkaan. Kärsin siis lievän vieroitusoireen joka vuorokausi.

Koska määrä ei minulla nouse ja jos haluan lopettaa näiden käytön, niin haluaisin kysyä
Soikanteleelta, että mihin perustuu väitteesi, että debojen avulla on helpompi vieroittautua kuin
nopeiden ?

Esimerkiksi täällä on hyvää tekstiä bentsoista—> benzo.org.uk/amisc/finnishmanual.pdf

Depottien (tai nopeiden Xanorien vaihto johonkin toiseen pitkävaikutteiseen bentsoon, kuten vaikkapa diatsepaamiin tai klonatsepaamiin) perustuu vieroitusvaiheessa siis siihen, että lääkeaineiden pitoisuudet pysyisivät mahdollisimman tasaisena kokoajan. Täten vieroitusoireet ovat hieman paremmin hallittavissa.

Asun pääkaupunkiseudulla ja täällä ei YKSIKÄÄN julkisen puolen lääkäri kirjoita enään Xanoreita ja lääkäri sanoi ettei myöskään miedompia esim just toi oxamin/opamox.

Niitä kirjoitetaan ainoastaan tänään lyhytaikaiseen käyttöön. Jonkin traumaattisen kokemuksen tms. oireiden helpottamiseksi. Annostuksella 1/2 tabl tarvittaessa ja max 30kpl. Ja lisää EI SAA!

PENTIK, ihmettelen mistä sinä xantsut saat ja kuka on niin tyhmä lääkäri tänään että kirjoittaa niitä.

Ja sanoit ettei tolet nouse, NE NOUSEE! varsinkin kymmessä vuodessa.

Hoidossa alkaa usein kauhea valitus ja kiristely jos bentso vaihdetaan esim. diatsepaamista oksatsepaamiin niinkuin nyt tapana enenevissä määrin on. Bentsojen hevijuuserit vertaamat Opamoxia lumelääkkeeseen tai kalkkitablettiin, tai vähintään protestoivat että “ei toimi mulla!”. :smiley:

Xanoria ei mun tietääkseni käytetä missään päihdehoitopaikassa, eli vierotukseen mennessä pitää olla ihan ekana valmis ainakin luopumaan siitä kokonaan.
Mutta muuten varmaan siitä laskuohjelmasta tehdään vierotuksessa sen verran loiva ettei mitään vaarallisen pahoja refloja tule.

Mutta alkaakohan tää juttu olla nyt enemmän niinku Saunan aihepiiriä. Miten Maxin vierotukseenmeno edistyy?

Tänäänkin mulla meni 60mg oxamiinia ja 6mg xanoreita ja tuntui ettei tunnu missään…

Itse pupeltanut näitä 5 vuotta joten voin sanoa että TOLET NOUSEE koko ajan…

Lisää itsestäni:

En käytä alkoholia enkä huumeita. Sairastan keskivaikeaa paniikkihäiriötä johon 5 vuotta sitten määrättiin Paroxetin lääkkeen lisäksi oxamin 2 kpl/vrk.

Paroxetin 60mg/päivässä toimii, 4 vuotta jo syönyt.

Mua pelottaa mennä sinne suljetulle osastolle koska tiedän mitkä “nitkut” mulle tulee jos en saa aamuista annostusta. PELOTTAA se että nee heittää mut täysin lääkityksettä—Silloin kuolen…

En ymmärrä, “SAUNAN AIHEPIIRIÄ”, mitä tarkoitat?

Perjantaina menen klo 9 keskustelemaan asiasta, haluan tietää hoidosta lisää ja että onko täysin lääkkeetön ja että mitä käytännössä tarkoittaa “VAPAAEHTOINEN SULJETTU” osasto.

Eihän nyt sentään bentsojen lopetusta seinään tehdä, vaan varmaankin melko loivalla pudotuksella ja muiden vierotusoireita lieventävien lääkkeiden tuella.

Vapaaehtoinen suljettu hoito tarkottanee sitä että ollaan osastolla lukkojen takana ja ympärivuorokautisessa valvonnassa, mutta sieltä pääsee kuitenkin pois jos haluaa vaikkapa keskeyttää hoidon. Mitä ei tietenkään toivottavasti tapahdu.

Mutta sittempä ne kertoo kun meet keskustelemaan sinne. Hyvä kun meet. :slight_smile:

Jees, perjantaina klo 9 saan lisätietoa tuosta. Mutta pelottaa “SULJETTU” osasto…

Kärsin muutenkin keskivaikeasta paniikkihäiriöstä. Paniikkia aiheuttaa ajatuskin että jos joudun kirjoittamaan itseni suljetulle josta ei pääse pois.

Sen tiedän että ulkoilut tuolla tapahtuu SH:n kanssa kaksin. Minnekkään ei saa yksin mennä, siis ulos…

En ole tehnyt mitäään rikollista eli en halua “vankilaolosuhteita”…

En ole ollut itse suljetulla, mutta olen käynyt sellaisella ystävääni katsomassa hänen pyynnöstään. Siellä oli 2-3 hengen huoneet, osastolla sisällä oli yhteinen ruokailu-/oleskelutila ja kahvihuone jossa potilaat saivat keittää omista kahveistaan kahvit milloin halusivat. Myös televisio, ilmeisesti tietokonekin. Ulos ei päässyt kuin hoitajan kanssa, mutta ei käsiraudoissa kuitenkaan.

Päihdevieroituksessa voi olla vähän tiukempaa hoidosta johtuen, mutta tuskin sinua mihinkään selliin lukitaan. Se on suljettu siksi että voidaan varmistaa turvallisuutesi hoidon aikana. Ettet lähde ulos hortoilemaan mahd. vieroitusoireissasi tai vahingoita muuten itseäsi. Vierailuja rajoitetaan myös siksi ettei kukaan pääse tuomaan sinulle ylimääräisiä lääkkeitä ulkopuolelta ja täten sabotoimaan hoitoasi.

Ja kuten Ketostix kertoi, saat lääkkeitä joilla vieroitus tehdään sinulle helpommaksi ja turvallisemmaksi. Toki annostusta vähennetään koko ajan, siksihän sinä sinne menet.

Ymmärrän että pelkäät, mutta yritä luottaa hoitohenkilökuntaan. Oma asenteesi on hoidon A ja O, tarkoitan, että todella haluat lopettaa bentsot ja otat annetun hoidon vastaan vaikka välillä tuntuukin kurjalta. Sehän on selvää ettei siitä sormia napsauttamalla selviä. Mutta he tekevät kaiken sinun parhaaksesi. Usko siihen.

Saat varmasti lisätietoa (ja tarkempaa kuin minun tietämykseni) kun menet juttelemaan siitä kuten on sovittu.
Olet tehnyt hyvän päätöksen, pidä siitä kiinni,

Moi maximiliano!

Minä muistan kuinka kuolettavan pelottavaa oli ajatuskaan siitä, ettei nappejaan saa ottaa, silloin kun siltä tuntui. Minulla kesti lääkekoukku noihin Xanoreihin, Tenoxiin, Panacodiin jne. reilun viisi vuotta. Samalla käytin myös muita päihteitä, pääasiallisesti alkoholia.

Kun söin säännöllisesti 8mg Xanoria, 16kpl Panacodia ja kaikki muut päälle, lääkäri terveyskeskuksessa kyllästyi jatkuvaan valehteluun lääkkeiden syönnin suhteen, lyöden kaikki hanat kiinni kerralla. Siinä hetkessä ei hymyilyttänyt. Väärensin reseptin, jääden kiinni siitä. Positiivista tuossa oli se, että sain päihdepsykiatrin konsultaation ansiosta Xanorit juuri depotiksi ja lääkevieroitus toteutettiin todella hitaasti, jonka ajan kävin joka aamu hakemassa päivän lääkkeet kotisairaanhoidosta klo 8.
Olin tuossa hetkessä jo niin väsynyt kaikkeen panikointiin lääkkeistä, että olin valmis mihin vaan, kunhan ei tarvitsis päivää paniikissa pelätä, että taas lääkkeet loppuu kesken, mitä sitten teen? Vieroitus kesti reilun vuoden, mutta siinä hetkessä tärkeintä oli se, että nuo depotit vaikuttivat minulla ainakin siinä positiivisesti, ettei tullut sellaista aaltoliikettä, kun noissa täsmälääkkeissä tahtoo tulla, että kun lääke alkaa väheneen elimistöstä paniikki puukkaa jo siitä pelkästään.

Olen ollut lukuisia kertoja sekä psykiatrisella suljettulla, sekä nyt raittiuden löytäen päihdekuntoutuksessa ensimmäiset hetket tarkassa valvonnassa ja oikeastaan ei nuo kumpikaan paikka pahoja ollut, olo kun ei ollut kummassakaan paikassa ollessani muutoinkaan kovin kaksinen.

Haluan jakaa tämän kokemukseni sen vuoksi, että löytäisit uskoa huomiseen ja siihen, että noista peloista, paniikeista, ahdistuksista sekä varsinkin noista lääkkeistä on mahdollisuus päästä. Aikaahan se ottaa, mutta mitä muuta meillä on. Jos haluat lueskella enemmän minun toipumisen taipaleestani, surffaa osoitteeseen: toinen-mahdollisuus.blogspot.com/

Kaikkea hyvää sinulle. Ota yksi askel kerrallaan ja ennenkuin huomaatkaan, olet kulkenut todella pitkän matkan pois menneestä, kohti tulevaa. Niin minulle on käynyt, sama tapahtuu myös sinulle, jos vain niin haluat tapahtuvan. Matka jatkuu.

Kiitos erittäin kannustavasta kirjoituksestasi…

Olen nyt kesäkuussa menossa ensin 2viikon suljettuun hoitoon ja sen jälkeen arvioidaan tilanne uudelleen. Mahdollisesti 4vk toimintaterapia siellä samassa paikassa jonka jälkeen “pääsisin” pois ja vieroitusta jatkettaisiin avohoidossa juurikin noin miten itse kirjoitit. Eli aamuisin klinikalle 9-10.30 välillä hakemaan nappia.

Tuohon vaiheeseen päästyäni en saa lääkkeitä kotiin kun ainoastaan viikonlopuksi. Avohoito arvioden mukaan kestäisi minulla vähintään vuoden…
Avossa täällä annetaan VAIN oxamin/oxepam lääkettä.

Tällä hetkellä hoitava lääkäri on soittanut joka paikkaan josta reseptejä olen hakenut ettei niitä minulle SAA KIRJOITTAA!!

Jouduin myös antamaan kirjallisen suostumuksen jolla lääkäri pääsee apteekin jonnekin tietokantaan seuraamaan mitä tämän hoidon aikana haen keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä.

Keskustelen tästä eteenpäin tuolla SAUNAN puolella!