Bentsodiatsepiinit alkoholivierotuksessa?

[i]Muoks jälkeenpäin.[/i]

Oiskohan muuten Plinkin kuluneimpia ja nimenomaan puhkikuluneimpia aiheita!
Mutta ikuisuusaiheethan ehkä saakin pulpahdella silloin tällöin esille aina uudelleen… ja uudelleen…ja uudelleen.

Ize asiassa idea tuli viime tiistain plinkki-chatista, jossa aiheena oli “huumeidenkäytön vähentäminen”. Mutta koska paikalla ei ollut yhtään huumeilijaa vaan ainoastaan kaksi jolla oli kokemus lääkkeiden käytöstä ja väärinkäytöstä, juteltiin sitten niistä. : )

Menkääpä ensi tiistaina tsättimään. Mä en pääse.

Ja tässä oli siis tarkoitus jauhaa vanhasta aiheesta, mutta ehkäpä aihe tosiaan on jo kulutettu loppuun ajat sitten.

:bulb:

Ai niin ja jos se itse asiakin viimein ennen treeneihin lähtöä:

Millaisia kokemuksia tai fiiliksiä on bentsojen käytöstä alko-riippuvuudesta tai katkasussa?

Pyydän tosiaan anteeksi alkuviestien kiukutteluani ylläpidon suuntaan, ja toivon asiallista keksustelua lääkkeistä. :slight_smile:

Niin kun olen täällä kertonut (ja joskus jopa suositellut :blush: ) risolidia, mikä oli todella “hyvä” bentso kun lopetti alkoholin käytön. Pelkäsin nimittäin ihan sikana niitä panikkikohtauksia kun sydän alkoi hakkaamaan jne. kun alkoholi poistui verestä pikku hiljaa ja tämä lääke todella rauhoitti ja auttoi sen pahimman yli. En jäänyt koukkuun, käytin kaksi purkkia… olisiko ollut 25mg(ihan varma en noista mg:sta ole…) jossa yhdessä 24 kpl. Annostus kolme päivässä tai tarpeen mukaan.
Ja tämä siis vain oma kokemukseni, ei mikään suositus.
Näitä samoja tabuja kokeilin nyt kun tuli tää meidän tyttären hyväksikäyttöjuttu; ei toiminut :imp:
Eli hyvin toimi vierotusoireisiin, selvään päähän otettuna liian huumaavaa kun toletkin nollassa, muistutti ihan liikaa sitä päihtynyttä oloa mikä oli todellisuutta 24/7 vuosi sitten :imp:

Kiitos vastauksesta, kiva lintu. : )

Itselläni on kokemus bentsoista alkosta omatoimisesti vierottautumisesta tasan kolmen vuoden takaa. Mullahan alko siihen aikaan mennä ns. “liian lujaa”, ja jossain vaiheessa tammikuun 2007 alkua päädyin itkemään ystävälle puhelimessa että mä en jaksa enää juoda eikö katkolle mahdu. :frowning:

Meni joku tovi, ja toinen kaveri ottaa yhteyttä: saat levyn pameja ja toisen levyn zopia sillä ehdolla että lopetat juomisen NYT.
Hyvää tahtovat, rakastavat ystävät. Nyökkäilin että jees toki kai, söin lääkkeet, ja olin dokaamatta puoli vuotta.

Arvokasta hyvää aikaa. En koskaan tullut riippuvaiseksi esim. diazepaamista enkä muista bentsoista, mutta tajuan toki heitä jotka voi tulla. :unamused:

PS. Hyväksyn ihan täysin mm. bentsot rankoissa tapahtumissa kuten sulla, Lumilintu. Ellei alkkiksella ole aiempaa riippuvuuskokemusta bentsoista vaan aine on uusi, niin se ei aiheuta riippuvuutta ihan heti. Vaarallisempaa olisi korkata joku pullo.
Uskon että selviät. : )

:open_mouth:

Niin, Paarma, tähän ketjuun saa ihan kirjoittaa mitä ajattelee.

Mulla on ollut ajoittain nukkumisvaikeuksia ties minkä ylikierroksilla käymisen takia. En näe asiassa paljon yhtymäkohtia päihteisiin, koska en size=50[/size] käytä päihteitä.
Stimulanteista kofeiinia nautin kyllä liikaa, ja yritykset lopettaa ovat olleet turhia. Luultavasti siksi, että kofeiinin haittoja ei ole tarpeeksi vakuuttavasti esitelty. : )

Ajoittain nukkumisonkelmani ovat olleet sitä luokkaa, että olen harkinnut työterveyslääkärille menoa zopikliinia noutamaan. En tosin ole mennyt, koska muistan että zopiin kehittyy tosi nopeasti toleranssi eikä lääke ole toleranssin kehityttyä kovin häävi.

Olen käyttänyt joskus valeriaanaa, ja luonnon luontaisia unensaamiskeinoja; kevyttä liikuntaa, raikasta ilmaa. Kevyt hiilihydraattipitoinen iltapala ennen nukkumaanmenoa voi myös rentouttaa ja tuoda kivan nukkumis-fiiliksen. : )

Olen ihan kiitollinen niistä bentsoista, joita syotettiin valvotuissa olosuhteissa katkolla syyskuussa 2007, mutta kotini lääkekaappiin en tohdi niitä aineita huolia. :unamused:

tuplaviesti poistettu.

A-klinikoilla on viinakrampin estolääkitys ainakin vaihdettu bentsoihin eli 10mg diapam 3xpv. 3pv:n kuuri, ennen se hoidettiin epilepsiankin hoitoon tarkoitetulla lääkkeellä Neurotol 200 mg ja “vapinoihin” sai sitten noita Risolid 25mg (jotka ei auta mitään) no yksilöllisiä juttuja en kyseenalaista lumilinnun tarinaa… No parempi noin, diapam auttaa “oloon” sekä estää viinakrampin, kaksi kärpästä yhdellä iskulla siis…

Joo, eikös nuo katkolääkityksen annostus riipu aika paljon siitä millanen päihteidenkäytön lähihistoria asiakkaalla on ollut, eli onko miten pitkä putki, mitä aineita, onko ollut kramppeja, halluja tms. oireita.
Näitähän kysytään tulohaastattelussa.

Eli jos asiakas sanoo vaikka että joo kuukausi juotu yhtäsoittoo ja pikku-ukot hyppii seinillä, niin isketään sellaset tropit että asiakas on tolkku pois seuraavat kolme päivää. Ehheh, siis niiku kärjistetysti. : ))

Tää aihe tai joku muu lääkeaihehan tais olla teemana viime tiistain Plinkki-tsätissä :question: Olikohan kukaan siel?

No katkolla sen kerran kun olen ollut oli 3x10mg diapam 2päivää ja sitten 3x5mg diapam 2 päivää. plus sitten unilääkkeet, pahoinvointilääkkeet, vitamiinit… toi mistä edellisessä viestissä puhuin oli A-klinikan lääkitys (päivystys), siellä aina sama laulu 3x10mg diapam x 3päivää ja jos tarvii ni primperan supot ja kumihanskat saa myös… :laughing:

Edit. ja mun tapauksessa syy juomisen (jos viikon dokannut) lopettamisen jälkeen A-klinikan päivystyksessä käyntiin on juuri tuo viinakrampin riski, harhoja/näkyjä ei ole koskaan ollut…

Suppo?! :smiley:

Katkolla ei kuulemma käytetä suppoja enää krampin/deliriumin ensiapuun, koska jos kramppi iskee äkkiä jossain vaikka ruokalassa, niin onhan se vähän epäesteettistä ja asiakkaan intimiteettisuojaa loukkaavaa alkaa siltä housuja kinttuun siinä repimään ja suppoa laittamaan.
No jaa… tähän mielenkiintoiseen pohdintaan voikin päättää tänään. Hyvää yötä. : )

Joo suppo…se A-klinikka missä minä olen käynnyt ei ole primperania kun suppoina, katkolla oli kyllä tabletti muodossakin. Tosin sehän on pahoinvointilääke ja kun en ole oksentelevaa tyyppiä niin eipä niitä ole tarvinnut, mutta ne jotka tarvii kun mikään ei pysy sisällä, niin suppohan se pelaa eikä tabletti…
Katkolla tapahtuvien kramppien ensihoidosta ei ole hajua, eipä saannut kukaan sinä aikana kun olin siellä… öitä…

No jos on juonut älyttömän pitkän putken, kyllä kai bentsoja annetaan muutaman päivän ajan myös katkolla… Mutta sen pitäis tosiaankin olla sitten vain se muutama päivä. Siks tuntuu jotenkin turhalta, että sellainen respeti pitäis varta vasten hakea lääkäriltä. Turvallisinta olis varmaan ottaa ne pillerit siellä katkolla, jos ylipäänsä antavat. Tossa vaiheessa se raittius on kuitenkin vasta haave, ei mikään varma juttu, joten bentsot ja respetit omassa lääkekaapissa lienevät vastaava riski kuin pullo viinaa :open_mouth:

(aha joo…niitä siis annetaan katkolla. Meni jotenkin ohi :smiley: )

Minulle on joskus ollut lääkkeistä hyötyä älyttömän pitkän putken katkaisussa. Riippuvuutta niihin ei ole tullut. Taannoin (yli 10v sitten) saattoi diapam-reseptin saada a-klinikan lääkäriltä jos koki tarvitsevansa, nykyistä tilannetta en tiedä. Saattaa olla että lääkkeet olisivat yhtä epäluotettavia kuin viinapullo äskettäin lopettaneen kaapissa. Minulle tosin kumpikaan ei tuottaisi harmia koska viina menisi heti viemäriin ja lääkkeitä osaisin ottaa ohjeen mukaan.

Btw. huomasin että klo 20:00 alkava Ylen MOT-ohjelma käsittelee lääkeriippuvuuksia.