Rakkaat kanssaihmiset,
tämä paikka oli ihana löytää, toisaalta surullinen. Miksi meitä on näin monta?
Avomieheni kieltää alkoholi-ongelmansa(?), olen neuvoton, mikä avuksi?
Olemme poikaystäväni kanssa seurustelleet kolme vuotta ja minulle on vasta äskettäin alkanut valjeta että mikään ei ehkä koskaan tule muuttumaan. Kolmekymppinen poikaystäväni ei ehkä koskaan tule myöntämään alkoholiongelmaansa, ja minä muutun päivä päivältä vainoharhaisemmaksi. Olenko keksinyt tämän kaiken? Onko hänen riippuvuutensa ongelma vain minulle? Tapahtuuko kaikki minun päässäni? Ylireagoinko minä, olenko ylisuojelevainen? Olenko “porvalillinen”, “kuiva”, “tylsä” ja “vanhoollinen” ihminen, kun minulta menee fiilis joka kerta kun hän humaltuu?
Kolme viikkoa sitten tulin kotiin ja löysin hänet sammuneena lattialta virtsalätäköstä. Musiikki soi kovalla ja lattialla lojui tyhjä 38% puolen litran pullo. Keittiöstä löytyi vielä muutama kaljatölkki. Hän oli viettänyt iltaa yksin. Itse olin ollut reissussa koko päivän.
Olin hereillä koko yön koska pelkäsin että hänen hengityksensä lakkaa. Seuraavana päivänä raivosin koska olin niin huolissani ja peloissani. Huusin että hänen pitää hankkiutua hoitoon, että mä en kestä, mä en jaksa. Hän otti AA-ryhmään hakeutumisen vistsinä. “Siis oikeesti, mitä mä niille sanon? Et vaimo käski tulla tänne?” Sitten sanoi ettei halua minun olevan huolissaan, että “lupaa ottaa rauhallisemmin tästä eteenpäin”.
Kaksi viikkoa meni hyvin. Oli oikeesti ihana olla ulkona VIIKONLOPPUNA YHDELLÄ OLUELLA, ilman että yhtään piti huolehtia! Olin ensimmäistä kertaa vuoteen baarissa rentoutunut.
Kolme perjantaita myöhemmin hän osti 24 saunakaljaa. Maanantaina ne oli loppu, baarissakin tuli lauantaina käytyä. Sitten piti päästä maanataina vielä juomaan kohtuulliset humalat.
Tämä on ollut meidän kuvio nyt kolme vuotta. Ajattelin kauan että kaikki muuttuu kun me muutamme yhteen. Niin ei käynyt, no viimeistään kun hankimme lapsia! Silloin kaikki muuttuu! Nyt en enää ole varma huvittaako jäädä katsomaan miten käy. Rakastamani ihminen katoaa ja näen vaan sen viinalle haisevan ällöttävän möykyn jonka kanssa en halunnut elää.
En ole pystynyt puhumaan asiasta oikeen kenellekään koska hän itse ei myönna ongelmaa. Tuntuu kuin puhuisin pahaa hänestä selkänsä takana. Miten saan hänet ymmärtämään että en oikeasti enää jaksa tätä? Hän vähättelee itse ongelmaa, ja pitää minua tekopyhänä kun itse välilillä käyn ulkona ystävien kanssa. Mikä neuvoksi kun poikaystäväni ei itse halua muutosta?