auttakkee pikasesti konttijubassa...

Oon metadoni hoidossa oleva ihminen ja nyt mul on 80 mg kontteja jokunen taskussa. Uskaltaako vetää 160mg, ku on kuitenki metistole alla ja 80mg ei pistä nuokkumaan…? En haluis leikkii hengelläni, mut tahon notkua noista niiku muutki kaverit, jotka ei hoidossa ole! Kertokaa pikasesti!

• pandae

Et valitettavasti ilmeisesti saa tuosta OC-annoksesta juuri mitään oloja. Tein ystävälleni, jonka metadoni annos on noin 50 % enemmän, kuin sinun, yli 200mg OC vedot. Hän ei saanut tuostakaan kunnon oloja, vaikka oli ollut kaksi vuorokautta ilman metadonia ennen kyseisiä OC-vetoja. Tietysti tuo arvio perustuu vain tuon kyseisen ihmisen mielipiteeseen.

Jokeri

Mikäli en ihan väärässä ole, niin metadoni on niin voimakas opioidi, ja vielä antagonistivaikutuksella, ettei sitä säännöllisesti käytettäessä mikään muu toimi. Eihä se konikaan vissin.

Jos notkua haluat niin lopeta hoito ja anna paikkas sellaselle, joka on notkunsa notkunut ja olisi valmis käyttää hoitopaikkansa elämänsä parantamisen niinku sen ideana onkin! Perkele! :imp:

^Valitettavasti lakia on muutettu jatkuvasti… Tällä hetkellä kh on vain ja ainoastaan tartuntatautien leviämisen estämiseen sekä “elämänlaadun parantamiseen”… Yllättäen mahtava sixpack poisti myös päihdepuolelta rahoja!

Itse näen että on olemassa “vanhempia kh:sia”, jotka elävät elämäänsä kh:n tähden. Uusi polvi usein käyttää kaikkea laidasta laitaan ja Käypä Hoitoa siteerataan turhan monessa paikassa; “oheiskäyttö ei saa olla ongelma”…

Itse halveksin myös tuota väärinkäyttöä, mutta katsoessani ympärilleni on pakko miettiä; “käytänkö minä hoitoa väärin?” :astonished: Ehkä on jotakin, jota en ole ymmärtänyt… Esimerkkinä että olet jo lähes pudottanut annoksen. Päätät alkaa käyttämään piriä iv. Lopetat pirin, mutta vedät subut hihaan. Annosta nostetaan 16mg:iin asti tarvittaessa, jotta lopettaisit iv-käytön; annos nostetaan vaikka kerrot että haluat käyttää iv. Potilaiden määrä nousee järjetöntä vauhtia, mutta lupaa annoksen vähentämiseen ei tule… Uudet potilaat ovat yllättäen vanhojen potilaiden lääkkeillä koukussa… Mahtava tapa pitää työttömyys huippulukemissa sekä antaa diagnooseja & sairaseläkkeitä koska töitä ei lähipaikkakunnilla todellakaan ole; tämä vaikuttaa todella pahasti politiikalta koko hoito nykyään! :open_mouth:

2vkon aikana 2 tuntematonta kysellyt subua, tähän olen todennutkin että täällä on niin paljon ihmisiä; ketkä myyvät lääkkeitään, että kyllä löytyy aina joku. Se en ole minä!

Yllättäen terapiat käytetään näiden sekakäyttäjien käännyttämiseen, koska muutama prosentti on tajunnut tilanteensa… Valitettavasti kyse ei ole ymmärtämisestä, vaan elämäntavasta…

Karma puuttunee peliin jossakin vaiheessa; kh on se “viimeinen ratkaisu” hoitaa addiktia…Ojasta allikkoon ja kontit eivät kuitenkaan ilmaisia ole vrt xone/metsku, josta liikatarjontaa…

Mahtava päihdepolitiikka Suomessa ja tämä on aivan kuten EU:n kanssa; eräänä päivänä huomaat vain että ei ole pienintäkään tietoa, missä hoidossa (/valtiossa) sitä nykyään asuu… :smiling_imp: :astonished:

Itse mietin aikoinani erittäin tarkasti hyödyt ja haitat… Näillä tiedoilla en enää lähtisi leikkimään koko hoitokuvioon lainkaan! Amfepotilaita yritetään myös saada hoidon piiriin, ei vain voi käsittää… :unamused: :astonished: Itse haluan lopettaa hoidon niin pian kuin mahdollista… Ts. vuoden päästä aion olla erossa tuosta lääkkeestä… Miten käy kun kunta on jo nyt lähes konkassa, testit, ajat yms ovat jo minissä! Täällä rahoitus haetaan erilaisilla kokeiluilla…

Onneksi tuo metku todellakin on täys antagonisti… Monen olen nähnyt ennemmin vetävän metskua lisää kuin tuhlaavan rahojaan kontteihin… Tuo kh kyllä rajaa pahoin mahiksia olla nuokuissa ellei ala vetämään tiettyjä sekakäyttötroppeja, joissa kuolemanriski on melko suuri… Tuokin tietysti vaikuttaa politiikkaan, yksi paikka lisää… Itse odotan koska alkaa päitä putoamaan, tuolla menolla usean elimistö ei enää kauaa kestä… Monella prakaa jo maksa, munuaiset tai haima… Kyse on kuitenkin “lopullisesta sairaudesta”, jossa elinaikaa voidaan pidentää ja tehdä elämä helpommaksi… Liekö kyse tästä “luonnonvalinnasta”, ketkä eivät tilaisuuteen tartu?!? :astonished: Apu on rajattu minimiin; kiitos lääkepolitiikan! Vähemmän testejä ja terapiaa, enemmän ihmisiä sekä helpolla lääkkeet! Harva onnistuu vetämään lähestulkoon yksinään itsensä pois entisestä elämästä… Usea uusi kh-potilas ei enää edes tule lopettaakseen, vaan saadakseen ilmaiset lääkkeet… Osa katsoo hoidon epäonnistuneen niin täysin, että vasta vuosien jälkeen hoitoon suostuu… En ihmettele lainkaan… :neutral_face:

PS. Frendin kanssa kävelimme keskustassa ja kommentoi jatkuvasti että “ei, taas joku nisti”; alkoi repeämään jo loppupeleissä kun kerroin jatkuvasti että kyseessä on kh-asiakas, eli ts hän on valvotusti “omilla lääkkeillään”… Eroa ei huomaa… :astonished: :unamused: Poikkeuksia toki löytyy, mutta harva jaksaa tuolloin kävellä “lääkevaihtari-reittien” teitä… Kattaa lähes koko keskustan, joten… :neutral_face:

IIna, kyllähän korvaushoidossa on niitä, jotka eivät aiokaan lopettaa, ja joilta sitä ei edes odoteta!

Ja metadoni on AGONISTI. Yritäkää nyt ihmiset oppia: agonisti TEKEE GUTAA, antagonisti ON PAHIS (tyyliin naloksoni). Miksi metadoni jotenkin vie tehoja opioideilta, en tiedä, vaikka yritin selvittää. Vaikka se on vanha lääke, sen vaikutukset ovat monimutkaiset ja niitä ei vieläkään kunnolla tunneta. Minun vastaukseni asiaan on, että se metku jotenkin onnistuu ikään kuin valtaamaan opioidireseptorit, eikä jätä tilaa muille.

Jännää on muun muassa, että metis on NMDA-antagonisti, kuten ketamiini ja vanha kunnon Resilar (dekstrometorfaani)!

Ja mitä siihen “opioidiblokkiin” tulee: kyllä minulla 80 mg oxyä toimi oikein hyvin metadonin päälle.

^ Joo, se taisin olla minä, joka sanoin metagonin olevan antagonisti. Tarkoitin subun tapaista agonisti-antagonistia. Muttakun kelasin vain lukemani tiedon mukaan, ettei esim metadoninistit saa pollesta mitään, mutta kaippa olin sitten väärässä. Anteeksi.

Subukaan ei ole myy-reseptorin antagonisti, sen affiniteetti siihen vaan on suurempi kuin melkein millään muulla opioidilla.

^Juu, ihan miten vaan herra tietokirja :slight_smile: Myy-mikälie ei sano mulle mitään esim. Mutta sen tiedän, että oli subu sitten mikätahansa, sen ainakin paperilla pitäisi estää muita opiaatteja toimimasta. Tuosta tietokirjalauselmastasi en tajunnut juuri mitään :slight_smile:

Agonistin ja antagonistin välinen raja on liukuva, ja kvantifioidaan tehoprosentilla (intrinsic activity)… Puhtaan antagonistin teho-% on nolla, puhtaan agonistin 100% ja osittaisagonistin jotain siltä väliltä. Buprenorfiinin intrinsic activity on tämän lähteen mukaan 66% , riippuu tosin määritystavasta. Eli suuri buprenorfiiniannos pakottaa aivojen myyreseptorien aktivaatioasteen 66 prosenttiin eikä sitä pysty muuttamaan tästä lukemasta paitsi syrjäyttämällä bupren reseptoreista jollain todella valtavalla annoksella täysagonistia.

Bentsodiatsepiinireseptoreille puolestaan löytyy agonistien (esim. diatsepaami) ja antagonistien (flumatseniili) lisäksi myös käänteisagonisteja, joiden teho-% on negatiivinen ja tuottavat päinvastaisen vaikutuksen kuin bentsot (ahdistus, kouristuskynnyksen lasku). Yksi bentso-käänteisagonisti on aine nimeltä Ro15-4513.

EDIT: Tuosta itse aiheesta, eli siitä että metadoni blokkaisi muiden opioidien aiheuttaman euforian… Jossain väitettiin myös, että jos pitää nikotiinilaastaria ja yrittää lisäks polttaa tupakkaa samaan aikaan, niin tupakoinnista ei saa mitään mielihyvää… Nikotiinin tai opioidien aiheuttama euforia ilmeisesti vaatii että niiden pitoisuus veressä heilahtelee riittävän paljon vuorokauden aikana ja että välillä käydään lievien vieroitusoireiden puolella. Jos nikotiini- tai opioidireseptorit pidetään ympäri vuorokauden tasaisesti kyllästettyinä nikotiinilaastarilla tai metadonilla niin euforiaa ei tule. Ehkä liioiteltua kutsua nikotiinin vaikutusta ‘euforiseksi’, mutta en nyt keksi parempaakaan sanaa.

Höpöhöpöä tuo boldaamani kohta. Kokeiltu on, mutta omasta puolestani, himotupakoitsijana(ällöttävä tapa muuten :angry: ), voin sanoa, ettei se tupakan aiheuttama mielihyvä suinkaan tule pelkästä nikotiinista, vaan myös siitä itse toiminnosta, kun saa sytyttää tupakan, imeä savua, puhaltaa sen ulos jne. :stuck_out_tongue: . Vaikka mut olisi teipattu täyteen nikotiinilaastareita, niin kyllä mä silti kaipaan juuri sitä tupakointia. Tämän vuoksi mulla eivät oikein toimikaan mitkään nikotiinikorvaustuotteet, vaikka parempihan tuo hirveä käryttely olisi lopettaa :unamused: . Vähemmillä savukkeillakin pärjäisin juuri nikotiinin vuoksi, mutta se tapa, se tapa.

Tuo on kyllä täysin totta, että se aamun ensimmäinen rööki(jos siis on saanut nukutuksi, eikä ravannut koko yötä tupakalla :angry: ) “maistuu” parhaalle ja “kohahtaa päähän” aivan eri tavalla, kuin ne muut päivän mittaan poltetut.

Arvostan kyllä suuresti näiden “tiedemiestemme”, eli hilbertin ja Petrin antia palstalle :slight_smile: . Minä kun en tuollaisista hienoista asioista juuri mitään tiedä :blush: .

^ Olen minäkin tupakoinut jo 14 vuotta, oikein huonona päivänä saattaa mennä jopa 50 sätkää. :neutral_face: Joskus
harvoin oon ollu ehkä muutaman päivän polttamatta nikotiinipurkan avulla. Pitäisi varmaan kokeilla sähkötupakkaa.

Eihän se nikotiinin vaikutus tosiaan enää tässä vaiheessa tunnu miltään, paitsi aamulla kun menee ekalle röökille.

Ai onko hilbert nimenomaan tiedemies? Nimestä olen päätellyt että kysessä ois nainen. Toisaalta voihan Petrikin olla miehekkään nikin taakse jostain syystä piiloutuva nainen. Ehkäpä juuri siks että ois vakavammin otettu tiedemies. Tiedenaisista en minä ainakaan ole kuullut, vaikka naispuolisista tieteilijöistä kyllä. ( :imp: )

:astonished: Onko tosiaan näin?? Shiiieeeeet… Se, että hoito täällä suomessa on nykyään mitä on, ei kai se sen alkuperäistä ideaa miksikään muuta? Nämä kioski-hoidot on asia erikseen - ja malibun kaupungin systeemi - mut kaikkialla missä mä olen hoidossa ollut, on aina otettu seuloja, ja palkittu putsina pysyminen lomapäivillä. Minä olen vetänyt tästä sellasen johtopäätöksen, että hoidon tarkoituksena olisi lopettaa muu käyttö, ja keskittyä telee elämällään jotain muuta.

Suomen päihdepolitiikka on todellakin ihan perseestä. Kaikki nistit hiljaisiksi ja mahdollisimman harmittomiksi mahdollisimman helpolla ja halvalla. Tässäkin tapauksessa tyyppi haluaa vielä nuokkua koska “kaikki kaveritkin nuokkuu”, ei edes tiedä miten vetämänsä lääke toimii, mutta metadonia silti kaverille juotetaan! Tämä saattaa tietty olla vain mun mielipiteeni, ja voi tietysti olla väärässäkin, mutta ei näiden lukemieni postausten perusteella ainakaan vaikuta siltä että olisi vielä ihan kypsä hoitoon - toisin sanoen kypsä vetämiseen. Kypsyyhän siihen vetämiseen kadulla nopeammin, kun doupin eteen pitää tehdä jotain muutakin kuin niinkin raskaan jutun kuin herätä ihan jo aaaamulla ja raahautua klinikalle.

Toisaalta mikäli hoidon aloittamisesta päättävät ovat kuitenkin nähneet tyypin tarpeeksi kypsäksi hoitoon, niin ei kait siihen sitten mulla tai kellään muullakaan pitäisi mitään sanomista olla? Vai? No kyllä minä silti ainakin sanon jotain. Ärsyttää, kun tuollaisten sekoilijoiden takia esim. terapiavarat valuvat täysin hukkaan, vaikka olisi ihmisiä, jotka terapiaa tarvitsisivat ja osaisivat sitä myös arvostaa. Ärsyttää niin paljon katsoa, miten nuoreen ja vielä kadulla douppaavaan (siis aamulääkkeensä haettuaan) käytetään sitä kalliimpaa lääkettä ja hoitohenkilökunnan kallista aikaa, vaikka tyttöä ei terapiat vois vähempää kiinnostaa, ja luistaakin niistä aina kuin suinkin mahdollista. Vieressä vanha veturi, joka historiansa vuoksi on tietysti metadonilla subun sijaan, vaikka aikeissa lopettaa hoito ja ajaa koko ajan annostaan alas. Mutta saako hän terapiaa? Ei todellakaan. No, ei kait se hoitoa lopettaessa nyt niin kovin tärkeää enää ole?? :confused: Puhumattakaan nyt siitä että hänelle annettaisi lääkettä, jonka kanssa alasajo olisi huomattavasti helpompaa ja oletettavasti myös onnistumisprosentti vähän suurempi. Mutta ei, se kun on niin paljon kalliimpi lääke. Annetaan sitä mieluummin tuolla kakaralle, joka ei douppaamista vielä halua edes lopettaa. :imp:

Tuntuu tosiaan siltä että k a i k k i koskaan vähänkään subua vetäneet otetaan hoidon piiriin saman tien (olispa todella kiinnostavaa tietää miten paljon hoitoon hakeutumisia hylätään, ja millä perustein!!) Aletaan juottaa nuorille subupäille metistä, halvinta ja vahvinta lääkettä, jotta varmasti pysyy hiljaisena eikä noin vaan lähde pyristelee hoidosta irti. Onhan se nistien valvominen tällä tavalla varmasti helpompaa, vähentää rikoksien määrää ja kunnon kansalaisilla on turvallisempi olla. Mut jossain kohtaa tuntuu unohtuneen se, että ne nistitkin on muuten ihmisiä, ja hoidon tarkoituksena pitäisi olla hoitaa päihderiippuvaisen sairautta. Niin kai terveydenhuollon piirissä hoidoilla noin yleensä on tarkoituksena hoitaa ihmistä??

Nää on tietysti asioita, joista kuuluis aukoa päätään niistä asioista päättäjille, eikä niille, jotka vaan käyttävät hyväkseen helppoa hoitoa ja mahdollisuutta ilmaiseen douppiin. Mun mielestä pallo kuuluu silti myös meille hoitolaisille. Jos saamaansa hoitoa ei osaa arvostaa, ja asenne on se että aamulla tullaan hakee lääke jolla pysyy terveenä, jotta muun päivän voi paremmin käyttää päänsä sekoittamiseen, ois musta ihan asiallista potkaista pihalle. Pari vuotta kun jatkaa kadulla sekoiluja, niin eiköhän sitä hoitoakin osais sitte jo arvostaa vähän enemmän? Huom, tietysti ymmärrän sen ettei se vetäminen kerrasta katkea kellään. Ymmärrän, että hoidon aloitettua voi retkahteluja tulla vielä pitkään, ja mielihaluja sitäkin pidempään. Asenne ja se, miten paljon sitä hoitoa arvostaa, ovatkin musta niitä avainasioita. En kertakaikkiaan ymmärrä, miksi hakeutua hoitoon, jos ei ole aikomustakaan lopettaa vetämistä?? Eikö siinä yhtään hävetä, että saattaa viedä paikan sellaselta, joka sitä todella tarvitsisi? ( Toi on kyl sanonta, jota en oikeastaan voi sietää. Kellä on oikeus määritellä kuka tarvitsee hoitoa enemmän kuin joku toinen?) Itse sen tietää, millä perusteilla hoitoon on hakeutunut, ei kukaan muu. Jonkun omatunto ehkä soimaa, suurimman osan varmastikaan ei.

Hilbert on saksalainen sukunimi… Kyllä minä vaan mies olen.

^ Ok. Tulipahan sekin nyt sitten selväksi. :slight_smile:

Itse tuossa eilen illalla aloin hampaita pestessä miettiä, että kirjoitinko 36h:n valvomisen jälkeen agonisti vai antagonisti; eron tiedän tasan tarkkaan. Itsellekin niitä kontteja yritetty myydä… Pää ei yleensä väsyneenä pelaa, onneksi on palstapoliiseja… Huvittavaa vain lukea Apoa tai Vaulttia, kun siellä on vanhoissa topiceissa nykyistä tämän palstan poliisia sen foorumin pilkunnussijat opastaneet samoin keinoin… :stuck_out_tongue:

Mutta elämä on ja yksin se kh:kin on lopetettava… Itse en aio 60 vuotiaana lääkkeitä hakea, sen duunin saavat hoitaa muut!

HRRRRRR. Eipä niitä ole. Eipä toki. Kaikkiha on MIEHIÄ rrrrrrrr.

No kuhan korisin, ain pidetään ylläperinteistä jakoa, vaikket sinä tuossa sitä meinannukaan.

IIna: Sinulta tuli pikku rekkalastillinen kritiikkiä - käsitän, että puhuit lähinnä korvaushoidoista. Puhut ihmisistä, joilla on huono asenne hoitoon, ja jotka vievät resursseja niiltä, jotka haluavat lopettaa jne. En tiedä, mitä yksi asiakas haittoja vähentävällä puolella maksaa, mutta en usko, että se on kovinkaan kallista. Siellä saadaan halvalla vähennettyä narkomaanien itselleen ja muille tuottamia haittoja, ja se on sen toiminnan onnistumisen mittari, ei se, kuinka moni niistä lopettaa. Kyllä nuo tyypit joita aamuisin näen vaikuttavat ja kuulostavat niin toivottomilta tapauksilta, että siinä ei paljoa hoitokeskusteluilla asioita muuteta. Douppia vedetään ja yritetään pysyä elossa jotta voitaisiin vetää lisää - klinikka tekee heidän hyväkseen sen, mihin sillä on varaa, ja priorisoi resurssinsa kuntouttavalle puolelle, johon ei kuka tahansa nisti pääse, jos ei osoita motivaatiota ja asennetta muuttaa elämäntapojaan.

Onhan se toki outoa, että suburiippuvaisille aletaan antaa vahvempaa opioidia, mutta kyllä sen metadonin lopettaa siinä missä subunkin, kunhan laskee ensin annosta. Ja sitä annosta ei todellakaan tarvitse nostaa niin hemmetin korkealle! Metadonilla on myös se ilmiselvä etu, että sitä ei juuri piikitetä. Kun ajattelee, miten paljon virheellistä ja harhaanjohtavaa tietoa käyttäjäpiireissä liikkuu, vaikkapa nyt metiksestä, on ehkä ihan hyvä pohtia hyötyjä ja haittoja ja tehdä se mahdollisimman objektiivisesti - eli ilman näitä “viimeinen voitelu” -kauhutarinoita.

Nimenomaan! Miksi sitten tuhlata rahaa näihin tyyppeihin joilla ei ole motivaatiota, kun voisi auttaa niitä, joilla sitä on? Sinne kuntouttavalle puolelle nyt ei kyllä minkään motivaatiomittarin mukaan oteta. Yleensä se, että on vetänyt vasta vähän aikaa, on pääsylippu kuntouttavalle. Vaikka usein juuri näillä ei mitään motivaatiota lopettamiseen ole vielä edes syntynyt! Käsittääkseni yksi kriteeri on se, että miten likaiset ne seulat ovat hoitoon hakiessa: jos näkyy vain subu joka kerta, pääsee kuntouttavalle. Jos siellä näkyy aina jotain muutakin, aloitetaan haittoja vähentävästä - jossa ei muuta lääkintävaihtoehtoa ole kuin metis. Mikäli on haittoja vähentävästä joutunut aloittaa, vaikka pitää seulat puhtaina, käyttäytyy aina asiallisesti ja on aikeissa lopettaa hoidon, ei siltikään pääse kuntouttavaan! Sit taas nämä nuoret, joilla on vielä elämänsä vetovuodet edessään. Niitä pidetään kuntouttavassa kynsin ja hampain, vaikkei niillä ois aikomustakaan kuntoutua. (No vähän nyt tuli ehkä kärjistettyä.) Hoitohenkilökuntahan näistä asioista päättää, mut mut… Mun silmissä tämä sekoilija vie sen paikan, joka ois jo valmis muuttaa elämänsä.

Ai mistäs sinä sen tiedät?? Olet käsittääkseni vierottautunut ainoastaan subusta. Metistä kun vedät, olet itsekin aina ihan paskana jo aamuyöstä niin ettet saa enää nukuttua. On kai se hoidon lopetus nyt helpompaa lääkkeellä, joka kantaa paremmin pienillä annoksilla sinne seuraavaan lääkkeen ottokertaan! Työssä tai koulussa olevalle hoidon lopetus metiksen avulla tuskin tulis kuuloonkaan.

Tämäkin on taas hyvin yksilöllistä. Näen ihmisiä, joilla hiki valuu pitkin naamaa kun kalpeina odottavat aamulla lääkettään, vaikka ovat sua puolet pienempiä ja niillä on puolet isompi annos kuin sulla.

Yksin ja omin voimin toki. Mut hoitoa lopettaessa, jos missä, ois erityisen tärkeää saada sitä tukea. Terapiaa käytetään siihen että nuori aikuinen alkais arvostaa elämäänsä ja lopettais douppaamisen, vaikka vieressä yksi on jo siinä pisteessä, ja tarviis tukea siihen että mitä nyt tästä eteenpäin!! Ei helvetti, heittää kyllä niin häränpyllyä koko systeemi…

Edittiä, hlökunta varmasti tunnistaa… :astonished: