Opettelin juomaan sivistyneesti 20v. sitä koskaan oppimatta.Kunnes minun piti myöntää, että alkoholi on minulle ongelma, enkä osaa / voi sitä käyttää missään muodossa,olosuhteissa, en millään tavalla. Korkkasin viimeisen kaljan 2,5 vuotta sitten. Nyt en ota kotiini edes illodiiniä, käsidesiä tms. jossa on alkoholia. En siksi, että niitä joisin vaan enemmänkin periaatteesta. Ainoa paheeni oli kalja ja siideri ja niitä menikin paljon. 24 kaljaa kesäpäivänä ei tuntunut missään tai 2-6 kaljaa iltaisin oli tapa
Riippuvuus aiheena on kuitenkin mielenkiintoinen ja vaihdan ajatuksia mielelläni muiden kanssa täällä päihdelinkissä.
Nykyään luotan huomiseen, luotan elämään ja ennenkaikkea itseeni. Nykyään tiedän olevani raitis alkoholisti ja ylpeä siitä. Alkoholismi on osa persoonaani, mutta sen sairauden kanssa voi elää normaali elämää, kun vain tuntee sairauden.
Ja kertomuksesi ja elämänkokemuksesi varmasti saman kaltainen kuin monien täällä. Minä en tosin kai koskaan opetellut juomaan sivistyneesti, koska muistaakseni sivistyneesti juominen + kohtuukäyttö olivat tylsimysten hommaa. Yritin juoda niin että on hauskaa ja ns. “hyvä meininki”. Ja kuten arvata saattaa, lopulta meininki ei ole enää lainkaan hyvä, ja “hauskuuskin” alkaa pusertaa pikemminkin kyyneleitä silmiin.
Kirjoitit: Riippuvuus aiheena on kuitenkin mielenkiintoinen…
Hei, niin minustakin! Se on kiinnostava jopa ihan objektiiviselta kannalta, ja olen oikein tohtinut lainata kirjastosta sitä käsitteleviä kirjoja, kuten eilen juuri lääkäriseura Duodecimin uusinta uutta olevan niteen Alkoholiriippuvuus. (2010)
Janoan tietoa, mutta en saa luulla pelkän tiedon avulla olevani immuuni päihdeongelmille. Siinä mielessä en (enää) luota kirjaviisauteen.
Kirjat on kuitenkin periaatteessa kivoja, mutta nykyisin keskityn enimmäxeen sarjakuviin.
Erosin helmikuussa siis muutin asumuseroon. Nyt on puoli vuotta harkinta aikaa täynnä eli eron toinen hakemus pitäisi laittaa. Ja laitanhan minä sen.
Ongelma vain on se, ett Kuningas Alkoholi yrittää selättää minut. Se hiipii mieleeni tuon tuostakin. Joku sisälläni kuiskaa " käy ostaan muutama siideri oishan se mukava pitkästä aikaa " Olen ollut 2,5 vuotta raivo raittiina ja aion olla jatkossakin.
Ajan kanssa totuus unohtuu ja luulee, ettei ongelmaa ole. Muutettuani olin melkein menossa ostamaan alkoholia, kun tajusin jotain… sanoin itselleni " HALOO NAINEN, et sä halua sitä paskaa takaisin elämääsi " Nyt olen sitten odotellut milloin nää kuivahumala tuntemukset menee ohi.
Syyksi sanoisin muutoksen. Kroppani on tottunut ratkaisemaan ongelmat viinalla.Muutosta on aina juhlittu viinalla. Minulla on uusi koti jne. kroppani huutaa kippaa nyt uuden kodin kunniaksi. Muutto ja sen jälkeinen aika on ollut raskasta lasten kanssa. Menee oma aikansa, että lapset rauhoittuvat uuteen kotiin. On itkua ja hammasten kiristystä
Yhtenä iltana ostin litran jäätelöä ja sanoin itselleni " syö vittu jäätelöä niin että napa paukkuu " Siitä ei tule krapulaa tms.
Huh hellettä, mutta täytyy käydä pulahtamassa joessa aina välillä, että tästä kesästä voi nauttia.
Huomasin juuri, että " kuivahumala " tuntemukset on jääneet tältä erää. Mielessä ei pyöri alkoholi ollenkaan. Nyt täällä ollessa tietysti ajattelen päihteitä, mutta nyt ajatus lähinnä on neutraali / negatiivinen niiden suhteen. Ei tee mieli juoda .
Tänään voin kiittää tästä päivästä. Kiitos raittiista päivästä .
Jumala,
Anna minulle tyyneys hyväksyä asiat joita en voi muuttaa,
Se ois sitte huomenna juhannus, eikä tuo keskikesän juhla herätä meikäläisessä mitään viinan himoa. Hyvä niin.
Ajattelin mennä kokeilemaan Ouluun Sorsasaaren juhannusta. Soitin eräälle ystävälle, oisko siellä " holisteja " paikalla muitakin. Ja onhan siellä vieläpä paljon. Sorsasaari on Oulussa paikka, jossa kokoontuu AA ja AL Anon ryhmät.Ihana viihtyisä pihapiiri saunakamarineen.
Juhannus ja viina…
Kuinkahan moni pääsee hengestään alkoholin vaikutuksen alaisena ? Kuinkahan moni kärähtää ratista ? Kuinkahan moni tekee henkirikoksen viinan voimalla, entä itsemurhan ? Kuka löytää itsensä putkasta ?
Kyllä viinalla on suuri rooli Suomen kansalle. Radiossa puhuttiin päivällä, että vaikka Suomi on Eurooppalaistunut viinaa juodaan niinkö on aina ennenki juotu. Vedetään lärvit
No, mutta annetaan muiden juoda. Ei ole tarkoitus moralisoida kenenkään hauskanpitoa.
Oikein rentoa ja mukavaa raitista jussia kaikille !