Usein erilleen muuttaminen on ensimmäinen oikea askel, tehdäänpä se oikeasta tai väärästä syystä. Väärällä syyllä tarkoitan sitä syytä, että “se tajuaa mitä menettää ja lopettaa juomisen” koska toisen raitistaminen on tuhoon tuomittu tie.
Vaikka muutto tapahtuisi mistä tahansa syystä, se antaa mahdollisuuden tutkia itseä ja omia oloja rauhassa. Ainoa mikä siinä haittaa ja toipumista hidastaa, on se, että helposti unohtaa mitä saatanallista paskaa ne yhdessäolon hetket oli. Hienot hetket tuntuu hienommilta ja huonot unohtuu kokonaan. Ikävää vollotetaan. Kuunnellaan lupauksia ja uskotaan. Kohta kokeillaan uudestaan. Työnteko ja harrastukset on pakko lopettaa kun ei jaksa muuten miettiä koko ajan, erotako vai ei.
Silti mahdollisuudet selvitä ovat paremmat kun asuu eri osoitteessa. Koska joskus, kun tarpeeksi hakkaa päätä seinään, tulee se oivallus: minä pärjään, minä voin paremmin. Jos siitä on apua, voi miettiä että kyllä minä löydän paremman. Ei heti kannata sitä toteuttaa, mutta saa siitä ajatuksesta jo lohtua.
Tiedättekö, minä tulin juuri matkalta. Minä kävin 5000 kilometrin päässä kotoa. Minulla ei olisi ikinä ollut rahaa tai voimia tai edes tahtoa lähteä kauas lomalle, kun olin hullun exän kanssa. Nyt oli ja kävin ja näin kaikkea ja nykyinen puoliso oli parasta matkaseuraa, olimme selvinpäin ja koimme uskomattomia asioita. Takaisin tulimme kauniiseen kotiin ja iloisina menimme takaisin töihimme.
Vertaan ilkeyttäni tätä tilannetta menneisyyteen. Ennen lomaa kevättalvella ex Kreikkaa mietti tai Espanjaa. Olisi lämmintä ja ihanaa. Hän hemmottelisi minua ja olisi erilaista kuin kaikki edelliset lomat, kun hän oli juonut yötä päivää. Loma lähestyi. Mielensä kiristyi. En tohtinut montaa kertaa kysyä, mitä nyt kerran uskalsin tiedustella, kävisikö se ja se lentoyhtiö kun oli tarjous. Vastaus oli tiukka. Ei ole aikaa kun on vain neljän viikon loma eikä ole rahaa. Tässä vaiheessa ei vielä taisteltu ulosoton kanssa ja asunto oli edullinen, hänen palkka hyvä ja minullakin kohtalainen palkka. Kirpaisi, kun tajusin juomisen ohittavan häämatkan. Loma olisi ollut edullinen ja meillä oli siihen varaa, mutta häntä ei enää kiinnostanut. Sanoi, että ehkä ensi kesänä.
Taisin sen kesän vielä katsoa, en enää muista, mutta mitä varten? Koska vaikka se pettymys oli järkyttävä, lupaus tulevaisuudesta tuli heti perään.
Lomahommat ei olleet edes pahinta. Kaikkea muutakin pientä ja isoa inhottavaa tapahtui ja minä välillä kiehuin ja välillä itkin, niin säälin itseäni. En ymmärtänyt alkoholismia sairautena vaan uskoin sen olevan päätettävissä koska juo ja koska lopettaa juomisen, josta alkaisi se meidän ihana elämä. Tämän vuoksi kun eka kerran muutin pois, muutin kahden viikon päästä takaisin. Se oli minulle kallis homma ja maksoin sitä monta vuotta. Kun toden kerran muutin pois, oli tarkoitus yksin muuttaa mutta otin hänet mukaan. Vain heittääkseni hänet ulos hetken päästä. Ja sitten vielä yksi kokeilu, jonka päätteeksi melkein hengestäni pääsin. Onneksi siitä sentään ymmärsin päästää irti. Huhhuh.
Että jos olette viisaampia kuin minä, lähdetty nyt heti sen eka kerran, koska sitä seuraa se kolme kertaa ja vasta sitten ehkä ymmärrys, että parempi ilman. Pääsette nopeammin eroon. Vaikka hän on maailman ihanin ihminen selvinpäin.
Äh. Tämä nyt oli tällainen vuodatus. Ehkä vähän pilke silmäkulmassa koska iloa pitää olla ja helvetistä pääsemiseen auttaa sekin, jos sille ihan vähän osaa nauraa. Edes jälkikäteen. Tsemppiä teille. Löydätte polkunne, omani ovat olleet vapaat jo monta vuotta! Kiitän tätä palstaa, Al-Anonia ja exää, joka yritti tappaa minut, koska vasta silloin ymmärsin paeta ilman että olisin haikaillut takaisin. Ja tämä pako on ollut ihanaa. On ehkä hämäystä puhua enää pakenemisesta, mutta se on sitä mustaa huumoria.