Ärsyynnystä

Olen täällä uusi tulokas ja tässä juomattomuudessani tuore tapaus. Voiko asiasta edes vielä puhua, kun vasta pari viikkoa on mennyt? Toisaalta Tammikuu meni kyllä juomatta ja vähän ylikin, mutta sitten piti parina viikonloppuna ottaa. No kaksi viikkoa sitten tuli sellainen fiilis, että eiköhän se oo nähty. Ei oo aikuisen naisen hommaa. Selvinpäin on mukavampaa. Kirjoitan ehkä joskus aiheesta enemmän, mutta nyt ihan silkasta uteliaisuudesta muutamia kysymyksiä kokemuksista.

Tänään perjantaina näyttää taas facebook täyttyvän kavereiden ryyppykommenteilla tai vähintään pullo viiniä ruuan kanssa. No jälkimmäinen ei ärsytä, edelliset kyllä. Miksi ihmeessä aikuisten pitää leuhottaa ryyppäämisellä? Itse en ole koskaan ryyppäämisillä retostellut, en edes sillä viinillä ruuan kanssa. Nyt se sitten ärsyttää, samoin kuvat, jossa kaverit poseeraa oluen, viskin tms. kanssa. Ei ymmärrä ja nyt tympii vielä enemmän, kuin ennen. Onko muilla samoja kokemuksia?

Parhaat ystäväni tietävät jo päätöksestäni lopettaa juominen, ja onneksi suurin osa heistä siinä kannustaa. On tosin niitäkin, joiden mielestä olen nyt “tylsä” ja he eivät halua minua mukaansa “kyyläämään ja arvostelemaan” (tämän siis olen kuullut aikaisemmin, kun olen pitänyt tipattomia kuukausia tai kun he ovat puhuneet raittiista tutuistaan). Näistä ihmisistä myös tiedän, että he tulevat taatusti tekemään kaikkensa, että ottaisin viinaa. Jos heidän mielipiteensä ei muutu, niin taitaa olla paras siitä kohtaa karsia ystäväpiiriä.

Muutenkin jurpii yleinen alkoholikeskeisyys. Viimeksi tänään suunnittelin ystävän kanssa hienossa ravintolassa käyntiä ja hän totesi, että “silloin kyllä pitää ottaa viinit, kun on niin laimeaa syödä viisi ruokalajia veden kanssa”. No minä ei aio ottaa.

Onko tämä joku “vaihe” matkalla vai mitä?

´

Kai se riippuu paljon ystäväpiiristä, onko tarpeen ärsyyntyä juomisjutuista yms. vai ei. Esim. omat fb-ystäväni (keski-ikäisiä paljolti joo) saattaa mainita, että juo viiniä, mutta eipä kukaan sen ihmeemmin juomistaan mainosta. Tai ainakaan se ei mitenkään häiritse. Nuorempi polvi (joita heitäkin useampi fb-kaverina)irrottelee reippaammin ja laittaa aikamoisia ryyppykuvia.

Oma ystäväpiirini on sellaista, että jos esim. naisporukalla kokoonnutaan, niin juomaa menee hyvinkin reippaasti, mutta jos joku haluaa olla juomatta, niin sitten on. En ole koskaan liikkunut erityisesti missään juomisporukoissa, vaan olen juonut enemmänkin kotona ja paljolti yksinkin. Tällä hetkellä alkoholi ei kiinnosta yhtään. Huomisesta en tiedä.

Mutta uskon, että jos on pyörinyt porukoissa, joissa yleensä juodaan ja on itsekin reippaasti ottanut, niin ei ole ihan helppoa muuttaa toimintatapojaan. Hyvät ystävät pitää yhdessä muu kuin alkoholi. Vaikka niille, jotka sitä oikein ja viisaasti osaavat käyttää, saattaa muutama lasillinen olla hyvinkin rentouttavaa.

Minusta puhuminen on se tärkein asia, jotta raitistuminen olisi todellista ja se kehittyisi kuten sen kuuluukin kehittyä. Pari viikkoa antaa jo perspektiiviä siihen mitä sille omalle juomiselle kuuluu. Halu raitistua joko vahvistuu tai sitten ei, mutta useimmat täälläkin on puhuneet siitä miten ajatus raitistumisesta kehittyy, kun näkee mitä tosiasiassa se juominen on saanut aikaan ja saa, jos jatkaa. Eikä yhtään ole haitannut se, että näkee muiden juovien ihmisten käytöksessä ne omatkin kuviot joita ei ennen ole kyennyt näkemään. Häpeä jo muidenkin puolesta vahvistuu, siis se tunne, että ei enää tuota söhellystä yms.

Aikansa ne muiden juomiset ja alkoholin mainostaminen sekä alkoholimyönteinen kulttuuri jaksaa vaivata, kun saa itselleen aikaa ja raittiutta taakse, niin noista ei oikein ole väliäkään. Tehkööt muut mitä haluaa, siis juovat jos juotattaa.

Tämäkin päivä on ollut hyvä aloittaa raittiina, siis ei tarvitse kärsiä ongelmista joita juominen aiheuttaa, eikä murheista joita sen jatkaminen tuo tullessaan. Minulla ei ole ollut raitistumisesta mitään murheita, kuten taas juomisesta olisi, siis mitä tänäänkin aion tehdä? Ei paljoa tarvitse miettiä.

Jatketaan raitista päivää sille kuuluvalla pieteetillä.

Lisey72, mulla ei toi nyt näy niin facebookissa, mutta entisessä seurustelusuhteessani, ja hänen kavereidensa keskuudessa, jotka pyörivät hänen työpaikallaan - baarissa - näkyi hyvinkin. Jotenkin viina edustaa jotain vapautumista, kuin se olisi ainoa tie ulos arjen paineista ja ainoa yhteinen autuuden kieli, jota kaikki ymmärtävät. Eksäni mm. tykkäsi juottaa ihmisiä, tietenkin itse ollessaan töissä, ja niin myös vapaalla ja jos vaikka elokuvassa otettiin viiniä, se oli tyytyväisen naureskelun paikka. Olen kutsunut tätä ilmiötä alkoholin fanittamiseksi.

Osittain ymmärrän sen itsekin, koska mullakin meni monta vuotta hauskoissa bileissä, itselläni ei vaan ole terveys koskaan kestänyt hirveän kovaa juomista. Niinä aikoina, kun olen sitä harrastanut, olen sitten nappaillut kipulääkkeitäkin aika taajaan. Yksi viimeisistä niiteistä oli se, että kuulin (ekaa kertaa vast 29-vuotiaana) parasetamolin ja alkoholin yhteiskäytön rasittavan maksaa. Ibuprofeenin suolistovaikutuksethan tunnetaan.

Sitten oli ne kolmiolääkkeet isompaan jysäriin.

Mulla ei ollut yleensä humalaa ilman särkylääkkeitä.

Tämän lisäksi sitten kaikki tiedetyt vaikutukset. Eksällä ne oli mm. vatsa- ja ennen kaikkea nukkumisongelmia.

Mutta onneksi omien kavereideni keskuudessa, vaikka kaikki ovat aina ryypänneet humaloitakin, elämä menee eteenpäin. Ne, joilla on lapsia, eivät enää juurikaan juo, ja joskin meitä on muutama älykködinosaurus tässä vielä ollut kilistelemässä, ei mun muun oman piirin, kuin sen eksäni, suhtautuminen juomaan ole ylettömän ihannoivaa. Pikemminkin siitä on tullut ongelmia mm. satunnaisten suhteiden muodossa :wink: kun kännissä himot on vaikeampi hallita. Ja niitä tulee keksittyä jopa tyhjästä.

Facebook :laughing:

Voitko perustella mikä tuossa on niin huvittavavaa?

Vaikkei nyt varsinaisesti kuulu tähän asiaan, niin auttaa mahdollisesti ammatissani. Minua kiinnostaa ihmisten näkemykset sosiaalisesta mediasta kuten FB,

Facebook on nk. sosiaalisen elämän pakoilua ja ajanhukkaa. Varsinkin jos siellä provosoituu muiden juomisesta, niin kannattaako siellä aikaansa kuluttaa.
En ymmärrä mitä ihminen siitä saa kun keräilee virtuaali-kavereita tai päivittelee statustaan/menemisiään, onko sitten jotenkin parempi ihminen jos siellä on paljon niitä kavereita tai jos kaikki nyt sitten tietää että olet stokkalla ostamassa kahvia?
Nyky päivänä kun kävelee jääkiekkokentän ohi, niin tyhjää on. Lasten nuoruus on tärvelty näillä sosiaalisilla medioilla.
Miksi ei puhelin riitä?

Moi !
Olen samaa mieltä kanssasi. Minua ei kiinnosta mitä muut tekee en tykkää juoruilusta.Kyllä koneella olo on mennyt liian pitkälle monilla. Onko se ystävän korvike. Itsellä ollut masennusta monta vuotta. Kyllä tietokoneella on välillä kiva olla. Etsiä tietoa ja kirjoittaa viestejä ystäville. Mutta se mikä eniten piristää on raitis ilma. Ja hakeutuminen muiden ihmisten seuraan. Oman voinnin mukaan.

Moi !
Hienoa että olet huomannut mitä alkoholi tekee ihmiselle. Miten suuressa merkityksessä se on meidän suomalaisten kulttuurissa.Itseltä juominen loppui noin vuosi sitten.Sen jälkeen lopetin tupakoinnin. Jäljelle jäi syöminen. Siinä onkin sitten vielä työnsarkaa riittämiin. Olen sairastanut monta vuotta masennusta, alkoholi pahensi sitä.
Nyt on ihanaa kun lääkkeet ja terapia auttavat. Tilalle voi saada niin paljon. Itsellä alkoholi vei mielenkiinnon vähän kaikkeen. Tuntuu kuin olisi löytänyt elämän uudelleen.Minä en osaa olla enää niiden ihmisten seurassa jossa ennen viihdyin. Siis niiden juoma kavereiden. Eikä mua paljon kukaan niistä ole enää edes kyselly.Syömässä kyllä voin käydä ravintolassa. Mutta muuten en halua sinne mennä. Mieluiten menen konsertteihin, teatteriin, uimaan, lenkille. Niistä voi löytää ystäviä. Ärsyynnyn humalaisista ja olen miettinyt että tuollainen olin itsekkin. Siis tosi pöhkö. Hienoa on kun pystyy kohtuuseen. Minusta ei ollut siihen. :confused:

Turhaan siellä parjataan Facebookia. Sitä voi käyttää kohtuudella, mutta se ON hieno laite. Ei Facebookin käyttäminen tarkoita, ettei ihminen koskaan kävisi ulkona.

Aivan samaa mieltä. Järkevästi käytettynä FB on vain hyvä lisätapa kommunikoida.

Olen huomannut, että voimakkaimmin vastustavat sellaiset jotka eivät ole edes kokeilleet ja perehtyneet.

Todettakoon vielä etten ole mikään teini vaan big 5 on ylitetty aikoja sitten.

Tuo facebook nyt oli yksi esimerkki. En minä siitä nyt erityisesti provosoidu, mutta jotenkin vaan jurpii joidenkin nuorempien hehkuttelu juomisella. Ihan sama jos kysyisi kaverilta vaikka puhelimitse mitä kuuluu ja ensimmäinen vastaus ois, että ottaa kaljaa ja vasta toiseksi että koti-iltaa.
Makunsa sosiaalisten suhteiden hoitamisessa kullakin. Itse tapaan kavereita livenä, vaihdan sähköpostia, soittelen, mesetän ja joissain tapauksissa pidän yhteyttä fb:n kautta.
Oleellistahan tuossa viime viikkoisessa pohdinnassa oli se, että monet kertovat kuulumisikseen lähinnä ryyppäämisensä ja se ärsyttää. Ihan kuin ei muuta elämää olisikaan, kuin viina. Ittekin olen joskus kotosalla selvinpäin ollessani kuullut kommentin, että “hankkisit sinäkin elämän”… “Elämä” kun on joidenkin (aika monien) mielessä siellä baarissa. Mieluummin kotona selvinpäin koneella kuin kännissä kapakassa.

Ei parjata. Olen sitä seurannut lasten kautta. Mukaviakin tilanteita on tullut fb kautta. Mies ystävälleni tuli puhelin soitto kyseltiin mikä hänen tytöllään on hätänä kun kyselee kuka hänelle hakisi ruokaa. Tytär oli kuumeessa ja opiskelee toisella paikkakunnalla. Selvisi sitten sekin asia. Samoin kun tytär oli laittanut facebookiin että isä oli laittanut tupakat ja sulakkeet jääkaappiin. Siitä riitti riemua pitkäksi aikaa. Oltiin sitä mieltä että iskä on tehnyt liikaa töitä. :laughing:

¤

Tuota koukutusta ajoinkin takaa. Yleensä sellaiset ihmiset jotka siellä käy joka päivä, monta kertaa päivässä, pitävät FB.a ihan hyvänä asiana ja kummastelevat miksi jotkut eivät ole rekisteröityneet sinne. Nykypäivää sitten ihmetellään miksi ihmisistä on tullut suorittajia ja miksi on karmea kiire, mutta onko se normaalia että töissä kahvitauolla päivitetään FB.a?
Ymmärrän sen että, jos haluaa jonkun vanhan tutun tavoittaa sieltä, mutta sitä en että jäädään sinne ns. “pelailemaan”, juoruilemaan ja tehdään siitä tiedostamatta kellon ympäri vaikuttava “maatila” mitä hoidetaan. Eräs minun iäkäs tuttuni jätti FB.n kun huomasi itsessään juuri kyseiset asiat. Kaikista huvittavinta koko touhussa on, että vanhemmat ihmiset käyttäytyvät kovin naiivisti, eivätkä itse sitä välttämättä tajua. Lapset/nuoret tosiaan ovat osansa saaneet kysymättä ja ovat todella koukussa, mikä on todella sääli. Joillain heistä on rajoitettu netissä oloaika, minkä voisi käyttää johonkin mistä on hyötyä.
Tieto/identiteetti turva on myös huolestuttavaa, mutta siitä ei nyt sen enempää, kaikillahan nämä on tietysti hallussa.

Jokainen tyylillään tässäkin asiassa, mutta tässä asiassa minun mielipidettäni ei pysty kääntämään. Olen sinne aikoinaan rekisteröitynyt, tsekkasin homman läpi, mutta en nähnyt siinä mitään loistoa.
Kyllä tietokone ja netti on mahtava keksintö, mutta se miten niitä käyttää on toki jokaisen oma valinta.