Ärsyttävin AA-fraasi/Oppi?

Ärsyttävin AA-fraasi/Oppi?

• Muualla ei voi raitistua,muuten raitistuneet ei alkoholisteja olleetkaan
  • Vuosi selibaattia -oppi
  • Perustajajäsenten palvonta
  • AA-kirjallisuuden pyhyyden ja erehtymättömyyden palvonta
  • Jonkun AA-puhujan palvonta/koroittaminen tosi AA-hemmoksi

0 voters

Listaan tähän perinteisiä AA-oppeja jotka työnnetään ennenpitkää jokaiselle joka sinne pyllynsä usein parkkeeraa…

AA ei minua ärsytä mitenkään ja pidän sitä hyvänä asiana niille jotka siittä ovat hyötyä kokeneet, mutta ehdottamasti ärsyttävin piirre henkilökohtaisesti niissä ryhmissä joissa olen käynyt on juuri tämä listan ensimmäinen “päähänpinttymä”.

Tätä ei tietysti julista kaikki AA-laiset, mutta usein tälläinen asenne on ollut juuri näillä 20-30v raittiina olleilla. Yksi näistä oli kokenut ryhmänvetäjä ja hän teki harvinaisen selväksi mitä mieltä hän on ja muiden tulee myös olla… Olen tähän ilmiöön tavalla tai toisella törmännyt lähes kaikissa käymistäni ryhmistä…

Enemmän ne julistukset huvittavat, mutta toisaalta kun vakavilla asioilla leikkivät…

Nyt on tietysti kaksi eri asiaa, ne opit, (jotka löytyvät sangen runsaslukuisina netistä, ei niitä tarvitse paikalle kuulemaan mennä…) ja sitten ihmiset, jotka ovat maailmankatsomuksensa muokanneet niiden oppien mukaisiksi. Tai sovittaneet, tai miten sen sitten haluaakin sanoa.

Osa heistäkin on ihan tavallisia ihmisiä, mutta tuntemissani AA-laisissa ihmisissä on osa , joissa on minua pikkuisen häiritsevä piirre.

Ja se on se suhtautuminen.
Joskus kekskustellessamme jostain ihan konkreettisistakin elämäntapajuttuihin/päihdeasioihin/raittiutta tukevaan to9imintaan tms liittyvistä asioista, on se suhtautuminen hiukan sellaista alentuvaa…

Eli erilaisen maailmankatsomuksen omaavia pitävät hiukan “ymmärätämättöminä”, “sellaisina jotka eivät ole pohjalle asti juoneet”, “kohtuukäytön ihannoijina”, erilaisina kuin he, asiaa paljon tutkineet ja ryhmissään tieteellisesti analysoineet.

Sellainen hiukan säälivä katse , vähän kuin ymmärtämätöntä lasta sietäisivät kun joutuvat juttelemaan opillisten piiriensä ulkopuolisten kanssa muulta maailmalta salatuista viisauksista…

Se toisinaan tosiaan hiukan häiritsee, ja kun sitten vielä asiaan sekoitetaan salaperäisyyttä, korottaudutaan maailman asioihin kantaaottamattomaksi kaiken yläpuolella olevaksi viisasten klubiksi ja hymyillään tietäväisen näköisinä niille jotka ihan omalla nimellään, omien yhteisöjensä avoimina edustajina ja palkatonta vapaaehtoistyötä tehden yrittävät edes pikkuisen vääntää asioita surkeimpien eduksi… on se semmoinen pieni kiusa, ihmisten välisessä yhteistyössä, se opillisuus.

Olen jotenkin tuon asian ajatellut niin, että monesti ne joidenka on pitänyt hakea vähän enempi kokemuksia on tarve hokea noita mantroja kuolemaansa asti. Onko siinä sitten joku pelko juomisesta taustalla, ettei uskalleta ns. päästää irti, en tiedä. Itselleen anteeksi antaminen voi olla todella vaikeaa. Tiedänhän sen itsekin kokemuksesta.

Mä olen sitten varmaan siinä onnekkaassa asemassa, että voi tuota nähdä vähän metsää puilta, eli raittius on paljon enemmänkin kuin vaan viinatta oloa. Enemmänkin omaksi itsekseen kasvamista ja siis mullahan se ongelma oli se, että olin ihan hukassa itseni kanssa jo ennen juomisen aloittamista. Se oli/on se mun ongelma, jota olen halunnut oppia ymmärtämään. Viina oli sitten vain pakoreitti noille tunteille.

Tuollainen “laput silmillä” meneminen, ja jos joka päivä pitäisi vaan hokea itselleen samoja väsyneitä virkkeitä, niin ei perkele hulluksihan siinä tulisi.

Eli lopultahan en vastannut otsikkoon oikein millään tavalla, muttei se mitään. :mrgreen: Ei ole tarvetta nimetä mitään tiettyä. Kaikki ne on varmasti hyviä, silloin kun niitä kokee tarvitsevansa.

WORD!

Muualla ei voi raitistua,muuten raitistuneet ei alkoholisteja olleetkaan

Ei kai näin monikaan väitä etteikö muuallakin voi raitistua ? Oma mielipiteeni onkin että ensin kannattaa
kokeilla muita keinoja ja jos ne eivät tepsi niin vasta sitten kannattaa tulla AA:han.

Vuosi selibaattia -oppi

Tälläistä en ole kyllä kuullut koskaan. Ei kai AA:kaan nyt julmia ja epäinhimillisiä keinoja suosita :smiley:

Kai tuon “ohjeen” tarkoitus on vain suorasukaisesti sanoa jotain muuta. Eli että voimakkaat rakastumiset ja palavat ihastumiset eivät välttämättä ole kovin tavoiteltavia raittiuden alkutaipaleella. Eikös noissa hoitolaitoksissakin ole epäsuotavaa asiakkaitten välinen vispilänkauppa.

Eli kuten minun jo edes mennyt tukimieheni (entinen pakkolaitosvanki ) sanoi että alkuraittiudella kannattaa välttää liiallista viihde-elämän parissa olemista tarkoittaen yökerhoja jne. Heiveröinen raittius ei välttämättä kanna jos yö toisensa jälkeen karvainen poski painautuu sileää poskea vasten pikkutunneilla. Siinä voi äkkiä käydä niin että hyvät aikomukset unohtuvat (…jos nyt vielä tän kerran ett kerkeehän sitä raitistlee sitte myöhemminkin…you know ) :smiley:

Perustajajäsenten palvonta

No en minä ainakaan ole kokenut että palvontaa olisi…samanlaisia ihmisiähän nuokin olivat…ei ainakaan Suomessa palvota,jenkkilässä voi touhu olla erilaista mutta sehän on muutenkin (itsesensuroitu asiatonta tekstiä)

AA-kirjallisuuden pyhyyden ja erehtymättömyyden palvonta

Höpö,höpö…kirjallisuus olisi modernisoinnin tarpeessa muutenkin…AA perustuu kokemukseen eikä kirjallisuuteen joissa vain kirjattuna ensimmäisten jäsenten kokemuksia. Olin eilen maanantaina palaverissa ja sain 10 uutta kokemusta kun kuuntelin tarkkaan.

Jonkun AA-puhujan palvonta/koroittaminen tosi AA-hemmoksi

Mitäköhän tämä tarkoittaa ? AA:ssa usein toistetaan nimenomaan että jalustalle ei kannata nostaa ketään. Tietysti ihmisten kyvyt ja karismat eivät ole tasaisesti jakautuneita joten aina jonkun kokemukset jäävät paremmin mieleen.

Etkö huomaa?
Olet itse naurettava ja ilkeä AA:n vastaisen ajattelusi kanssa. On asiallista suhtautua alentuvasti kun ei muuta voi. Avoin halveksunta on toinen vaihtoehto.
Katso peiliin.

Moderoinnin linjaa pitää kyllä nyt minunkin ihmetellä tällä foorumilla.

Banneja vihelletään joskus hyvinkin kärkkäästi eikä siinä mitään, fine by me, mutta saman aikaisesti foorumin annetaan muuttua ihan vapaasti trollien leikkikentäksi.

Joskus trolli voi olla ihan hauska tai nostaa (vahingossa?) esiin hyvänkin aiheen ja aloittaa hyvän keskustelun, mutta nimimerkin Anon kirjoittelusta on useampikin kirjoittaja jo ilmaissut negatiivisen mielipiteensä.

On helppo lause tietysti “Älkää ruokkiko trollia”, mutta usein reaktioita syntyy pakosti. Trolli on erikoisen haitallinen silloin, kun se pyrkii mustamaalaamaan jotakin päihdeongelmaisten tukikeinoa tai antamaan siitä naurettavan tai idioottimaisen kuvan, kuten Anon tekee AA:lle.
Kun kuitenkin on niitä hädässä olevia, jotka saattavat ottaa tämän ihan täydestä.

Miettikääpäs siellä Päihdelinkin palavereissa joskus ylläpidon kera tätä trolli-asiaa hieman. En sano että siihen on mitään yksinkertaista ratkaisua, mutta näyttää siltä että kyseessä on kasvava ongelma joka ihan oikeasti voi haitata ihmisten toipumispyrkimyksiä päihdeongelmasta.

Minä en yleensä jaksa parkua moderaattorien ja ylläpidon suuntaan aina kun joku sanoo vähänkin pahasti, mutta tämä mainitsemani trolli-ilmiö tällä muuten mainiolla foorumilla tuntuu olevan jatkuvasti kasvava häiriötekijä.

Kunnioituksella ja kiittäen A-klinikkasäätiötä kohtaan:

R

“90 päivää, 90 palaveria”

Ohjelmassa ei sanotaan missään, että näin pitäisi tehdä. Itse asiassa ohjelmassa ei sanota missään, että toipuminen ylipäänsä edellyttäisi palavereissa käymistä. Kahdestoista askel kehottaa viemään sanomaa, se ei anna missään kohtaa ymmärtää, että pitäisi istua x-iltana viikossa palavereissa.

Tämä riittäköön esimerkkinä. Ja vaikka ketjun aloittaja olisi trolli niin muut näyttävät vastanneen asiallisesti enkä näe, miksi tästä aiheesta ei saisi keskustella.

P.S. En vastannut kyselyyn.

Minäkin alan pikkuhiljaa kysymään mikä tämän foorumin nimi on? AA-linkki vai Päihdelinkki.
Joku itseään esittelemätön enemmän tai vähemmän häiriintynyt tyyppi saa vapaasti heittää tänne propagandaansa. Minua tämä ei paljoa heilauta, mutta ajattelen myös uusia lukijoita ja vielä empiviä kirjoitushaluisia.

Moderoinnin pitäisi puuttua tämmösiin jatkuviin, älyttömiin ja harhaanjihtaviin ihme AA kyselyihin. Kalevin ja anonin kalsarit pitäisi laittaa pyykkiin vähintään kuukaudeksi ja sitten katsoa taas josko ne pysyisi puhtaana.

Paras olisi tietenkin kun antaisi tämmösten trollien puuhata yksikseen, niin aika hoitaas tehtävänsä, mutta valitettavasti näihin provo kyselyihin vastataan yllättävän innokkaasti ja useimmiten taholta jolla ei asiasta ole lainkaan minkäänlaista henkilökohtaista kokemusta jolloin herää epäillys, että tarkoitus on vain ja ainoastaan käyttää tilanne hyväksi kiusatakseen muita. Enkä tarkoita nyt ketoxstiinaa koska hänellä on AA:sta kuitenkin jonkin verran kokemusta.

Näihin trollailuihin yleisesti sen verran, että voihan toki olla sitäkin mieltä, että jättää ne omaan arvoonsa ignoroimalla tai olemalla vastaamatta. Tämä ei kuitenkaan ole mielestäni keskustelufoorumin tarkoitus. Tyypit jotka onnistuvat tukahduttamaan asiallisen keskustelun tai ohjaamaan sen haluamaansa suuntaan ovat tavoitteensa saavuttaneet. Mikä se tavoite sitten on, on täysin eri asia. Itselleni pysyvä arvoitus.

PS. Anonyymien nimimerkkien kyselyihin en vastaa muutenkaan

Suosittelen lämpimästi tiukempaa moderointilinjaa. Bannit voisivat olla myös läpinäkyviä esim. tyyliin “Vinetto - kaksi viikkoa porttikieltoa: syy: asiaton käytös” Nyt vain täältä “katoaa” käyttäjä kuin Stalinin Neuvostoliitossa ja bannauksella ei ole sen enempää ohjaavaa vaikutusta.

Toinen seuraamani portaali murha.info noudattaa aiheiden arkaluontoisuudesta johtuen em. tiukkaa moderointilinjaa aika hyvällä menestyksellä.Suosittelen

^ Samaa mieltä edellisten kanssa.

Jos tarkoitat ohjelmalla 12 askelta sellaisenaan, niin AA:ssa on tosiaan aika monia käytäntöjä ja piirteitä, joita ei mainita ohjelmassa. Esimerkiksi alkoholinkäytön lopettaminen tai siihen pyrkiminen.

12 askeleessa ei tosiaan mainita palavereja saati niiden suositeltavaa määrää, ei alkoholinkäytön lopettamista tai sen vähentämistä. Ei mainita edes AA:ta itseään tai siihen kuulumista.

Huolimatta siitä mitä ohjelmassa EI sanota, AA on olemassa ja jotkut jopa pääsevät sen avulla eroon alkoholista.

Ohjelmassa ei myöskään kehoteta perustamaan uusia sovelluksia ohjelmasta eri addiktioista kärsiville, kuten NA, GA, OA, SAA… tai läheisten versioita AL-anon, Alateen ja ja ACOA.

Elämään mahtuu muutenkin monia hyviä ja toipumista edistäviä asioita, joita ei ohjelmassa erikseen mainita. Ne on silti varmaan ihan suotavia, myös ohjelmaa noudattaville. :slight_smile:

Oletko lukenut Ison Kirjan? Minulla ei enää ole sitä, saati että pitäisin sitä töissä, mutta nopea vilkaisu nettiin osoittaa, että

• AA:sta puhutaan mm. sivulla 16 (toinen taskupainos): ”Meitä Nimettömiä Alkoholisteja on yli sata miestä ja naista, jotka olemme toipuneet toivottamalta näyttäneestä mielen ja ruumiin tilasta. Tämän kirjan päätarkoitus on kertoa muille alkoholisteille täsmälleen miten olemme toipuneet." (Korrekti käännös olisi Anonyymeja Alkoholisteja mutta ei siitä nyt sen enempää)
  • alkoholinkäytöstä ja alkoholistin vaihtoehdoista puhutaan mm. sivuilla 51 ja 65 ”Jos olet vakava alkoholisti niin kuin me olimme, silloin sinulla ei meidän käsittääksemme ole
    mitään keskitietä. Meidän elämämme oli käymässä mahdottomaksi, ja niillä meistä, jotka
    olivat joutuneet inhimillisen avun ulottumattomiin, oli vain kaski vaihtotehoa: Joko oli kuljettava katkeran loppuun ja unohdettava parhaan kykymme mukaan miten kestämätön tilanne oli;tai sitten oli otettava vastaan hengellistä apua.” ”…Jos et pysty lopettamaan juomista kokonaan, vaikka tosissasi tahdot, tai jos et juodessasi osaa säännöstellä nauttimasi alkoholin määrää, olet todennäköisesti alkoholisti. Jos niin on,
    kärsit mahdollisesti sairaudesta, jonka vain hengellinen kokemus voi lannistaa.”

Kyllä koko kirja puhuu alkoholinkäytön lopettamisesta ja Anonyymeista Alkoholisteista. Mutta ohjetta palavereissa ramppaamiseen sieltä ei löydy.

Ja nyt kun kerran aiheesta vielä aloitin niin jatkanpa saman tien:

Jossain keskustelussa on mainittu, että AA-ohjelma kannattaisi uudistaa. Miksi? Eikö olisi helpompi perustaa kokonaan uusi, pelkästään vertaistukeen perustuva liike, jota turhat askeleet ja ohjelmat eivät häiritsisi? Entä jos jonakin päivänä kaukaisessa Suomessamme AA:n apua hakee joku minun kaltaiseni, joka hakee toipumisohjelmaa, ohjelmaa jossa muutaman askeleen ja kummin avulla voi saavuttaa raittiuden - mitä hänelle on tarjolla sen jälkeen, jos AA-ohjelma on vesitetty pelkäksi vertaistueksi? Kristillisellä kirkolla on toki omat oppinsa ja taitaa olla toipumisohjelmiakin (Sininauhaliitolla?), mutta ainakaan minä en ollut valmis kääntymään kristilliseen uskoon silloin, kun kirjaimellisesti henkeni hädässä etsin apua. Pystyin hyväksymään ajatuksen Korkeammasta Voimasta, kunhan siihen ei tarvinnut liittää uskontoa. Toki KV:ni selkeästi perustui juutalaiskristilliseen kasvatukseen ja näkemykseen jumalasta, mutta silti se ei edellyttänyt evlut-kirkon oppien allekirjoittamista.

Olisinko säilyttänyt uskoni, ellen olisi uupunut ihan muista syistä kuin alkoholin takia muutamaa vuotta myöhemmin? Toisaalta olenko oikeastaan vieläkään menettänyt ihan koko uskoani? Eilen eräs työtoverini sanoi täällä kuohunnan keskellä, että “yksi_nainen on aina niin ihanan rauhallinen”. Ehkä jonkinlainen elämänkatsomus on kuitenkin jäänyt elämään? Tai ehkä se elämänkatsomus syntyikin vasta siitä, kun menetin melkein kaiken? Nyt tiedän, että niin kauan kuin minulla on terveys, läheiseni (ml. koirat) ovat terveitä ja on katto pään päällä, niin minulla on kaikki mitä tarvitsen. Ja jos se katto on vielä joskus lähteäkseen pään päältä niin toivottavasti vasta sitten, kun koiria ei enää ole, jolloin voin ostaa vaikka pelkän menolipun jonnekin missä minua tarvitaan.

Haluaisin edelleen uskoa samalla tavalla kuin niinä vuosina ennen kuin uskoni loppui. Ehkä vielä joskus löydän uuden hengellisen kodin jostain, ehkä en, mutta jo tämän mielenrauhan säilyttäminen olisi iso asia.

Kysymykseni edellä ovat lähinnä retorisia. Jos joku kokee palavaa tarvetta kommentoida niin toivottavasti kommentit koskevat asiaa eikä ihmistä, joka ne on kirjoittanut.

Ja nuo Ison Kirjan kommentit on lainattu sivulta aatieto.info/dokut/aloittaja.pdf

Hyviä pohdintoja, Yksi Nainen. Joku puhuu uskonnosta, toinen elämänkatsomuksesta. Ratkaisevaa itselleni on elämäntapa - perustuu se sitten uskontoon tai elämänkatsomukseen. Isommista suuntaa antavista perustekijöistähän kummassakin on kyse. Ehkä sama asia eri nimellä?
Menetyksien kautta minäkin opin tajuamaan oleellisen ja epäoleellisen eron. Loppujen lopuksi kaikki se,mikä on edes jotenkin korvattavissa on epäoleellista. Menetys harmittaa ja voi aiheuttaa vaikeita tilanteita. Näistä kuitenkin selviää kunhan oleellinen säilyy. Oleellinen merkitsee henkistä ja ruumiillista terveyttä. Ja tätä edesauttaa aivan oleellisesti raittius. Tai vielä jyrkemmin ilmaistuna raittius on perusedellytys kaikelle muulle.
Viimeinen lauseesi on tärkeä. Korostaa sitä mistä olen tämän tästä paasannut. Nimittäin sitä, että olemassa olevan säilyttäminenkin on niin iso asia, että sitä voi pitää edistysaskeleena. Ainahan nykytilannetta voi/tulee verrata entiseen juovaan aikaansa. Ja itselläni ei ole epäilyäkään siitä voinko nyt paremmin - pikku vastoinkäymisistä huolimatta. :wink:

Aivan. Keton ja andanten pohdintoja peesatakseni: Se henkinen alkoholismin helvetti taitaakin olla parasta, jota meille juopoille on tapahtunut. Ilman mitään kiihkoamista, itselläni herää väkisinkin ajatus, että siitä tuskan puristuksesta syntyy ikäänkuin vastakohta. Kun on kerran kokenut “helvetin” (tiedän, on pirun raflaava sana, mutta käytän silti), osaa löytää myös toisen ääripään. Mä en ainakaan olisi ikinä ruvennut pohtimaan tällaisia asioita, ja kasvaa tällä tavalla henkisesti ilman niitä kokemuksia.

Tuska, kauna, viha, epätoivo, häpeä, häpeän häpeä, mustasukkaisuus ja pelko vaihtuvat sisäiseksi rauhaksi. Ja minä ainakin väitän, että aika harva tällä pallolla näinä päivinä pystyy sanomaan samaa. Tässä yhteiskunnassa, jossa ihmiset kasvavat luulemaan, että tavara ja raha tuovat onnen ja henkiset sairaudet+väkivalta ovat mielipuolisissa mittasuhteissa, tällaisen ymmärryksen piiriin pääseminen ainakin minulle tarkoittaa sitä, että voin lukea itseni onnekkaaksi.

Ja ei siis pidä käsittää väärin. En ole erottamassa itseäni kenenkään yläpuolelle tuolla vertauksella. Olinhan itse mallikappale tuollaisesta onnettomasta ihmisraunioista, jolle ei vain ollut yksinkertaisesti osoitettu, mikä on oikeasti arvokasta. Mutta tuska kasvoi kerran niin valtavaksi, että se pisti minut luovuttamaan ja on osoittanut tälle tielle.

Andante, Mein Herr! Tämän sivun ekassa viestissä on minun nimimerkkini väärässä yhteydessä. Se on Yks naisen tekstiä eikä minun. Ei minulla ole koiria. :slight_smile:

Kirjallisuus puhuu kyllä ihan varmasti alkoholismista toipumisesta ja alkoholinkäytön lopettamisesta, mutta sinä puhuit aiemmin ohjelmasta jonka käsitin viittaavaan 12 askeleen ohjelmaan, jossa ei tosiaan mainita palavereja eikä juomisen lopettamistakaan.
Puhutaan terveyden palautumisesta ja luonteen heikkouksien poisottamisesta.

Kun puhuu ohjelmasta, on varmaan tarpeen siis tehdä selväksi mitä tarkoittaa ohjelmalla.

“Palavereissa ramppaaminen” voi kuitenkin olla monelle tärkeä toiminto, vaikkei siihen missään painetussa sanassa ohjeistusta olisikaan.
Itse Bill Wilsonhan oli peräti innokas palavereissa ramppaaja, jolla AA:n lisäksi ramppauksen kohteisiin kuuluivat myös Oxford-liikkeen palaverit vielä AA:n rinnallakin,

Ai nyt ne askeleet ja ohjelma ovatkin turhia. I see.

Mutta arveletko tosiaan, että päihdeongelmaisille ei ole muita vertaisryhmiä ja vertaistoimintoja kuin 12 askeleen ryhmät?!
Ou my God, niitähän on vaikka kuinka paljon! On ollut ja tulee olemaan. Siitä vaan valkkaamaan A-kiltaa, A-klinikan ryhmää, elämänhallintaryhmää, paukunvartijaa, kohtuuden ystäviä… Ihan ilman turhia askelia.

Ja jos ei löydy sopivaa, voihan ryhmän tai jopa liikkeen aloittaa ihan itse.

“Vesitetty vertaistueksi”. Tämäkö tarkoittaa siis sitä, että palavereissa käyminen ei ole ihan ok koska ohjelmassa ei kehoteta käymään palavereissa? Ja että palavereissa käyminen ja vertaistuki vesittävät ohjelman? :astonished:

Joo no ehkäpä sana vesittää sopiikin ihan hyvin raitistumiseen tähtäävään toimintaan. Suomen AA:ssa kyse tuntuu tosin olevan enemmänkin kahvittamisesta.

However; AA:n perustajat Wilson ja Smith perustivat nimenomaan vertaistukiyhteisön, toveriseuran, huomattuaan että he pysyvät raittiina jos tapaavat toisiaan; kokoontuvat yhteen käsittelemään ongelmaansa.

He eivät suinkaan tavanneet vain kehittääkseen jonkun ohjelman ja sen jälkeen eronneet omille teilleen noudattamaan ohjelmaa ihan issekseen ja yksinään, vaan alkoivat kerätä nimenomaan vertaistukiyhteisöä.

Wilson oli jo Jumalaa etsineenä tainnut huomatakin, ettei edes usko korkeampaan voimaan yksin riitä, vaan tarvitaan myös ihan lihaa ja verta oleva vertaistukiseura.

Meneeköhän taas asian vierestä mutta yks_nainen64 oletko tutustunut NOVAT-ohjelmaan, itse jos asuisin pk-seudulla tai suuremmissa paikoissa missä noita ryhmiä on lähellä,menisin melko varmaan.

Tuosta kerrotaan myös Jean Kirkpatrickin Täyskäännös kirjassa.Siinä vertaillaan aa:_n ja wfs-ohjelman eroja lopussa.

En ole missään törmännyt tuohon liikkeeseen muuta kuin kirjassa ja mitä netistä katsonut, ehkä toiminta on näkyvämpää pk-seudulla?Keskustelupalsta Naistenkartanolla tuntuu olevan mutta hiljaiselta vaikuttaa.

Periaatteessa tämä on täysin mahdollista. Jos esim. tältä palstalta kerätään porukka istumaan ja miettimään ihan arkielämän selviytymiskeinot ja elämänhallintaan liittyvät keinot raitistumiselle, niin niistä kyllä muodostuisi varsin hyvät keinot raitistumiselle, jossa ei tarvitsisi puhua mistään erityisistä voimista mitään.