apua Tramalin kanssa?!

Tramal 100mg retard. joskus noita 50mg kapseleita muutaman nautin, ja ihan mukava olo oli, kyllä ne vähän euforisoi.
mut miten tän retardin kohdalla? miten nää vaikuttaa? millä aikataululla, ja mitähän määrää uskaltaa syödä?

jokatapauksessa meinaan popsasta, niin ei se tietous pahitteeks olis.

Itselläni 200mg pureskeltuna ilman tolea aiheutti aikamoista oksentelua, joten suosittelisin syömään kokonaisina. Tällöin myöskin opioidi-vaikutukset korostuvat SNRI-vaikutusten kustannuksella (eli se stimulanttimainen alkupöhinä, jota jotkut varsinkin nopeavaikutteisista saavat, jää vähemmälle). Kokonaisina kestävät myös pitkään (itselläni vähintään 12h) ja huippuvaikutuksetkin ovat joskus 4h jälkeen.

Ilman tolea suosittelisin alkuannokseksi yhtä 100mg tramalia, jos tuntuu, että jää vajaaksi, niin sitten toinen. 400mg annosta päivässä ei kannata ylittää epilepsiakohtausriskin vuoksi. Kohtausriski on todellinen eikä pelkästään lääkeyhtiöiden varoittelua, itse olen ollut tällaista kohtausta todistamassa. Tuo 400 mg päivässä ei myöskään tarkoita, että olisi turvallista ottaa 400mg kerralla (varsinkaan pureskeltuna), jopa 150mg on tiettävästi riittänyt aiheuttamaan tällaisen kohtauksen (tämä on toki äärimmäisen harvinaista).

Taustoistasi en tiedä, mutta sanon, että älä nyt ala kuitenkaan useasti noita nappailemaan. Lähteehän se homma käsistä kuin nakki haulikosta… No onneks on aikalailla kattoraja, että vaikka ottaisi enemmän niin ei vaikuta sen kummemmin. itte sanoisin et tolettomal toi 100mg on jo, no riittävä saamaan euforian, tosin saattaa kestää jopa 5h ennen kuin alkaa vaikuttaa, depot kun on…, mutta muista myös, että määrä nousee aina, ite oon kärsiny pitkään selkäkivuista ja 400mg/vrk ollu normi annos muiden lääkkeiden ohella ja nyt olen alkanut koittaa kitkeä tuota 200mg:hen / päivä ja aika yhtä helvettiä se on. Toivoisin vain, että olet ketä ei ennen ole syönyt mitään lääkkeitä ja koittaisit kerran pari ja jättäisit siihen, tuosta sitten vahvemmat alkaakin olemaan temgesicit ja no, sitten olet jo aikalailla kusessa kun niitä nappailet päivittäin “fiilistelyyn” :unamused: Sori saarnasta :neutral_face:

Joo eli ei tuo lääke ole missään tapauksessa siellä missään lievimmässä päässä kivunlievityksessä, useassa tapauksessa se vahvin mitä EHKÄ buustataan muilla tarpeen mukaan, ja silloinkin 400mg/pvä. Itse syöneenä nyt 6kk tramalia, 5kk niistä 400mg / vrk, ja nyt tiputtanut 200mg/pvä mikä ei ole ollut helppoa… koitin myös tiputtaa 100mg:hen hetki sitten, mutta en kestänyt paria päivää pitempää joten oli pakko taas palata tuohon 200mg. jonka kanssa on myös joka päivä kivut suuret, mutta koitan kuitenkin pitää sen siinä nostamatta milligrammaakaan enään yli tuon 200mg / pvä. Sinänsä outoa, että lääkärini olisi tuputtanut vielä monta kuukautta tuota 400mg, mutta itse pyysin sitten tiputusta 100mg tabuihin, ku käsittääkseni noita depotteja ei oikein ole suositeltavaa / hyvä halkoa.
Kuitenkin edelleen perseestä perämoottoriin pointtina pidän sitä, että ei hyvä lääke viihteilyyn, ei ainakaan ensimmäisenä lääkkeenä, vaan kohtalaisen hyvä kivunlievitykseen. (riippuen kivunlaadusta ja kipuasteesta)

joo, tulihan se testattua. neuvoja lukematta hiukan enempi. en tiiä tuliko seuraavana aamuna “yliannostuksen” takia, vai laskuissa oksennukset ja kunnon tärinät. depotit on vähän nihkee juttu.

kuitenkin, tiedustelen nyt vielä, että voiko noita ottaa nokkiin? voiko normi 50mg kapseleista? teho parempi? vaarallisempaa?

En ole hirveä viihteilijä, noin muutenkaan, mutta huomasin aikanani kun söin hiukan yli määrätyn annoksen, yö oli euforinen.

kiitoksia muuten tiedoista, että riippuvuuskin tulee jo alle viikossa (määrätty 200mg vuorokaudessa selkäkipuihin.)

ite oon vetäny vaan 600mg 24 tunnin sisällä noit depottei ja tuleehan niistä hyvä olo mut kantsii miettii haluuks koukuttaa itseään tohon

No enpä lähtis suosittelemaan nokittamaan tramalia. nokita vaikka benjoja mieluummin tai mieluummin mehukattia prkl! ota nyt vittu opiksesi, ei noitten kanssa ole pelleilemistä. Sry kielenkäyttö mut pistää vituttamaan. Älä sekaannu tramaliin, äläkä temgesic:iin tjsp pyydän, kiitos kuitti ja piste.
-Addie

Eipä noita kannata syödä päidemielessä. Primperan oheen jos sitten ollenkaan. Retardin ja normin vaikutuksella ei pitäisi olla eroa. Muuta kuin vaikutusaika. Eli retardin kanssa pitää olla varovaisempi. Tramadololihan on muuten melko turvallinen lääke, mutta joitain se vaan kummasti koukuttaa. Sen lisäks että siinon se pahoinvointivaikutus aikas voimaks joka sekin on niin yksilöllistä. Ne jotka syö sitä määräyksestä vuosia, tottuu sivuvaikutukseen eikä tarvitse pahoinvointilääkettä ohessa. Suos. älä ainakaan piikitä sitä. siitä se hullunmylly lähtee. Tbl on vaikea murskata mutta jostain syystä ko tapa on ollut suosiossa jo kauan. Luulen sen johtuvan lääkkeen helposta saatavuudesta, muuta syytä en keksi.

Tuo riippuu täysin toleranssista, niin kuin lähes kaikkien aineiden lähes kaikki vaikutukset. Jos tole on sitä luokkaa, että 400mg ei aiheuta mitään oloja, saa Tramalia kiskoa melkoisia määriä jotta saisi kohtauksen.

Aivan niin. Tramadolin vaikutus riippuu niin paljon yksilöstä. Tiedän itsekin henkilöitä jotka on laatannu ihan 300mg annoksella. Sitten on sällejä, jotka sanoo, että kunnon notkut tulee vasta 500mg annoksilla retard rouhittuna/nopeana versiona.

Omakohtainen jossakin määrin euforisoiva kerta-annos on ollut 250~400mg joko nopeana tai sitten retardit rouhittuna… :unamused:

Oh really? Sittenhän sinulla on varmaan antaa lähde, jossa näin sanotaan.

Ei siihen lähdettä tarvita, sillä lääkäri voi määrätä Tramalia 600mg päivässä, eikä sellainen olisi tietenkään sallittua, jos jo 400mg:n päivittäisannos olisi automaattisesti vaarallinen.

Olen itse syönyt Tramalia viitisen vuotta, josta vajaan vuoden 600mg päivässä. Epileptisistä kohtauksista on kokemusta, ja minun tapauksessani siihen tarvitaan esimerkiksi 2000mg:n kerta-annos Tramalia ja muita huumeita päälle, kuten piriä. Toleni on sen verran korkea, ettei 400mg aiheuta minkäänlaisia vaikutuksia, joten olisi todella epäloogista jos sellainen määrä kuitenkin aiheuttaisi kohtauksen.

Näin juuri. Tramalin (niin kuin muidenkin lääkkeiden) käyttöön liittyy toki suosituksia, mutta käyttäjien yksilölliset ominaisuudet ja vaihteleva toleranssi tekevät vaikutusten satavarman ennustamisen mahdottomaksi.

Omasta toleranssistani en ole yhtään ylpeä saati iloinen, mutta se käy hyvästä esimerkistä sen suhteen että meitä on moneen junaan.

Itse komppaan tuota pienen bentsoannoksen ottamista, mielellään vielä klonatsepaamia(Rivatril) jos ottaa vähänki enemmän Tramalia.

Olin aika varma omasta kannastani, joten rupesin sitten itse kaivamaan lähdeaineistoa.

Tuollaisen löysin: springerlink.com/content/ll4042n380583017/

"Mean tramadol intake does not differ between patients with and without seizure, and the most common dose range in those with seizure is 500–1000 mg. We thus conclude that the incidence of seizure with tramadol is not dose dependent. "

Toki tuossa ei suoraan puhuta toleranssin vaikutuksesta. Harmittavasti koko artikkelia ei saanut luettavaksi edes nelliportaalin kautta.

Okei, oon nyt testannu tramadolilla. Kiitokset varoituksista, ja anteeksipyynnöt päälle, etten niitä kuitenkaan kuunnellut. :slight_smile:

Mitään erikoista ei ole tapahtunut, ja en edes usko koukuttaneeni itseäni. kipuihin on määrätty 200mg vuorokaudessa, mutta muutamina iltoina original postin jälkeen tuli testailtua.
olen ollut jo päiviä ilman, ja ilman mitään oireita, voiko vieroitusoireet alkaa vasta päivien päästä, mikäli riippuvuus on syntynyt?

toleranssista tahdon myös kysyä, kuinka nopeasti se “nollaantuu”? …aika hitaasti kasvoi itselleni tolet, koska vielä neljäntenä iltana/yönä sain melkein saman euforian aikaiseksi samalla annostuksella illaksi/yöksi.

yliannostusta vai laskuja? oksentelua seuraavana aamuna ja karmeaa hikoilua…

otin myös nasaalisti, pitäisikö oikeasti hyötysuhde tai toimivuus olla parempi kun syötynä? …en huomannut kirvelyä tai korvissa soimista, niinkuin joku mainitsi, että voisi käydä… (nokkiin 50mg kapselista jauheet ja syötynä sekä 100mg retard pureskeltuna että 50mg kapselit)

millaisia vieroitusoireita on luvassa, jos koukkuun jään?

Onnea helvetilliselle tielle lähtemisestä sitten vain oikein kovasti… Itselläni vuoden päivittäiskäytön jälkeen (ok, mukana oli kyllä kaiken maailman muitakin mömmöjä aika runsaastikin) niin Tramalin pitkäikaiskäytön lopetuksen myötä voit varautua tärinään, kramppeihin, jatkuviin vilunväristyksiin, ahdistukseen, vatsaoireisiin, nenän jatkuvaan valumiseen ja muihin kovan flunssan oireisiin; ja päälle lisäksi todella rajuun mielialan romahdukseen ja pitkäaikaiseen masennukseen.

Itselläni vieroitus edelleenkin käynnissä ja lupaan että tämä tuskallisen piinllista aikaa joka vaikuttaa päättymättömältä…Lisäksi tuohon Tramaliin käyttöön sisältyy riski, että Tramalista tulee jokapäiväistä perusleipää ja kun siitä ei saa enää tarpeeksi hyvää oloa niin mukaan tulee lisämausteeksi Oxyt ja Burbe yms. …Ja minulla kusipäällä vielä myös nopeat päälle ja tuota laskua makselen nyt ja vielä kauan eteenpäin-

Loppusummaus = Tramal on hyvä lääke ohjeen mukaisesti käytettynä lyhytaikaisesti oikeaan kipuun - muuten käytettynä se on tehokas pikatie todella vittumaiseen, vieroitusoireiden täyttämään elämään.