apua tarvitaan.

Päihdelinkin moderaattori][/i]

:angry: :mrgreen:

No mikä tossa nyt taas oli sääntöjen vastaista? :unamused: Kait reissaaminen ja lääkkeet on ihan normaali asia?

Mutta siis joo, vastaan nyt tähän, koska tämä on ennemminkin haittoja vähentävää, että kun kuljettaa mukanaan huumausainelistalla olevia aineita, niin täytyy olla mukana EU-resepti. Sillä respalla voi todistaa, että on oikeus kuljettaa niitä lääkkeitänsä, mutta sen saa tietääkseni niinkin, että sillä on oikeus lunastaa lääkkeitä jostain muustakin EU-maasta. Ilman reseptiä noiden kuljettaminen on laitonta, vaikka oppareita ilman reseptiä myydäänkin joissain maissa, mutta ei niitä Suomeen silti saa tuoda, koska Suomessa ovat reseptin takana.

Harvoin noita todistuksia kysellään lentokentällä, mutta on multa joskus kysytty. Aina olen sen paperin hommannut PKV-lääkkeitä varten.

En nyt muista, oliko tämä aivan täysin se, mitä Mikko tuossa kysyi, mutta ainakin yleispätevä ohje reissaamisen varalle.

Neuloista sun muista en osaa sanoa.

^
Ai saatana,en edes muistanut koko ketjua tai saati ,mitä sinne kirjoitin,kun vetäsin muutaman dormarin ja pullon vodkaa. Hyvä minä. :wink: :laughing:

Nnaana. En ole menossa eu-maahan ,eikä tainnut kuulua shengen,eikä eta listaan. Täytyy tutkailla enempi,jos sieltä tuo säkillisen lääkkeitä Suomeen,tarviiko silloin minkälaisia dokumenttaja todistukseksi.

Mä olen pyytänyt lääkäriä kirjoittamaan lääke rasioihin englanniksi mihin ne on ja hyvin on riittänyt.

EU:n ulkopuolella pätee vielä tiukemmat säädökset. EU-maihinkin saa viedä mukanaan henkilökohtaisia lääkkeitään 3kk satsin. Schengen maista saa tuoda 30 vrk annoksen ja muista valtioista 14 vrk annoksen huumausaineeksi luettavia lääkeaineita. Tullin sivuilla lukee, että sulla pitäisi silti olla Suomessa voimassa oleva lääkemääräys niiden tuomiseksi ja edellyttää myös sen, että valmisteella on myyntilupa Suomessakin. Sama tietty koskee vientiä ulos Suomesta. En sitten tiedä, että mitäs jos sairastuu matkalla ja on vaikka saanut tyyliin kodeiinia kipuihinsa. :confused:

PERIAATTEESSA pelkkä lappu lääkkeiden päällä ei riitä, JOS niitä respoja kysytään. Multa on kerran elämäni aikana kysytty, kymmenessä eri maassa olen käynyt ja monessa useammankin kerran, että enköhän lähemmäs viittäkymmentä kertaa ole lentänyt.

Nnaana apteekissa printtaavat lapun jossa sun lääkkeet on luetteloitu, ei tarvi lekuriin mennä sen takia. Turkissa tykkäävät kun rasioissa on englannin kielinen teksti ja syy mihin vaivaan ne ovat, ei ne laske pillereitä kun on hyvä syy. Mullahan neuloja insuliinin takia ja kun näkevät insuliini ruiske paketin jossa taas teksti englanniksi niin asia OK vaikka neuloja olis kaksisataa. Heidän omista lääkkeistä eivät piittaa, ongelma voi tulla eteen sitten kotomaassa mutta respa niin eivät laske monenko päivän lääkkeet sulla on. Sielä sivummalla on apteekkeja joissa lukee doctor, semmonen kasikymppinen ukko mittaa mahdollisesti verenpaineen ja kun sanoo vaimolle samat niin se kymppi kyllä riittää. Kerran vitutti kun oma lääkäri ei kirjoittanut yöksi kymppi pameja niin toin niitä pussillisen ja vaimo toisen.

^ Kyllä tarvii olla viralliset dokumentit niistä tuomistaan PKV-lääkkeistä ja voimassa oleva resepti myös Suomessa. Muutoin syyllistyy huumaus-/lääkeainerikokseen. Lukee ihan tullin sivuilla. Sulle on sattunut hyvä mäihä, jos et ole jäänyt tulliin niiden kanssa kiinni, koska lääkkeet EU:n ulkopuolelta kuuluu ilmoittaa tulliin ja näkeväthän ne läpivalaisussakin ne, vaikkei menisi itseään ilmoittamaankaan.

Just in case joku matkailija nyt tätä lukee, vaikka Mikko jo aloituksensa poistikin.

Eine lakenut pilleritä kun kummallakin oli respat.

Totta kai tullista saattaa hyvinkin päästä kävelemään läpi ilman suurempia selvityksiä, eivätkä ne jokaista pikkuriikkistä pilleriboksia välttämättä jaksa vaivautua kovin perusteellisesti ratsaamaan, jos niillä on tärkeämpääkin tekemistä, mutta enpä silti tuon varaan laskisi ja painelisi tulliin ilman kaikkia tarvittavia dokumentteja. Se narahtaminen on kuitenkin enemmän, kuin mahdollista ja mua ei ainakaan kiinnosta vittujakaan saada syytettä mistään lääke-/huumausainerikoksesta tyystin turhaan ja selvitellä asioita sitten iät kaiket siellä ja täällä, kun paljon pienempi vaiva se lopulta on hankkia tarvittavat asiakirjat :unamused: .

W, olet oikeasassa. Se turkin papan todiste ny vaan tuntuu riittävän.