Hei,
Kaipaisin neuvoa samankaltaisissa tilanteissa olleilta tai tällaista lähestymistapaa toivoneilta.
Olen 23 vuotias tyttö, joka on ollut nyt muutaman kuukauden sairaslomalla burn-outin ja masennuksen vuoksi, tavoitteena saada muutama lapsuuden ja varhaisnuoruuden asia käsiteltyä. Isoin asia näistä on isän alkoholismi.
Isäni erosi äidistäni alkoholismin vuoksi minun ollessani 6v ja siskoni 3v. Tapasimme isää jokatoinen viikonloppu. Isä oli eron jälkeen noin vuoden raitis, kunnes alkoi juoda muutaman oluen iltaisin. Vuosien varrella määrät ovat kasvaneet ja nykyään kulutus on (isän puolison mukaan, onnistuin kerran kaivamaan häneltä tiedon kun hän oli soittanut minulle umpikännissä)arkisin pullo viskiä ja viikonloppuisin enemmän. Isälläni on myös erittäin vakavia terveysongelmia, joihin hän syö hirvittäviä määriä lääkkeitä. Moni näistä lääkkeistä on sellaisia, joiden kanssa ei missään nimessä saisi ottaa alkoholia ja pelkäänkin, että suuri osa isäni mysteerisairaudesta, jota lukuiset lääkärit ovat koittaneet selvittää mutta kukaan ei tiedä miten hoitaa, on alkoholin ja lääkkeiden yhteisvaikutuksien oireita. Olen myös pohtinut, josko isä huijaa lääkäreiltä liian suuria määriä lääkkeitä, sillä isäni ei käytä e-reseptejä lainkaan ja käy useamman eri firman lääkäreillä. Isäni täyttää pian 60v ja pelkään hänen kuolevan pian.
Olen valmistellut itseäni “interventioon” psykoterapiassa (josta on ollut paljon apua) ja keskustellut siskoni kanssa asiasta. Juuri äsken teimme kumpikin listat, joihin kirjoitimme toiveita, pelkoja, traumoja ja kysymyksiä.
Toiveina on
-isän saaminen terveeksi, eli käytännössä alkoholista vierottautuminen ammattilaisten avulla
-isän tapaaminen jatkossa vain selvinpäin
-uusien, hyvien muistojen luominen
En tiedä onko kummallista istua isän kanssa alas listat kourassa, mutta olemme kumpikin herkkiä tyttöjä siskoni kanssa ja tuntuu, että lista on hyvä apuväline ja turva näin pelottavassa tilanteessa. Emme ole koskaan puhuneet isällemme hänen alkoholinkulutuksestaan tai siitä, että meitä on lapsina pelottanut ja ollut paha olla juopottelun takia. Isä ei ole myöskään koskaan huutanut minulle ja on ollut todella rankkaa nyt viimeisen vuoden aikana, kun olen pystynyt itselleni tunnustamaan, että isä on alkoholisti ja lapsuuteni, noh, lasinen.
Pelkäämme, että isä kuitenkin loukkaantuu, puolustelee, vääristelee menneitä, kieltää totuutta tai kieltäytyy kuuntelemasta. Todennäköisimmin loukkaantuu ja ottaa ns. marttyyrin asenteen ja alkaa ryypiskellä suruunsa kahta kauheammin. Tahdon kuitenkin (itsekkäästi) saada lapsuuteni kokemukset sydämeltäni vastareaktiosta huolimatta.
Pohdin myös, että onko vieroitukseen hakeutuminen helpompaa jos annan keskustelun yhteydessä isälleni vaikka esitteitä eri hoitopaikoista? Silloin viesti hänelle voisi olla enemmän välittävä kuin syyttävä. Vai mitä te ajattelette? Onko joku samassa tilanteessa tai käynyt tällaisen väliintulon läpi? Neuvoja?
Minua ja siskoani jännittää todella paljon, mutta onneksi meillä on toisemme ja voimme yhdessä käydä tämän toisiamme tukien läpi.
Ps. Keskusteluun liittyy myös isäni puoliso, joka on ollut isäni kanssa yhdessä siitä asti kun olen ollut 7v, hänelläkin on osansa ikävissä kokemuksissa. Keskusteluun tulee myös puolison tytär, joka on jo 30v ja tähän mennessä ainoa henkilö joka on isälleni ja hänen puolisolleen heidän alkoholinkulutuksestaan puhunut. Keskustelut ovat aina olleet riitaisia.