Apua AA:sta?

Moi,

Olen uusi täällä. Olen tullut siihen pisteeseen, että koko elämäni on vaakalaudalla juomiseni takia. Olen akateeminen, mutten uskalla hakea koulutustani vastaavaa työtä, koska koen olevani arvoton ja juomiseni ruokkii tätä harhaa todella hyvin, joten alisuoritan uraani arvottomilla työkokemuksilla. Vaimoni uhkaa lähteä lasten kanssa. Olen vasta 33 vuotias ja saattanut elämäni tähän pisteeseen. Haluaisinkin kysellä apua eli miten AA toimii? Jos sinne menee, niin onko pakko puhua? Voiko siellä istua jotenkin piilossa, ettei muut näkisi mua? Entä A-klinikka? Minkälainen paikka se on?

Apua AA:sta? Minulle oli. Se oli vihonviimeinen paikka minne halusin mennä. Tappelin vuosia omin voimin ja erilaisten ns. ammattiauttajien tuella. Lopulta, kun olin juonut pari työpaikkaa ja avioliiton sekä ajokortin, olin kypsä menemään hoitoon moneksi kuukaudeksi. Hoidossa oli mentävä AA-ryhmiin tai jos ei mennyt, sai lähteä pois kokonaan.

Hoidon jälkeen kävin AA:ssa tiuhaan tahtiin pari, kolme vuotta. Omaksuin uuden ajattelutavan kaikkeen elämään liittyvään ja raitistuin. Tarkoitan raitistumisella sitä, että en enää tunne mielihalua juomiseen. Ei edes silloin tällöin tai joskus. Olen päässyt riippuvuudesta täysin. Juomatta olen ollut yli neljä vuotta yhtäjaksoisesti, josta raittiina ehkä kaksi vuotta. Minun mittapuuni raittiuden suhteen on aika tiukka. En myönnä olleeni raitis silloin kun kipuilin juomahimoni kanssa, vaikka pysyinkin juomattomana.

Nyt elän seesteistä aikaa. On työ ja toimeentulo ja jopa uusia ihmissuhteita, joista jokin voi kehittyä vaikka miten tärkeäksi. Ihmettelen toisinaan, että minkä tähden minun piti elää paras nuoruuteni ja aikuisikäni juoppolallina? Vain nousuhumalan lyhyen huumanko takia? En tiedä. Olen alkoholisti ja minun ei parane mennä kokeilemaan kohtuukäyttöä. Enkä voisikaan, koska en milloinkaan ole ollut kohtuukäyttäjä, vaan väärinkäyttäjä.

Pärjään hyvin juuri niin kauan kun en ota ryyppyäkään selvään päähän. :smiley:

Nii… Mua varmaan pelottaa kaikista eniten hoitoon hakeutumisessa se, jos tapaa tuttuja tai ihmisiä, joita sitten tapaa muuallakin esim. työympyröissä, kun asun tällaisessa pienessä kaupungissa. Mä en oo vielä menettänyt mitään juomisen takia, paitsi itsekunnioituksen ja terveen maksan… Kuitenkin oon tullu siihen pisteeseen, että nyt saa loppua… AA:han menen varmaan katsomaan, jos siellä uskaltaisin istua… Oon kattellu jo niiden kotisivuiltakin, mutta noita vapaita ryhmiä menee yllättävän harvaan… Sellanen tuli kans mieleen, et jos menis jonkun lähikaupungin tai -kunnan AA:han katselemaan, niin onko se kuinka tavanomaista tai yleensäkään sallittavaa…?

.

Moro Mittarimato, ja tervetuloa minun puolestani. Oma AA-kokemukseni on positiivinen, kuten monen muunkin. Olen myös akateeminen ja hyvissä hommissa työskennellyt, enkä viitsinyt pienessä kaupungissa asuessani käydä paikallisessa AA:ssa. Niinpä ajelin toiseen kaupunkiin, eikä siellä osoitetta kyselty :slight_smile: Nykyisin rohkenisin jo mennä paikalliseenkin, mutta ymmärrän hyvin vieroksuntasi.

Itse AA on paikka, jossa voi myös istua hiljaa. Aluksi moni niin tekeekin, mutta ajan mittaan porukka tulee tutuksi ja puhuminen tulee helpommaksi. Suosittelen lämpimästi. Jos jokin ryhmä ei tunnu hyvältä, kokeile jotain toista.

A-klinikasta minulla ei ole hyviä kokemuksia, mutta sekään ei tarkoita paikan olevan huono. Pitää vain ymmärtää, ettei alkoholi sovi alkoholistille eikä heroiini heroinistille. Jos haluat oikein kunnolla panostaa toipumiseesi, kannattaa käydä esim. Kalliolan, Avominnen tai Lapuan minnesota-hoitojen infoissa kuuntelemassa tai ottaa yhteyttä niihin. Niissä on aika paljon kaltaisiasi työssä käyviä ihmisiä (aika korkealtakin tasolta), joiden kanssa on ehkä helpompi tutustua.

Aika usein olen AA:ssa kuullut samoja pohdintoja. “Hauskin” kertoja oli mies, jota hävetti mennä AA:n ovesta sisään ihan vain jos joku sattuisi näkemään. Nyt jälkeenpäin hän ihmettelee miksi oven ohi käveleminen ympäripäisään ei hävettänyt yhtään. Viittaamasi avopalaveri on tarkoitettu lähinnä päihdetyön opiskelijoille ja alkoholistien läheisille. Jos itse koet haluavasi tukea alkoholiongelmaan, olet tervetullut jokaiseen maailman AA palaveriin aivan milloin sinulle itsellesi sopii. Kun kävelet ovesta sisään, olet samanlainen ryhmän jäsen, kuin kaikki muutkin. Toki se, että olet mukana ensimmäistä kertaa huomioidaan siten, että muut sillä kerralla kertovat omasta alkoholihistoriastaan ja raitistumisestaan. Joku on ensimmäisellä kerralla hieman ihmetellytkin, että juomajuttujako täällä vain kerrotaankin. Et sitoudu mihinkään. Sinun ei tarvitse liittyä ryhmän jäseneksi, eikä tulla toista kertaa.