Apteekkisopimus

Hei! Kertokaa nyt pliiiiiiis, lähteekö apteekista kaikkiin mahdollisiin apteekkeihin tieto, jos teen apteekkisopimuksen johonkin apteekkiin. Eli onko tietotekniikka jo niin pitkällä?

Aika turhiahan noi sopimukset olisi jos ei apteekkehin leviäisi tieto. Näin kuvittelisin, en siis tiedä.

Ennen ne on vaan faksattu lähiapteekkeihin. sitä tässä mietin, että näkyykö nykyään jossain kannassa.

Välttämättä tieto ei mene kaikkiin maan apteekkeihin, mutta kymmeniä ellei satoja kilometrejä joutuisi kyllä ajamaan sen kiertääkseen.

Siis tuo faksataan edelleen? Jos olisi yhteinen kanta, näkyisi kaikilla apteekeilla. Kun mielestäni joskus oli vireillä hanke tuosta yhteisestä kannasta, jonka avulla kaikki apteekit olisivat nähneet mahdolliset sopimukset.

Kun tässä taannoi soitin terkkariin että mulla on loppumassa neurotol jonka hain vielä paperirespalla että laittakaa vuoden erespä tohon mun lähiapteekkiin niin sanoivat ettei sillä ole väliä ku saa hakea mistä apteekista vaan. Meinaa sitä että apteekeilla on yhteinen tietojärjestelmä, se on nykyaikaa.

On niillä toi eresepti-kanta, mutta on käsittääkseni eri asia. tuonnehan pääsee itsekin katsomaan lääkkeitään.

Kaverilla piippas ettei ole yhteensopivia entisten lääkkeiden kanssa tässä alkuvuodesta, sanoi että on kyseessä lääkityksen vaihto niin vielä soittivat jonnekkin. Otti lääkkeet matkalla sairaalasta eri apteekista kuin normaalisti.

Joo, se on just tohon ereseptiin liittyvä juttu. Mutta kun en tiiä, tallennetaanko sinne käsinväännetyt apteekkisopimukset.

Mä en oikeesti tajua, mihin toi apteekkisopimus vaikuttaa… Täällä stadissa ainakin on fiilinki, että tuo soppari ei todellakaan estä yhtään mitään.

Eli voisi siis päätellä, että mitään yhtenäistä “kantaa” ei ole, vaan apteekki faksaa tuon sopimuksen lähimmille apteekeille. Tuosta syystä isoissa kaupungeissa ei näy monessakaan paikkaa. Samaan kantaanhan sopimusta ei kirjata kuin reseptit.

Riippunee kaupungista… Omat tiedot arvauksessa olivat allergialääke sekä astmapiippu… :astonished: Apteekissa saa itse sanoa että hakee kolmiolääkkeet soppari-apteekista; täällä sen sijaan e-respat näkyvät niin, että jos kerran kuset haussa et saa enää mistään ulos (ennakkoon)!

Itse tiedän tarkasti minne asti tulee lähteä, jotta soppari ei vaikuta… En usko näyttäväni niin roistolta, että etsisivät tietoja yhdestä respasta; johon tulee kirjata apteekki… Muutenkin tunkevat apteekista kaiken mitä sallitaan, kun tietävät että vien ne muualle. Osasyy lienee tosin myös se fakta, etten ole kertaakaan käynyt ko. apteekissa päissäni…

Osassa kaupungeissa on liitoksia viereisiin kaupunkeihin… Omasta kotikaupungista löytynee nettisivuilta tietoa sopparista… Samat asiat lukevat siinä sopparissa joten kannattaa katsoa tarkasti mihin nimensä kirjoittaa… :wink: Itselleni ei jätetty vaihtoehtoja, meillä tekniikka/säännöt korvaavat terapian… Eipä ole elämää vaikeuttanut…

Mulla ei sähköisissä resepteissä näy mitään. Mutta tästä huolimatta jostain tiesivät sopimuksesta. Siis vaikka hain ihan “normilääkkeitä”. Eli sopimus varmaan faksattu tosiaan tietyn alueen apteekkeihin. Vaan ainut keinohan tuo sopimus ainakin itellä on, jos/kun eroon haluaa…

Olin serkun pajalla käymässä ja oli sopivasti jätski baari apteekin vieressä niin menin kysymään paljonko mulla on et tulee ilmaiset lääkkeet, kelakortti peliin ja reilu 600€ on eli piikki menossa täyteen. Oli paketti morffiinä nostamatta niin kysyivät haluanko sen, no samlallahan otin ja viileäkaappia suosittelivat jotta säilyy. Siis lihakseen pistettäviä joita eräs mukava rouva määräilee, ei pelkää Valviraa vaan pelkää potilaiden voinnista. Sanoi et soita siskollesi jos loppuu niin saat lisää. Ainakin Vaasassa tieto kulkee apteekkejen välissä valon nopeudella, kuprun tekijät jää heti kiinni. Joku pikkuapteekki voi olla irti sydeemistä mutta vuoden loppuun mennessä kaikki on samassa systeemissä, tarvit matkalle mukaan todistuksen lääkkeistäsi niin lähin apteekki printtaa sen sulle. Itelle otin uuden ihan poliisien takia ku kysyvät miten lääkkeet tänään.

Mutta ei taida olla tietoa, onko yhteistä sähköistä kantaa, josta sopimuksen näkisi? Ainakin ennen eri kaupungissa olleet täysin tietämättömiä sopparista. Ja toisaalta, hyvä jos tuollainen tulee. Eipähän tule houkutuksia!!!

Miksi tehdä apteekkisopimus ylipäätään, jos sitten on tarve kiertää se? :open_mouth:

^ Tuota samaa minäkin ihmettelin, ellei apteekkisopimusta sitten jostakin syystä ole “pakko” tehdä tai muuten ehtyy loppukin lääkkeiden tulo. Tämä taitaa olla taas tätä väärinkäyttäjän itsensäkusetusta, eli haluaa apua, kun tajuaa, että homma on karannut lapasesta pahemman kerran, mutta tahtoo kuitenkin jättää takaportin avoimeksi väärinkäytölle. Ei se mitään, vähän samanlaista itsenikusettamiskikkailua mä välillä harrastan, tai ainakin yritän :unamused: .

^ Meidän klinikalla on käsittääkseni pakko tehdä se, jos haluaa korvaushoitoon.

Ei oo mitään tietokantaa tällä hetkellä apteekkisoppareista. Kun sopimus faksataan omaan apteekkiin, kyseinen apteekki oman harkintansa mukaan faksailee sitä lähiapteekkeihin. Mut esim. helsinkiläinen voi kiertää sopimusta käymällä apteekissa Espoossa tai muissa lähikunnissa. E-respojen ja apteekkisopimuksen yhdistelmästä en tiedä, mut yksityisethän ei oo kai vielä e-respoihin siirtyneet, eivätkä myöskään a-klinikat.

Vaikka apteekkisopimus periaatteessa kieltää muiden pkv-lääkkeiden haun/muiden lääkäreiden respojen käytön, on tästäkin muunnelmia. Ollut itsellä esim. apteekkisopimus, joka säännösteli muutaman lääkkeen hakua, mut kaikkia muita pkv-lääkkeitä sain hakea…

En kaipaa moraalisaarnoja, enkä muutakaan saarnaa. Eiköhän näillä sivuilla olijat itse kukin tosiaan jollain tapaa kuseta itseään - tai muita. Mulla pullat tällä hetkellä hyvin uunissa, mutta ihmettelin vain, miten ottivat tuon sopimuksen esiin ilman tarvetta eri apteekissa. En siis ollut hakemassa “vääriä” lääkkeitä. Alkoi mietityttää, millaista leimaa otsassaan kantaa. Vaan äkkiäpä se täälläkin otsaan painetaan, vaikka luulisi olevan paikoista viimeisin. paikoista viimeisin. Vaan kiitos asiallisista va…Mutta kiitos