Apteekkien lääkejakelu...

Kysymys, pohdintaa…

Onko jollekin (muullekin) käynyt niin, että kun apteekki on jakanut lääkkeitä, on tullut ilmi, että lääkkeitä onkin saanut vähemmän, kuin mitä on ostanut?

En halua tarkemmin selittää “tapausta”, mutta lopullinen selitys puuttuvien pillereiden arvoitukselle ( :unamused: ) lienee, että on täysin mahdollista, että kuka tahansa, joka ostaa lääkkeensä apteekista, saa vähemmän (tai vaikka onnekkaasti enemmän?) kuin mitä purkin kyljessä ilmoitetaan lääkemääräksi. Sellaisen asiakkaan kohdalla, jolla on jakelusopimus, lääkepurkki tietenkin avataan, ja huomataan, jos lääkkeitä ei ole sitä määrää, kuin mitä purkin kyljessä kerrotaan lääkemääräksi. Tarkkaa touhua… :unamused: .

Miten apteekista tehty korvaushoito käytännössä toimii? Jos korvaushoito on lääkkeillä, näytetäänkö joka kerta jakelupaperit, kerrotaanko paljonko lääkkeitä on jäljellä? Jos olet korvaushoidossa, seuraatko itse lääkemääriä, että maksamasi määrät ja jaetut ovat samat?

KYSE ei ole siitä, että saisi jaetussa pussissa vähemmän kuin pitäisi, vaan siitä, kerrotaanko apteekissa, jos huomataan, että jossain lääkepurkkierässä (= ?) purkeissa on ollut eri määrä lääkkeitä, kuin mitä niissä pitäisi olla.

Tämä ei ole pilleristipurnausta siitä, kun minua kohdeltiin väärin (no, olihan siinä täysin asiatonta kohteluakin :unamused: ); kiinnostaisi vain, kuinka yleistä on se, että purkki sisältää eri määrän lääkkeitä, kuin mistä asiakas maksaa ja minkä hän uskoo saavansa.
Toisaalta semmoista ei voi (?), eikä to-del-la-kaan “haluta” selvittää, mikä pistää epäilemään, että myös valvova taho tietää, että näin voi käydä.
Eiks semmoinen ole vähintäänkin kummaa? Voi käydä vaiks näin: asiakkaalla on iteroitu resepti, purkista puuttui jotain, ja lääkettä ei saa ostaa, koska purkissa lukevan lääkemäärään mukaan lääkkeitä on vielä esim.yksi päivä. Bentsoissa vaiks oksatsepaamista voi tulla nopeasti vakavia vieroitusoireita (minulle tuli aikonaan).

Että näin kauan piti lääkkeitä käyttää, ennen ku tämän tajusi, hoh, hoh :confused:

Toistoa, nyt ei kysymys siitä, onko apteekissa oltu ystävällisiä, vaan onko apteekissa tehty jakelu prikulleen oikein, lakien ja asetusten mukaisesti.
(Asialliset vastaukset ois kivoja. Tu quoquet, adhominemit, “useinjoskusjokujotainjossain” on ihantyhmiä.)
Terveisiä Fimealle :imp: .

^ Morjensta kultaseni.! :slight_smile:
Onpas aika hurjan kuuloinen tapahtuma mistä tossa kirjoitit…!? :open_mouth:
Siin vois olla itku aikas lähellä ku huomaisit asian vasta jonkin ajan päästä, ja pahimmillaan puuttuis vaik parin päivän lääkkeet… Ja apteekkiin olis ihan turha mennä asiasta väittelee, ku ilman muuta niitten mielestä oisit itte vaan syöny liikaa jossain kohtaa…!!

No mut joo, mä oon korv.hoidossa ja on apteekkijakelu-sopimus ollu jo vuosia, ja ONNEKS ei ole ikinä ollut mitään ongelmia lääkkeiden haun tai oikeiden määrien suhteen.!!
Tosin oon aina viimestään autossa apteekin pihalla kattonu nopeesti, et molempia vahvuuksia (siis suboxone 8mg ja 2mg tabletteja saan) on oikeat määrät.!
Ei nimittäin paljo naurattais jos huomais vaik lauantai aamuna, et mullahan puuttuu ilta-annos ja sunnuntain lääkkeet kokonaan… :imp: :cry: Huhhuh, en halua edes kuvitella tollasta tilannetta…!!!
Tässä mun tapauksessa on toki paljo helpompi tarkistaakin kun ovat liuskoissa, ja viikon satsi vaan kerralla ku enempää ei saa kuin erikoistilanteissa, eli vaik ulkomaanmatkan takia yms. voit saada kahden viikon lääkkeet kerralla.

Ja ittellä on kyllä niin hyvä toi oma apteekki ja sen henkilökunta, ettei voi valittaa kyl mistään asiasta näiden kuluneiden vuosien aikana.!
Maksan siis itte lääkkeeni, tottakai ku oon töissä käyvä, niin haluan maksaa omat lääkkeeni koska ittehän oon itselleni tän riippuvuudenkin aiheuttanu.

Eli joo, ei ole omalle kohdalle eikä kyl tuu mieleen, et kellekkään kaverillekaan olis tollasta sun kertomaa nappien puuttumista sattunu…!
Eli varmaanki aika harvinainen sattuma, tai mistäs mä tiedän vaikkei oliskaan.?
Toivotaan et tulis tähä muitaki vastauksia ja kokemuksia.!

Ja edittinä: Ei ole koskaan apteekista sanottu siitä, et vaik kuukaudeksi ostetusta erästä olis puuttunu mitään.!
Totuuttahan en tiedä olisko puuttunu vai ei, mut itte oon saanu aina oikeat määrät ja se riittää mulle.! :laughing:
Tää siis vielä lisäyksenä ku en tossa ylempänä sitä erikseen tarkentanu.!

^Morjensta vain :slight_smile: !

Tapahtumasta on jo kulunut aikaa -olen jo vierottautunut, hurjat 15 päivää bentsoitta :astonished: .
Apteekista myönnettiin asia, mut en taida viitsiä kaikkia yksityiskohtia tässä…
Selitys oli juur tuo, että purkissa v o i olla eri määrä lääkkeitä, kuinmitä purkin kyljessä määräksi ilmoitetaan, siis kuin minkä asiakas uskoo ostavansa
Tuskinpa koskee vain yhtä tiettyä lääkettä… :confused: .

Uskon, että meillä, joilla jaetaan/on jaettu lääkkeet apteekista, on yleensä tärkeää vain se, että saa sen määrän, minkä tarvii vaikka viikoksi. Bentsot eivät apteekissa kalliita ole, korvaushoitolääkkeistä en tiedä. Ei siihen mitään valtavia rahoja mennyt, mut mut.
Olen kieltämättä tarkka/hillitön pilkunviilaaja :mrgreen: , mutku asia jäi rasittuneita aivosolujani häiritsemään :unamused: .
Ei varmaan olisi jäänyt, jos olisi ollut halua selvittää asia, mutta siihen tarvittiin se Ylempi Taho kertomaan, kui se jakelu pitää tehdä. Eikä käytäntöä korjattu… :confused: .
Sen takia taidanpa minä uskoa, vaikken haluaisi, että kyseessä on semmoinen asia, joka voi tapahtua minkä tahansa lääkepurkin kohdalla. Siis v o i, minä en voi heittää mitään arviota yleisyydestä. Jos käyttäisin vielä lääkkeitä, en ostaisi purkkeja, jos voisi vaihtaa läpipainopakkauksiin.

Voipi olla itsestäänselväkin asia, että niin v o i käydä.
Kyse ei ollut yksittäisestä purkista, vaan “erästä”, joka oli apteekille toimitettu.
Eikä kyse ollut viekkaudesta ja vääryydestä apteekin taholta, heh, vaan jostakin, minkä apteekissa luultavasti tiedettiin voivan tapahtua. Asiakkaat eivät tiedä. Sinänsä vähän kummaa, että ylipäänsä riittää jokin merkintä paperiin, että tästä nyt puuttui x määrä lääkkeitä, mutta ei kerrota sille mitään, eihän ne koskaan mitään huomaa :roll: .
No, minä huomasin…

Toi Opamox-esimerkki on vain kuvitteellinen, mulla oli eri lääkkeet jakelussa.
En puhu erityisesti siitä, mitä minun lääkkeiden jakeluissa tapahtui, sillä ei ole enää väliä.
Pointti on se, että niin voi kelle tahansa minkä tahansa lääkepurkin kohdalla ja jos lääke on kallis tai välttämätön tai elintärkeä niin…öööö.

No, niin voi käydä :unamused:

Silloin kaaauuaan sitten, kun vielä pompottelivat mua MTT:n ja A-klinikan välillä osaamatta päättää olenko päihde- vai MT-ongelmainen(No, ihan auliisti tunnustan olevani molempia. Niille ei sitten vain tullut mieleen, että ko. ongelmat hyvin usein kulkevat käsikädessä :unamused: ), mulla oli apteekkisopimus ja tiukat iteroinnit. Mulla meni jo silloin Rivatril ihan säännöllisenä lääkityksenä ja hain lääkkeeni viikon välein. Ne Rivat oli tietenkin pakattu niihin muovipurkkeihin, joihin ne oli siirretty alkuperäisistä pakkauksistaan, kun eipä Rivatrilia saa kuin sitä yhtä 100 kpl. pakkauskokoa tai nollavitosia 150 kpl. pakkauskokoa. En muista(Luultavasti kyllä muistaisin, jos niin olisi käynyt :mrgreen: ), että olisin koskaan saanut lääkkeitä vähemmän, kuin piti, mutta kerran sain tuplasti enemmän. Tästä asiasta en luonnollisestikaan valittanut :smiley: :mrgreen: .

Mä ymmärrän, että joskus voi sattua kämmi ja niihin iterointipurkkeihin tulee vahingossa laitettua väärä määrä lääkkeitä, koska ihan ihmisiä ne siellä apteekissakin vain ovat ja koneetkin mokaavat, mutta jos tuota tapahtui montakin kertaa, kuten sun tapauksessasi, Pölö, niin kuulostaa jo aika kummalta :confused: . Mulla kun on aika suuri luotto siihen, että apteekissa ovat pirun tarkkoja ja osaavat hommansa. Tietty onhan näitä apteekkeja ollut, joissa proviisori/apteekkari itse vetää välistä omaan käyttöönsä, joten ehkä sitten kyseessä oli tuollainen tapaus :confused: .

^joka pussissa oli oikea määrä, tehtaalta oli lähtenyt erä (=n kpl), jossa purkeissa oli väärä määrä.
En tiedä, kuinka usein tämä oli m a h d o l l i s e s t i tapahtunut aiemmin. Eräällä jakelukerralla farmaseutin virheiden takia olisi jäänyt uupumaan niiiin iso määrä (kymmenittäin), että niiden virheiden korjaamisen tohinassa en kiinnittänyt heti huomiota siihen, että jäljelle jäävien lääkkeiden määräksikin oli merkitty outo luku. Iski tajuntaan vasta myöhemmin…

Nyt, minun pointtini EI ole se, että minun lääkkeideni jakeluissa tehtiin virheitä. Mietin kuinka usein tehtaalta voi lähteä lääkepurkkien erä, jossa on väärä määrä lääkkeitä.
Pointtini EI myöskään ole pilleristipurnata siitä, että minua kohdeltiin ikävästi. Tosin sekin on totta: kohtelu oli ollut vuosikaudet ystävällistä, mutta kun halusin selvittää tämän asian (ekana päämääränä selvittää, osaanko minä itse enää ynnätä ja miinustaa :unamused: ), kohtelu muuttui saman tien. Huh, huh. Siitä ei nyt tarkemmin tässä ja terveisiä tutuille :mrgreen: :mrgreen:

Mitä tulee jakeluun -ei siis siihen, voiko kenen tahansa ihmisen ostamassa missä tahassa lääkepurkissa olla eri määrä kuin mitä purkin kyljessä lukee-minulle ei missään vaiheessa kerrottu, oliko purkeista puuttunut vai ei. Ainoastaan tuon yhden kerran kiinnostuin, koska huomasin, että oli kummallinen merkintä papereissa. Minun kohdaltani asia on selvä, mitään arviota EN saanut valvovalta taholta tuommosten lääkepurkki-erien yleisyydestä tai harvinaisuudesta.
Asia on “tutkittu”. Jakelukäytäntö jäi apteekissa virheelliseksi. Tiesin toden selityksen (valvovalta taholta tullut), mutta apteekista annettu ei vastannut tätä.
Toistan, sain joka kerta oikean määrän, kyse EI ole siitä, että minä sain p u s s i s s a väärän määrän, vaan siitä, että purkissa ei alkujaankaan ollut oikeaa määrää. Se koskee kaikkia niitä, jotka ovat sen erän purkkeja jostain apteekista ostaneet. MIten semmoinen voi tapahtua, siitä tietävät enämpi ne, jotka työskentelevät lääketehtaissa. Joskus muinaisessa nuoruudessani harkitsin työkkärin järjestämää farmanomin koulutusta, mutta jostain syystä semmoiseen hakeminen jäi :mrgreen: .

Esim. (kuvitteellinen, mahdollinen):
Apteekkisopimusasiakkaalle on määrätty 8x100 kpl lääkettä X. Annoksella 4/d. Viikkojakelu.

Pitäisi mennä näin:

Vasemmalla jäljellä oleva lääkemäärä; oikealla viikon pillerit 28 kpl

100 28
72 28
44 28 jää 16 jotka lisätään toisen apteekissa avatun purkin sisältämään määrään
116 28
88 28
60 28
32 28 jää 4 jotka lisätään kolmannen purkin määrään
104 jiiänee

Jos ekasta purkista, vaiks, puuttuu kolme, tulee merkinnät
100 28 TÄSSÄ PITÄISI OLLA MERKINTÄ: “puuttuu kolme” ja ihankiva olis kanssa merkitsijän NIMI
59 28
31 28
blaa blaa pieleen meni meikäläisenkin laskut :laughing: :unamused:

Ongelma ei ole se, että yhdestäkään jakelupussista puuttuisi, vaan se, että pitää KERTOA, jos asiakas ei saa sitä määrää lääkkeitä, jotka hän on ostanut. Apteekkisopimusasiakkaan kohdalla se tiedetään, koska purkit avataan ja jaetaan ja jaettava määrä merkitään, haut merkitään, jäljelle jäävien lääkkeiden määrä merkitään. Pitäisi kertoa siksi, että ensinnäkin asiakas luulee saavansa sen määrän, jonka on ostanut ja joka hänen pitää saada. Toiseksi, jos kaikessa hiljaisuudessa tiedetään, että purkeista voi puuttua, on MAHDOLLISTA, että joku vain napsasee sieltä ja laittelee merkinnän, että sieltä puuttui ja sehän on aivan se ja sama, kun se aina saa oikean määrän, niin tuskin sitä kiinnostaa ja minä tästä vähän otan ittellein. Aijjjjai, minuuun, en suostu jakamaan :mrgreen: .

Miksi sitten ei kerrota? Sitä voi spekuloida, ja siitähän minä pidän :unamused: . Kenties siksi, että niin voi käydä kenen tahansa, minkä tahansa lääkepurkin kohdalla :open_mouth: :open_mouth: . Ehkä se on kaikille muille ihmisille ollut aina itsestään selvää, entiijä.

JOS kyseessä on asiakas, jolla ei ole apteekkisopimusta ja joka on lääkeriippuvainen ja jonka käyttämä lääke on vaiks Opamox, voi tulla oikeasti ongelma, jos on iteroitu resepti ja ollaan tarkkoja päivistä ja purkista sattuu vaiks puuttuun kolme, neljä tabua. Paris päivässä oksatsepaamin viekkareis voi tulla kouristukset… Koska ei erityisesti mikään bentsopurkkien ongelma, alkaa hahmottua, että kyseessä saattaa olla ikävän isokin ongelma.

Semmoista nyt ei vain SAISI tapahtua, tämä on pointti, mutta niin voi tapahtua ja tapahtuu, eikä se kiinnosta ketään.
En jurnuta siitä, toivottavasti tulee selväksi, että minäääää sain lääkkeitä vähemmän, kuin mistä maksoin, vaan todellakin kiinnostaisi tietää, onko semmoinen apteekin myymissä lääkepurkeissa yleistä, että niissä ei ole sitä määrää lääketabletteja, jonka asiakas uskoo saavansa. Olettaa voi kaikemmoista ja toivoa, mutta se on sitten eri asia kuin se, onko yleistä vai ei… :confused: . Harva kai apteekista ostamien purkkien sisältämiä lääkemääriä laskeskelee.

Summien summa: aina kun mahdollista, kandee vaihtaa lääkepurkki läpipainopakkauksiin, niistä näkee määrät heti.

Saattoi tulla lasku-ja päättelyvirheitä ja vaikka mitä virheitä, mut hei mää oon vaan ihminen ja ihmisethän tekevät virheitä :mrgreen: .

Virallinen apteekkisopimus kaiketi pitää olla voimassa ennen kuin moiseen ryhtyvät. “Apteekkisopimuksen” saa myös pikaisesti perua jos asiakas/potilas näin toivoo.

“OS kyseessä on asiakas, jolla ei ole apteekkisopimusta ja joka on lääkeriippuvainen ja jonka käyttämä lääke on vaiks Opamox, voi tulla oikeasti ongelma, jos on iteroitu resepti ja ollaan tarkkoja päivistä ja purkista sattuu vaiks puuttuun kolme, neljä tabua. Paris päivässä oksatsepaamin viekkareis voi tulla kouristukset… Koska ei erityisesti mikään bentsopurkkien ongelma, alkaa hahmottua, että kyseessä saattaa olla ikävän isokin ongelma”.

Juuri näin. Monet tahot suosittelevat tämmösessä tapauksessa hakeutumaan päivystävälle terveyasemalle tai ensiapuasemalle jossa mitään bentso lääkitystä ei anneta. He lähinä tarkkailevat vointia ja seuraavana aamuna lähettävät A -klinikalle. Joten asiakas joutuu kitumaan monta tuntia sairaala sängyssä vaikka läheisestä lääke kaapista löytyy kaikki lieventävät avut.

Apteekkisopimus on tapa kontrolloida niin sanottua ikävää tai vaikeahoitoista potilasta/asiakasta. Juuri nämä niin sanotut ylimääräiset lääkkeen nappailut ärsyttävät lääkäreitä ja hoitohenkilökuntaa ja rangaistuksena on usein apteekkisopimuksen räätälöinti iteroidun reseptin kera.

Bentso käyttö ja riippuvuus täytyy kyllä olla melko voimakas ennen kun alat kouristelemaan seinään lopetettua. Pieniä parin sekunnin sähkökatkoksia voi esiintyä, mutta varsinainen “status epilepticus” kohtaus jää itseltäni usein kokematta. Suurimalla osalla “plinkin” vakio asiakkailla on jo niin paha bentso riippuvuus ja tolet katossa että parin päivän bentso puute elimistössä voi jopa koitua kuolemaksi.

Mikään muu paitsi kontti ei ole auttanut minun bentso vieroitusoireisiin. Kaiken maailman “tukilääkityksiä” on kyllä työnnetty vuosien varrella kuten Tuulix ja jotain muuta anti histamiini paskaa, lihasrelaksantteja ja jotain tehotonta valporaati Deprakine epilepsia skeidaa.

Tuli sitten todistettua, että ainakaan nykyisin minä en osaa laskea joo :unamused: .
Esimerkissä meni laskut pieleen.

Mun osalta jakelussa myönnettiin, että en ollut saanut kaikkia lääkkeitä, jotka olin ostanut, asia “korjattiin”. Annettiin eri selitys kuin Valvovalle viranomaiselle. Jakelukäytäntö jäi lakien ja asetusten vastaiseksi. Edelleenkään kenellekään apteekkisopimusasiakkalle EI kerrota, jos huomataan, että hänen ostamastaan purkista joko puuttuu lääkkeitä tai sitten katoaa mustaan aukkoon :unamused: . Purkki siis avattiin ja jaettiin apteekissa pusseihin, joissa oli oikea määrä, koska avattiin seuraava purkki jaettavaksi ja otettiin sieltä.
Valvovan virnomaisen selitys apteekin toiminnasta oli se, että lääketehtaalta lähteneessä jossain purkkierässä oli ollut väärä määrä lääkkeitä.
Voi koskea mitä tahansa lääkettä, ketä tahansa asiakasta, milloin tahansa.

Että ei kannata purkkeja ostella apteekistakaan :unamused: :unamused: :unamused: .

“Purkki siis avattiin ja jaettiin apteekissa pusseihin, joissa oli oikea määrä, koska avattiin seuraava purkki jaettavaksi ja otettiin sieltä”.

S-marketin vihannes pussi se ei varmaankan ollut. Todenäköisesti valkea kirjekuori missä apteekin nimi ja virallinen leima.

Avattua lääkepurkkia ei voi myöskään laittaa myntiin tai antaa sieltä mitään enään. Se mene hävitykseen.

Ihan minigrip-pusseja olivat kyllä ja joo oli tarra jossa luki mitä sisältää, ei leimoja.

Jos lääkepurkin sisältö jaetaan apteekissa, otetaan ihan avatusta purkista ne lääkkeet :unamused: . Kun yksi on jaettu, avataan toinen ja otetaan sieltä. Puuttuvat määrät joko merkitään jakelupaperiin tai jätetään merkitsemättä. Asiakkaalle joko kerrotaan tai jätetään kertomatta.

Purkissa oli vähemmän lääkkeitä kuin piti. MIssä tahansa purkissa voi olla.
Ne, jotka työskentelevät lääketehtaalla, apteekissa tai Fimealla tietänevät tämän.

Asiakkaita joskus kiinnostaa, joskus ei.

Yritin antaa avatun Ketipinor pakkauksen takaisin myyntiin. Sieltä puutui vain yksi tabletti. Farmaseutti sanoi että heitä noi avatut siihen jäteastiaan. Sama farmaseutti oli aikoinaan mainostanut sitä hyväksi tuotteeksi.

“niin sanotut ylimääräiset lääkkeen nappailut” :smiley:

Huomasinpa tässä, että lääkepurkissani oli vähemmän lääkkeitä, kuin siellä olisi pitänyt olla :open_mouth: . Kyseessä siis Riva-purkki, joka oli vajunnut jo niin, että pohja paistaa ja lääkkeet sai laskettua suurinpiirtein ihan nopealla vilkaisulla. Kyseessä oli “hurja” n. 5:n tabletin vaje, joka nyt ei mua kaada ja pistin ja pistän edelleen tuon sen piikkiin, että olen ihan itse reissusta väsyneenä ja jo valmiiksi aivan benzopäissäni napsinut enemmän, kuin “virallinen” kirjanpitoni antaa ymmärtää, mutta nyt kyllä kieltämättä iski pieni vainoharha, jotta oliko siinä purkissa alunperinkään sataa tablettia :mrgreen: .

No niin. Voihan sitä lääketehtaalla sattua ja varmasti sattuukin noita, että linjastorobotti alkaa heittää omaa sooloaan, eikä asiaa ihan heti huomata. En arvaa sanoa, kuinka paljon/usein tuollaista tapahtuu. Edelleen mulla on suht korkea luotto siihen, että tuotannonvalvonta on pirun tarkkaa noissa mestoissa, mutta eihän se tyystin aukotonta voi koskaan ja missään olla. Elintarviketeollisuudesta nyt alvariinsa tulee näitä tiedotteita, että varoitus keliaakikoille tai pähkinäallergisille siitä ja siitä erästä sitä ja tätä, kun linjastot vähän sekoilivat. Onhan noita vastaavia joskus lääkkeistäkin tiedotettu, mutta paljon harvemmin. Niin ja ne liuskatkin voivat pettää :wink: . Toki niistä näkee heti, että lääkkeitä on se määrä, kuin pitääkin, mutta olihan tuossa jokin aika sitten se juttu, että jotakin(En todellakaan muista mitä, ei tainnut olla mulle tärkeä troppi) lääkettä oli päätynyt levyihin väärää vahvuutta, nopeavaikutteisen sijasta depottia tmv. kämmi käynyt. Tuosta tosin tiedotettiin ihan julkisesti, kuten toki pitääkin.

Ja mitäs näitä muita juttuja olikaan. Se Päijät-Hämeen sairaanhoitopiirin lääkejakelun sekoilu, kun vääriä lääkkeitä ja vääriä määriä toimitettiin asiakkaille, kun ohjelma sekosi ja onhan tuo Kantakin välillä ollut katollaan ja Oriolalla meni melkein koko bisnes nurin, kun uusi systeemi ei toiminutkaan ihan odotetulla tavalla jne. Että sattuuhan näitä.