Antabuskokemuksia?

Olen ollut tällä foorumilla aikaisemminkin. Olen 60+ nainen. Taukoa on ollut vuoden verran.
Olen muutaman vuoden yrittänyt lopettaa/vähentää. AA:ta olen kokeillut pari vuotta. Tosi hieno juttu. Ryhmissä on hienoa käydä. Huikeita, rankkoja kokeneita ihmisiä, jotka ovat valmiita auttamaan. Tuntuu kuitenkin, että en ole vielä valmis luopumaan viinilasillisista. Nautin siitä kun voin ystävien kanssa synttäreiden, matkojen ym. merkeissä juoda lasin pari kolme. AA käynnit ovat siis loppuneet nykyisellään. Ne lailliset vaan eivät enää tunnu riittävän, menee usein överiksi (juon enemmän kuin päätin) ja yrityksistä huolimatta jos olen yksin juon. Suunnittelen etelään äkkilähtöjä ja haluaisin olla matkalla täysin raitis. Sain Antabus reseptin. En ole niitä ennen käyttänyt ja toivoisin kokemuksia.

Alussa voi olla maha sekaisin tai närästää, mutta siihen auttaa ihan apteekin lääkkeet, jos tuntuu pahalta. Muuten se ei oloon vaikuta. Pahanhajuinen hengitys tosin tulee, mutta se on pieni riesa. Hieno lääke se on ja antaa rentoutuneen tunteen, kun tietää, ettei edes tarvitse juomista miettiä.
Kannattaa sitten ulkomailla olla ruuan kanssa varovainen, kun siinä antabuksessa lukee, ettei saisi edes ruoassa olla alkoholia. Itse söin kuurin aikana lihakastiketta, jonka teossa oli käytetty sherryä, mutta oireita ei tullut, kun alkoholi oli haihtunut pois, mutta ei sitä ikinä tiedä, jos vaikka on ruokaan jäänyt haihtumatonta alkoholia.
Myös hajusteissa ei saa olla alkoholia.

Omat kokemukseni antabus tableteista on todella huonot. Viimeksi aloitin antabuksen kun maksa-arvot antoivat periksi katkolla ollessani, no söin sieltä holistilasta päästyäkin mutta huomasin siinä sivussa että ajattelin koko ajan että jos olen 3päivää ottamatta niin voin juoda. Minun kohdallani todella epämääräinen itsensä kiduttamisen lääke. Omalla kohdalla paras pitkän raittiuden tuoja on ollut lääkäri (5kk/1v) raittiusjaksoja ok kerran olin vuoden. Minulle ei ole lääkäriltä kehuja tullu koskaan juomisen takia, mutta KUN VAAROISTA ym puhutaan ja makaat vatsa tuskaisena viikon kaksi, niin kummasti opettanu olemaan juomatta. Tietysti aina parempi jos ennen “oireita” saa apua. Ei toiminu antabus isällä eikä PER**** pojalla :slight_smile:.

Olen kolmikymppinen nainen ja käytin antabusta melkein 2 vuotta, nyt vuodenvaihteessa jätin pois. Minua ne auttoivat raitistumaan, pitivät poissa viinan parista niin kauan että täysraittiudesta tuli normaali olotila. Pystyin käyttämään normaalisti dödöä, hiuskiinnettä, parfyymiä ym. alkoholipitoista kauneustuotetta eikä tullut oireita. Nämä on tietysti henkilökohtaisia juttuja, toiset on herkempiä.

Oireita ei ollut muuta kuin alussa, kun otin pillerin päivittäin, silmien arkuus ja punehtuminen. Enkä itse asiassa ole edes varma johtuiko se lääkkeestä vai jostain muusta.

Kävin säännöllisesti maksakokeissa eikä mitään muutoksia. Antabus saa ajatukset pois alkoholista kun tietää ettei voi juoda vaikka haluaisi.

Minulle sopi. Suosittelen lämpimästi!

Itse käyttänyt Antabusta reilu 1v ja 10kk:ta (tämän ajan myös olen ollut täysin ilman alkoholia)

Ei mitään sivuoireita. En ole ainakaan vielä lopettamassa käyttöä.
Otan joka aamu puolikkaan pillerin runsaan veden kanssa ilman liottelua. Mahassa se kuitenkin menee sekaisin.

Eiköhän se näissäkin antabuskapseleissa ole että toisilla toimii , toisilla ei?