Antabus

Moro,

Onko kenelläkään kokemuksia ko. aineesta tai annettu suosituksia
mitä maksa-arvojen tulee olla ennen kuin aloittaa ko. “lääkkeen”?
Viime kesänä kävin a-klinikalla ja maksa arvot olivat lähemmäs 300.
Käskettiin olla kolme viikkoa juomatta ja yrittää sitten uudestaan ilman
sen kummempaa jatko suunnitelmaa…
Noh siitä sisuuntuneena lopetin kylmiltään omin päin. Yli puolivuotta meni ihan ok
ei minkään näköisiä kiusauksia. Sitten kaksi läheistä ihmistä sairastui syöpään
toinen sukulainen ja toinen hyvä ystävä. Senkin jälkeen sinnittelin vaikka
olin saanut kaksi hyvää tekosyytä aloittaa juominen.
Se olis joskus maaliskuuta kun sitten hautajaisten jälkeen “lipsahdin”.
Kolmeviikkoa olen ollut täysin selvinpäin sen jälkeen. ollut pitempää ja lyhyempää
putkea.
Nyt olen siinä jamassa henkisesti, että ilman tuota jarrua saa tätä ihan heti kuriin.
Kysyisin neuvoa, ohjeita ja kokemuksia mitä te olette saaneet.
Puheet on pidetty ja lupaukset luvattu nyt tarttis ihan oikeasti apuja ennen kuin on
liian myöhäistä.

AA ryhmä tai sitten elävä seurakunta…kumpi kuulostaa paremmalle? Mikä on yleensä “retkahduspäiväsi” onko esim niin että Pe,La ovat suuremmat kiusaukset aloittaa juominen kuin esim joku muu randompäivä…esim tämä tällainen Tiistai -ilta? mulle suurimpia kiusauksia aiheuttavat pidennetyt viikonloput,lomat ja niin ah ihana herkku… maanantaivapaa… :laughing: :laughing: saa luvan kanssa jäädä himaan ma-aamuna :laughing:

Minä aloitin Antabuksen käytön vappupäivänä, ja kohdallani ratkaisu on osoittautunut toimivaksi. Olin todella impulsiivinen retkahtelija, eli juomishimot iskivät yllättäen ja voimakkaina. Koska Antabus tekee juomisesta mahdotonta, ei minun tarvitse jatkuvasti olla huolissani ja pelätä juomaan ratkeamista.

Ennen lääkityksen aloittamista multa testattiin tietyt labra-arvot, jotka olivat normaaleja. En siis tiedä, millaisia lukemia kokeiden tulisi näyttää, jotta Antabuksen käytön voi aloittaa. Muutoin en ihmeempiä ohjeita ole saanut, paitsi tietenkin ehdottoman alkoholista pidättäytymisen. Vasta jälkeenpäin luin netistä, että esimerkiksi hajuvesien käytössä tulisi olla Antabuksen kanssa varovainen, sillä alkoholi voi jo iholla aiheuttaa jonkinlaisia reaktioita. Itse olen suihkutellut hajuvettä normaalisti, eikä siitä ole onneksi seurannut minkäänlaisia oireita.

Moi! Jos olet ollut enimmäkseen selvin päin, ainoastaa tuo maaliskuun retkahdus, niin uskallat kyllä sen Antabuksen aloittaa. Itse aloitin sen käytön vuosia jatkuneen lähes päivittäisen juomisen jälkeen muutaman selvän päivän jälkeen. Maksakokeissa kävin siitä noin kuukauden kuluttua. Arvot olivat silloin hiukan kohollaan, mutta laskivat siitä pikuhiljaa normaaliin. Juomisesta huolimatta kylläkin arvot olivat aina sellaiset, että niihin ei mitenkään puututtu työterveyshuollon kontrolleissa.
Mua Antabus on auttanut, alkuun otin säännöllisesti (paitsi silloin kun halusin juoda, säälittävää!!!), nyt otan pari-kolme kertaa viikossa edelleen ja useimminkin, jos on tiukka paikka.
Mitään haittavaikutuksia en ole huomannut, ehkä pikkuisen vatsaoiretta ohimenevästi. Veriarvot ovat hyvät.
Ja edelleen- kerron mielipiteeni, vaikka kukaan ei kysykään- kaikki keinot raitistua ovat hyviä, etsi itsellesi sopiva. Mulle parhaat keinot ovat olleet juuri Antabus ja tämä plinkki. Lyhytterapia puoli vuotta n. 3vkon välein auttoi ehkä ihan hitusen. Kirjallisuus on myös auttanut, Lilli Loiri-Sepän " Selviämistarinoita" on hyvä,lue se.
Pysy linjoilla.