Antabus

Olen syönyt antabusta nyt melkein parisen vuotta.

Elämä hymyilee ja tuntuu hyvältä, raittiina eläminen on ihanaa ja tuo hyviä asioita
tullessaan.

Päässä on käynyt lopetanko antabuksen syömisen kun tämä purkillinen loppuu?

Onko tämä petaamista siihen, että voisin juoda kesällä sen yhden tai kaksi, siihen
se ei varmastikaan jäisi.

Mitä ajattelette asiasta ja onko miten kokemuksia antabuksen lopettamisesta.
Kuinka pitkään olette syöneet antabusta? Samanlaisia mietteitä?

Raittiina haluan elämääni jatkaa.

Kerran otin Antabusta pari kuukautta, ja sitten on ollut parin viikon periodeja. Edellisen kerran käytin Antabusta loppukesällä 2007, ja lopettuani sen aloin dokata alle parin viikon päästä. Aavistin sen kyllä jo lääkkeen oton lopettaessani.

Sitä mieltä oisin vahvasti, että jos on pieninkään pelko että Antabuksen lopettaminen altistaa retkahdukselle, on syytä miettiä uusia tarpeeksi tukevia tukitoimia Antabuksen tilalle. Oli ne tukitoimet sitten mitä tahansa, mutta tukevia niiden on hyvä olla.

Kun ei sitä Antabustakaan ihan koko loppuelämäänsä kai voi nauttia?

Aikoinaan kun itse yritin lopettamista antabuksen voimin ensimmäisiä kertoja, niin kyllä minun antabuksen poisjättämiseen valitettavasti aina liittyi juopottelun petaamiseen, vaikka en tietenkään sitä myöntänyt rehellisesti itselleni. Minun antabusraittiuteni olivat kylläkin vain noin 2-4kk mittaisia, joten tuo 2 vuotta ilman alkoa on varmaankin ihan eri asia, en tiedä, mutta näin uskoisin.

Tämä nyt oli vain minun kokemus asiasta, eikä sinun kannaltasi asian tartte todellakaan mennä näin. Viimeisin lopetukseni onkin toteutunut tyystin ilman antabusta, mutta toki senkin apu kävi alkumetreillä mielessä.

Jos pääkopassasi pilkahtaa pienikin pelko siitä että tämä olisi kannaltasi petausta ja pelko on aito siitä että kesällä vois tulla retkahdus, niin älä lopeta antabusta, vaan käytä sitä vielä ainakin kesän, eli pahimman yli miettien samalla miten siitä pääsisi turvallisesti eroon. Näin minä ajattelisin, mutta todennäköisesti olen taas väärässä :slight_smile: .

Kiitos nopeista vastauksista.

Kyllä se vaan niin on että taidan jatkaa antabuksen syömistä ainakin tuon
kesän yli. Muistan mitkä olotilat tuli kuin jois antabuksen kanssa → karseet
niin silloin ei ainakaan se olevinaan yksi tai kaksi drinksua tulisi mieleen.

Tätä on vertaistuki!!!

Minä tiesin viimeks antabuksen lopettaessani, miten tulisi käymään ja oikeassa olin. Olin sairaalassa suljetulla ja siellä antabus lopetettiin, koska tunsin olevani voimissani ja järjissäni. Taisin mä vajaa 2kk olla kotona, kun alkoi viina taas käydä mielessä, mutten mennyt antabus-purkille, vaikka järki huusi apua.
Nyt olen raittiina antabuksen voimin taas kerran, tänäänkin ollut kamalia ahdistuskohtauksia, joista en olisi selvinnyt ilman viinaa, mutta enpä onneksi voi juoda. Käsittääkseni antabuksesta ei ole haittaa, eikös maksakokeita oteta välillä asian seuraamiseksi?

Antabus on terveellisempää kuin viina joka tapauksessa.

Joskus voi auttaa päätöksentekoa se, että palauttaa ajatuksensa perusasioiden äärelle. Kysymys-vastaus -tekniikka on ihan toimiva, jos sitä tykkää käyttää.

1. Mitä “antabus” on?
    - Antabus on lääkeainetta, jota nautittuani alan voida pahoin, jos juon alkoholia.

2. Miksi käytän antabusta?

*Tähän voi vastata kahdella tapaa,

[i]- Otan antabusta päivittäin estääkseni itseäni juomasta alkoholia.

• Otan antabusta päivittäin estääkseni itseäni juomasta alkoholia, koska annan itselleni näin mahdollisuuden ruveta järjestämään elämääni raittiutta tukevaksi.[/i]

*En ole käyttänyt antabusta, mutta kakkoskohdan vastauksista jälkimmäinen saa antabuksen käytön tuntumaan ihan fiksulta. Se pitää sisällään sen kaikille raittiutta haluaville ensimmäisen ajatuksen, että pelkkä juomatta oleminen ei muuta omaa elämää vielä paremmaksi, poistaapahan vain ne suoraan juomisesta aiheutuvat ongelmat.

–kh

On se vaan kumma toi ihminen, tai siis minun kohdalla täytyy näin sanoa.
Aloitin antabuksen pari vuotta sitten ja pysyinkin kuivilla yli vuoden, retkahdin, sitten taas kuivilla 8kk ja retkahdin ja nyt lyhyempiä jaksoja raittiina parilla retkahduksella,
ja joka helvetin kerta olen vaan " unohtanut " ottaa antabuksen ja uskotellut itelleni ett kyllähä mä nyt pärjään ilman antabusta ja sittenpä olenkin siemaillut siideriä :open_mouth:
Sehän oli selvää petaamista juomiselle ja en oikein tiedä enää tunnenko itteeni ja mitä haluan :cry:
Holisti olen kuitenki eloni loppuun saakka joinko tai en.
Nyt on taas ollut taukoa antabuksesta ja eilen illalla otin 4 siideriä saunan jälkeen, tunnustan.
Ja lisää tekee mieli. Nyt on kyllä aika paskaa tämä elämä omalla kohdallani ja viinahan siihen totisesti on parasta lääkettä, voe helevetti :imp:

Eiku uuteen nousuun! Käsi antabus-purkille ja uusi yritys! Yrityksen ja erehdyksen kautta täällä melkein kaikki kuljetaan :slight_smile:

Antabus on (ilman viinaa) käytännössä harmiton paitsi niille, joille se aiheuttaa maksakomplikaatioita. Näitä on noin yksi tuhannesta.

Se on uusi purkki antabusta nyt ostettu.

Kiitos hyvistä kommenteista asian suhteen.

Jatkan siis hyvillä mielin raittiina ja apuna antabus.

erittäin positiivinen päätös :wink:

itse en ole katunut päivääkään, että yritän raittiutta taas kerran. Toki viina mielessä käy, mutta antabus estää sen toteutumisen.

Raitista viikkoa sinullekin!

Positiivinen ja pullå :smiley:

Molemmille hatun nosto ja tsemppiä.

Itselläni tuo antabus ei ole koskaan toiminut.
Vuonna 2007 luulin sairastuneeni paniikkihäiriöön, mutta näin jälkeenpäin olen kyllä sitä mieltä että se oli luonnollinen seuraamo viikkojen juomisesta ja parista muusta elämää sekoittavsta asiasta samaan aikaan ( irtisanoutuminen töistä… mies uhkasi jättää jne.pla,pla)
Joka tapauksessa silloinen työterveyslääkäri ymmärsi yskän kun itkeä tihruutin vastaanotolla, että tuota viiniäkin menee enemmän kuin lääkäri määrää ja antoi antabus reseptin mukaan.

Hain lääkkeet mutta en silloin alkanut syöm’ään niitä, mielialalääkkeitä kylläkin.
Silloista raittiutta kesti 2,5kk ja sitten alkoi elämä “hymyillä” ja mopo karkasi jälleen käsistä.
En nyt käy tarkemmin ruotimaan tilannetta kun on niin monimutkainen ja sormet väsyisivät näpyttelystä.

MUTTA…sittemmin olen useasti yrittänyt antabuksen voimalla raitistua, mutta en saa niin pahoja oireita niistä, etteikö muutamaa kaljaa voisi niiden kanssa ottaa.!!
Eli olen katsonut itseni kohdalla paremmaksi nyt tällä kertaa olla ilman antabuksia.
Mulla ei ole enään muuta vaihtoehtoa kuin etsiä jokin muu toimiva keino.
Luulen että tällä kertaa se löytyy tuolta mun pääkopan sisältä. :smiley:

Suosittelen silti ehdottomasti jatkamaan niillä jos ne kokee tehokkaaksi.

Kaikki keinot sodassa ovat sallittuja. :smiley:

Omalla kohdallani antabus on tosi hyvä apu raittiina olemiseen,
joka aamu sen kun ottaa niin ei tartte miettiä ees juomista koska tulee niiiiiiiiiiin hirvee olo ettei pahin krapulakaan ole ollut sellainen, onha se pitänyt kokeilla joskus aikoja sitte miten vaikuttaa :open_mouth:
Koko kroppa menee ihan punaiseksi ja hengitys salpautuu sekä sydän lyö ihan hurjana,
tuntuu ett kuolen siihen paikkaan ja sairaalareissuhan siitä tulikin sitte :unamused:
Ei sitä halua enää kokea, minulla antabus siis toimii :laughing:
Merkkaan ruksin joka aamu mielialapäiväkirjaani kun antabus on otettu ja sitten jos mietin ett otankohan nyt tänä aamuna sitä niin kysyn miksi en ottaisi ja petaanko juomista taas?
Pieninkin epäilys ja pidän itelleni puhuttelun, ja mars purkille ja totin tekoon :slight_smile:
Ei kannata riskeerata.

Minulla on antabus nyt ollut muutaman vuoden ja silloin kun kokeilin lopettamista tiesin, että
se mahdollistaa juomisen ja lopputuloksena oli juominen.
Minulle tulee kanssa ihan hirveät olotilat jos otan antabuksen kanssa viinaa niin että oksat pois.
Aamuisin antabus tulee otettua samaan aikaan kuin mielialalääke ja näin pysyn raittiissa
kurssissa.
Toki harkitsen antabuksen lopettamista jossain vaiheessa, mutta en ainakaan juuri nyt
kun kesäkin on tulossa. Antabuksesta ei ainakaan ole ollut mitään haittaa, niinpä jatkan
sen syömistä.

Nyt olen syönyt kaksi vuotta antabusta ja se on ollut hyvä tukipilari raittiina pysymiseen.
Olen nyt vajaan kuukauden verran puolittanut 200 mg antabuksen, jotta riittävät pidempään.
Aloittaessani ketjun antabuksen lopettamisesta avarsin omaa mieltäni ja huomasin laskemoivani,
kesä ehkä/mahdollisia juomis ongelma tilanteita. Siksi päätin jatkaa ainakin kesän
yli. Katsotaan tuleeko seuraava purkki ostettua, resepti on olemassa.
Nyt olen joka tapauksessa varmemmilla vesillä antabus asian suhteen kuin kesä kauden alussa.

Pitkän harkinnan jälkeen, tänään ensimmäinen aamu ilman antabusta.
Resepti on olemassa, uutta purkkia en ole vielä hakenut. Katsotaan
pystynkö olemaan raittiina ilman parin vuoden aikaista ystävääni ja
tukipilariani antabusta.

Ainakin kirjoittamasi perusteella vaikuttaisi siltä, että onnistut kyllä ilmankin. Minä en kyllä pysty neuvoja antamaan kannattaako antabusta syödä vai ei. Sinusta Positiivinen on vaan saanut sellaisen kuvan, että olet ymmärtänyt raittiuden olevan sinulle se oikea ja onnellisemman elämän tuova ratkaisu.

Kun päätät aamulla ottaa antabuksen, sinä olet jo päättänyt olla juomatta. Se on joka-aamuinen valintasi raittiin elämäntavan toteuttamiseksi. Sinun mielesi on osannut tehdä tuon päätöksen jo pari vuotta.

Samalla tavalla voit tehdä vaikka kalaölykapselin tai C-vitamiinin kanssa - päätät joka aamu, että tänäänkään en juo.

Samassa tilanteessa aikanaan, minulla oli antabus aina saatavilla, siis ihan aina. " Tarpeen " tullen otin vaikka ihan kuiviltaan, ilman liottamista pilsun suuhun ja vettä päälle :smiley: Sitten vaan ihan pikkuhiljaa tarve jatkuvaan varuillaan oloon väheni. On minulla niitä nytkin mutta ei enää mukana.

Mielestäni lääkäreiden tulisi enemmän tuoda antabusta esille. Onhan täällä plinkissäkin luettavissa monta hyvää juttua siitä kuinka se on auttanut alkutaipaleella.

Tsempit positiiviselle.