Antabus

Kysymyksiä antabuksesta teille, jotka olette sitä käyttäneet/käytätte. Aloitan huomen aamuna kuurin (3kk) ja haluaisinkin tietää miten herkästi tulee reaktioita, jos esim käyttää hajuvettä. Käytän paljon hajuvesiä, mutta voiko niitä esim suihkuttaa vaatteisiin, vaikka käyttääkin antabusta? sama kysymys hiuslakan kohdalla? Entä voiteet, rasvat, yms mitkä sisältävät alkoholia, millainen reaktio voi tulla antabusta käyttäessä? Maistuuko antabus pahalta? Ainakin poretabletit haiskahtavat aika epämiellyttävälle… :unamused:
Sen luin, että väsymystä ja pahoinvointia saattaa tulla, mutta miten tarkka noiden alkoholia sisältävien tuotteiden kanssa pitää olla?

Sellaiset ainakin mieltä askarruttavat…

Hei! Minä voin vastata näin yhden tabletin (itekkin siis ihan just aloittanut) kokemuksellani, että hiuslakasta ei ole tullut reaktiota, hajuvettä en ole uskaltanut vielä käyttää. Jännitin kanssa makua, mutta yllätyksekseni ei maistunut oikeastaan millekään. Eli rohkeasti vain!

Kiitos vastauksesta ja kiva kuulla! :smiley: Kirjoittele lisää kokemuksia ihmeessä ja jos jotain sivuvaikutuksia tulee. Tsemppiä sulle myös!

Kiva kuulla, että ei ole tullut mitään reaktioita eikä sivuoireita! Olo hieman helpottui ja aloitankin antabuksen huomenna. Ajattelin ottaa tabletin jokatoinen päivä, vaikutushan kuitenkin elimistössä pysyy.

Kiitos! Lueskelin tuossa lääkeselostetta ja siinä puhutaan yhteisvaikutuksesta esim. bentsojen kanssa. itse käytän joskus ahdistukseen rauhoittavaa, mutta harvoin. Tosin syön zopinoksia useasti viikossa nukahtamiseen, joka sekin on bentso. Vaikuttaakohan antabus näiden tehoon jotenkin? Lääkäri ei maininnut asiasta mitään :unamused:

Toi on tosi yksilöllistä. Itse pystyin jopa juomaan Antabuskuurilla (pakko oli kokeilla :blush: )
Tiedän myös henkilön, joka ei voinut käyttää ollenkaan hajuvesiä eikä lakkoja ja joka vietiin ambulanssilla sairaalaan otettuaan paukun kaksi viikkoa Antabuskuurin lopettamisen jälkeen.

Minä syön xanoria ahdistukseen ja olen nyt ollut tavanomaista ahdistuneempi. Joko Antabus vaikuttaa lääkkeen tehoon tai sitten minä olen juomattomuuteni vuoksi ahdistuneempi. En tiedä kumpaa.

Toisaalta krapulassa olisin vielä paaaaaaaaljon ahdistuneempi, joten tämän kanssa tulee toimeen… :smiley:

Piparminttu, minkälaisia oireita tuttusi sai hajuvesistä ja lakoista?

Ja Hekate, aika jännä tuo, luin kyllä, että antabus vaikuttaisi jollain tapaa bentsojen pitoisuuteen plasmassa? Tai näin minä sen ymmärsin, tiedä sitten, osaan olla välillä aikasta jauhopää :wink:

Itse olen yli puoli vuotta Antabusta ottanut joka aamu. Ei ole tullut mitään oireita. Ei ole vaikuttanut bentsojen pitoisuuksiin tai muihinkaan lääkkeisiin. Alkoholi pitoisia dödöjä olen voinut käyttää. Kuravedeltähän tuo maistuu joten olen ratkaissut ongelman niin, jotta olen puolittanut tapletin ja heittänyt ne muiden aamulääkkeiden kanssa huiviin sellaisenaan ja iso tuoppi kylmää vettä päälle. Mahassa ne sekottuu kuitenkin :smiley:

aloitin hiukan yli kuukausi siten antabuksen käytön. Päänsärkyä ja pahaoloa kyllä ollut, huimausta kanssa, niin ja väsymys. Tuntuu kuin olisi karhu , että kokoajan nukuttaa. Viinaa ei ole tehnyt mieli, kun tietää seuraukset. Toisaalta aika helppo, kun ottaa sen joka päivä, niin tietää ettei voi moneen päivään otaa alkoholia. Tavallaan ei tule hetken mielijohteesta aloitetua. Juominen hiukan riistäytyi käsistä, vaikka kuinka luulikin halitsevansa sitä. Luuli olevansa vain sosiaalinen juoja, ei vain humalahakuinen kittaaja tarkoituksena vain juopua. Jossain vaiheessa siitä tuleekin vain lääke ja lääkkeen yliannostus. Tarkoitus on nyt ainakin jouluun, sitten vois ehkä pitää tauon ja aloitattaa taas uudestaan.
Hirveän saamattomalta tuntuu, ettei saa mitään tehdyksi. Työtön kun on tällä hetkellä niin ei ole mitään aikataulua. Lääkitys on mirtazapin 15 mg illalla masennukseen.

Itse aloitin tänään.

Mietinpä tässä vaan, että melkein kaikissa shamppoissani, hoitoaineissa ja rasvoissa lukee “stearyl alcohol” sisällysluettelossa. Voikohan nämäkin tuoteet sitten aiheittaa jotain oireita? Voi jösses… :open_mouth:

Meikäläinen alotti Antabuksen syönnin vappuaattona eli tulee ihan justiinsa puol vuotta täyteen. Aluks söin yhden tabletin päivässä ja nyt jo pitkään puolikkaan, kun tuntu et se nosti maksa-arvoja. Tällä hetkellä arvot on loistavat. Oon ollu nyt 7,5 kk juomatta.

Eihän tuo Antabus miltään maistu, vähän huonosti vaan poreilee vedessä, täytyy sekoitella. Se on vähän ku vettä jois, jossa on jotain hienoa hiutaletta joukossa. Mulle A-klinikan lääkäri sano et on olemassa pieni osa ihmisiä joille ei tuu Antabusreaktiota. Syytä ei tiedetä. Itellä ei oo minkäänlaista halua lähteä kokeilemaan lääkettä viinan kanssa. Lääkepurkin annostuksessa lukee “Alkoholin samanaikainen käyttö hengenvaarallista”. Tiedän kyl et jollekin on soitettu ambulanssi ku on ollu niin kova reaktio. Varmaan voi ollakin jos kärsii esim. sydänvaivoista. Mul on ollu nää reilut 7 kk ihmeen helppoa olla ilman viinaa ja oon saanu sinä aikana suoritettua roikkumaan jääneen insinöörin tutkinnonkin valmiiks, mut Antabus on hyvä varmistaja tiukan paikan tullen, jos menee esim. baariin.

Kylhän ton lääkkeen kanssa on kaikki alkoholi kielletty eli ei esim. punssikarkkeja, alkoholilla kostettua kakkua jne. Ite käytän myös suuvettä, jossa ei oo alkoholia. En tiiä vaikuttaisko mitenkään kun eihän sitä niellä, mut hyvä ottaa varman päälle. En usko et mitkään hajuvedet vaikuttais millään tapaa. Rauhoittavia lääkkeitä käytän myös paniikkihäiriöön ja joskus unilääkkeitä. Lääkäri sano et niillä ei oo mitään yhteisvaikutuksia enkä oo huomannutkaan.

Nyt sitten oon päättäny tehdä hallitun juomiskokeilun joulun ja uudenvuoden aikana eli et vois hiukan juhlan kunniaks naukkailla. A-klinikan terapeutin kanssa tehtiin oikeen paperille suunnitelma et otan viimeisen puolikkaan 5.12 ja sit oon vähintään viikon(ehkä enemmänkin) ilman alkomahoolia, koska lääkettä varmaan on elimistössä jonkun aikaa sen lopettamisen jälkeen. Sitten alotan taas Antabuksen uudestaan heti vuoden vaihteen jälkeen. Katotaan kuin äijän käy!

6 viikkoa söin 50-vuotiaan ekan kerran elämässäni antabusta… 16 h vuorakaudessa nukuin viimeiset neljä viikkoa. Paino nousi 59 kg 80 kg… ens viikolla on kyllä käynti … mutta no tähän A-lääkäriin kyll meni luottamus… jos määrää 200 mg antabusta ihmiselle joka ei juuri käytä lääkkeitä. höh

No oliskohan se nyt niin, että nuo “oireet” johtuvat siitä, että et ole dokanut tuona aikana? Elimistö ottaa takaisin nuo univelat ja ravinnonpuutteet. Jos et vielä tätä tiedä, niin voin valaista hieman; alkoholi on ainoa huume, joka syrjäyttää normaalista ruokavaliosta saadut energianlähteet. Ja jokainen, joka on asioista vähänkin jyvällä, tietää että känninen uni ei vastaa lähellekään ns. normaalia unta.

Ja sitten; antabus ei ole mikään lääke, vaan kemikaali, joka reagoi toisen kemikaalin, etanolin kanssa. Eli kaikki nämä hiuslakka-jutut ym. voi jättää omaan arvoonsa.

Ja minkä takia te napsitte niitä joka päivä? Siinä ei ole mitään rauhoittavaa ym. Turhaan rasitatte maksaanne. Mulla on ollu aloituspäivänä neljä tablettia ja sen jälkeen 2 tablettia kaksi kertaa viikossa. Ja kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa että riittää (mies 40 v. 80 kg).

itse aloitin käytön eilen…johan oli aikakin kun rupesi elämä mennä jo turhan kovaa…itse otan 4 tablettia kaksi
kertaa viikossa.tuleeko tabletit sekoittaa kaikki keralla lasilliseen vettä vai?
jospa se tästä rupiais elämäkin voittamaan…

onko kukaan teistä värjännyt hiuksiä antabuksen aikana? Ja mitäköhän oireita mahdollisesti edes voisi tuollaisesta tulla hmm ?

Hiusväristä ei tullut muuta kuin väriä elämään. Muutenkin lääkkeen ns.sivuvaikutuksia on turha kauheasti pelätä. Viina on moninkertaisesti vaarallisempaa, sen juominen tässä pitäisi kyseenalaistaa. Paljon pahempi maksamyrkky, aiheuttaa paljon enemmän vapinaa, tärinää ja vatsaoireita. Kunhan muistaa, että ei viinaa ja Antabusta yhdessä, koskaan.

Nyt olen kaksi viikkoa syönyt Antabusta 1 tabletti päivässä aamuisin, ei ole vaikuttanut muutakuin että tietää ettei kannata ottaa alkoholia. Ihan uutta minulle että pari tabua kahdesti viikossa riittää? Lapussa lukee että kaksi viikkoa juomatta lopettamisen jälkeen ja viimeksi kun olin kuurilla niin kokeilin kolmen päivän tauon jälkeen ottaa niin ei mennyt viina päähän vaan posket vaan loimotti punaisina. Eli arvelisin että viikko olisi minulle sopiva aika taukoa jos meinaan ottaa suunnitellusti alkoholia.
Ei ole pahaa, ekan kerran maistui ihan hirveelle kun olin klinikalla sitä juomassa muutaman kerran, mutta nyt kun aloitin uudestaan niin ei maistu millekään.
Käytän yrttitippojakin sisäisesti päivittäin, ne on alkoholiin uutettuja rohdoksia joita otetaan vesilasillisessa 3-20 tippaa päivittäin eikä ole vaikuttanut haitallisesti.
Taitaa olla todella yksilökohtaisia nuo Antabuksen vaikutukset eri ihmisillä?