Antabuksesta

Hei,
varmaankin monella teistä on antabus käytössä. Itsekin aion ottaa sen käyttöön. Mun on pakko lopettaa arkisin juominen ja muutenkin. Perjantaisin saunaolut ja konjakki - pari on kuulunut asiaan. Mutta itse vedän arkipäivisin (iltaisin) konjakkia. Vähintään 4 dl per ilta.

Kysymys kuuluukin, jos käytän antabusta, pitääkö minun totaalisesti sitten kieltäytyä myös saunajuomasta? Mut kuinka kauan antabus on elimistössä, jos otan esim. torstaiaamuna antabuksen, onko se vähentynyt elimistöstä perjantaiksi. Tyhmä kysymys varmaankin monelle - lopeta kokonaan! Mutta tämä saisi minut kuriin ainakin arkipäivisin.

Kiitän asiallisista vastauksista, kiitos <3

Antabus myrkyttää ihmistä vielä 1-2 viikkoa lopettamisen jälkeen.
Lähde: paihdelinkki.fi/tietoiskut/3 … mi-antabus

Pöh, tämä on Me Vähentäjät -palsta, jossa ei koskaan lopeteta kokonaan. Täällä vaan haukataan välillä happea, ja taas sukelletaan nestemäisten nautintojen syviin vesiin! :wink:

Vähintään kaksi viikkoa pitää pitää väliä antabuksen ja juomisen välillä, muuten voi käydä huonosti. Ns. vähentäminen ei sen kanssa onnistu, oot joko ilman alkoholia tai antabusta. En suosittele testaamaan, antabusreaktio voi olla hengenvaarallinen. Ehkä se parin viikon tauko vois sullekin tehdä terää jos vedät 10 annosta alkoholia päivittäin…

Nyt olen sitä mieltä, että antabus käyttöön. Maksa-arvot oli niin korkeet, ettei kehtaisi ees lääkärille näyttää. Sitä paitsi olen kesäkuun eka viikon yksin ja pelottaa miten selviydyn ilman viinaa. Jos otan yksin, aina sattuu jotain kamalaa. Mitenköhän tuon viinan lopettaminen onnistuu noin henkisesti?

Ekat pari viikkoa on vaikeimmat, sitten helpottaa. Päivä kerrallaan :wink: Korkin kiinnipito ykkösasiaksi elämässä. Vapaa-ajan täyttäminen mielekkäillä jutuilla joihin ei alkoholi liity. Näillä mä oon mennyt kohta 5 kuukautta.

Niinpä kai. Nyt olen tietty kamalan masentunut kun tuli eilen otettua liikaa. Krapulaa (mutta pyörryttää) ei ole muuta kuin henkisessä muodossa. Mulla oli P-GT 180 ja viitearvot on 10-75. Eli kovin olen ryypiskellyt huomaamattani. Itse olen vähätellyt, mutta en enää. Sisua ja tukea nyt tarvitaan.

Masennus ja ahdistus (ne alkoholista aiheutuneet) lievittyvät huomattavasti parissakin viikossa, ja kuukauden jälkeen olo oli itselläni vähän kuin unesta herännyt. Eiväthän ne tietenkään mihinkään hävinneet, koska olin masentunut ja ahdistunut jo teini-ikäisenä kun aloin alkoholia käyttämään, mutta sellainen totaalinen toivottomuus ei enää kovin usein ole läsnä. Alussa kannattaa keskittyä vain siihen, ettei juo vaikka mikä olisi. Hiljalleen se sitten automatisoituu. Nykyään en juurikaan edes mieti juomista, ainakaan positiivisessa valossa. Tsemppiä! Ja antabus voi olla aluksi hyvä tuki, mutta kuten aiemmin tuossa sanoin, sitten pitää tosiaan olla ilman tipan tippaa. Muuten voi käydä hyvinkin huonosti :confused: Pelotteena siis mulle erittäin toimiva, mutta pidemmällä tähtäimellä se motivaatio lopettaa pitää toki löytyä muualtakin. Mun mielestäni.

Olet oikeassa, että ittestä se pitää lähtee.

Olen masennuksen vuoksi saikulla ollut jo kohta vuoden. Nyt on alkanut mennä pahempaan suuntaan johon on syynä tuo viinapiru. Kaikki menee hyvin viikolla, jos mulla ei ole autoo käytettävissä. Ei tee ees mieli hakee viinaa. Mutta jos mulla on auto, niin tulee poikettua aina alkossa. Ei viinattomina päivinä ole ollenkaan levoton olo. Että jos tästä nyt sais ittensä kokoon. Olisi läheisillekin parempi olo. Vaikka ei mieheni välillä ees huomaa että olen ottanut.

Lupaan teillekin, että tiedottelen tilanteesta. Jos muukin saisi samalla oikeesta narusta kiinni :slight_smile:

Jos arvo on nyt P-GT 180 , voiko antabuksen aloittaa jo ensi viikolla?

Ja vielä - olipa ihana herätä ihan terveenä ilman huimauksia ja huonoo omatuntoo.

Tästä tulee hyvä päivä :smiley:

Naisilla taitaa GT-arvojen viitearvojen raja olla 75 joten odottaisin n. kaksi-kolme viikkoa ennen kuin itse aloittaisin tuollaisilla arvoilla antabuksen. Antabus on kuitenkin aikalailla maksaa rasittavaa kamaa joten varovainen olisin.

No niin, kauan mun raittius kesti. Olin ostoskeskuksessa ja tietenkin poikkesin alkoon. Nyt on niin syyllinen olo kuin olla voi :blush: . Kaksi päivää ilman viinaa, ei voi olla todellista. Näinkö riippuvainen olen. Onneksi menen tänään A-klinikalla terapiaan, jos tulis apuja lisää.

Missäs ne antabukset on? Apteekissa, hyllyllä vai verenkierrossa?

En oo saanut vielä niitä. Maksa-arvot meni tänään lääkärille ja toivottavasti saan ne pian :frowning:

Antabus on pelkkää tuubaa. pelkkä pelotelääke, aivan sama kuin tupakan kanssa pistää ne neulat sojottamaan suupielistä. Kukaan ei tule raittiiksi pelotePAKKO-toiminteilla. En ole yhdenkään koskaan nähnyt lopettavan juomista jonkin ulkoapäin tulevan käskyn tai pelotteen kautta. Mutta kun ihminen saavuttaa henkisen pohjanoteerauksensa ja tilansa. niin silloin ihminen alkaa raitistua

Pötypuhetta. Antabus + alkoholi voi olla monille ihmisille hengenvaarallinen kombo, vaikkei se sun kohdallasi olisikaan. Varmasti ei mikään ulkoa tuleva pelote ketään raitista, mutta mä väitän, että hyvin monen kohdalla ensimmäiset pari viikkoa tai kuukautta ovat ne kriittisimmät, ja niiden saavuttamiseen antabus on ihan hyvä apukeino.

Tänään en aio mennä mihinkään ostariin. Pakko käydä terapeutilla ja nopsaan takas kotiin. Huomenna mulla ei ookaan autoo käytettävissä joten pakko olla ilman. Joten ainakin kaks raitista päivää tulossa :blush: Jo nyt on hitto, ettei ihminen pysty tuollaiseen yksinkertaiseen juttuun. Ei alkoon - EI !

Siis etkö sä ole saanut vielä sitä reseptiä antabukseen noiden maksa-arvojesi takia? Vai etkö ole vain käynyt noutamassa lääkkeitä? Luulisin, että kuka tahansa lääkäri kirjoittaa niihin reseptin pyydettäessä. Jos et ole pariin päivään juonut niin mun mielestäni voit aika varmasti ottaa vaikkapa puolikkaan tabletin, vaikka ne arvot olisivatkin vähän kohollaan.

No, en ole saanut. Ehkäpä san ensi viikolla kun kaikki tiedot on menny oikeeseen paikkaan.

Tänään en ole jaksanut mitään. Uusi terapeutti oli tosi kiva, mutta jotenkin mulla on mehut vähissä. Huomenna luomitutkimukseen ja sekin vetää naaman valkoiseksi. Taidan mennä peiton alle murehtiin :slight_smile: