antabuksen aloittaminen

Tuleeko ennen Antabuksen aloittamista olla monta iltaa juomatta? Purkki on nyt venaamassa pöydälläni, mutta en löytänyt tuoteselostuksesta mainintaa tuosta. Eilen illalla tuli otettua n. 13 keskiolutta. Mahdollinen reaktio jännittää, joten ottaako eka poretabletti tänään illalla vai vasta huomenna aamulla… Lääkärillä on mahdollsta soittaa asiasta vasta maanantaina. Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.

ps. pahoittelut jos tätä on jo kysytty, mutta en todellakaan löytänyt hakua käyttämällä keskustelua tästä.

Heip,

Laske kuinka nopeasti alkoholi palaa. Kun se on palanut, pilleriä huuleen.Aamuun atsi ei kannata odottaa, sillä aamulla pilleri saattaa jäädä ottamatta ja nokka näyttää kohti kaupan kaljahyllyjä. Kokemuksesta puhun.

paihdelinkki.fi/alkoholineuv … -palaminen

Eli 13-14 olutta on yhteensä ~170 grammaa. Ja mun elimistö polttanee n. 8 grammaa tunnissa eli 21 tuntii. Taisin aloittaa bissen kiskomisen joskus 18-19 välissä ja lopetin joskus 01-02. Alkoholin palaminen alkaa vissiin välittömästi, joten kai tässä kohta ollaan nollissa.

Kiitoksia vastauksesta ja linkistä. Eiköhän tää tästä.

Elä ittees tapa antapussilla.
Jos olet juonu pitkät ajat ei sun maksa toimi normaalisti.
Odota vaan rauhassa sitä soittomahista lekurille !

Kato käypähoito kuukelin kautta sieltä löytyy aika nopeesti tiedot mitä se lääkäri sulle kertoo !

Terveisin Kanthoona :frowning:

Sen verta jännitin, että en ottanut illalla. Mutta tänään kyllä n. klo 8 aamulla. Ei reaktiota ainakaan vielä. Olen enemmän sellainen tissuttelija tms. Vuosia olutta on kyllä mennyt lähes päivittäin, mutta ei koskaan ns. aamusta iltaan. Eilisen olin selvinpäin/krapuloissa ja nyt tähtäimenä vieroittuminen tuosta.

Tsemejä vaan kovasti vierotuksen tielle. Mitä pikemmin sitä parempi.

Kiitti. Nyt toinen aamu ja tabletti otettu. Joskus pitäs uskaltautua myös klinikalle, ehkäpä jopa tällä viikolla. Kohta duuniin.

Itse 3 kk antabusta käyttäneenä suosittelen sitä kyllä lämpimästi. Minut se on pitänyt alkosta erossa kokonaan, ja uskaltaa jopa käydä baarissa selvinpäin silloin tällöin kun tietää ettei voi juoda. Tärkeää tietenkin käydä maksatesteissä säännöllisesti.

nimim. vuosi 2009 hurahti kokonaan viihteellä

Aika positiiviset fiilikset kyllä tällä hetkellä vaikka taipaleen alussa ollaankin. Nyt on siis alkamassa 6 päivä selvinpäin joista 5 antabuksen avulla. Helpottunut ja vapautunut olo. Olut ei pyöri jatkuvasti mielessä ja silloin kun se tulee mieleen voi todeta itselleen etten voi juoda. Samalla oon pyrkinyt myös hakemaan vain niitä positiivia juttuja mitä juomattomuudesta voi seurata/seuraa. Tuntuisi toimivan ainakin vielä.

Maksatesteissä kävin ennen aloittamista seuraavan kerran kai n. 1kk päästä. Edelleen menemättä sinne a-klinikalle (lupasin työterveyslääkärille että menen sinne). Jospa sinne sitten ensi viikolla.

Samanlainen kokemus oli itselläni. En mahda ihan äkkiä unohtaa Suomi-Tsekki jääkiekko-ottelua vuosi sitten, jonka jaksoin katsoa sammahtamatta loppuun asti. Alkuun jokainen nukahtaminen selvin päin tuntui ihmeelliseltä.

Jep. Olin jo pyytämässä nukahtamislääkkeitä ennakkoon, mutta päätin kuitenkin kokeilla mitä tapahtuu. En nimittäin muista milloin oisin nukkunut ns. puhtaasti. Ekat yöt oli kyllä aikamoisia 1-2h unta ja säpsähdys hereille. Nyt saan unta kohtuu hyvin ja heräilen yössä enää 1-2 kertaa entisen 2-5+ kerran sijaan (riippuen tietty humalasta). Parasta kuitenkin on se, että en nää enää painajaisia joita näin ties miten monta kuukautta tai vuosia lähes joka yö.

Niin, paino on tullu viikossa alas 3kg. Ilmeisesti nesteitä lähtenyt vähän liikkeelle. Kaipa tästä turvotuksesta joskus vielä pääsee eroon.

1. päivä menossa. Jee. Noin jokatoinen päivä tuntuu vähän jomottavan päähän ja maha jonkin verran sekaisin, taitaa olla tuon antabuksen sivuvaikutuksia.

Nyt tarkoitus siirtyä ottamaan tuota tablettia jokatoinen päivä jos vaikka vatsaoireet alkaisivat helpottaa jos tuosta johtuvat. Jossain välissä sitten arvelin siirtyä ottamaan tuota 3x viikossa. A-klinikalle en ole vielä “kerennyt”, jotenkin ei vaan tunnu vieläkään mun jutulta.

Itselläni mahtoi olla sama rytmi aikoinani - Tuo heräily saattaa johtua normaalin unirytmin palautumisesta. Selvinpäin tulee sitä oikeaa syväunta tietyissä jaksoissa ja välillä käydään lähempänä hereilläoloa.

Saattavat nuokin olla viinattomuuden sivuoireita - ei välttämättä antabuksesta johtuvia. Suolikin on joutunut aivan uudenlaiselle ravinnolle, joten onhan siinä opettelemista. Tuo 19 päivää on jo aika hyvä alku raitistumiselle. Riittävä aika on kulunut ilman viinaa, joten kannattaa ryhtyä tarkkailemaan niitä tunnepuolen takaiskuja. Etanolissa liotetut tunteet aiheuttavat kuivahtaessaan kiukkukohtaukisa ja kärttyisyyttä. Välillä ainakin teki itselläni mieli ottaa viinaa noihin tunteenpurkauksiin - kun niiden kanssa elämiseen ei ollut tottunut. Muutaman kerran piti ihan asiasta tehden lähteä AA:han purkamaan paineita - siitä oli ainakin minulle apua. Vähitellen noiden tunteiden kanssa oppii elämään, kunhan alkuun muistaa, että vitutus on aina väliaikaista.

Totta kyllä tuokin. Kovasti olen yrittänyt syödä suhteellisen terveellisesti ja tsempannut muutenkin kuitujen jne kanssa. Kärttyisyys tai kiukkuisuus tuntuu kyllä leimahtavan välillä entistä helpommin, mutta onneksi menee myös pois aika nopeasti. Pitää katsella mihin suuntaan tuo päänsärky on menossa. Voihan olla, että sillä ei oo myös mitään tekemistä antabuksen tai edes viinan kanssa. Tiedä vaikka, että en oo vaan ennen huomannut ja johtuukin esim hartioiden jäykkyydestä tms.

Tuttua kyllä. Oikeastaan lähes aina kun tulee jonkinlainen takaisu niin tekee mieli olutta. “Kylläpä pari olutta maistuis”-ajatus tulee päähän, mutta onneksi se ei ole johtanut tekoihin ja muutenkin katoaa päästä hyvinkin nopeasti. Oikeastaan noita ajatuksia tulee lähinnä duunissa. Eipä kai ihme kun vajaa 3vko sitten ajattelin klo 11:sta asti olutta tai ainakin katselin välillä kelloa, että kohta muuten vois käydä pari ostamassa. Vähän on vielä entistä rutiiniakin jäljellä kun palaan töistä. Kävelen lähikauppaan, mutta oluthyllyn sijaan käyn ostamassa pullon tai kaksi vichya. Kaunista katsottavaa kun entiset oluttölkkivuoret on muuttunut tyhjiksi 1,5litran pl asetelmiksi tiskipöydälle. Tosin huomasimpa senkin, että maksaa niin pirusti vichy tuossa lähikaupassa, että oon alkanu hakemaan sitä lidlista tai vastaavasta. Vielä kun jaksas lidlistä katella vichyn jossa ei oo mitään suoloja lisätty.

Ens kertaan.

Minulla ainakin keholla on tapana kertoa tunteista, joihin minulla ei ole yhteyttä. Tänään eksyin ihan vahingossa väärään palaverin ja jouduin alkoholistien läheisten kokoukseen. Päätin kuitenkin jäädä ja purin hieman suhdetta omiin vanhempiini. Hyvin tuttuun tyyliin tunnepohjainen migreeni hiipi takaraivoon. Sellaista se on tämä yhteyden hakeminen omiin tunteisiin. Viime syksynä ajattelin jo lähteä sairaalaan hoidattamaan katkennutta verisuonta aivoissa, kun yllättävä pääkipu laittoi melkein tajunnan sekaisin. Kipu oli selvästi takaraivossa ja niinpä ajattelin, josko minulla olisikin vanhan kansan kunnon raivokohtaus. Hieman herkistelyä lisää ja huomasin olevani raivoissani. Kun olin tämän oivaltanut, niin kipukin katosi. Näitä erilaisia kipuja kannattaa aina hieman jäljittää sinne kadonneiden tunteiden suuntaan. Hyvällä tuurilla itselle aukeaa jotain tärkeää.

Ja 1kk ja päivä takana selväpäisyyttä. Tänään tuntuu kiristävän enemmän kuin normaalisti. Olutta ei kyllä tee mieli tippaakaan, mutta kaikki tuntuu ottavan päähän. Päähän koskenu 2-3 päivää putkeen, alkaa ns. vituttaa. Kyynärtaipeetkin niin kipeenä, että ei mitään järkee. Kiitos muutaman päivän takaisen salitreenin.

Parempipuolisko hiero eilen puol tuntia niska/hartiaseutua ja tuntui auttavan hyvin päänsärkyyn. Pakko varata aika jollekkin hierojalle.

A-klinikalle arvelin suunnata kesäloman alkaessa eli n. kk päästä. Ahistaa ja ottaa päähän koko asia, mutta kun tuli luvattua niin kai se on pakko. Maksatesteihin alkavan viikon loppupuolella, toivottavasti laskua entisiin lukemiin näkyy jo nyt.

Energiaa tuntuu olevan ja on hankala saada kanavoitua sitä johonkin. Muutama uusi harrastus tullu aloitettua mikä on ihan jees.

Paino on tullu alas näemmä 6 kiloo kuukaudessa ja uudestavuodesta n. 8kg.

Palataan.

Wau, meillähän on samoja juttuja ollut! : ) Mulla on puolestaan vatsalihakset kipeet, ja reidet: sama syystä kuin sulla kyynärtaipeet. Saa nähdä miltä tänään tuntuu salilla.
Mullakin on paino tipahtanut joulun jälkeen 7 kg, ja joku kommentoi jo mua että mä oon laiha. :open_mouth:
Enkä mä halua sentään olla laiha, vaan just sopiva. :sunglasses:
Toisaalta nevermind jos fiilis ja kunto on hyvät.

Mä oon joskus nauttinut tuota Antabusta kans, ja mulle se aiheutti ajan mittaan päänsärkyä, väsymystä ja huimausta. Siis ainakin jos sitä useemman viikon söi.
Mutta kannattaa tosiaan sunkin miettiä, mistä se päänsärky vois muusta johtua? Stressi, migreeni, joku fyysinen selitys…?
Jos särkyjä on jatkuvasti, niistä pitää puhuu lääkärin kanssa. Maksa-arvojen ohella vois mittauttaa kans muita arvoja, tai alkaa itte mittaamaan; verenpaine, verensokeri etc. etc. Tollasiin liittyvät vaivat ja huonot olot on tosi tavallisia alkoholinkäytön seurannaisia.

Mä mittailen kans noita ihan huvikseni usein, kun mulla on siihen välineet vapaassa käytössä työpaikalla.

Mä juon kans vichyy, ja jos liikkuu kuumalla ilmalla ja hikoilee paljon, juon nimenomaan sitä vanhanaikaista suolaa sisältävää “vaarin vissyä”.
Myös suolatasapainon heilahtelut voi aiheuttaa epämukavia oireita.

Kivaa alkavaa kesäviikkoa! : )

:slight_smile:

Painoo on kiva tarkkailla varsinkin näin alkuun. Liian laiha ei oo tosin mikään hyvä juttu. Sopiva se paras. Eihän se vaaka mitään kerro, peili kertoo. Hyvään kuntoon mulla on vielä matkaa, mutta suunta on eteenpäin. Askelmittari on kans aika jees. Näin tupakoivana pyrin aina kävelemään alakertaan tupakalle, toimisto kun on kolmoskerroksessa. Siitä tulee kivasti askelia päivänmittaan ja toisaalta lihakset aktivoituu aina pikkasen. Vielä on painon kans tekemistä. 65-70kg tähtäimes ja nyt vaaka näytti 74kg.

Joo, kovasti tässä oon miettinyt, että mitkä kaikki tota satunnaista päänsärkyä aiheuttaa. Noh, syitä tosiaan lienee selkähartiaseudun jäykkyys (hierojalle ens kuussa), heikentynyt lähinäkö ja päätetyöskentely (optikolle aika varattu), antabus, satuinnainen stressi. No mutta, tällä viikolla ei ookkaan päähän enää koskenu. Eli aika satunnaista tulee olemaan. Migreeniä mulla ei oo ikinä ollu.

Nää on tuttuja ja verensokeri mulla olikin aika perseelleen viime mittauksessa. Olen tarkkaillussa sen suhteen. Lääkäri tosin epäili, että voi korjaantua kunhan elintavat muuttuu tosta kaljapitoisesta paskasta normaaliin KIINTEÄÄN ruokaan. Eli syksyllä uus mittaus.

Safkatottumukset onkin muuttunut aika hyvin. Aamupala tulee syötyy, aamupäivästä meneekin maitorahkaa, kevyt lounas, iltapäivällä banaania jne. Ihan jees. Toi ehrmannin maitorahka on jees, alkuun maistu ihan hirveeltä, mutta kolmen päivän jälkeen aloin tykkäämään. Syön sitä siis ihan paljaaltaan kun totesin ettei se niin pahaa oo.

Tänään onkin 1kk 1vko siitä kun viimeksi alkoholilliseen olueen koskin. Kerran testasin 0.0% olutta kun kaverin kanssa istuttiin iltaa ja hän otti muutaman oluen illan mittaan. Alkuun vähän jännitti, että mitenhän oikeasti suhtaudun. On kyllä tietoinen minun valinnasta ja pyrkii auttamaan siinä. Sen takia ei varmaankaan ottanut kuin 3 olutta illan aikana, ennen kun dokattiin meni molemmilla varmasti se 12tl. Ei se edes kyllä haitannu, tota yhtä 0.0% 0,33l oluttölkkiä join 1,5h. Toki jos jengiä olis ympärillä paljon ja kaikki törkeessä kännissä niin sitten menis varmasti hermot. Niin ja toki hän kysyi onko ok, että ottaa pari ja taisin myös itsekkin sanoa että osta toki itsellesi olutta jos tahdot - ei haittaa.

Ostin lipun eräälle 2pv festarille, saa nähdä miten siellä käy. Meneekö hermot vai ei. Juomattomuutta en kyllä epäile sillä antabuskuuria ei ole missään nimessä tarkoitus lopettaa. Ehkä se voi olla ihan jännä kokemus nähdä kaikkia ystäviä, kavereita ja puolituttuja hirveessä kännissä. Tietääpähän miltä se näyttää. Olen jo henkisesti alkanut valmistautua, että välillä leikkaa kiinni. Mutta onneksi paikalta voi aina poistua jos alkaa tuntua liian ahdistavalta.

Ensiviikolla pitääkin käydä irtisanomassa nykyinen asunto ja muutto sitten n. 1.5kk päästä uuteen paikkaan. Huomattavasti rauhallisempi alue ja lähikauppaankin reippaasti matkaa. Nykyisin suoraan kadun toisella puolella. Ei enää samoja seiniä kateltavana joita onkin kännissä katellu aivan liian monta vuotta. Kun alkaa elämää muuttamaan niin tunsin jotenkin loogisena että vaihdetaan sitten myös maisemaa. Kaupunki kyllä säilyy samana.

Jeah, mäkin suhtaudun vaakaan lähinnä suuntaa antavana, en hallitsijana. Painoon kun vaikuttaa etenkin myös kehon koostumus eli lihakset (läskiä painavampaa), nestetasapaino jne.

Joskus pakkotoisto.com: issa oli juttelua ketjussa “Punttimimmit”, ja monet oli jopa sitä mieltä että vaa’at joutaa kierrätykseen kokonaan, ja paras siirtyä vain mittanauhaan ja strategisten mittojen mittailuun, ynnä tietysti peiliin/omiin valokuviin ja yleiseen fiiliksen ja kunnon tarkkailuun. :slight_smile:

Mutta kyllä mäkin vaakaa silti käytän. Ei sitä osaa olla oikein käyttämättäkään, kun se jossain uimahallissa tai salilla osuu kohdalle ja itte on punnitukseen sopivasti just vähissä tai kevyissä vaatteissa. : )

On hyvä että ruoka maistuu, ja toipuvan alkoholiongelmaisen on hyvä pitää verensokeria tasasena, sillä sen lasku liian alaskin voi aiheuttaa masentavaa oloa ja ihan konkreettista viinanhimoa.
Itse asiassa hypoglykemian oireet vastaa tasan tarkkaan ns, “kuivahumala” -oireyhtymää. (kiukku, väsymys, turhautuneisuus, pakottava makeanhimo/viinanhimo)

Hehe, festareilla on kyllä oltu limsalinjalla useita kertoja. Voi olla ihan metka kokemus. Lykkyä tykö ja ihanaa selvää viikonloppua! : )

Itselleni tuli ihmeellinen takaraivopäänsärky antabuksesta noin viiden viikon käytön jälkeen.
Siihen eivät auttaneet särky- tai migreenilääkkeet.
Heti kun lopetin antabuksen käytön päänsärky loppui kun seinään.

Sen jälkeen kulutus pysyi kohtuullisena pari-kolme kk mutta …

Me Loppettajista löytyi kiinnostava viestiketju jonka MCGyver on aloittanut v. 2007